به گزارش ایرنا ، استان مازندران به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی و جغرافیای سراسر متنوع آن همچون جلگهها، علفزارها، بیشهها ، جنگلهای هیرکانی با صدها گونه گیاهی منحصر به فرد و آب و هوای گوناگون از سواحل شنی تا کوهستانهای ناهموار و پوشیده از برف البرز ، مقصد میلیون ها مسسافر و گردشگر در طول سال است.
در این میان غرب مازندران نیز به دلیل همجواری با استان های تهران ، البرز و گیلان از برکات حضور مسافر و گردشگر بی نصیب نیست و در خیابان های این منطقه خودروهای باربند زده با پلاک غیر بومی همیشه تردد دارند و مراکز سیاحتی و اقامتی مملو از جمعیت است.
اگر در گذشته ای نه چندان دور غرب مازندران فقط در پایان هفته یا ایام تعطیل به واسطه حضور مسافر و گردشگر شلوغ می شد ، اما اکنون با راه اندازی بخشی از آزادراه تهران – شمال و کوتاه شدن مسیر ، شاهد حضور مستمر مسافران است و به همین دلیل هم محور کناره همیشه از بار ترافیکی قابل توجهی برخوردار است.
با این که طی سال های اخیر حجم سرمایه گذاری خوبی در غرب مازندران بویژه در حوزه گردشگری صورت گرفته اما متناسب با آن ، زیرساخت های منطقه بویژه در حوزه راه رشد چندانی نداشته و محور کناره در حال حاضر پاسخگوی این میزان تردد خودرو در شبانه روز نیست. شاهد مدعا این که در زمان اوج مسافرت ها ، شهرهای هچیرود ، کلارآباد ، سلمانشهر ، عباس آباد ، نشتارود ، شیرود و رامسر که در غرب مازندران قرار دارند همیشه از بار ترافیکی نیمه سنگین و سنگین برخوردارند و تردد خودروها بویژه خودروهای امدادی و اورژانس به سختی صورت می گیرد.
البته در سال های اخیر تلاش هایی در جهت احداث رینگ شهری در این شهرها صورت گرفت، اما هر یک ار آنها به دلایل مختلفی به بهره برداری نرسیده اند و مشکل همچون گذشته به قوت خود باقی است و افراد بومی منطقه از این وضعیت بسیار ناراضی هستند و در پاره ای از مواقع حتی برخی تنش های اجتماعی را نیز شاهد هستیم.
ترافیک و گلایه بومیان
یک شهروند ساکن شهر شیرود در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : از حضور مسافران و گردشگران به مازندران کسی ناراحت نیست ، اما نبود جاده مناسب برای تردد حجم بالای خودروها ، مردم بومی را ناراحت می کند.
فردین صالحی نصب افزود : متاسفانه هر چقدر برای احداث آزادراه تهران- شمال برنامه ریزی و هزینه شد ، برای جاده های غرب مازندران نشد و همین مسئله زمینه ساز چنین مشکلاتی شده است.
وی اظهار داشت : در حال حاضر مسیر تهران – شمال به کمتر از سه ساعت کاهش یافته که بسیار خوب است ، اما وقتی در شهرهای شمالی جاده مناسبی وجود ندارد ، نمی توان این اتفاق را به فال نیک گرفت.
به گفته این شهروند ساکن غرب مازندران ، در محور کناره علاوه بر خودروهای سواری انواع خودروهای سنگین نیز تردد دارند و شلوغی جاده خطر تصادفات را افزایش خواهد داد.
وی یادآور شد : باید مسئولان هر چه سریع تر به فکر احداث جاده های جدید در غرب مازندران باشند تا در آینده ای نزدیک که آزادراه تهران – شمال به طور کامل راه اندازی می شود شرایط بحرانی نشود.
بسیاری از صاحبنظران معتقدند که راههای ایمن و کم حادثه تأثیر قابلتوجهی در توسعه گردشگری و جذب مسافر دارد.آنها بر این باورند که گردشگری ارتباط مستقیمی با زیرساختهای حملونقل در حوزههای هوایی، ریلی و جادهای دارد و هرچه این زیرساختها را توسعه دهیم در جذب گردشگران موفقتر عمل خواهیم کرد.
تعلیق تمنای رونق گردشگری پشت ترافیک خودرویی
رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تنکابن در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : راه یا جاده یکی از زیرساختهای مهم مرتبط با گردشگری است که به جز مقصدی که قرار است ما را به آن برساند، خود نیز میتواند جاذبهای برای گردشگری باشد یا چنان دافعهای ایجاد کند که فرد را به کلی از سفر منصرف نماید.
سعید بهادری افزود : با وجود تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر متاسفانه بحث راه هنوز مشکل اصلی گردشگری غرب مازندران محسوب می شود.
وی با بیان اینکه ترافیک سنگین در ورودیهای استان قطعا بر میزان جذب گردشگر تاثیر منفی دارد ، اظهار داشت : ماندن در ترافیک سنگین محور کناره یا تصادف جاده ای لذت سفر را از مسافران و گردشگران می گیرد و آنها را پشیمان از مسافرت خواهد کرد.
به گفته این مسئول ، باید توسعه راه ها در غرب مازندران را جدی گرفت و هر چقدر در این زمینه سرمایه گذاری شود بر رونق صنعت گردشگری تاثیر مثبت خواهد داشت.
جاده ساحلی بخشی از جاذبه گردشگری
سرپرست فرمانداری عباس آباد نیز در این باره بر ضرورت تخصیص اعتبارات لازم جهت ایمن تر شده محور کناره تاکید کرد و گفت : در سال های گذشته اقداماتی در راستای روان تر شدن تردد خودروها و کاهش بار ترافیکی این منطقه صورت گرفت ولی نیاز است تا با تخصیص اعتباراتی این روند همچنان ادامه داشته باشد.
مسلم قبادیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در حال حاضر هفت پل پسنده ، اسبچین ، امرج کلا ، پلنگ آبرود ، اسپی رود ، هچیرود و نمک آبرود نیاز به مقاوم سازی و تعریض دارد تا در مواقع شلوغ تردد خودروها با مشکل مواجه نشوند.
وی با بیان به این که برای این پل ها یکصد میلیارد تومان اعتبار نیاز است ، اظهار داشت : باید متناسب با گردشگری که به منطقه سفر می کند اقدامات زیرساختی مناسبی انجام دهیم تا رضایت آنها جلب شود.
قبادیان در ادامه به پروژه رینگ شهری عباس آباد اشاره کرد و افزود : تاکنون ضلع غربی این پروژه به انجام رسیده ولی قسمت های میانی و ضلع شرقی آن هنوز به اتمام نرسیده است.
وی خاطرنشان کرد : به دلیل هزینه بالای تملک اراضی و اجرای پروژه ، رینگ های شهری که برای این منطقه تعریف کرده بودند به بهره برداری نرسیده و امیدواریم نگاه ویژه ای در این زمینه صورت گیرد.
آزادراه ؛ راه حل دائمی برای غرب مازندران
نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی تنها راه برون رفت از وضع موجود را احداث آزادراه در غرب مازندران دانست و گفت : احداث آزاد راه در غرب مازندران حدفاصل چالوس تا رامسر می تواند نقش بسزایی در کاهش بار ترافیکی و افزایش حضور گردشگران در منطقه داشته باشد.
سید شمس الدین حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : آزاد راه غرب مازندران یک پروژه ملی کددار است که باید به صورت مشارکتی اجرا شود تا مشکل حال حاضر منطقه برطرف گردد.
وی برآورد اولیه برای احداث این پروژه را حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت : برای این پروژه یک کنسرسیوم از هفت بانک ، چندین پیمانکار و دولت تشکیل شده و سهم هر یک به طور کامل مشخص گردید و امیدواریم مدل مالی آن از سوی هئیت دولت تصویب شود.
حسینی با بیان اینکه کل مسیر این پروژه حدود ۹۲ کیلومتر است خاطرنشان کرد : بخش عمده ای از هزینه های این پروژه مربوط به تملک اراضی است که با ارائه تغییر کاربری اراضی اطراف مسیر این مشکل تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.
به گفته این نماینده مجلس ، از آنجا که نرخ بازگشت سرمایه در این پروژه خیلی بالاست بنابراین بانک ها تمایل زیادی برای اجرای این پروژه دارند.
وی تصریح کرد : باید این پروژه را به عنوان یک جاذبه دید چرا که امکان احداث مجنمع های اقامتی و تفریحی در طول مسیر آن وجود دارد و بنابراین گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند.
نمای نزدیک ترافیک برای وزیر میراث فرهنگی
وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی که در سفر به غرب مازندران گرفتار ترافیک سنگین محور کناره شده بود با انتقاد از وضع موجود گفت : مازندران از جایگاه بی بدیلی در حوزه گردشگری برخوردار است و با وجود آنکه بعد از انقلاب اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است اما زیر ساخت های آن رشد کافی نداشته است.
سید عزت الله ضرغامی در در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : جاده فعلی غرب مازندران فوق العاده ابتدایی ، باریک و قدیمی است و به هیچ وجه ظرفیت و کشش فعالیت گردشگری را ندارد.
وی اظهار داشت : باید با کمک بخش خصوصی و بانک ها پروژه راهبردی آزادراه چالوس تا رامسر هر چه سریعتر به اجرا درآید تا مشکلات موجود برطرف گردد.
ضرغامی در ادامه به طرح توسعه ای فرودگاه رامسر اشاره کرد و افزود : باید از چنین طرح هایی حمایت شود چرا که نقش بسزایی در حوزه اقتصاد و گردشگری منطقه خواهند داشت.
وی یادآور شد : با توسعه زیر ساخت های غرب مازندران شاهد تحول اساسی در حوزه های مختلف بویژه گردشگری خواهیم بود.
با توجه به شرایط واکسیناسیون ، کاهش محدودیت های کرونایی و افزایش تمایل مردم به سفر ، پیش بینی می شود که در نوروز ۱۴۰۱ حجم ترافیک در جاده های شمال افزایش یابد.
شهرستان های عباس آباد ، تنکابن و رامسر در غرب مازندران قرار دارند.