آخرین آمار کرونا در ایران
دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت امروز دوشنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۲۴ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۵۰۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۳۲۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۷۷۰ نفر رسید.
او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۲ هزار و ۴۴۷ نفر رسید.
حسن خلیلآبادی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: به صورت متوسط در چند روز گذشته کاهش 50 درصدی مرگ و میر ناشی از کرونا را داشتهایم. یک روز 50 درصد و روز دیگر شاید 60 درصد آمار مرگ و میر کاهش یافته است، اما در مجموع به صورت متوسط آمار فوتی ها به نصف رسیده است.
سیما سادات لاری ظهر دوشنبه در حاشیه جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه این وزارتخانه مصوبات قانونی و منابع ارزی برای خرید واکسن کرونا را دارد، اظهار داشت: به دلیل تحریمها مبادلات ارزی برای خرید به تأخیر افتاده است.
لاری با عنوان اینکه دولت در حال رایزنی برای خرید واکسن کرونا است، ادامه داد: تاکنون با کشورهایی نظیر چین، هندوستان و روسیه برای خرید رایزنیهایی صورت گرفته است اما به دلیل تحریم، مبادلات ارزی خرید این واکس و به رغم واریز حق مشارکت ایران در کواکس با مشکلاتی روبرو شده است.
بیشتر بخوانید:
واکسن ایرانی کرونا در فاز اول روی ۵۰ نفر تست میشود
لاری: تزریق عمومی واکسن ایرانی کرونا تیرماه آغاز میشود
کدام شهرها در وضعیت قرمز قرار دارند؟
***
نظر علی مطهری درباره دشمنی با آمریکا
علی مطهری نماینده سابق مجلس در اعتماد نوشت: «در طول اين چهل سال به تدريج هدف انقلاب اسلامي كه همانا ايجاد يك كشور نمونه اسلامي توسعه يافته و برقراري اتحاد ميان كشورهاي مسلمان براي محقق كردن رسالتهاي فرامرزي انقلاب اسلامي بود تبديل به هدف نابودي امريكا و دشمني با كشورهاي اسلامي متمايل به امريكا و پيش بردن آرمان فلسطين به تنهايي شد كه منجر به هراس ساير كشورهاي اسلامي و افتادن برخي از آنها در دامان اسراييل گرديد و از طرف ديگر باعث بازماندن كشور از پيشرفت و توسعه شد بهطوري كه كشورهايي مثل تركيه و امارات كه قبلا فرسنگها از ايران عقبتر بودند اكنون فرسنگها جلوتر هستند و مردم ايران حق دارند از خود بپرسند چرا ما در طول اين چهل سال به پيشرفت قابل توجه و رفاه نرسيديم گرچه در برخي فناوريها رتبههاي خوبي در جهان كسب كردهايم.
به عبارت ديگر مبارزه با امريكا براي ما طريقيت داشت نه موضوعيت، وسيله بود نه هدف، ولي اكنون موضوعيت پيدا كرده و تبديل به هدف شده است. گويي ابتدا بايد نظام امريكا از بين برود تا بعد ما به پيشرفت و توسعه بپردازيم. عدهاي هم چنين جلوه دادهاند كه رابطه يا مذاكره با امريكا حتي در دوره فردي غير از ترامپ، ملازم با تسليم و لااقل به معني اعتماد به اوست. اين حرفها بلادليل است. آيا مذاكره پيغمبر اكرم با ابوسفيان قبل از فتح مكه به معني اعتماد به ابوسفيان يا تسليم در برابر او بود؟ ضمن اينكه اساسا در دنياي سياست، اعتماد چندان مفهوم ندارد...
وقتي اسراييل و عربستان بهشدت از قطع رابطه ما با امريكا بهره ميبرند و بهشدت نگران بهبود اين رابطه البته با حفظ اصول و آرمانهاي ما مثل آرمان فلسطين هستند و ميخواهند تأثيرگذاري بر كنگره و احزاب امريكا منحصر به خودشان باشد چرا ما متناسب با تغيير رفتار امريكا رفتار نكنيم؟ اگر هدفهاي انقلاب اسلامي با اين رابطه بهتر تأمين شود آيا باز هم بايد در راه تحقق آن كارشكني كنيم؟ چرا لابي ايران نبايد در كنگره امريكا موثر باشد و حقايق را به گوش آنها برساند به جاي آنكه دروغهايي را از منافقين و لابي صهيونيسم و لابي عربستان و امارات دريافت كنند.»
***
بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص
مدت ها پیش دو لایحه CFT و پالرمو از دستورکار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج و عملا در ساختار سیاسی کشورمان رد شد. ظاهرا دولت اخیرا مجدد پیگیر این لوایح شده و از رهبری درخواست کرده که این لوایح دوباره در دستورکار مجمع قرار گیرد. لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور درباره این نامه به ایران گفت: «در این نامه همراه با ارائه پیشنهاد حقوقی برای پوشش دادن برخی دغدغههای اعضای محترم مجمع و تبیین برنامه اقدام فعلی و برخی تحولات از جمله اصلاحیه برخی از توصیههای گروه اقدام، درخواست تمدید مدت رسیدگی به لوایح باقیمانده مربوط به معاهدات به عمل آمد که ایشان ضمن موافقت، موضوع را به مجمع محترم ارجاع دادند.»
بیشتر بخوانید: موافقت رهبر انقلاب با تمدید بررسی FATF در مجمع تشخیص
مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه به ایلنا گفت: مهلت رسیدگی به «لوایحFATF» در خصوص CFT و پالرمو تمام شده بود و طبق تبصره ۲۵ آئین داخلی مجمع، نظر شورای نگهبان حاکم میشد که دولت درخواست داد این ماده تمدید شود و مجمع رسیدگی را ادامه دهد، که خوشبختانه با این درخواست موافقت شده و به زودی در مجمع مورد رسیدگی قرار میگیرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا این نامه میتواند بر نتیجه نهایی رسیدگی مجدد تاثیرگذار باشد، عنوان کرد: لوایح باید در مجمع با شرایط جدید مجدداً رسیدگی شود که ممکن است با شرطها، ملاحظات، رزروها و تحفظهایی با نگاه به منافع ملی و کشور تصویب شود.
انصاری خاطر نشان کرد: البته من پیش داوری انجام نمیدهم اما همین که با تمدید رسیدگی موافقت شده است فرصت مناسبی است که مجمع با دقت بیشتر مجدداً این مساله را رسیدگی کند که ممکن است با شرایط بتوانیم تصویب کنیم.
***
پاسخ کدخدایی به احتمال رایگیری پستی
یکی از موضوعاتی که اخیرا مورد توجه اهل سیاست و رسانه قرار گرفته است نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال آینده همزمان با شیوع کرونا است. وزارت کشور در فراخوانی از صاحب نظران دعوت کرده است نظرات و پیشنهادات خود را برای برگزاری این دو انتخابات همراه با حفظ سلامتی مردم ارائه کنند.
تاکنون نظرات مختلفی در این زمینه ابراز شده است. افزایش روزهای انتخابات، رای گیری الکترونیکی، برگزاری انتخابات شوراها در زمانی طولانی و رای گیری پستی از جمله پیشنهادهایی است که تاکنون مطرح شده است.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، درباره سازوکارهای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400: در رابطه با الکترونیکی شدن انتخابات ۱۴۰۰ باید بگویم که ایجاد این ساز و کار بر عهده وزارت کشور است و بنده به عنوان عضو شورای نگهبان نمیتوانم درباره آن صحبت کنم یعنی هنوز مشخص نیست که آیا امکانات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات با امکانات الکترونیکی مهیا هست یا نه؟.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که چرا تاکنون این اتفاق صورت نگرفته است و مشکل از سخت گیریهای شورای نگهبان است یا وزارت کشور دولتهای مختلف نتوانستند انتظارات را برآورده کنند؟ گفت: وزارت کشور دولتهای مختلف تمامی سعی و تلاش شان را انجام دادهاند تا انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود، اما باید اشاره کرد که زیرساختهای اساسی این کار باید در کشور ایجاد شود و طبیعتاً شورای نگهبان کمکهایی را به وزارت کشور خواهد کرد.
کدخدایی با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات و اخذ رای با شیوههای مختلف، تصریح کرد: اگر پیشنهادهایی برای نحوه برگزاری انتخابات و اخذ رای وجود داشته باشد باید از طریق وزارت کشور این پیشنهادها به شورای نگهبان ارائه شود و بعد از ارائه از سوی وزارت کشور شورای نگهبان میتواند اعلام نظر کند که آیا این شیوه امکان پذیر هست یا نه.
وی افزود:، اما نحوه اخذ رای نیازمند قانون هست یعنی اگر قرار باشد اقدامی صورت بگیرد باید قانون انتخابات اصلاح یا جدیدی وضع شود یعنی اگر وزارت کشور و دولت پیشنهادهایی برای چگونگی اخذ رای داشته باشند باید این پیشنهادات در قالب لایحه یا طرح در مجلس ارائه شود تا به قانون تبدیل شود.
سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: به دلیل اینکه اخذ رای یک کار مهم و حیاتی در سلامت انتخابات هست اگر بخواهد به صورت پستی یا اخذ رای الکترونیک از راه دور و یا شیوههای مختلف دیگر انجام شود باید این اقدام تبدیل به قانون در مجلس شود.
مهدی چمران، فعال سیاسی اصولگرا پیشنهاد دیگری دارد. چمران به فرهیختگان گفت: «این مساله نیاز به بررسی دقیق و کار مطالعاتی و علمی دارد و نمیتوانیم همینطور بدون تحقیق لازم صحبت کنیم و بگوییم مدل انتخابات به چه صورتی باید باشد. ولی پیشنهاد من براساس تجربه قبلی این است که میتوانیم انتخابات شوراها و ریاستجمهوری را از هم جدا کنیم. شاید برخی با این مساله موافق نباشند اما بهنظرم هزینه مادی و معنوی کمتری نسبت به برخی دیگر از ایدهها خواهد داشت.
ببینید انتخابات ریاستجمهوری انتخاباتی سراسری و ملی است، درمقابل اما انتخابات شوراها درواقع یک انتخابات محلی است که امروز سراسری برگزار میشود درحالی که میتواند محلی باشد. شورای شهر تهران و شورای شهر اصفهان و... هیچ ارتباطی با هم ندارد که الزاما مجبور باشیم همه آنها را در یکروز برگزار کنیم. علاوهبر این در انتخابات ریاستجمهوری مردم یک نفر را انتخاب میکنند لذا برای شرکت در فرآیند فرصت کمی لازم است ولی در انتخابات شوراها مثلا در یک کلانشهر باید 21نفر را انتخاب کنند که همین هم زمانبر است. زمانی که برای نوشتن صرف میشود هرچه کوتاهتر باشد بهتر است.
میتوان انتخابات شوراها را در روزهای مختلف و در شرایط مختلف برگزار کرد. البته همین هم نیازمند قانون است و باید اصلاح شود ولی میتوان در زمان طولانیتری مثلا در یک هفته انتخابات شوراها برگزار شود. البته ممکن است بگویند مردم یکبار پای صندوق بروند بهتر است تا دوبار برای دو انتخابات اما باید این را هم ببینیم که تجمع کمتر میشود. البته این تهدید هم وجود دارد که انتخابات شوراها تضعیفشده و تعداد کمتری پای صندوق رای بروند. البته آنچنان که گفتم روی همین هم باید مطالعه صورت بگیرد و بنده صرفا براساس تجربه و نگاه خودم عرض میکنم.»
بیشتر بخوانید:
کدخدایی: رأی «پستی» باید در مجلس به قانون تبدیل شود/ سلامت مردم همچون سلامت انتخابات مهم است
***
تحلیل عباس عبدی از شکل گیری آمدنیوز
عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی در اعتماد نوشت: «اعدام مدير آمدنيوز بازتاب گستردهاي داشت. شايد براساس تجربه تاريخي، جز آنچه رخ داد انتظار ديگري نميرفت، حتي شخصا گمان نميكردم كه تا يك سال صبر كنند، چه رسد به 14 ماه. توضيح اين ادعا مجال ديگري ميطلبد. اجمالا عرض شود كه همه اتهامات او يكسو، پردهبرداري آمدنيوز از ناكارآمدي مفرط نظام رسمي رسانهاي ايران، انگيزه لازم را براي انجام اين حكم به وجود ميآورد. آنچه قابل انتظار بود محقق شد، گرچه حكايت همچنان باقي است.
چرا؟ به اين علت روشن كه جامعه مجموعهاي از عوامل است كه بايد به صورت متوازن مورد توجه قرار گيرد. آمدنيوز، محصول وضعيت فشل و به غايت ناتوان رسانهاي كشور است كه همچنان وجود دارد و حتي گامي به پيشبر نميدارد سهل است كه عقبگرد هم ميكند. چرا راهاندازي كانال مشابهي را نميتوان عليه كشورهاي ديگر انجام داد؟
براي مثال فرض كنيد كه تركيه بخواهد از اين شيوه عليه يونان كه با يكديگر دشمني دارند استفاده كند. آيا هيچ يوناني براي راهاندازي چنين رسانهاي به تركيه ميرود؟ قطعا خير. چون ساختار رسانههاي يونان به گونهاي است كه مردم را بينياز از شنيدن رسانه غيررسمي ميكند. بنابراين تا هنگامي كه شيوههاي رسانهاي كارآمد و معتبر و رسمي براي كسب حقيقت در جامعه ايجاد نشود، زمينه براي شكلگيري آمدنيوزها وجود دارد. هماكنون نيز هستند، فقط در يك كانال متمركز نيست.»
***
نقشه راه اصلاح طلبان برای انتخابات 1400
به گزارش فارس، نشست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات روز گذشته (یکشنبه) به صورت مجازی با حضور اکثریت اعضای اصلاحطلب برگزار شد که این جلسه مصوباتی به دنبال داشت.
اصلاحطلبان در جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مصوب کردند که نهادی اجماعساز با حضور 30 حزب دارای مجوز وزارت کشور فعالیت خواهد کرد که برای تقویت و فراگیری این نهاد اجماعساز تعداد 10 نفر از شخصیتهای ملی دارای مقبولیت فراگیر غیرحزبی جریان اصلاحات به عنوان عضو مشاور به این نهاد دعوت خواهند شد.
اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در این جلسه تأکید داشتند، جریان اصلاحات در انتخاباتی آزاد، قانونی، رقابتی، عادلانه و در تراز قانون اساسی کشور و با حضور کاندیدای واحد اصلاحطلب که مورد تأیید نهاد اجماعساز اصلاحطلبان برگزار شود، حتما شرکت فعال خواهد داشت.
بیشتر بخوانید: رونمایی اصلاحطلبان از مانیفست انتخاباتی برای ۱۴۰۰
***
روحانی؛ پرقدرتترین رئیسجمهور
ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا به صبحنو گفت: «اختیارات بسیار وسیعی به آقای روحانی اعطا شده است. من تصور میکنم که آقای روحانی پر قدرتترین و بااختیارترین رییسجمهوری در تاریخ بعد از پیروزی انقلاب است. با این حال من معتقدم که مشکل بر سر اختیارات نیست بلکه مشکل بر سر عدم توانایی برای استفاده از این اختیارات است. آقای دکتر روحانی در طی یکی،دو سال اخیر، علاوه بر اختیاراتی که همه روسای جمهور قبلی داشتند، دو اختیار بزرگ هم به اختیارات قبلیشان افزوده شد؛ یکی ستاد هماهنگی شورای اقتصادی سران قوا که برای حل مشکلات دولت در شرایط تحریمی، اختیارات ویژهای به آن داده شد و اتفاقا عمده تصمیمات این شورا هم در حیطه تصمیمات مجلس بود که نمیدانم آقای روحانی از این امکان بزرگ استفاده کردند یا نه که اگر نتوانستند استفاده کنند، مشکل از خود ایشان بوده است. در طول یک سال اخیر شاهد بودیم که مصوبه بسیاری از ضوابط و اختیارات که دولت به آنها نیاز داشت، در شورای سران سه قوه اتفاق میافتاد و اجرا میشد. در واقع بسیاری از اختیارات مجلس برای مصوب کردن بسیاری از قوانین و ضوابط، با حکم رهبری به این شورا داده شد.
دومین امکان و اختیاری که طی یکی،دو سال گذشته به دولت داده شد، مدیریت ستاد ملی مبارزه با کرونا بود. این شورا اختیارات بسیاری وسیعی داشت که توانست برخی مراکز خصوصی و دولتی را برای ماهها، تعطیل کند. باید دقت شود که در این شورا فقط به مسائل مربوط به کرونا مثل تعطیلی شهرها یا بودجه و وضعیت بیمارستانها پرداخته نمیشد بلکه تصمیمگیری درباره یک سری از امکانات مورد نیاز دولت برای مقابله با کرونا یا مربوط به کرونا مثلا اعطای برخی وامها، در این ستاد تصویب میشد.
بنابراین، مشکل اصلی بر سر اختیارات آقای رییسجمهوری نیست و الا هرکسی میخواهد از مسوولیتهای خود فرار کند و پاسخگو نباشد، میگوید به من اختیارات و امکانات ندادند. اما آقای روحانی بسیار بیشتر از روسای جمهور قبل، در این کشور امکانات و اختیارات داشتند اما متاسفانه از آنها به خوبی استفاده نکردند و برای فرار از پاسخگویی، ناکامیها را به نداشتن اختیارات مربوط میکنند.»
بیشتر بخوانید:
ناصر ایمانی: روحانی بیشتر از روسای جمهور قبل، اختیارات داشت اما از آنها به خوبی استفاده نکرد
***
گروه سیاسی-رجانیوز: واعظی که در دولت اول روحانی وزیر ارتباطات بوده، چهارسالی هست که مسئول دفتری ریاست جمهوری را برعهده گرفته است. عملکرد وی در این مسئولیت و به خصوص در دو سال گذشته نشان میدهد که او بیشتر از مسئول دفتری به کارهای دیگر مشغول است. یکبار در جایگاه وزیر خارجه مینشیند و برای برجام تعیین تکلیف میکند و بار دیگر نقش سخنگو و حتی زبان روحانی را بازی میکند. آقای رئیس دفتر روحانی برای مجلس خط و نشان میکشد، به اقدامات قوه قضائیه حمله میکند و در خصوص مباحث کلان کشورداری هر روز مصاحبه میکند و یادداشت مینویسد. البته اصلاح طلبان او را فراتر از این موضوعات نیز یاد میکنند. علی صوفی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در مورد نقش واعظی در دولت میگوید: «الان همه کاره و دست راست آقای روحانی در دولت آقای واعظی شناخته میشود و نام او در همه عزل و نصب ها و تصمیم گیری ها به چشم می خورد.» حضور پررنگتر این عضو حزب اعتدال و توسعه و دخالتها و امر و نهیهای وی در خصوص مسائل کلان کشور گمانه زنی ها در خصوص تلاش های انتخاباتی او را هم افزایش داده است. اما هر چه هست مشخص نیست او از چه جایگاهی برای کشور تعیین تکلیف میکند!
همه مواضع غلط و دخالتهای بالا نشان میدهد واعظی بعد از خراب شدن چهرههای مهم دولتی و بی اعتمادی مردم به آنها از جمله جهانگیری و نوبخت مسئولیت همه عملیاتهای رسانه ای آنها را برعهده گرفته است. او بدون اینکه در حوزه وظایف و اختیاراتش باشد در همه مسائل کشور به تحلیل دهی و حتی خط و نشان کشیدن مشغول است تا در روزهای پایانی دولت ابزاری برای فرافکنی و خوراکی برای رسانه های حامی دولت فراهم کند.
***
پیشنهاد یک فعال سیاسی برای بهبود ساختار سیاسی کشور
محمدحسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا درباره ساختار سیاسی کشورمان به انصاف نیوز گفت: «من معتقدم که اگر شخص رهبری، معاون اجرایی را انتخاب کند و حالا اسمش را نخست وزیر، رئیس قوه مجریه یا صدراعظم و هر چه که میخواهد باشد، بگذارد، خیلی بهتر خواهد بود. او تشکیل دولت دهد و اعضای دولت را به مجلس معرفی کند و از آنها رای اعتماد بگیرد. ما دیگر این بازیهایی که الان درآورده میشود را نخواهیم داشت و رهبر هم در آن صورت باید پاسخگوی اعمالش باشد که هست.
پاسخگو بودن در نظام به این است که باید به جایی پاسخ بدهد و اگر در جایی پاسخ را نپسندید، بتواند حل کند. مجلس خبرگان رهبری چنین اختیاری را دارد که هر زمان اراده کند، میتواند رهبری را عزل کند. حتی بدون اینکه خطایی مرتکب شده باشد؛ بنابراین بنده معتقدم، بهتر است که رهبر خود، رئیس قوه مجریه را انتخاب کند و بتواند عزلش کند. مثل آمریکا، آلمان و ایتالیا مستقیم نباشد اینطوری نظام باثباتتر است.
رای مردم منتها غیرمستقیم است. مگر در آمریکا، ایتالیا، آلمان و هند مردم در انتخابات شرکت نمیکنند؟ منتها رای مردم مثل شهرداری مستقیم نیست. مردم شورای شهر را انتخاب میکنند و شورای شهر، شهردار را تعیین میکند. حالا اگر خواستند شهردار را عوض کنند لازم نیست انتخابات، هزینهها و این موارد انجام شود. عزل میکنند و یکی دیگر را نصب میکنند.
اینجا میگویند مردم موقع انتخاب شورای شهر، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی باید دقت کنند کسانی را انتخاب میکنند که چنین اختیاراتی دارند. مثلا رئیس مجلس غیرمستقیم انتخاب میشود. مردم نمایندگان را انتخاب میکنند و نمایندگان هم رئیس مجلس را تعیین میکنند.
در امور تخصصی معمولا انتخابات غیرمستقیم مثل همین شهرداری و یا رهبری بهتر است. یکی از شرایط رهبری این است که فقیه باشد. همه که نمیتوانند فقیه را تشخیص دهند. آنها یک مجلسی انتخاب میکنند که این افراد مجتهدند و آنها تشخیص میدهند چه کسی مناسب است و همه شرایط را دارد؛ لذا بنده معتقد هستم اگر یک روزی نظام ما از این جهت اصلاح شود، به نظام اسلامی نزدیکتر میشود.»
***
موتلفه برای انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا معرفی می کند؟
به گزارش ایسنا، اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه حزب موتلفه دنبال تخریب و برخورد با سایر جریان ها نبوده و دنبال تعامل است، تصریح کرد: حزب آمادگی دارد با دولت منتخب مردم در۱۴۰۰همراهی کند. البته احتمال معرفی نامزد از سوی حزب زیاد است، زیرا معتقدیم دولت حزبی موفق تر از دولت شخصی است.
بادامچیان در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات و برنامه های حزب درباره انتخابات۱۴۰۰، اظهار کرد: ما معتقد به وحدت هستیم و مشی موتلفه همیشه این بوده که با جمع کار کند. برای انتخابات پیش رو اولین مسأله ما وحدت است. موتلفه براساس مصوبه شورای مرکزی خود بر محوریت جامعه روحانیت و جامعه مدرسین عمل کرده است. ما با شورای ائتلاف هم درباره ضرورت وحدت جلسه داشته ایم ولی معلوم شد برخی دوستان می خواهند شورای ائتلاف مستقل عمل کند. شورای وحدتی هم تشکیل شده است و نمایندگان جامعه روحانیت مبارز آنجا هستند و نماینده جامعه مدرسین هم بزودی معرفی می شود. درباره شوراها نظر ما این است که وحدت استانی را دنبال کنیم نه اینکه از تهران لیستی تعیین شود.
وی خاطر نشان کرد : بحث های انتخابات ریاست جمهوری را دنبال می کنیم. من نامه ای نوشتم به شورای نگهبان و خواسته ام آنها تفسیر از رجل سیاسی مذهبی را ارائه کنند تا تکلیف آنهایی که می خواهند نامزد شوند، مشخص شود.