به گزارش ایرنا، در سال های اخیر علاوه بر تشدید تحریمها و به تبع آن اعمال تضییقات و فشارهای معتنابه اقتصادی، شیوع ویروس کرونا و در نهایت گرانی مسکن موجب شد تا بسیاری از شهروندان در تامین سرپناه برای خود بویژه در کلانشهرهایی مثل اصفهان ناکام بمانند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، نیاز سالانه کشور به واحدهای مسکونی شهری بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن و خوداظهاری مردم، حدود ۷۰۰ هزار واحد است که از این تعداد در سال های اخیر ۳۰۰ هزار واحد توسط مردم ساخته شده و دولت برای تامین ۴۰۰ هزار واحد دیگر در حال حرکت است.
بر همین اساس، تولید و عرضه سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با پشتیبانی دولت دوازدهم در دستور کار قرار گرفته و از طریق طرح جامع مسکن در سه وضعیت ساخت زمین بصورت گروهی توسط مردم، احداث واحد در بافت فرسوده و یا در قالب طرح مشارکتی دنبال میشود.
در سفر روز گذشته محمد اسلامی به اصفهان، عملیات ساخت پنج هزار و ۸۵۴ واحد مسکن ملی در ۱۱ شهر استان بطور همزمان آغاز شد.
بدین ترتیب چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکن ملی استان در شهر جدید بهارستان و یکهزار و ۳۵۴ واحد دیگر در ۱۰ شهر تیران، دهاقان، شهرضا، اردستان، انارک، برزک، بادرود، چادگان، سمیرم و علویجه ساخته میشود.
استان پنج میلیون نفری اصفهان دارای ۱۰۸ شهر و یکهزار و ۹۳۴ روستا و آبادی با جمعیت نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر است.
نزدیک به ۹۰۰ روستای استان اصفهان نیز بیش از ۲۰ خانوار دارند.
در حوزه راه نیز اصفهان دارای یکهزار و ۶۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۷۹۱ کیلومتر راه همسنگ و ۲۹ کیلومتر آزادراه است که با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، این استان بهعنوان چهارراه ترانزیتی، رُتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.
در دولت دوازدهم اقدامات خوبی برای توسعه بزرگراهها صورت گرفته و سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان احداث و بهرهبرداری شده است.
بررسی عملکرد قوه مجریه حاکیست که دولت تدبیر و امید در واپسین ماههای فعالیت خود با افزایش تلاشهایش برای افتتاح طرحها و تکمیل پروژه هایی نیمه تمام بکوشد و در این پیوند با حضور مقامات دولتی در استانهای مختلف شاهد بهرهبرداری و افتتاح طرح های بزرگ و کوچک هستیم.
استان اصفهان در چندماه گذشته با حضور اعضای هیات وزیران، شاهد دستاوردهای خوبی در بخشهای مختلف بوده که در این راستا با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در روز پنجشنبه در استان پنج طرح عمرانی مورد بهرهبرداری قرار گرفت و عملیات اجرایی سه طرح بزرگ دیگر در حوزه مسکن و راه آغاز شد.
از جمله این طرحها افتتاح مرحله نخست مسکن محله همت آباد و آغاز مرحله دوم این طرح، افتتاح باند دوم مبارکه - بروجن، افتتاح ۱۱ کیلومتر از محور اصفهان به اردستان(چهارخطه)، آزمایشگاه جامع قیر و آسفالت دانشگاه صنعتی اصفهان، عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن در قالب پنج هزار و ۸۵۴ واحد مسکونی و آغاز عملیات احداث محور نایین - طبس و بزرگراه پیامبر اعظم (ص) است.
افتتاح مرحله اول طرح بازآفرینی شهری همتآباد اصفهان
طرح همتآباد یکی از مهمترین طرحهای بازآفرینی در کلانشهر اصفهان و مُدل و برنامهای از بازآفرینی در وسعت بزرگ است که با حمایت مردم در حال اجراست و روز گذشته نخستین بلوک بازسازی منازل آن با ظرفیت ۲۴ واحد با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
حدود ۷۵ هکتار از بافت فرسوده کلانشهر اصفهان مربوط به این محله است که از لحاظ موقعیت شهری، جغرافیایی و اقتصادی، نزدیک به مناطق مرغوب اصفهان بشمار میآید، بنابراین طرح بازآفرینی این محله علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای اسکان شهروندان، دسترسی بهتری به بزرگراه های اطراف و همچنین عبور و مرور ایجاد میکند.
استان اصفهان دارای ۱۴ هزار هکتار بافت فرسوده (۱۰ درصد کل بافتهای فرسوده کشور) است که ۴۰ طرح بازآفرینی شهری در آنها در حال اجراست.
کلانشهر اصفهان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت ۲ هزار و ۳۰۴ هکتار بافت فرسوده دارد.
وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح این طرح گفت: طرح بازآفرینی شهری در یکهزار و ۷۰۰ محله در استانهای مختلف کشور با هدف کیفیت بخشی به زندگی مردم و جلوگیری از کاهش جمعیت ساکن در محلهها در دستور کار این وزارتخآنه قرار دارد.
اسلامی با بیان اینکه در این محلهها با تجمیع زمینهای کوچک و از طریق مجتمع سازی با کیفیت بالا، به نوسازی واحدها پرداخته میشود، افزود: در زمینهای در اختیار این وزارتخانه در این محله ها، مکانهایی مانند کتابخانه، فرهنگسرا، مسجد و خانه بهداشت نیز احداث میشود.
وی در باره اعتبار اجرای طرحهای بازآفرینی شهری گفت: سهمی از صندوق توسعه ملی معادل یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال فراگیر روستایی وجود داشت که سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان آن برای نوسازی بافت های فرسوده در نظر گرفته شد.
اسلامی اضافه کرد: تسهیلات بانکی ساخت و ساز در بافتهای فرسوده از ۶۰ به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافت و وام سازنده برای هر واحد سه برابر شد و به ۳۰۰ میلیون تومان رسید.
وی این اقدامات را گامی در جهت تحقق رونق تولید مسکن و جلوگیری از گسترش بافتهای فرسوده شهری توصیف کرد.
آغاز عملیات ساخت بیش از پنج هزار و ۸۰۰ واحد مسکن ملی در اصفهان
عملیات اجرایی ساخت پنج هزار و ۸۵۴ واحد مسکن ملی نیز روز گذشته با دستور وزیر راه و شهرسازی در استان اصفهان آغاز شد.
بدین ترتیب چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکن ملی استان در شهر جدید بهارستان و یکهزار و ۳۵۴ واحد مسکونی دیگر در ۱۰ شهر تیران، دهاقان، شهرضا، اردستان، انارک، برزک، بادرود، چادگان، سمیرم و علویجه ساخته میشود.
اسلامی در آیین آغاز اجرای این عملیات گفت: سال ۹۸ معادل ۱۸ شهر جدید در کشور وجود داشت که اکنون به ۲۴ شهر رسیده است و تلاش میکنیم که این شهرها فقط خوابگاه نباشند بلکه از فضای همراه با نشاط و کسب و کار نیز برخوردار باشند.
اسلامی با تاکید بر ضرورت شناخت جامعه هدف در مسکنسازی باید جامعه افزود: از بین افرادی که در سامانه طرح مسکن ملی ثبت نام کردند حدود ۵۱۰ هزار نفر واجد شرایط تایید شدند که برای آنها برنامه ریزی شده است..
وی با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت مردم در طرحهای ساخت و ساز گفت: درصددیم نسبت وام به قیمت تمام شده مسکن را به ۵۵ درصد برسانیم که امید است با لغو شدن تحریمهای ظالمانه و ریزش قیمتها، توان مالی مردم نسبت به هزینهها افزایش یابد.
بهرهبرداری از ۷ کیلومتر از طرح باند دوم جاده مبارکه - شهر مجلسی - بروجن
این طرح با هزینه ۲۱۰ میلیارد ریال، ۷۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب خاکبرداری، ۹۵ هزار و ۲۰۰ مترمکعب خاکریزی، یکهزار و ۴۵۰ متر مکعب بتن ریزی، ۴۷ تن آرماتوربندی و هشت هزار و ۴۱۲ تن آسفالت گرم اجرا شده است.
این محور یکی از پرترددترین راههای اصلی بین استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و محور اتصال به استانهای جنوبی کشور است به همین دلیل اجرای باند دوم آن به عنوان طرح جهش تولید و بهمنظور ارتقای سطح کیفی و حذف نقاط حادثهخیز و تصادفات رخبهرخ در دستور اداره کل راه و شهرسازی اصفهان قرار گرفته است.
طول کلی این محور در حوزه راههای استان اصفهان ۴۱ کیلومتر است که ۱۲ کیلومتر از آن در سالهای گذشته به بهرهبرداری رسیده و قطعه سوم این محور به طول ۲۲ کیلومتر مسیر مستقیم و ۶.۵ کیلومتر راههای جانبی هم اکنون در دست اجراست.
وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح این محور اظهار داشت: امروز با رکورد جدیدی در حوزه راه و شهرسازی مواجهیم بطوریکه هر سال یکهزار کیلومتر در این دولت به میران بزرگراههای کشور اضافه شده است.
اسلامی با بیان اینکه در این دولت بطور میانگین روزانه چهار کیلومتر به طول بزرگراههای کشور افزوده شده است، افزود: این کار ارزشمند سهم بزرگی در از میان برداشتن نقاط حادثه خیز و گرههای ترافیکی دارد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما مشکل ردیف اعتباری نداریم، خاطرنشان کرد: سال ۹۶ اعتبارات این وزارتخانه حدود پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که با پیگیریها، سازماندهی و اهتمام ویژه دولت در سال ۱۳۹۹ به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید و برای سال ۱۴۰۰ اعتبار بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان پایهگذاری شده است.
وی تاکید کرد: نکته مهمتر این است که در این مدت همه طرحهای سنواتی و تاریخی را از پیش رو برداشتیم و طرح های ۲۰ تا ۳۰ ساله مانند راه آهن و اتوبان ها را جمع کردیم.
افتتاح آزمایشگاه جامع تخصصی قیر، آسفالت و بتُن در دانشگاه صنعتی اصفهان
مرکز تحقیقات و آزمایشگاه جامع شامل بخشهای تخصصی قیر، آسفالت و بتُن و دفتر منطقهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در دانشگاه صنعتی اصفهان افتتاح شد.
وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح این آزمایشگاه گفت: یکی از نیازهای همیشگی توسعه، همراه کردن پژوهش و وصل کردن آن به نیازهای جامعه است که این مهم در وزارتخانه متبوع مورد توجه ویژه است و در اولویت قرار دارد.
اسلامی اظهار داشت: با همین رویکرد برای تاسیس آزمایشگاه جامع قیر، آسفالت و بتُن در این مرکز علمی، اقدام شد و سرمایهگذاری مشترک صورت گرفت.
وی اضافه کرد: این آزمایشگاه نخستین گام در پیوست کارهای اجرایی، آزمایشگاهی و پژوهشی در یک روال تعریف شده و سازمان یافته محسوب میشود تا بتوان از این ظرفیت به بهترین نحو بهره برده شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این مهم نیازمند ورود هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است تا بتوانند پژوهشهای فناورانه و کاربردی خود را انجام و جایگاه خویش را روز به روز ارتقا دهند.
وی، دانشگاه صنعتی اصفهان را بدلیل وجود اساتید مُجرب و قوی، محیط مجهز و پیوستگی کامل با بخش صنعت، یکی از مفاخر علمی و فناوری کشور عنوان و اظهار اطمینان کرد که با وجود و اراده اعضای هیات علمی آن، این آزمایشگاه جامع بتواند در راستای اهداف تعریف شده موثر واقع شود.
بهرهبرداری از باند دوم محور اصفهان - اردستان
ساخت باند دوم محور اصفهان - اردستان، حد فاصل کمشچه تا سه راهی بَغم، به طول ۷۲ کیلومتر است که عملیات اجرایی آن در پنج قطعه انجام شده و قطعات یک تا چهار این محور در سال های گذشته به بهرهبرداری رسیده و از کیلومتر ۲۳ تا ۴۰ شامل ۲ باند رفت و برگشت نیز روز گذشته به بهرهبرداری رسید.
مجموع اعتبار هزینه شده برای زیرسازی این قطعه ۳۵ میلیارد تومان اعلام شده که با اجرای این طرح، حذف ۶ قوس با شعاع کمتر از ۷۵۰ متر و سه نقطه حادثه خیز، کاهش مصرف سوخت خودرو و کاهش هفت کیلومتری مسیر اصفهان به اردستان را در پی دارد
وزیر راه و شهرسازی در آیین بهره برداری از این پروژه نیز گفت: ۶۵ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی با عمر بالای ۴۰ سال در سطح جادههای کشور فعال است که با برنامهریزی صورتگرفته، در بازه زمانی پنجساله میتوان این ناوگان را نوسازی کرد.
اسلامی افزود: ایمنسازی این مسیر ضروری بود، چرا که پیچهای خطرناکی داشت که باید حذف میشد.
گفته وی، جریان توسعه راههای کشور در سالهای اخیر شدت گرفته و یک هزار کیلومتر به طول بزرگراههای اضافه و ایمنی وسایط نقلیه در سطح جادههای کشور افزوده شده است.