به گزارش خبرنگار مهر، قرعه نوروزگاه ۱۱ فرودین ماه ۱۴۰۱ در عمارت چهلستون به نام شهرستان سده لنجان افتاد و مردم لنجان در این روز از ایام نورز با موسیقی محلی، نمایش صنایعدستی و غذای محلی دمپختک میزبان مسافران و گردشگران شدند. سده لنجان شهری است پاسدار آئینها و سنتها، با سیمایی درخشان از آب و آئینه، با زمینهای زرخیز و دوستدار محیط زیست که برای گردشگران نیز محیطی آرام و نشاطانگیز دارد.
شهرستان سده لنجان به عنوان یکی از شهرستانهای مهم و اثرگذار استان اصفهان است که توانست در برنامه نوروزگاه نقش آفرینی مناسبی داشته باشد. غرفههای مختلفی از آداب و رسوم محلی، صنایع دستی، غذاهای محلی و معرفی محصولات در این نوروزگاه دایر است که یکی از غرفهها به صورت اختصاصی به موضوع برنج پرداخته است، زیرا شهرستان لنجان از سابقهای کهن در کاشت برنج برخوردار است که سابقه آن را میتوان در دوره ساسانیان جستوجو کرد و «برنج لنجان و مهارت کاشت آن» در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
برنج لنجان و برند این شهرستان
شهردار سده لنجان در خصوص این غرفه به خبرنگار مهر میگوید: در این غرفه ادوات و لوازم کشاورزی، نوع کاشت و نوع برنجهای متفاوت به نمایش گذاشته شده که مردم با آنها آشنا شوند.
وی با بیان اینکه این شهرستان در حوزههای مختلف، ظرفیتهای بسیاری دارد، ادامه میدهد: در رشته وزنه برداری در سالهای گذشته ورزشکاران به نامی در عرصههای بینالمللی از این شهرستان افتخارآفرینی کردند که باید به این حوزه توجه بیشتری شود.
حمید شهبازی با اشاره به اینکه ۹ کیلومتر از ساحل زایندهرود در این شهرستان قرار دارد و زمینهای بسیاری مشرف بر زایندهرود هستند، میگوید: تصمیم گرفته شده که از این امتیاز برای رونق گردشگری استفاده شود و با چشماندازی بلند مدت به توسعه پایدار صنعت گردشگری نائل شویم.
توسعه پایدار گردشگری جایگزینی برای صنایع
وی معتقد است که اگر توسعه گردشگری را به عنوان راهبرد و سیاست اصلی در مدیریت شهری بتوان عملیاتی کرد، دیگر نیازی به صنایع بزرگ که آلودگی محصول آنهاست، نخواهیم داشت. از سویی دیگر با توجه به ظرفیتهای سده لنجان و سایر شهرستانها، میتوان درآمدهای پایدار برای مدیریت شهری ایجاد کرد که بدین وسیله ایجاد اشتغال، فعال شدن اقتصاد شهری، تولید ثروت در جامعه و ارزشآفرینی را به همراه خواهد داشت.
شهردار لنجان با بیان اینکه خوشبختانه برنامههای ایام عید امسال تحت عنوان «نوروز آرزوها» در شهرستان برگزار کردیم و در حوزه زیباسازی کالبد شهری و اجرای برنامههای فرهنگی و تفریحی با نشاط و با محوریت خانواده تدارک دیده شده است و نسبت به سال گذشته مسافران نوروزی افزایش پیدا کرده است.
وی در خصوص کاشت برنج در شهرستان لنجان میگوید: با توجه به صحبتهای جهاد کشاورزی شهرستان کاشت برنج مقرون بهصرفه است و نسبت به کاشتهای دیگر و تغییر الگوهای کشت بهتر است.
ایجاد برندینگ شهرستانها به کمک نوروزگاه
منصور شیشهفروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در بازدید از نوروزگاه لنجان با بیان اینکه آثار ماندگار این شهرستان و اقدامات شهرداری، میگوید: ابتکارات بسیاری برای معرفی این شهرستان به کار گرفته شده که خوشبختانه با استقبال زیاد مسافران روبرو شده است.
وی ادامه میدهد: فرمانداری و شهرداریها به خوبی فضایی را برای مسافران فراهم کردند که در این مکان پربازدید با آداب و رسوم و فرهنگ و استعدادهای سایر شهرستانها آشنا شوند و هرکدام جاذبههای مختلفی دارند.
محسن صادقی امینی، مدیر اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان نیز با اشاره به موضوع برندینگ شهرستانها به خبرنگار مهر میگوید: این موضوع با توجه به فضایی که در چهلستون فراهم شده میتواند پیادهسازی شود که مسافران و گردشگران با محصولات و آثار ثبت ملی شده این شهرستانها آشنا کند که به توسعه اقتصاد گردشگری نیز کمک میکند.