خبرگزاری میزان- شهریار فولادوند در نشست خبری که به مناسبت هفته بزرگداشت شوراهای آموزش و پرورش ترتیب داده شده بود با بیان اینکه این یک اصل است که هرچقدر آموزش و پرورش بهتر عمل کند و رویکردهای مناسبی اتخاذ کند جامعه آینده از نیروی انسانی کارآمد، برخورداری بیشتری خواهد داشت گفت: به جهت اهمیت کار آموزش و پرورش بسیاری ذینفعان معتقدند باید آموزش و پرورش را همراهی کنند.
وی افزود: اولیای دانش آموزان گرانمایهترین سرمایه خود را به آموزش و پرورش میسپارند. به واسطه آنکه تربیت امر حساس، دقیق و با حجم گسترده است، لازم است آموزش و پرورش مشارکت همگانی را در کار خود داشته باشد و در صدر جامعه قرار بگیرد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به نظر میرسد نقش شوراها به عنوان جایگاهی که میتواند نگاه و خواست طرفینی را در یک مجموعه جمع آوری و به نحو موثری به جریان بیندازد، بهتر مشخص میشود گفت: شورا میتواند نقش مشارکت مردم را تضمین و حمایتهای مردمی و دستگاهها را برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش ساماندهی کند.
فولادوند ادامه داد: ترکیب شورای آموزش و پرورش منحصر به فرد است و از استانداران تا ائمه جمعه، شهردارها، اساتید دانشگاهی، صاحبان حرف و مشاغل، اولیای دانش آموزان و معتمدین محل در شورا حضور دارند که میتواند در جمیع جهات نقش آفرین باشد. در قانون شورای آموزش و پرورش این نگاه به خوبی تبیین شده و در قانون شوراها آمده است که این شورا تشکیل میشود تا مشارکت مردم را تضمین کند؛ بنابراین شورا از یک سو تلاش میکند مردم را مشارکت دهد و از سوی دیگر نظارت مردم را جاری و ساری و امکانات را برای ایفای تعهدات بسیج کند.
وی با بیان اینکه تجربه سالهای گذشته نشان میدهد که شورا ظرفیتهای خوبی را در اختیار مدیران آموزش و پرورش کشور گذاشته است گفت: شوراها پتانسیلهای خوبی برای پذیرش اختیاراتی که از سوی آموزش و پرورش به استانها تفویض میشود، دارند. البته با وجود همه اختیاراتی که در شورا وجود دارد حتما موارد قابل بهبودی در مسیر آموزش و پرورش در سطح برنامه ریزی، نظارت و اجرا وجود دارد. به نظر میرسد باید نگاه سیستمی ما در تمام ارکان آموزش و پرورش مبتنی بر واگذاری اختیارات به سطوح پایینتر باشد به ویژه باید به مدارس توجه ویژه داشته باشیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: دستگاههای یار و یاور آموزش و پرورش باید در ایفای تعهدات خود کوشا باشند.
فولادوند با اشاره به اینکه برخی اختیارات شورا با وضع قوانین مغایر، از شورا گرفته شده است که برخی اصلاح شده و برخی رو به اصلاح است و از بهترین نتایج پیگیری ها، بازگرداندن ۴ تبصره به ماده ۱۸ قانون شوراهاست گفت: مشارکت کسانی که در صحنه عملیاتی کار میکنند با وجود شوراهای آموزش و پرورش رونق خوبی گرفته و به عنوان یک بازوی توانمند در استان توانسته راهگشا باشد و بسیاری گرهها را در مسیر کار باز کند.
وی ضمن تبیین عملکرد شوراها در سال ۹۸ گفت: قریب به ۲۵۰ جلسه شورا در ۳۲ استان کشور برگزار شده است. البته برخی استانها بنا به نیاز جلسات بیشتری برگزار و برخی نیز جلسات کمتری برگزار کرده اند. تلاش میکنیم مسیرها رو به بهبود و اصلاح برود.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: اهتمام مسئولین برای حضور مستمر در جلسات شورا اهمیت دارد و به قوام جلسات و تصویب موارد اثرگذار کمک میکند. در ۸۳ درصد جلسات شورا خود استاندارها و اعضای اصلی حضور پیدا کرده اند. در ۶۸۴ شورای آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحیه ۶۲۹۵ جلسه شورای آموزش و پرورش تشکیل شده است. علیرغم بروز کرونا کاهش جلسه نداشته ایم.
وی ادامه داد: ۲۹ هزار و ۳۹۱ مصوبه را داشتیم و بیش از ۲۵ هزار و ۴۷۴ مصوبه اجرایی و عملیاتی شده و قریب به ۸۷ درصد اجرای مصوبات را نشان میدهد. از این مصوبات بیش از ۴۰ درصد در حوزه مسائل مالی، پشتیبانی و اداری و ۲۰ درصد مربوط به مسائل آموزشی، ۲۰ درصد مربوط به امور پرورشی و ۱۱ درصد مربوط به مسائل فرادستگاهی، ۵ درصد مصوبات معطوف به اقدامات پژوهشی است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شوراها در بازگشایی مدارس بسیار کمک کردند و هماهنگی با ستاد کرونا جزو وظایف شوراها بود گفت: علاوه بر تخصیص سرانه بهداشتی از سوی شوراها نیز کارسازیهای بسیار خوبی شد و تلاش شد بسترهای اینترنتی با سرعت بیشتری فراهم شود. تامین تجهیزات زیرساختی شبکه مورد توجه بود. تلاش شد پوشش حداکثری برای بچهها ایجاد شود. حتی برای دانش آموزانی که هیچ گونه دسترسی نداشتند با رفع موانع موجود در زمان محدودیتهای ترددی، ارائه بستههای آموزشی و دریافت بازخوردها صورت گرفت که نشان میدهد شوراها متناسب با اقتضائات زمانی در زیست بوم کرونا نیز توانسته اند نقش آفرینی کنند.
به گفته وی منابع درآمدی شوراها قریب به ۲۹ درصد افزایش داشته و دچار کاهش نشده است.فولادوند با بیان اینکه منظور ما از کارسازی شوراها برای کمک به امر آموزش در دوران کرونا این نبود که ستادهای استانی کرونا صاحب صلاحیت نیستند گفت: بلکه منظور این است که وقتی شوراها گزارش مشکلات منطقه و استان را استماع میکنند با ستاد کرونای استان هماهنگی میکنند که اگر به عنوان مثال منطقهای در دور دست است، برای تردد و ارسال بستهها تسهیلگری شود، زیرا در برخی شرایط اجازه رفت و آمد داده نمیشد، اما شورا کمک کرد تا ارسال بستههای آموزشی با وقفه مواجه نشود.
وی درباره سهم آموزش و پرورش از محل عوارض شهرداریها گفت: در قانون پیش بینی شده که تا ۵ درصد عوارض شهرداریها به آموزش و پرورش برای ساخت و ساز مدارس اختصاص یابد. مصوبات مختلفی در استانها داشتیم و برخی به تناسب درآمد و توانمندی بین یک تا ۵ درصد عوارض دریافتی شناور داشتند، اما در اصلاحیه اخیر قانون شوراها این عدد را ثابت و ۳ درصد پیش بینی کرده اند. نمیگویم قطعا به نفع آموزش و پرورش است، اما اینکه ثبات دارد حتما به نفع آموزش و پرورش است. در این صورت همه شهرداریها خودشان را موظف میدانند در سرفصلها سه درصد را پیش بینی کنند که قطعا از موفقیتها محسوب میشود.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در هماهنگیهایی که با وزارت کشور داشته ایم دامنه وصول عوارض شفاف و روشن شده است. دامنه مصادیق ماده ۱۳ روشن شد و تلاشی صورت میگیرد که به صورت الکترونیکی تحقق درآمدها را عینیت ببخشند.
فولادوند با بیان اینکه در بررسی عملکرد استان ها، همه سرفصلهای کلی چک و تشکیل جلسات رصد میشود گفت: در ماده ۱۸ قانون شوراها تکلیف شده که مناطق موظف اند سهم مدرسه را در انبوه سازیها بیننند. ۴ تبصره به ماده ۱۸ الحاق شده بود که بر اساس آن هرکسی ۲۰۰ واحد مسکونی بیشتر میسازد باید پیش بینی ساخت مدرسه هم داشته باشد یا رقم ریالی آن را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.
وی ادامه داد: این تبصره حذف و باعث شده بود تهران و استانهای مختلف با گرفتاریهایی روبه رو شوند. مصوبه اخیر که در مجلس تصویب شد بسیار خوب بود و ۴ تبصره ماده ۱۸ احیا شد و کمک خواهد کرد چه در تهران و چه بقیه استانها گامهای موثری را در زمینه تجهیز آموزش و پرورش و بهره برداری از فضاهای مناسب آموزشی داشته باشیم.
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام/