مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

ایرنا سه شنبه 02 فروردین 1401 - 14:08
رشت - ایرنا - استان گیلان طی سال گذشته شاهد رویدادها و اخبار مهمی بود که تغییرات مدیریتی و همچنین سفر سیدابراهیم رئیسی و اعضای هیات دولت به گیلان از مهمترین این رویدادها بود، ضمن اینکه فراز و نشیب کرونا و عقب نشینی ۶۰ متری از سواحل گیلان، دیگر اخبار مهم سال گذشته در این استان محسوب می‌شود.
مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

به گزارش ایرنا، استان گیلان همانند سایر استانهای کشور سال گذشته با بیماری کرونا دست به گریبان بود که این استان نیز شاهد موج های مختلف این بیماری بود که این پیک ها، با رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش می‌یافت اما دوباره پس از مدتی ، شاهد گسترش این بیماری در بین مردم بودیم.

با جدی گرفتن و رعایت کردن دستورالعمل های بهداشتی و همچنین واکسیناسیون ، شدت کرونا در گیلان کاهش می یافت اما با عدم اجرای دستورات و پروتکل های بهداشتی، این بیماری دوباره شدت می گرفت که ماحصل آن افزایش تعداد بستری ها و متاسفانه افزایش تعداد مرگ و میر از این بیماری بود.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

اما با آغاز واکسیناسیون شدت این بیماری کاهش یافت و طبق آمارهای ارایه شده ، با آغاز واکسیناسیون گروه های سنی مختلف در گیلان، افزون بر پنج میلیون و ۲۵۸ هزار دُز واکسن در گیلان تزریق شد، ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۲۷۱ دُز واکسن نوبت اول و ۲ میلیون و ۵۶ هزار و ۱۶۳ دُز واکسن مرحله دوم در این استان انجام شد، همچنین تزریق دُز سوم برای گروه های سنی بالای ۱۸ سال در استان گیلان نیز به ۹۹۳ هزار و ۹۰۹ نفر رسید.  

استقبال خوب مردم گیلان از انتخابات ریاست جمهوری

بی شک شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و شرکت مردم گیلان در این انتخابات، یکی از مهمترین رویدادهای سال گذشته در گیلان بود که مردم این استان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مشارکت ۵۷ درصدی داشتند و یک میلیون و ۱۳۲ هزار و ۲۶۹ نفر معادل ۵۶.۹۳ درصد مردم گیلان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت داشتند.

همچنین براساس اعلام ستاد انتخابات استان گیلان یک میلیون و ۱۲۱ هزار و ۴۴۸ نفر معادل ۵۶.۳۹ درصد گیلانیان در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها شرکت کردند و در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه نیز ۵۲ هزار و ۸۶۷ نفر معادل ۶۰ درصد مردم در این دور از انتخابات شرکت کردند.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

در انتخابات ریاست جمهوری در استان گیلان، آقای سیدابراهیم رئیسی با ۶۱۵ هزار و ۲۰۸ رأی، آقای عبدالناصر همتی با ۱۳۲ هزار و ۵۵۰ رأی، آقای محسن رضایی با ۱۰۱ هزار و ۹۴۵ رأی و آقای سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با ۴۵ هزار و ۵۷۰ رأی دارای بالاترین آرای مردم گیلان شدند.

در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در آستانه‌اشرفیه از تعداد ۴۳ هزار و ۱۸۲ رأی صحیح آقای ابراهیم نجفی با کسب ۱۲ هزار و ۷۰۹ رأی به عنوان منتخب مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس انتخاب شد.

قرارداد توسعه زیرساخت‌های درمانی گیلان با قرارگاه خاتم الانبیا

 دانشگاه علوم پزشکی گیلان با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه قرارداد همکاری توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی منعقد کردند.

آیین تبادل قرارداد همکاری فی مابین دانشگاه علوم پزشکی گیلان با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با حضور دکتر محدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری، سردار فخاری معاون هماهنگ کننده قرارگاه ، ارسلان زارع استاندار وقت و دکتر ارسلان سالاری رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

بر اساس این قرارداد مرگز آموزشی درمانی ۳۵۰ تختخوابی جایگزین بیمارستان پورسینای رشت احداث می شود ضمن اینکه مجتمع دانشگاهی علوم پزشکی پردیس لاکان رشت که چندین سال نیمه کاره مانده احداث و به پایان می رسد که ارزش این قرار داد حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

سقوط چوکای تالش به لیگ دسته دوم

با پایان یافتن رقابتهای فصل گذشته لیگ دسته اول کشور، تیمهای ملوان بندرانزلی و شهرداری بندرآستارا سهمیه خود را در این لیگ حفظ کردند اما تیم فوتبال چوکا تالش یکی از سه نماینده گیلان در این لیگ ، به رقابتهای لیگ دسته دوم سقوط کرد.

چوکایی ها با تغییرات زیاد در کادر فنی ، در رقابتهای لیگ دسته اول متزلزل ظاهر شدند و با عدم جذب بازیکنان موثر و تاثیرگزار، نتایج مناسبی را در لیگ دسته اول کسب نکردند و سرانجام با قرار گرفتن در رتبه پانزدهم جدول رده بندی ۱۸ تیمی، به لیگ دسته دوم سقوط کردند.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

همچنین تیم فوتبال ملوان بندرانزلی که تا مرحله نیمه نهایی رقابتهای فصل گذشته جام حذفی کشور صعود کرده بود، در این مرحله با شکست برابر تیم فولاد خوزستان از گردونه رقابتها حذف شد.

افتتاح بزرگترین کتابخانه شمال کشور در گیلان 

کتابخانه مرکزی شهر رشت اوایل مرداد ماه سال گذشته با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری دولت دوازدهم و رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه، به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور افتتاح شد.

سرانه فضای مطالعاتی در استان گیلان هم اکنون ۲۷ هزارو ۵۰۰ متر مربع است که با افتتاح کتابخانه مرکزی رشت به مساحت هشت هزار و ۲۰۰ متر مربع با ۲۷درصد افزایش به ۳۵هزار و ۷۰۰متر مربع خواهد رسید.

در این کتابخانه مرکزی ۵۰ خدمت مطالعاتی به عموم مردم و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی ارائه می شود. کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگ ترین کتابخانه عمومی شمال کشور با اسکلت بتنی در ۶ طبقه با مساحت ۸ هزار و ۲۰۰مترمربع، دارای بخش های مختلفی چون سالن آمفی تاتر،سالن های جلسات، مخزن کتاب، سالن های مطالعه مجزا ویژه آقایان و خانم ها، بخش ویژه گویا و بریل ویژه نابینایان، بخش کتب مرجع، بخش امانت، بخش ویژه و مستقل مادر و کودک، بخش ویژه سالمندان، بخش نگهداری نسخ خطی و چاپ سنگی، بخش دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی، گالری نمایشگاهی، بخش نجوم(آسمان نما)، بخش ویژه مطالعه محققان(vip) ، بخش اداری کتابخانه و مرمت و آماده سازی و بازسازی کتابها و کافه کتاب و نمازخانه است.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

عملیات احداث این پروژه در سال ۱۳۸۳ آغاز شده و اکنون عملیات ساخت آن به اتمام رسید. این کتابخانه بزرگ تاکنون با هزینه ای بالغ بر۵۴۵ میلیارد ریال به۹۰درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و برای بهره برداری کامل از سازه این پروژه به ۱۵میلیارد اعتبار دیگر نیز نیاز می باشد.

بهره برداری کامل از این پروژه بزرگ فرهنگی شمال کشور پس از تحویل کامل از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان به اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان به عنوان بهره بردار و پس از تجهیز امکانات کتابخانه ای و تأمین منابع(کتاب) از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ به انجام می‌رسد.

 درخشش ورزشکاران گیلان در مسابقات پارالمپیک

اما حضور پنج ورزشکار گیلانی در مسابقات المپیک توکیو و همچنین حضور سه ورزشکار این استان در رقابتهای پارالمپیک، یکی از مهمترین رویدادهای ورزشی سال گذشته در گیلان بود که برای اولین بار پنج ورزشکار از این استان به مسابقات المپیک راه یافتند.

با وجود حضور پنج ورزشکار گیلانی در المپیک توکیو، جامعه ورزش این استان در انتظار بودند تا طلسم ۶۶ ساله عدم تصاحب مدال توسط ورزشکاران گیلانی در رقابت های المپیک پایان یابد اما هیچ یک از این ورزشکاران موفق به این امر نشدند.

آرمین هادی پور در رشته تکواندو، سارا بهمنیمار در رشته کاراته ، محمد رهبری در رشته شمشیربازی ، علی آقامیرزایی و نازنین ملایی در رشته قایقرانی، ورزشکاران گیلانی بودند که در رقابت های المپیک توکیو حضور یافتند.

ورزشکاران گیلانی تاکنون در دوره های مختلفی از المپیک و در رشته های گوناگون حضور یافتند اما به جز مرحوم محمود نامجو، دیگر هیچ ورزشکاری موفق به کسب مدال المیپک نشده و این خلاء اکنون در ورزش گیلان وجود دارد که در مسابقات المپیک نیز دست ورزشکاران از کسب مدال بازماند.

مرحوم نامجو در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی فنلاند با درخشش خیره کننده خود موفق به کسب مقام نایب قهرمانی شد تا مدال نقره المپیک را بر گردن بیاویزد و اولین ورزشکار گیلانی باشد که مدال المپیک کسب می‌کند اما درخشش این وزنه بردار شایسته ایران ادامه یافت و وی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن استرالیا نیز توانست مدال برنز وزن خود را کسب کند تا یک مدال ارزشمند المپیکی دیگر بر ویترین افتخارات و مدال های این نابغه وزنه برداری افزوده شود و همچنین تعداد مدال های المپیکی ورزش گیلان به عدد ۲ افزایش یابد.

مصرف برق گیلان از سد ۲هزار مگاوات گذشت

با گرمای شدید هوا طی تابستان گذشته مصرف برق گیلان به بیشترین میزان خود در تاریخ رسید و با رشد ۱۷ درصدی نسبت به پیک تابستان ۹۹، از مرز ۲ هزار مگاوات عبور کرد و نیاز مصرف استان به ۲ هزار و ۴۱ مگاوات رسید که این میزان بیشترین مصرف برق در سال گذشته و تاریخ مصرف برق استان می باشد.

 پیک مصرف برق گیلان طی تابستان سال ۹۹ به یکهزار و ۸۰۰ مگاوات رسید اما ۲۰ مردادماه سال گذشته با ثبت مصرف ۲ هزارو ۴۱ مگاواتی رکورد تاریخی مصرف انرژی در گیلان به ثبت رسید.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

هم اکنون ۱۱ نیروگاه برق استان گیلان حداکثر توان تولید ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات انرژی برق را دارند که این تعداد به نیروگاه های کشور متصل‌ هستند.

البته مصرف زیاد برق در گیلان باعث خاموشی های زیادی در فصل تابستان در این استان شد که قطع برق و خاموشی های زیاد، به نوعی مردم گیلان را کلافه و مشکلات عدیده ای را برای آنان به وجود آورد.

دانش‌آموز گیلانی رکورد شنا در آبهای آزاد آسیا را جابه‌جا کرد

یکی دیگر از اخبار مهم سال گذشته ، ثبت رکورد بیشترین مسافت طی شده متوالی شنا در آب‌های آزاد آسیا بود که توسط مائده ماندگاری دانش‌آموز ۱۲ ساله گیلانی در شهرستان بندرانزلی ثبت شد.

مائده ماندگاری در حضور مسئولان کمیته ثبت رکوردهای ورزشی فدراسیون ورزش های همگانی کشور و مسئولان هیات ورزش های همگانی  گیلان، در منطقه سنگاچین بندرانزلی به مدت ۶ ساعت و ۲۲ دقیقه و ۵۵ ثانیه به صورت متوالی بیش از ۱۵ کیلومتر شنا کرد.

این ورزشکار نوجوان گیلانی توانست رکورد ساینا آتشین شناگر ۱۰ ساله استان گیلان را که به عنوان نخستین دختر ایرانی به مدت هفت ساعت ،  ۱۰ کیلومتر و ۲۰۰ متر در دریای خزر شنا کرده بود، ترقی دهد و رکورد جدید شنا در آب های آزاد آسیا را  به نام خود ثبت کند.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

البته مائده ماندگاری توان بیشتری داشت و می توانست حتی این رکورد را افزایش دهد اما خانواده وی این اجازه را ندادند و به همین رکورد که بسیار نیز مناسب است،  بسنده کرده و به طور حتم در آینده نزدیک نیز  این رکورد را ترقی خواهد داد.

شناکردن متوالی مسافت ۱۵ کیلومتر و ۳۴۰ متر در مدت زمان ۶ ساعت ۲۲ دقیقه و ۵۵ ثانیه رکورد  برای رده سنی نوجوانان بسیار عالی محسوب می شود که مائده ماندگاری موفق به این امر شد تا این رکورد در ورزش دانش آموزی کشور ثبت شود.

شهردار رشت استعفا داد، سید امیرحسین علوی شهردار شد

 دیگر خبر مهم استعفای شهردار سابق رشت بود که سیدمحمد احمدی شهردار رشت شهریور ماه سال گذشته با حضور در صحن شورا استعفای خود را اعلام کرد که وی مسائل شخصی و بیماری را دلیل استعفای خود اعلام کرد.

سیدمحمد احمدی شهردار رشت شانزدهم مرداد امسال با ٩ رای اعضای شورای اسلامی این شهر در سمت خود ابقاء شده بود. وی از مهرماه سال ٩٩ با ٩ رای اعضای شورای اسلامی پنجم به عنوان شهردار رشت انتخاب شده بود.

 اعضای شورای اسلامی رشت پس از استعفای شهردار رشت ، شامگاه هفتم مهر ماه در جلسه علنی شورا با ٩ رای سیدامیرحسین علوی را به عنوان شهردار جدید این شهر انتخاب کردند.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

سیدامیرحسین علوی از اعضای شورای اسلامی چهارم و پنجم شهر رشت بود که در جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت به عنوان شهردار جدید این شهر انتخاب و معرفی شد.انتخاب علوی با اکثریت آرا در حالی بود که رحیم شوقی و ناصر عطایی دیگر نامزدهای تصدی شهرداری رشت از ارائه برنامه در صحن شورا انصراف دادند و علوی تنها گزینه باقی مانده برای انتخاب اعضای شورا بود.

زنگ آغاز سال تحصیلی در گیلان با حضور رییس مجلس نواخته شد

اما آغاز سال تحصیلی در گیلان با حضور محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی آغاز شد که قالیباف با حضور در یکی از مدارس رشت زنگ آغاز سال تحصیلی برای غنچه‌ها ویژه نوآموزان پیش دبستانی و دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی را به صدا درآورد.

رییس مجلس شورای اسلامی در این مراسم در دبستان دخترانه حضرت رقیه رشت  اظهار داشت: مدرسه و دفاع مقدس بعنوان سنگرهای مهم  آینده کشور را تضمین کرده و می کنند.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

محمدباقر قالیباف مدرسه و دفاع مقدس را مرکزی برای تربیت و انسان سازی توصیف و خاطرنشان کرد : در دفاع مقدس بسیاری از جوانان و پدران برای امنیت کشور و حفاظت از نظام مقدس جمهوری اسلامی با دشمن مبارزه کردند و به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به نخستین روز بازگشایی مدارس خطاب به کلاس اولی ها افزود: با دل های پاک،باصفا و صمیمیت دعا کنید که همه ما بتوانیم خدمت‌گزاران خوبی برای یکایک فرزندان و دختران و پسران این سرزمین باشیم. دختران و پسران و نسل جوان امیدهای کشور، ایران عزیز و انقلاب اسلامی برای توسعه و شکوفایی هستند.

پیکر مطهر ۲ شهید تازه تفحص شده در گیلان تشییع شد

 تشییع پیکر پاک شهدای گرانقدر دفاع مقدس از دیگر اخبار مهم سال گذشته در گیلان بود که پیکر پاک سیدفاضل مدنی و محمود حسرتی معاف، ۲ شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس پس از گذشت سالها از فراق آنها در میان اشک و ماتم مردم قهرمان پرور و صبور رشت تشییع شد.

پیکر این دو شهید گرانقدر  ۱۵ مهر ۱۴۰۰ با حضور خانواده های شهدا ، اقوام ، دوستان و جمعی از  مردم قدردان  در جمع دوستدارانش و سئولان زیر باران پاییزی از مقابل سپاه ناحیه مرکزی رشت تا میدان فرهنگ تشییع و سپس راهی زادگاهشان شد.

 سید فاضل مدنی از شهدای اهل بندر کیاشهر از توابع شهرستان آستانه‌اشرفیه پس از گذشت ۳۹ سال از زمان شهادت، طی عملیات تفحص اخیر در منطقه (محل شهادت وی) کشف و هویت او شناسایی شد.

سید فاضل مدنی چهارم تیرماه سال ۱۳۴۱ در خانواده‌ای مذهبی و کشاورز در محله کوی امام خمینی (ره) بندر کیاشهر متولد شد. وی در دوره انقلاب و مبارزات مردمی علیه رژیم ستم‌شاهی به همراه تعدادی از دوستانش در مبارزات شرکت می‌کرد.

سیدشهید فاضل مدنی سرانجام دهم اردیبهشت‌  سال ۶۱ زمانی‌که برای آزادسازی خرمشهر رفته بود به مقام شهادت نائل آمد و پیکر پاک این شهید پس از گذشت ۳۹ سال از زمان شهادت، کشف و هویت او شناسایی شد.

 شهید محمود حسرتی معاف نیز  متولد هفتم اردیبهشت ۱۳۳۰ از روستای معاف توابع ماسال است. وی  شانزدهم اردیبهشت ۱۳۵۹ در «بانه» توسط اشرار به شهادت رسید و پیکر مطهرش پس از ۴۱ سال شناسایی و به دیارش بازگشت.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

سکان مدیریت گیلان در دستان استاندار بومی

پس از تغییر رئیس جمهور و روی کار آمدن دولت سیزدهم، استانداران استانهای مختلف نیز از سوی وزارت کشور انتخاب و معرفی شدند که خواسته همه قشرهای مختلف مردم، احزاب و گروه‌های سیاسی گیلان، انتخاب استاندار بومی برای این استان بود که سرانجام اسدالله عباسی نماینده اسبق مردم املش و رودسر به عنوان استاندار جدید گیلان معرفی شد و دولت سیزدهم با انتخاب این استاندار بومی، به خواسته مردم گیلان احترام گذاشت.

با گذشت چند ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، روز ۲۸ مهر پس از گمانه زنی های بسیار میان گزینه های تصدی ساختمان سفید خیابان معلم، بالاخره اسدالله عباسی به عنوان استاندار گیلان از هیات دولت رای اعتماد را کسب کرد.

اسدالله عباسی استاندار جدید گیلان که رای اعتماد هیات دولت را دریافت کرده بود، روز ششم آبان ماه با حضور احمدوحیدی وزیر کشور و مسئولان ارشد استان معارفه شد و وی جایگزین ارسلان زارع شد.

 اسدالله عباسی در سال ۱۳۴۰ در خطه سرسبز استان گیلان و در روستای هلوکله بخش چابکسر، شهرستان رودسر به دنیا آمد و دارای مدرک دکتری در گرایش تعلیم و تربیت و برنامه ریزی است.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

مدیریت مراکز آموزشی به مدت ۱۶ سال، تدریس در مراکز آموزشی، مراکز تربیت معلم و ضمن خدمت فرهنگیان به مدت ۶سال، مدرس آموزش خانواده استان تهران، مدرس مجتمع‌های آموزشی ایثارگران و جانبازان استان تهران، تدریس در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به مدت ۱۰ سال از مهم ترین سوابق کاری استاندار جدید گیلان است.

استاندار گیلان تغییرات مدیریتی در استان را کلید زد

یکی دیگر از اخبار مهم سال گذشته در گیلان ، تغییرات در بدنه استانداری و ادارات گیلان بود که در این راستا، استاندار گیلان شامگاه شنبه ششم آذر ماه با صدور احکامی سه نفر از مدیران ارشد استانداری را تغییر داد.

اسدالله عباسی طی حکمی حسین مصطفی‌پور را به‌عنوان سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری منصوب کرد. پیش از این محمود قاسم نژاد معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان بود. همچنین در حکمی دیگر حسین محمدیان به‌ عنوان مدیرکل دفتر استاندار منصوب شد که پیش از این افشین عزیزی این سمت را در اختیار داشت.

حسین محمدیان دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت و دانشجوی دکتری در رشته مدیریت منابع انسانی است و سوابقی همچون سرپرست بخشداری رانکوه، بخشداری مرکزی املش و معاونت فرمانداری این شهرستان و نیز معاونت فرمانداری شهرستان سیاهکل را در کارنامه خود دارد.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

طی حکم دیگری از سوی استاندار گیلان یوسف لطفی‌نژاد نیز به‌ عنوان سرپرست اداره کل حراست استانداری گیلان منصوب شد. پیش از این نیز رضا جمشیدی سه‌ساری مدیریت اداره کل حراست استانداری را بر عهده داشت.

همچنین در روزهای پایانی سال نیز شاهد ۲ تغییر در استانداری گیلان بودیم که با قدردانی از تلاش های آرش فرزام صفت، سید محمد اسحاقی به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان شد و با تقدیر از زحمات یونس رنجکش، مونا پورقاسم به عنوان سرپرست اداره کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری معرفی شد.

علاوه بر تغییر در استانداری گیلان، در طول سال فرمانداران شهرهای مختلف و همچنین مدیران چند دستگاه اجرایی نیز تغییر کردند که می توان به تغییر فرمانداران رشت ، خمام ، املش، لاهیجان ، آستانه اشرفیه ، بندرانزلی، رودسر، تالش و رضوانشهر اشاره کرد.

همچنین مدیران و روسای ادارات حفاظت محیط زیست ، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان ، بهزیستی، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت و همچنین مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان تغییر کردند.

برپایی یادواره میزا کوچک جنگلی

یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی با حضور سیدمحمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استانها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان ارشد استان گیلان آذرماه سال گذشته برگزار شد که سیدمحمد هاشمی در این یادواره شخصیت و ویژگی استکبار ستیزی میرزا کوچک خان و قیام او را کم نظیر توصیف و بیان کرد: همزمان با قیام جنگل ، قیام های متعددی در کشور شکل گرفت که هیچکدام به این اندازه ماندگار نبود.

میرزا یونس که به‌نام میرزا کوچک خان جنگلی شناخته می‌شود، کنشگر ملی‌گرای ایرانی و یک مبارز در دورهٔ انقلاب مشروطه بود. او رهبر جنبش جنگل، انقلابی و از سرداران معروف گیلک از اهالی رشت بود.

او که در جوانی به تحصیل دینی اشتغال داشت جزئی از نیروهای انقلابی بود که در جریان نهضت مشروطیت موفق به فتح تهران شدند. سپس به گیلان برگشت و رهبری گروهی را بر عهده گرفت که قصدشان آزادسازی این ایالت ایران از اشغال روسیه بود؛ نهضتی که به نهضت جنگل مشهور شد. 

ثبت ملی تصنیف میرزا کوچک خان جنگلی

رشت - ایرنا - تصنیف میرزا که نخستین بار به صورت مکتوب در کتاب «سردار جنگل» اثر مرحوم ابراهیم فخرایی در سال ۱۳۴۴ اشاره شد و در تیتراژ پایانی سریال «میرزا کوچک خان» در سال ۱۳۶۶ به کارگردانی بهروز افخمی به نمایش درآمد ثبت ملی شد.

بازگشایی تالار مرکزی رشت؛ وعده‌ای که با تکلیف محقق شد

 اما یکی دیگر از اخبار مهم سال گذشته استان گیلان، بازگشایی تالار مرکزی رشت بو که این تالار به عنوان بزرگترین مجموعه فرهنگی گیلان و مرکز این استان که بیش از ۲ سال به دلیل اختلافات متولیان، درهای خود را به روی اهالی فرهنگ بسته بود، پس از حدود یکماه از ضرب الاجل استاندار روز ۲۱ دی ماه بازگشایی شد تا وعده ای دیگر از سکانداران دولت سیزدهم محقق شود.

تالار مرکزی رشت به عنوان یکی از بزرگ ترین پروژه‌های فرهنگی استان گیلان با هدف ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی و همچنین تامین نیازهای اولیه اهالی یکی از فرهنگی‌ترین شهرهای کشور در سال ۱۳۸۶ وارد مرحله ساخت شد. این مجتمع فرهنگی همانند بسیاری از پروژه های فرسایشی پس از ۱۱ سال و با تاخیرهای متعدد در مراحل ساخت در اسفند ماه ۹۷ افتتاح شد.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

اما پایان ساخت پروژه و افتتاح آن توسط مسئولان کشوری وقت، نقطه آغاز فعالیت نبود چون پس از اندک زمانی کوتاه گرفتار گیر و دار تصمیم‌گیری‌های بین دستگاهی و تناقضات قانونی ۲ نهاد شهرداری رشت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

عمده اختلافات شهرداری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بر سر تولیت و مدیریت این مجموعه بود زیرا از یکطرف شهرداری به دلیل مالکیت بر زمین مجموعه و اداره کل ارشاد با تکیه بر خرج بودجه فرهنگی برای ساخت تالار مدعی مدیریت آن بودند.

با این حال بازگشایی تالار مرکزی رشت با گذشت ۲ سال از افتتاح همچنان به دلیل اختلافات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری بر سر مدیریت و تولیت مجموعه غیرفعال مانده بود، تا اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و ورود استاندار جدید به این مسئله ورق تعطیلی تالار مرکزی برگشت.

گیلان میزبان رییس جمهور سیزدهم 

بی شک یکی از مهمترین رویدادهای سال گذشته در گیلان، سفر رئیس جمهور به این استان بود که  آیت الله دکتر سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در ادامه سفرهای استانی دولت سیزدهم، هشتم بهمن ماه وارد استان گیلان شد که رئیس جمهور در فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت از سوی آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان، اسدالله عباسی استاندار و جمعی از مسوولان مورد استقبال قرار گرفت.

تعدادی از وزیران شامل وزیر کشور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و ورزش و جوانان رییس جمهور را در این سفر یکروزه همراهی می کردند ، همچنین رییس سازمان حفاظت محیط زیست و تعدادی از معاونان و نمایندگان وزارتخانه های دولت نیز به گیلان سفر کردند.

بازدید از پروژه های زیربنایی گیلان، بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی، دیدار با قشرهای مختلف مردم و نخبگان استان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه از جمله مهمترین برنامه های سفر یکروزه رییس قوه مجریه به استان گیلان بود. وزیران نیز به عنوان نماینده رییس جمهور با حضور در شهرستان های مختلف گیلان موضوعات و مشکلات را بررسی کردند.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

ره‌آورد سفر پانزدهم؛ لمس محرومیت تا اعتبار ۷ هزار میلیارد تومانی برای کاستی‌ها

همچنین در جلسه شورای اداری وزیران و اعضای هیات دولت به عنوان نمایندگان رییس جمهور در شهرستان های مختلف طی این سفر یکروزه به ارائه گزارش بررسی های میدانی خود پرداختند و همچنین اعتبار پیش بینی شده برای حوزه های مختلف را اعلام کردند.

بر اساس گزارشات وزرای دولت سیزدهم بیش از هفت هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت های راه، درمان ، بهداشت، رفع مشکلات پسماند، توسعه حوزه کشاورزی و ورزشی استان پیش بینی شد و مصوبه دریافت کرد. البته این ارقام توسط وزرا اعلام شد.

گیلان نقطه آغاز یک دستور؛ عقب نشینی بی چون و چرا از سواحل

اما عقب نشینی از سواحل گیلان بی شک یکی دیگر از رویدادهای مهم سال گذشته در این استان بود و در مدت تعیین شده ۲۰ روزه، تمامی دستگاه و نهادهای دولتی و نظامی، ۶۰ متر از سواحل دریا عقب‌نشینی کردند.

ساحل‌نشینی نهادهای دولتی و خصوصی در گیلان طی چند دهه اخیر چهره سواحل استان را تغییر داده است؛ موضوعی که پس از دستور رییس جمهور مبنی بر عقب‌نشینی بی‌چون و چرای همه نهادها، در دستور کار مدیریت ارشد استان و دستگاه قضا قرار گرفت.

گیلان با داشتن حدود ۲۸۶ کیلومتر نوار ساحلی از چابکسر تا آستارا هر ساله پذیرای میلیونها گردشگر است تا از موهبت و زیبایی دریا و ساحل آن استفاده می‌کنند که این امر در بخش صنعت گردشگری و همچنین اشتغال استان تاثیر بسزا و نقش محوری دارد.

سال ۱۳۸۶ و در جریان برنامه چهارم توسعه قانونی عقب نشینی از ۶۰ متر حریم دریای خزر مصوب و حداقل بر روی کاغذ اجرایی شد. طبق این قانون تمامی دستگاه های دولتی و خصوصی و همچنین مالکان شخصی موظف به رعایت حریم ۶۰ متر شدند.

اما با گذشت ۱۴ سال از اجرای این مصوبه، هنوز بخشی از سواحل گیلان به طول ۷۹ کیلومتر همچنان در تصرف نهادها، سازمانهای دولتی و خصوصی قرار داشت که به طور توان و ظرفیت گردشگری استان را کاهش داد. تعلل در اجرای این قانونی بیش از هرچیزی ریشه در مقاومت دستگاه در سطح وزاتخانه ها داشت که تاکنون نسبت به اجرای قانون امتناع ورزیدند. 

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

تداوم تملک بر سواحل گیلان تا به امروز ادامه دارد اما در پانزدهمین سفر آیت‌الله سیدابراهیم رییسی به گیلان، رییس جمهور تاکید کرد: تمامی دستگاه ها بدون استثناء باید حریم ۶۰ متری سواحل را رعایت کرده و به سرعت از این حریم عقب‌نشینی کنند.

رییس جمهور در نشست های متعدد در سفر یکروزه خود به گیلان از جمله شورای اداری و همچنین نشست با نخبگان و اصحاب رسانه تاکید کرد که با فوریت و ظرف مدت حداکثر ۲۰ روز هر یک از دستگاه‌های دولتی که تصرفاتی در مناطق ساحلی دارند، اقدام لازم را انجام داده و معمول و نتیجه برای استحضار را به دفتر رئیس جمهور اعلام کنند.

آزادسازی نوار ساحلی دریای خزر که طی سال‌های گذشته از دغدغه‌های جدی خزرنشینان و گردشکران بوده و هم‌اینک با توجه به دستور جدی رییس جمهور وارد مرحله ای تازه شده است. یکی از برکات سفر استانی را باید در همین مسئله دید که دستور رییس جمهور برای آزادسازی سواحل تنها کمتر از ۴۸ ساعت هم در مدیریت ارشد استان و هم دستگاه قضا در اولویت قرار گرفت.

 اما با توجه به یک روز مانده به موعد مقرر ۲۰ روزه دستور رییس جمهور برای آزادسازی سواحل، ١٠٠ درصد حریم ۶۰ متری سواحل در اختیار دستگاه‌های دولتی گیلان آزاد شد.

 حدود یکهزار و ۲۰۰ پروژه عمرانی طی دهه فجر در گیلان به بهره‌برداری رسید

بهر برداری از یکهزار و ۲۰۰ پروژه عمرانی در دهه فجر دیگر ریوداد مهم سال گذشته در گیلان بود که این تعداد پروژه همزمان با ایام الله دهه فجر  در بخش های مختلف در استان به بهره برداری رسید که برای بهره‌برداری از این پروژه ها، افزون بر سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد.

این پروژه ها را در بخش های مختلف زیر ساختی همچون ، برق، آب ، گاز و  درمانی عنوان کرد و گفت: اهتمام داریم تا پروژه ها با توجه به نیاز شهرستان ها  اولویت بندی و اجرا شوند.

قهرمانی ملوان در پایان نیم فصل اول رقابتهای لیگ دسته اول کشور

یکی دیگر از اخبار مهم ورزشی سال گذشته در گیلان، مربوط به قهرمانی تیم ملوان در پایان دور رفت مسابقات فصل جاری لیگ دسته اول کشور بود که تیم بدون شکست ملوان توانست این عنوان را کسب کند.

با انجام هفته هفدهم مسابقات فوتبال لیگ دسته اول کشور ، تیمهای ملوان و شهرداری بندرآستارا ۲ نماینده گیلان برابر حریفان خود به برتری رسیدند تا دور رفت این مسابقات را با پیروزی به اتمام برسانند.

در جریان این رقابتها، تیم فوتبال ملوان بندرانزلی در یک بازی خارج از خانه موفق شد با نتیجه یک بر صفر برابر تیم ویستاتوربین تهران به برتری دست یابد و تیم شهرداری بندرآستارا نیز در یک دیدار خانگی مقابل تیم پارس جنوبی جم با یک گل به برتری رسید.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

ملوانان در پایان دور رفت با انجام ۱۷ بازی، ۱۱ پیروزی و ۶ تساوی کسب کردند تا با مجموع ۳۹ امتیاز در صدر جدول این رقابتها قرار گیرند که در جریان این بازی ها، بازیکنان ملوان موفق شدند ۲۲ گل به ثمر برسانند و فقط ۶ گل دریافت کنند تا بهترین خط دفاعی لیگ را نیز در اختیار داشته باشند.

تیم شهرداری آستارا نیز در پایان دور رفت پنج پیروزی ، ۶ تساوی و ۶ شکست کسب کرد تا ۲۱ امتیاز از بازیهای خود تصاحب کند که این تیم در دور رفت مسابقات ۱۱ گل به ثمر رساند و ۱۲ گل نیز دریافت کرد تا تفاضل گل این تیم در پایان نیم فصل، منفی یک باشد.

تجدید میثاق مردم گیلان با آرمانهای انقلاب زیر آسمان بارانی

 مردم همیشه در صحنه و حافظ انقلاب اسلامی گیلان با حضور حماسی خود زیر بارش شدید باران چهل و سومین فجر پیروزی را جشن گرفتند و تجدید میثاق خود با آرمانهای انقلاب ۵۷ را به نمایش گذاشتند تا یکی از رویدادهای مهم سال گذشته در این استان رقم زده شود.

مراسم یوم‌الله ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ به دلیل شرایط بیماری کووید ۱۹ به صورت خودرویی و اجتماع با حضور پرشور مردم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در شهرهای مختلف استان گیلان برگزار شد و گرچه راهپیمایی ۲۲ بهمن به دلیل همه‌گیری کرونا با هدف حفظ سلامت مردم برای دومین سال در مناطق مختلف گیلان برگزار نشد، اما آیین‌های ویژه ۲۲ بهمن به عنوان عید بزرگ ملت ولایی و انقلابی مردم با برگزاری برنامه متفاوت شامل راهپیمایی خودرویی در شهرستان های قرمز کرونایی و اجتماع در مناطق نارنجی باشکوهتر از همیشه برگزار شد که گیلانیان شرکت کننده در این آیین ها با در دست داشتن پرچم افتخار و عکس شهیدان، با حضور پرشور و شعور خود بار دیگر حیات و پویایی انقلاب اسلامی و نظام برجای مانده از آرمانهای امام خمینی(ره) را به نمایش گذاشتند.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

اجتماع یوم الله ۲۲ بهمن در رشت مرکز استان گیلان نیز با حضور قشرهای مختلف مرد و زن، پیر، جوان،  کودک و نوجوان در پیاده راه فرهنگی "میدان شهدای ذهاب" این شهر برگزار شد، مردمان دیار میرزاکوچک در هوای بارانی و سرمای زمستان با حضور گرم خود در جشن ٢٢ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی حماسه دیگری را در تاریخ ایران اسلامی به ثبت رساندند.

شرکت کنندگان در این اجتماع با در دست داشتن عکس سردار شهید سلیمانی و با فریاد الله اکبر و سردادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشتند و ثابت کردند که پای آرمان های انقلاب اسلامی ایستاده اند.

آتش سوزی های گسترده در تالاب بندرانزلی

یکی دیگر از رویدادهای مهم سال گذشته در گیلان، آتش سوزی عمدی در تالاب بندرانزلی و همچنین آتش سوزی در چند منطقه جنگلی به دلیل وزش باد گرم بود که این آتش سوزی ها خسارات فراوانی به محیط‌زیست وارد کردند.

تالاب بین‌المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد سه آتش سوزی بزرگ بود که اولین آتش سوزی در سوم شهریورماه اتفاق افتاد و پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی در آتش سوخت . حریق بعدی تالاب در هشتم شهریور ماه صورت گرفت و در آن ۱۲ هکتار از نیزارهای منطقه چراغ پشتان انزلی طعمه حریق شد و سومین حریق نیز اواسط اسفندماه بود که حدود ۶۰ هکتار از نیزارهای تالاب بندرانزلی طعمه حریق شد که البته این حریق ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد.

 در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزار های تالاب بین المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد. این تالاب بین المللی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

تالاب انزلی سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و  از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

تالاب انزلی محل تخم ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است، این تالاب که با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم‌نظیری دارد، از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شناخته شد و مهم‌ترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر  و سالانه پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

۶۹ مصدوم حاصل آتش‌بازی چهارشنبه سوری در گیلان

با نردیک شدن به روزهای پایان سال، شاهد برپایی جشن آخرین شب چهارشنبه سال در کشور بودیم که البته این جشن در یکی ۲ دهه اخیر در مسیر نادرستی قرار گرفته و نوجنان وجوان به جای برپایی آیین های مربوط به این جشنف با ترقه و مواد منفجره خطرناک، باعث ازار  اذیت اقارم ختلف مردم می شوند که پرتاب انی مواد منفجره هر ساله باعث اسیب دیدگی تعداد کثیری ز هموطنان و حتی باعث مرگ تعداد دگری از مهوطنان می ود.

در گیلان نیز آیین چهارشنبه سوری در این استان ۶۹ مصدوم بر جا گذاشت که از این تعداد ۴۷ نفر مرد و ۲۲ نفر زن بودند. همچنین بیشترین نواحی آسیب دست و چشم بود که آسیب‌های این نواحی شامل سوختگی-خراشیدگی و بریدگی بوده است. بیشترین رده سنی مصدومان حوادث چهارشنبه سوری در گیلان را گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال تشکیل می ادند که تعداد ۱۹ نفر رده سنی ۱۰ تا ۲۰ سال و ۱۴ نفر در رده سنی بالای ۵۰ سال دچار بیشترین آسیب شدند.

مهم ترین رویدادهای گیلان در سال ۱۴۰۰

همچنین بیمارستان امیرالمومنین رشت با ۱۴ مراجعه کننده و ولایت رشت با ۱۲ نفر مراجعه بیشترین مراجعان مصدومان چهارشنبه آخر سال را به خود اختصاص دادند و سال گذشته نیز ۶۸ نفر ( ۵۰ مرد و ۱۸ زن) بر اثر حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال مصدوم شدند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.