محمد مشتری در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: علی رغم کاهش تعداد سفرهای جادهای به دلیل وضعیت کرونا و همچنین قرار گرفتن درماه مبارک رمضان٬ اما خلوت بودن جادهها باعث شده شدت تصادفات به دلیل سرعت زیاد خودروها بیشتر باشد و این موضوع نگران کننده است.
وی افزود: در محورهای روستایی در مسیرهای راز و جرگلان و هم چنان در شهرستان شیروان در لوجلی و اسفراین در چند محور دیگر٬ تصادفات موتوری زیاد و شدیدی دیده شده که به دلیل عدم توجه راکبین موتور سیکلت به قوانین راهور و همچنین وجود برخی نقضها در جادهها است.
معاون راهداری ادارهکل حمل و نقل جادهای خراسان شمالی گفت: در سال 1400 تلاش میکنیم در راستای ایمن سازی محورهای مواصلاتی روستایی و شهری جاده ها را با توجه به سرعت و کیفیت خودروهای جدید بهروزرسانی و بهسازی کنیم. در سال 99 ٬ 38 نقطه حادثهخیز در تمام محورهای خراسان شمالی حذف شده است.
مشتری با اشاره به محاسبه شاخص pci یا بهبود کیفیت جادههای استان٬ اظهار داشت: این شاخص مربوط به رویههای آسفالت و کیفیت سطح محورهای خراسان شمالی است که به نسبت کشوری مناسب است و دو نقطه در جادههای شهرستان اسفراین و ورودی استان از سمت قوچان دچار مشکل روکش آسفالت جاده است که در سال 1400 برنامههایی برای بهسازی این محورها وجود دارد.
معاون راهداری ادارهکل حمل و نقل جادهای خراسان شمالی گفت: کیفیت عمر آسفالت در محورها با توجه به شرایط مختلف از قبیل میزان رفت و آمدها٬ کیفیت قیرها و اختلاف دمای گرم ترین و سردترین ایام سال تغییر میکند و این موضوع باید در ساخت و ساز محورها مورد توجه باشد.
وی با بیان اینکه در محورهای روستایی نیاز به تامین بودجه ملی برای بهسازی جادهها داریم٬ افزود: طول راههای خراسان شمالی بدون احتساب راههای روستایی، یکهزار و 343 کیلومتر است که 1,54 درصد از راههای کشور را به خود اختصاص داده است. در سال 96 حدود 75 میلیارد تومان اعتبار برای حفاظ کنار جادهای نیاز بود که این رقم با توجه به تورم در سالهای جدید بسیار افزایش یافته و به همین دلیل تلاش کردیم این حفاظها را با ریسههای خاکی کم هزینه ایجاد کنیم.
به گزارش تسنیم٬ استان خراسان شمالی دارای 433 کیلومتر راه اصلی، 745 کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و 652 کیلومتر راه روستایی دارد.
انتهای پیام/311/ش