کرونا روند بیش از سه دهه جشنواره فیلم فجر را تغییر داد.
تحریریه پارسینه: کرونا روند بیش از سه دهه جشنواره فیلم فجر را تغییر داد. آثار سی و نهمین جشنواره فیلم فجر قرار است برای داوران نمایش داده شود، اما دو حالت دیگر نیز برای آن درنظر گرفته شده است که در صورت بهبود شرایط ناشی از گسترش کرونا ممکن است به اجرا دربیایند.
دو ماه به زمان همیشگی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مانده است، رویدادی که به عنوان مهمترین اتفاق سینمایی و حتی هنری کشور در بهمن ماه هر سال برگزار میشود. اما گسترس بیماری کرونا در دنیا باعث شد بسیاری از قوانین و مقررات مربوط به رویدادهای مختلف شکل جدیدی به خود بگیرند. اگرچه در ماههای ابتدایی شیوع ویروس کرونا که در نیمه دوم سال ۹۸ بود، بسیاری از معتبرترین جشنوارههای جهانی برگزار نشدند، اما به مرور برخی از جشنوارهها به صورت آنلاین یا با شیوههایی که بتواند جمعیت کمتری را درگیر کند، شروع به برپایی کردند.
ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. اولین جشنواره سینمایی که به شکل آنلاین و فیزیکی برگزار شد، جشنواره فیلم کودک بود و در چند روز آینده هم شاهد برگزاری جشنواره سینما حقیقت به شکل آنلاین خواهیم بود.
برگزاری جشنواره فیلم فجر که مهمترین رویداد سینمایی کشور محسوب میشود، تا چند روز قبل در هالهای از ابهام قرار داشت و مشخص نبود تصمیمی برای برگزاری آن گرفته شده است یا نه تااینکه سید محمدمهدی طباطبایینژاد، دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شنبه هفته قبل ۱۵ آذر در نشست خبری مجازی درباره جزییات برگزاری این رویداد صحبت کرد.
او در بخشی از این نشست عنوان کرد که سادهترین تصمیم، تعطیلی جشنواره بود، اما نمیدانستیم بهترین تصمیم هم هست یا نه: «شرایط بهار با توجه به مصادف شدن با ماه مبارک رمضان و ایام انتخابات، برای برپایی جشنواره کار سادهای نبود. همه این موارد را به طور دقیق مورد بررسی قرار دادیم و همه گزینهها معایب و محاسنشان بررسی شد. دلیل تأخیر انتشار فراخوان جشنواره هم مطالعه و رایزنیهای فراوان و گردآوری همه پیشنهادها بود. اکثر دوستان ما هم اتفاق نظر داشتند که این گزینه میتواند منطقیترین گزینه باشد».
آنطور که در همین نشست مطرح شد قرار بر برگزاری جشنواره فیلم فجر گرفته شد، اما دو حالت برای آن پیش بینی شده است. در مرحله اول برای رعایت سلامت افراد جامعه، جشنواره صرفا برای داوران در بخشهای مختلف برگزار میشود، اما اگر در روزهای پیشرو وضعیت سلامت در تهران رو به بهبودی برود اولین گزینه این است که آثار کاندیداهای هیات داوران برای اهالی سینما و رسانه نمایش داده میشود و در صورت مساعد بودن شرایط با رعایت پروتکلها و محدودیتهای ظرفیتی در سینماهای مردمی هم به شیوه ۵۰ درصدی اکران صورت میگیرد؛ بنابراین تا اینجای کار دو موضوع در جشنواره فیلم فجر مشخص شده است. اول اینکه جشنواره برگزار خواهد شد، دوم اینکه فیلمها فعلا فقط برای داوران نمایش داده خواهد شد، اما در صورت بهبود شرایط، ممکن است اکرانهایی نیز برای دو گروه اهالی رسانه و سینما و مردم انجام شود و اگر شرایط نمایش فیلم برای اهالی رسانه فراهم شود این اتفاق در برج میلاد صورت میگیرد
همچنین از آنجاکه هنوز وضعیت نمایش فیلمها برای مردم مشخص نیست به همین دلیل سیمرغ بلورین «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» نیز منوط به اکران فیلمها برای مردم خواهد بود. این موضوع میتواند اکران نوروز را نیز تحت تاثیر قرار دهد چراکه فیلمهایی که طی مدت برگزاری جشنواره از نگاه تماشاگران جز برترینها قرار میگیرند در اکران نوروزی نیز شانس بیشتری خواهند داشت البته اگر شرایط جوری باشد که سینماها باز باشند و بتوانند فعالیت کنند. با توجه به شکست اکران آنلاین و از رونق افتادن آن نیز این گزینه خود به خود نقش پررنگی بازی نمیکند.
نبود هیات انتخاب
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر البته تفاوت چشمگیر دیگری نیز با دورههای پیشین دارد. در این دوره هیات انتخابی وجود ندارد. طباطبایینژاد دلیل آن را نبود جدول نمایش دانست: «از آنجا که جدول نمایش نداریم، ضرورتی نداشت هیات انتخاب داشته باشیم و همه فیلمها از جمله «نگاه نو» در همه بخشها داوری میشوند».
به گفته دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بر اساس فراخوان هیات داوران تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره اعم از فیلمهای حرفهای و فیلم اول کارگردانان در همه بخشها مورد داوری قرار میگیرد.
همچنین در این دوره هیات داوران از میان فیلمهای مستند بلند (بالای ۷۰ دقیقه) حاضر در چهاردهمین جشنواره فیلم مستند سینماحقیقت یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده و هیات داوران بخش فیلمهای کوتاه از میان فیلمهای کوتاه حائز شرایط (۳ تا ۱۵ دقیقه) حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد.
البته دبیر جشنواره در بخشی از این نشست درباره گله مستندسازان از نبود هیات انتخاب گفت: «من خودم از سینمای مستند آمدم و بیش از هرکس مدافع آن هستم، ولی دوستان شرایط را در نظر بگیرند که جشنواره امسال در هیچ بخشی هیات انتخاب ندارد. منطقی نبود که برای آثار مستند هیات انتخاب میگذاشتیم. در این روزهایی که این تصمیم را گرفتیم از دوستان پرسیدم که آیا فیلم مستند بلندی بوده که به جشنواره حقیقت ارایه نشده باشد و احتمال دریافت سیمرغ فجر را داشته باشد، که پاسخ منفی گرفتم. من به دوستان مستندساز حق میدهم که بخواهند بهتر دیده شوند. جشنواره فیلم فجر، بالاترین جایزه سینمای ایران را به آثار مستند میدهد و طبیعی است به فیلمی اعطا کند که در رقابت آثار در جشنواره سینماحقیقت حاضر باشد».
با توجه به شیوه متفاوت جشنواره فیلم فجر، طباطبایی نژاد درباره ترکیب هیأت داوران جشنواره هم گفت: «ترکیب هیات داوران مجموعهای از صاحبنظران سینما در بخشهای مختلف است. تصمیمگیری درباره اهدای ۲۲ جایزه در بخش سودای سیمرغ و قضاوت حدود ۴۰ فیلم کار سادهای نخواهد بود. وقتی جشنواره قرار نیست به شکل قبلی برپا شود؛ این شیوه بهترین روش ما بود. این نکته را هم بگویم قبلاً این انتقاد وجود داشت که فیلمی شایسته حضور در جشنواره نبوده و میتوانسته در جشنواره حاضر باشد. این شانس امسال برای همه فیلمها وجود دارد که شاید اگر هیات انتخاب وجود داشت، در این قضاوت لحاظ نمیشدند».
از ۲۵ دیماه نیز داوریها آغاز و تا ۱۲ بهمنماه نامزدها مشخص میشود که در صورت مهیا بودن شرایط اکران، برای تنظیم جدول نمایش اقدام میشود.
کم و کیفی که همچنان نامشخص است
پیشبینی دبیر جشنواره این است که در بخش «سودای سیمرغ» ۴۰ تا ۵۰ فیلم متقاضی حضور وجود داشته باشد که این آمار براساس پروانههای ساخت مجموع فیلمها تخمین زده شده.
هرچند هنوز تا اعلان رسمی تعداد فیلمهای متقاضی در جشنواره باقی مانده است، اما از آنجاکه سینمای ایران هم تحت تاثیر کرونا قرار گرفت، نمیتوان انتظار فیلمهای زیادی در این دوره را داشت.
در میان پروانههای ساخت صادر شده از ابتدای امسال حدود ۵۴ فیلم در مرحله پیشتولید هستند و منتظرند تا با آماده شدن شرایط جلوی دوربین بروند. ۲۴ فیلم در مراحل مختلف تولید قرار دارند و تنها ۵ فیلم آماده نمایش شدهاند. بر این اساس سایر فیلمهای دارای پروانه ساخت کماکان متوقف هستند و برخی هنوز حتی موفق به جذب سرمایهگذار هم نشدهاند.
با این حال ، اگر از اصغر فرهادی که مشغول ساخت «قهرمان» در شیراز است و به گفته دبیر جشنواره احتمالا به جشنواره نمیرسد، بگذریم، براساس گزارش خبرگزاری مهر کارگردانهای شناخته شده دیگری نیز این روزها مشغول کار هستند همچون مسعود کیمیایی که «خائنکشی» را با اقتباس از یک کاراکتر واقعی تاریخ معاصر کلید زده است. محمدحسین مهدویان «شیشلیک» را بهعنوان اولین فیلم کمدی کارنامهاش در مراحل پایانی تولید دارد. نرگس آبیار «ابلق» را در سکوت کامل خبری کارگردانی کرده است.
حمید نعمتالله فیلم جنجالی «قاتل و وحشی» را که به دلیل حواشی از حضور در جشنواره گذشته فجر بازماند، آماده عرضه به جشنواره سیونهم کرده است. روحالله حجازی «روشن» را در همان ماههای ابتدایی امسال مقابل دوربین برد. وحید جلیلوند همچنان پیگیر مقدمات تولید «شب، داخلی، دیوار» است و احتمالاً در سکوت خبری آن را مقابل دوربین برده. سعید سهیلی فیلم «گشت ارشاد» را به فصل سوم رسانده و «گشت ۳» را در تهران مقابل دوربین برد. منیر قیدی هم با تکیه بر تجربه «ویلاییها»، سراغ «دسته دختران» رفته و این روزها آخرین مراحل پیشتولید را سپری میکند..
البته هنوز معلوم نیست که چه تعداد از این آثار به جشنواره میرسند و متقاضی حضور در این رویداد خواهند شد، اما به دلیل اینکه همچنان گزینه اکران مطرح نیست، از همین حالا برخی از گمانه زنیها وجود دارد که به غیر از بلاتکلیفی در اکران فیلمها، با توجه به تولیدات کم و نبود هیات انتخاب که موجب پالایش سطح کیفی آثار راه یافته به جشنواره میشود ممکن است با جشنوارهای بدور از هیجان و حتی در سطج دانشجویی مواجه شویم.
فراخوان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر
البته با اعلام فراخوان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر مهلت ثبت نام متقاضیان شرکت در جشنواره از ۱۶ آذر تا ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹ تعیین شد. در این فرخوان آمده است: با استعانت از خداوند متعال و در شرایطی که همه گیری ویروس کرونا تولیدات سینمایی و برگزاری جشنواره های فیلم را در ایران و جهان با محدودیت های متعددی مواجه کرده است.
سی و نهمین جشنواره فیلم فجر همزمان با چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده یک سال تلاش سینماگران ایرانی که در این شرایط دشوار چراغ سینمای ایران را روشن نگه داشته اند و نیز اعتلای تولیدات سینمایی، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزههای دینی و ایرانی، حمایت از سینمای خلاق و توسعه اقتصاد سینما بهمن ماه ۱۳۹۹ در تهران با ضوابط ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا توسط سازمان امور سینمایی و سمعی بصری برگزار می شود.
بخشهای اصلی:
الف- مسابقه سینمای ایران
۱- سودای سیمرغ (فیلم های سینمایی داستانی)
۲- مستند بلند
۳- کوتاه داستانی
ب- مسابقه تبلیغات سینمای ایران
الف- ۱- سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)
فیلمهای بلند داستانی که دارای پروانه ساخت سینمایی از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۹ اکران عمومی نشده و در سامانه های نمایش درخواستی به صورت آنلاین به نمایش درنیامده باشند مجاز به حضور در این بخش خواهند بود.
تبصره ۱: فیلم های بلند داستانی به جز جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان نباید در هیچیک از رویدادها و جشنواره های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش درآمده باشند.
تبصره ۲: فیلم های بلند داستانی که در دوره گذشته جشنواره نسخه کاملشان مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفته است مجاز به حضور نخواهند بود.
تبصره ۳: هیات داوران تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره اعم از فیلم های حرفه ای و فیلم اول کارگردانان را در همه بخش ها مورد داوری قرار می دهد.
تبصره ۴: فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق میشود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران عمومی نشده باشد.
تبصره ۵: داوری در بخش سینمایی پویانمایی مشروط به حضور حداقل دو فیلم در این قالب خواهد بود.
الف- ۲- فیلم مستند بلند
هیات داوران این بخش از میان فیلم های مستند بلند (بالای ۷۰ دقیقه) حاضر در چهاردهمین جشنواره فیلم مستند سینماحقیقت، یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد.
الف- ۳- فیلم کوتاه داستانی
هیات داوران این بخش از میان فیلم های کوتاه حائز شرایط(۳ تا ۱۵ دقیقه) حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، یک فیلم را به عنوان اثر برگزیده معرفی خواهند کرد.
جوایز:
* اعضاء هیات داوری جشنواره متشکل از سینماگران و صاحبنظران فرهنگی هنری، از میان تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره، جوایز را به شرح ذیل اهداء خواهند کرد.
• سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی(جایزه ویژه سردار شهید سلیمانی)
• سیمرغ بلورین بهترین فیلم
• سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران
• سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی
• سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران
• سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه
• سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی
• سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقش اصلی زن
• سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقش اصلی مرد
• سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ زن
• سیمرغ بلورین بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ مرد
• سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری
• سیمرغ بلورین بهترین تدوین
• سیمرغ بلورین بهترین موسیقیِ متن
• سیمرغ بلورین بهترین صدا
• سیمرغ بلورین بهترین طراحیِ صحنه و لباس
• سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی
• سیمرغ بلورین بهترین جلوههایِ ویژه میدانی
• سیمرغ بلورین بهترین جلوههایِ بصری
• سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول
• سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه
• سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران بهترین فیلم پویانمایی
• سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند سینمایی
• سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی
تبصره ۱: سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی بنا به پیشنهاد هیات داوران بخش های مختلف، با انتخاب دبیر اهدا خواهد شد.
تبصره ۲: سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران در صورت اکران آثار بخش مسابقه سینمای ایران در سینماهای مردمی با مراجعه به آراء تماشاگران به تهیهکننده فیلم منتخب اهداء خواهد شد.
تبصره ۳: سیمرغ بهترین فیلم اول به کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.
تبصره ۴: سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی به تهیهکننده و کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.
تبصره ۵: سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند به تهیهکننده و کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.
مقررات عمومی مسابقه سینمای ایران
مهلت ثبت نام: ۱۶ آذر تا ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹
• تهیه کنندگان حقیقی و حقوقی میتوانند با مراجعه به سایت جشنواره مراحل ثبت نام خود را تکمیل و اطلاعات فیلم را به همراه عکس در سامانه جشنواره ثبت کنند. (ارائه پروانه ساخت سینمایی الزامی است).
• تاریخ تولید فیلمهای سینمایی بخشهای مسابقه نباید قبل از سال ۱۳۹۷ باشد.
• آن دسته از آثاری که در شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه نمایش خانگی (DVD,VOD,IPTV) و بازارهای فیلم داخلی و خارجی به نمایش درآمده باشند مجاز به ثبت نام در این جشنواره نخواهند بود.
• فیلمهای سینمایی با مدت زمان کمتر از ۷۵ دقیقه پذیرفته نمیشوند.
• تهیه کنندگان باید حداکثر تا ۲۰ دی ماه ۱۳۹۹ نسخه نهایی فیلم با استاندارد فنی، (DCP) ، عکسهای صحنه و عکس کارگردان بر روی CD و تیزر یا سه دقیقه از فیلم برای استفاده تبلیغاتی به دبیرخانه تحویل دهند. این امر به منزله قبول کامل مقررات و سایر ضوابط تولید و نمایش فیلم در ایران از سوی صاحبان قانونی فیلم ها است.
• در صورت ارائه نکردن کپی نهایی فیلم تا تاریخ مقرر (۲۰ دی ماه ) نام فیلم از فهرست متقاضیان جشنواره خارج خواهد شد.
• پس از آغاز به کار هیات داوران، امکان خارج کردن فیلم از جشنواره وجود ندارد.
• هیات داوران جشنواره، حداقل ۲۴ ساعت قبل از مراسم پایانی نامزدهای دریافت جوایز را معرفی خواهند کرد.
• هیچ جایزهای در بخش رقابتی به طور همارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نمیشود.
• دست اندرکاران اصلی تولید فیلمهای بخش های رقابتی نمی توانند عهده دار مسئولیت داوری فیلم های آن بخش باشند.
• نمایش فیلمها در جشنواره، مطابق با ضوابط و مقررات سازمان سینمایی و مشروط به موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود.
• تفسیر و رفع ابهام از مقررات و اخذ تصمیم نهایی درباره موضوعات پیشبینی نشده به عهده دبیر جشنواره است.
ب- مسابقه تبلیغات سینمای ایران
این بخش با هدف تشویق، تقویت و بکارگیری روشهای خلاقانه و مؤثر در عرصه بازاریابی و پخش آثار سینمایی و جذب حداکثری مخاطبین و ارتقاء سطح کیفی تبلیغات و اطلاعرسانی و همچنین ترغیب و تشویق هنرمندان این عرصه در بخشهای عکس، پوستر، آنونس و تیزر فیلمهای سینمایی ایرانی برگزار میشود.
مهلت ثبت نام: ۱۶ تا ۳۰ آذرماه ۱۳۹۹
مقررات:
متقاضیان میتوانند جهت شرکت در بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران از طریق مراجعه به سایت رسمی جشنواره به آدرس fajrfilmfestival.com، نسبت به ثبت نام و تکمیل فرم شرکت و بارگذاری نمونههای آثار خود مطابق بند شرایط اختصاصی مقررات اقدام کنند.
شرایط عمومی:
۱. متقاضیان میتوانند با مراجعه به سایت اینترنتی جشنواره، پس از عضویت در سایت جشنواره در قسمت ثبتنام فرم شرکت در مسابقه را تکمیل نمایند.
۲. تمام فیلمهای سینمایی (داستانی، پویانمایی و مستند) که بعد از ۱۰ دی ماه سال ۱۳۹۸ تا ۳۰ آذرماه سال ۱۳۹۹ در داخل کشور اکران عمومی شده باشند و یا در سامانه های نمایش درخواستی به صورت آنلاین به نمایش عمومی درآمده باشند، میتوانند در مسابقه شرکت کنند.
۳. محدودیتی در تعداد عناوین آثار ارسالی وجود ندارد.
۴. آثار ارزیابی شده در دوره گذشته، در این دوره پذیرفته نمیشوند.
۵. تفسیر مقررات، رفع ابهامات و اخذ تصمیم نهایی در خصوص موضوعات پیشبینی نشده به عهده دبیر جشنواره است.
۶. دبیرخانه مجاز به استفاده از آثار ارسالی در بخشهای مختلف جشنواره (کتاب، نشریه روزانه، تیزر، فضای مجازی و...) خواهد بود.
شرایط اختصاصی:
بخش عکس:
- بارگذاری فایل تصاویر در سایت جشنواره در فرمت JPG، با حداقل کیفیت ۶ مگاپیکسل ضروری است.
۳- در صورت تعدد آثار، عکسهای هر فیلم میبایست به صورت جداگانه بارگذاری شود.
۴- تعداد آثار ارسالی از هر عنوان، ۵ عکس صحنه و ۳ عکس پشت صحنه است.
۵- هرگونه دخل و تصرف در عکسها به شکلی که اصالت عکس را مخدوش کند، مجاز نیست.
بخش پوستر:
۱- بارگذاری فایل پوستر در سایت جشنواره با فرمت JPG، با کیفیت DPI۱۵۰ و در قطع ۷۰*۱۰۰ ضروری است.
۲- پوسترهای ارائه شده باید از میان آثار رسمی و استفاده شده در تبلیغات فیلم دارای مجوز سازمان سینمایی باشد.
۳- در این بخش تنها پوستر فارسی فیلم ها مورد ارزیابی قرار می گیرند.
بخش آنونس و تیزر:
۱- هریک از نسخههای موردنظر میبایست بهصورت مجزا با فرمت ۴MP و حجم حداکثر ۵ مگابایت در سایت جشنواره بارگذاری شود.
۲- ارائه نامه رسمی تهیه کننده و یا موسسه پخش مبنی بر تایید استفاده از نسخه ارائه شده در تبلیغات برای هر عنوان الزامی است.
جوایز:
* سیمرغ بلورین به بهترین عکس
* سیمرغ بلورین به بهترین پوستر
* سیمرغ بلورین به بهترین آنونس و تیزر
منبع خبر "
پارسینه" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.