به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد حمزه زاده سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ایام شیوع کرونا بیشترین آسیب را از بابت تعطیلی مراکز اقامتی و گردشگری و تولید و فروش صنایع دستی متحمل شده اند به گونه ای که حداقل خسارت برآوردی برای فعالان این حوزه در استان پنج هزار میلیارد تومان بوده و متأسفانه حمایت های دولتی صورت گرفته در مقابل این حجم نیز کافی نبود و عموماً فعالان این بخش به دلیل حالت نیمه تعطیل حوزه گردشگری تمایلی به دریافت همان تسهیلات پرداختی نیز نداشته اند و با وجود اقداماتی چون استمهال وام ها و پرداختی بیمه ها برای فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی باید اذعان کنیم که نتوانسته ایم حمایت لازم برای گذر این عزیزان از برهه سخت کرونا را انجام دهیم.
وی ادامه داد: با این حال معتقدیم گردشگری صنعتی پویاست و می تواند خود را به سرعت با شرایط انطباق دهد و با توجه به ثبات نسبی شرایط کرونا و انجام واکسیناسیون پیش بینی می کنیم در سال آینده به ویژه در ایام نوروز رشد بالایی را در این حوزه داشته باشیم و ما نیز با اقداماتی مانند استانداردسازی هتل ها و ارزیابی های کرونایی تلاش می کنیم تا با رعایت کامل پروتکل ها خود را برای استقبال از گردشگران آماده میکنیم و در همین خصوص در ایام کرونا نیز برای معرفی جاذبه های گردشگری استان با هدف احیای شرایط سفر پس از کرونا، فعالیت خود را بر بازاریابی دیجیتالی و فضای مجازی متمرکز کرده ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: در همین زمینه معرفی ۲۰۰ اثر فاخر آذربایجان شرقی در قالب ویدیو کلیپ در بستر مجازی پخش شده و تولید آثار موشن گرافی، پوسترهای مجازی، کلیپ پنج دقیقه ای معرفی استان به زبان های ترکی آذری و استانبولی، ارمنی، عربی، انگلیسی و چینی، تعریف کیو آر کد (QR Code) برای ویترین موزه ها، اجرای تورهای ۳۶۰ درجه ای مجازی از جاذبه های گردشگری استان، ساخت مستندهای ویژه معرفی برای ۲۱ شهرستان استان و پخش از شبکه های ملی و فرامرزی و پخش در استان های هدف از جمله خوزستان، مشهد و اصفهان در همین زمینه صورت گرفته و معرفی دو جاذبه گردشگری کندوان و بازار تبریز نیز در گوگل استریت ویو بارگذاری شده که در دو ماه گذشته ۱.۵ میلیون بازدید داشته است.
وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه صنایع دستی نیز اشاره کرد و گفت: مهمترین موضوع در این بخش موضوع فروش آثار است که برای تسهیل این امر بازار اینترنتی صنایع دستی را راه اندازی کرده ایم که با استقبال بخش خصوصی و هنرمندان این بخش روبرو شده و این حوزه حتی در ایام پس از کرونا نیز جز الزامات توسعه صنایع دستی است و در همین خصوص ثبت شهرهای ملی صنایع دستی را نیز در دستور کار قرار داده ایم و با پیگیری های صورت گرفته اسکو در حوزه شهر ملی باتیک و اهر در حوزه شهر ملی ورنی ثبت شده اند و امسال نیز سه پرونده برای ممقان به عنوان شهر ملی سوزن دوزی، کوزه کنان شهر ملی سفال و سردرود به عنوان شهر ملی تابلوفرش ارسال و آماده بررسی شده و مستندهای مرتبط با این سه حوزه نیز تهیه شده است.
حمزه زاده تصریح کرد: در زمینه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی نیز پیش از این ۱۸۲ اثر از آذربایجان شرقی این نشان را دریافت کرده اند و امسال نیز ۲۰ اثر نشان ملی مرغوبیت را دریافت کرده اند و سه اثر نیز منتظر دریافت نشان یونسکو هستند تا مجموع آثار دارای نشان ملی مرغوبیت و یونسکو در استان به ۱۶ اثر برسد و در بخش نشان های جغرافیای نیز موضوع سفال و فیروزه را در حال پیگیری هستیم و بحث آموزش های صنایع دستی نیز عموما به صورت مجازی در حال اجراست.
وی از رغبت سرمایه گذاران برای حضور در پروژه های زیرساخت های گردشگری استان نیز خبر داد و افزود: در حال حاضر یکصد پروژه با ۱۴ هزار میلیارد تومان در بخش زیرساخت های گردشگری آذربایجان شرقی در حال اجراست به گونه ای که با اقدامات صورت گرفته در این زمینه ۳۳ مرکز اقامتی استان در سال های ۹۲ و ۹۳ اکنون به ۷۳ مرکز اعم از هتل و هتل آپارتمان افزایش یافته که حدود ۳۲ پروژه زیرساخت های گردشگری استان نیز مربوط به اماکن اقامتی است و پراکنش جغرافیای این پروژه ها نیز به گونه ای تعریف شده که متناسب با ظرفیت و نیازهای حوزه ها و کانون های گردشگرپذیر آذربایجان شرقی باشند.
انتهای پیام/60001