۱۳۵ شرکت، هفت هزار و ۹۴۲ دستگاه ماشین آلات و ۱۰ هزار و ۸۹۹ نفر راننده در زمینه حمل بار استان مرکزی فعال بوده و ۴۸ شرکت حمل و نقل مسافری، یک هزار و ۹۲۵ نفر راننده و ۲۶۵ دستگاه اتوبوس در استان مرکزی وظیفه حمل و نقل مسافر از این استان به نقاط مختلف کشور را برعهده دارند.
۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا امسال از استان مرکزی توسط حمل و نقل جادهای به نقاط مختلف کشور حمل شده و ۱۸ هزار و ۳۵۷ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی امسال برای حمل کالاهای اساسی به شهرهای جنوبی کشور اعزام شدهاست.
بیشترین میزان بار در این مدت از شهرستانهای اراک، ساوه و دلیجان بارگیری شده و بیشترین بار استان مرکزی به استانهای تهران، اصفهان و خوزستان حمل شد که مواد معدنی و شیمیایی بیشترین کالاهای حمل شده در این مدت بودهاست.
یک میلیون و ۸۶۰ هزار نفر مسافر امسال در قالب ۱۱۳ هزار و ۳۰۹ سفر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی استان مرکزی به نقاط مختلف کشور جابه جا شده است.
۴۸ شرکت مسافربری و یک هزار و ۹۲۵ نفر راننده اتوبوس در زمینه جابه جایی مسافر در استان مرکزی فعالیت دارند.
به گفته فعالان این بخش تورم، نبود لوازم یدکی با کیفیت و افزایش لوازم یدکی تقلبی و نامناسب در بازار از جمله مهمرین مشکلات فعالان بخش حمل و نقل جادهای استان مرکزی است.
معاون حمل و نقل جادهای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی گفت: شیوع کرونا کاهش مسافر و ضرر و زیان بسیاری را برای بخش حمل و نقل مسافری استان به همراه داشته است.
«علی امیری خورهه» افزود: نبود بستههای تشویقی، افزایش قیمت لاستیک، روغن، حق بیمه رانندگان اتوبوس، نبود لوازم یدکی استاندارد، افزایش قیمت بیمه نامه شخص ثالث و نوسانات قیمتها و افزایش قیمت سرسام آور لوازم یدکی از دیگر مشکلات بخش حمل و نقل مسافری استان مرکزی است.
معاون حمل و نقل جادهای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی خاطر نشان کرد: کمبود لاستیک خودروهای سنگین با برند مناسب و لاستیک تولید داخلی با قیمت مناسب از دیگر مشکلات رانندگان حمل و نقل جادهای این استان است.
امیری گفت: لاستیک خارجی در گذشته حدود ۸۰ میلیون ریال بود که اکنون قیمت این محصول به ۳۰۰ میلیون ریال افزایش یافته و نیاز است با اختصاص ارز ۴۲ هزار ریالی به این بخش، لاستیک با برند مناسب و ارزانتر در اختیار بخش حمل و نقل جادهای کشور و استان مرکزی قرار گیرد.
وی ادامه داد: حذف یارانه دولتی برای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و عدم اختصاص سختی کار به رانندگان حمل و نقل جادهای برای برخورداری از بازنشستگی پیش از موعد از دیگر مطالباتی است که کارکنان بخش حمل و نقل جادهای استان مرکزی از مسئولان دارند.
معاون حمل و نقل جادهای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای از جمله خواستههای رانندگان بخش حمل و نقل جادهای استان بوده و این مهم کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی اقتصادی برای این بخش را به همراه دارد.
دبیر انجمن صنفی شرکت حمل و نقل کالای استان مرکزی گفت: افزایش سن ناوگان حمل و نقل کالا از دیگر مشکلات فعالان این بخش بوده و فرسودگی ماشین آلات افزایش هزینه برای رانندگان را به همراه داشته و نیاز است نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا در دستور کار دولت قرار گیرد.
«میثم خانسوز» نبود راه و آسفالت مناسب در برخی جادههای استان مرکزی و کشور را از دیگر مشکلات رانندگان حمل و نقل جادهای عنوان کرد و گفت: اکنون قیمت خودروهای سنگین حدود ۴۰ میلیارد ریال است که نبود راه مناسب افزایش استهلاک خودروها، هزینهها و ضرر و زیان برای رانندگان به همراه داشته و عدم مدیریت و تصمیم گیری درست در این خصوص، موجب کاهش رغبت افراد برای حضور در این بخش میشود.
دبیر انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل کالای استان مرکزی ادامه داد: وجود تحریمهای ظالمانه دشمنان علیه کشور موجب کاهش و نبود لوازم یدکی مورد نیاز ماشین آلات سنگین در بازار شده و این مهم موجب افزایش قیمت لوازم یدکی اصلی و افزایش لوازم یدکی تقلبی و بی کیفیت شده است.
خانسوز با یادآوری افزایش ۴۱ درصدی قیمت لاستیک در سالهای اخیر افزود: اکنون لاستیک و روغن حدود ۴۰ درصد هزینههای تمام شده برای رانندگان را به خود اختصاص میدهد.
وی، تغییر ضوابط ثبت شرکتهای حمل و نقل بار را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: ضوابط، قاعده و چارچوب ثبت این شرکتها دچار تغییر میشوند که لازم است در قوانین بازنگری واحدی شود.
مدیر اتحادیه حمل و نقل بار و مسافر اراک نیز در این خصوص گفت: ۱۸ رسته زیر مجموعه این صنف فعال است که بخش حمل و نقل از جمله رانندگان نیسان، وانت و مزدا بزرگترین زیر مجموعه این اتحادیه به شمار می رود.
«سعید یوسفی اصل» افزود: برخی سایتهای تبلیغاتی و آگهی دهنده، اکنون بزرگترین مشکل فعالان این بخش تلقی میشود چرا که مسئولان این سایتها وقتی آگهی را بارگذاری میکنند از متقاضی پروانه کسب تقاضا نمیکنند و این مهم موجب شده افرادی که در زمینه حمل و نقل کالا از مهارت لازم برخوردار نبوده و قوانین و مقررات حمل و نقل نیز اطلاعی ندارند، به این بخش وارد شوند.
وی ادامه داد: ۹۰ درصد افرادی که در زمینه حمل و نقل کالا مهارت ندارند در چیدمان کالا به مشکل خورده و این مهم ضرر و زیان برای صاحبان بار و کالا را به همراه داشتهاست.
مدیر اتحادیه حمل و نقل بار و مسافر اراک گفت: با توجه به دسترسی آسان مردم به سایتهای آگهی، متاسفانه شهروندان برای حمل بار و کالای خود با قیمتهای نازلتر از افرادی که در زمینه مهارت و بیمه ندارند، استفاده میکنند.
یوسفی اظهار داشت: نیاز است برای جلوگیری از بروز مشکل برای مردم، پروانه کسب از متقاضیان تبلیغ در زمینه حمل بار و کالا اخذ شود تا از بروز مشکلات برای شهروندان جلوگیری شود.
وی ادامه داد: نرخ کرایه حمل بار بر اساس نرخ لوازم یدکی، سوخت و لوازم یدکی با برگزاری نشستهایی تعیین می شد که اکنون به دلیل تورم، پس از انجام کار اداری و تعیین نرخ کرایه، قیمت لوازم یدکی و سایر تجهیزات افزایش می یابد.
مدیر اتحادیه حمل و نقل بار و مسافر اراک بیمه رانندگان را از دیگر مشکلات فعالان این بخش عنوان کرد و افزود: فایلی در دولتهای قبل برای بیمه رانندگان آزانسها و وانت بارها، قالی بافان، زنان خانه دار و کارگران ساختمانی باز شده بود و بخشی از حق بیمه توسط افراد و بخشی توسط دولت پرداخت می شد که چندسالی است این فایل برای رانندگان بسته شده است.
یوسفی گفت: ۳۰ درصد این حق بیمه توسط اشخاص و ۶۰ درصد توسط دولت پرداخت میشد که با بسته شدن این فایل از سال ۹۲، امکان افزوده شدن افراد جدید در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود: با باز شدن این فایل ۳۰ درصد بیکاران شهر اراک میتوانند تحت پوشش بیمه قرار گرفته و این مهم کاهش بیکاری در استان مرکزی و این شهر را به همراه دارد.
مدیر اتحادیه حمل و نقل بار و مسافر اراک گفت: با امکان معرفی رانندگان به بیمه تامین اجتماعی وتحت پوشش قرار گرفتن رانندگان توسط این اتحادیه، امکان نظارت بر آنها افزایش یافته و نظارت بر رانندگان وانت بارها و آژانسها برای رعایت کرایههای مصوب بیش از پیش افزایش می یابد.
یوسفی خاطرنشان کرد: بسته بودن سایت بیمه رانندگان وانت بارها و آژانسها، ۲ مشکل برای اتحادیه حمل و نقل بار و مسافر اراک به همراه دارد یکی اینکه امکان معرفی افراد جدید به بیمه وجود نداشته و دوم اینکه افرادی که از سال ۹۲ تحت پوشش بیمه قرار گرفتهاند و اکنون در این حوزه فعال نیستند امکان عدم فعالیت آنان به سایت امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: سهمیه بیمه اتحادیه حمل و نقل بار و مسافر اراک حدود سه هزار نفر است که با بازشدن سایت بیمه رانندگان وانت بار و آژانسها امکان ساماندهی پیدا میکند و افراد فعال جایگزین میشوند.
حذف نقاط حادثه خیز و ایمنی بیشتر مسیرهای حمل و نقل جادهای
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی گفت: ۲ نقطه حادثهخیز در مسیر راههای اصلی این استان با هدف افزایش ایمنی در رفت و آمد و کاهش حوادث رانندگی حذف شد.
«مهرداد جهانی» افزود: تقاطع غیرهمسطح نادرآباد در جاده آشتیان - فرمهین و شهرک صنعتی شهید مهدی پرندک جاده قدیم ساوه - تهران با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال امسال در راستای افزایش ضریب ایمنی جادههای استان و کاهش آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن اصلاح شده و آماده زیر بار ترافیک رفتن است.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح شهرک صنعتی پرندک شهرستان زرندیه نیز انجام شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی خاطرنشان کرد: با پیوستن این مسیر اصلاحی به جادههای استان یکی از نقاط پرحادثه راههای برونشهری دیار آفتاب حذف میشود.
جهانی گفت: با انجام خط کشی سطح رمپ، لوپ ها و زیرگذر، نصب علایم ایمنی و تابلوهای مورد نیاز و آشکارسازیهای لازم این زیرگذر زیر بار ترافیک میرود.
وی یادآورشد: ۳۲ نقطه حادثه خیز در جادههای استان مرکزی وجود داشت که ۲۹ نقطه آنها حذف شده و عملیات اجرایی یک طرح توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی و ۲ طرح توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در حال انجام است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی گفت: ۱۵ نقطه حادثهخیز جدید به دلیل تصادفات اتفاق افتاده در جادههای استان شناسایی و اقدامات لازم بهمنظور حذف آنها با کمیسیون ایمنی راههای کشور جریان دارد.
جهانی افزود: با تصویب این نقاط حادثهخیز در کمیسیون ایمنی راههای کشور و ابلاغ اعتبار برای این مناطق شناسنامهدار، عملیات اجرایی حذف آنها کلید میخورد.
۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر انواع آزاد راه، راه اصلی و راه روستایی در استان مرکزی وجود دارد که چهار هزار کیلومتر آن را راه های روستایی تشکیل داده است.
روزانه حدود ۴۹۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای جاده ای استان مرکزی تردد میکنند.