امضای تفاهم‌نامه وزارت میراث‌فرهنگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

صدا و سیما دوشنبه 02 خرداد 1401 - 17:16
آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری فی مابین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بنیاد مسکن با حضور وزیر و معاون میراث‌فرهنگی_ گردشگری و صنایع‌دستی و معاون میراث‌فرهنگی و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صبح امروز در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ در آغاز این مراسم، مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی، روستا‌ها را زیستگاه مهم آثار ملموس و ناملموس ایران عنوان کرد و گفت: بسیاری از داشته‌های فرهنگی ما در طول قرن گذشته به خصوص در شهر‌ها به دلیل بی‌توجهی از بین رفته و خوشبختانه در روستا‌ها هنوز بسیاری از آن‌ها قابل ارزش‌گذاری و حفاظت هستند.

احمدی روئینی با اشاره به هدف‌گذاری‌ها و سیاست‌گذاری حاکمیت در دو حوزه معماری و شهرسازی و میراث ناملوس بیان کرد: بسیاری از روستا‌ها به معنای واقعی کلمه هم به لحاظ تاریخی و هم به لحاظ شفافیت و زلالی فرهنگی دست نخورده باقی مانده‌اند.

وی همچنین تنوع و ویژگی‌های منحصربه فرد معماری روستا‌های کشور را جزو ویژگی‌های اصلی ایرانی‌_اسلامی عنوان کرد که تداوم دارند.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی، همچنین به همکاری‌های مهم با بنیاد مسکن در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: ۳۰۰ روستای دارای بافت با ارزش و هدف گردشگری شناسایی شد که بنیاد مسکن تمامی نظرات و مشورت‌های ما را اعمال کرده است.

احمدی روئینی ابراز امیدواری کرد که با آغاز برنامه هفتم و امضای این تفاهمنامه همکاری طلایی در تمام حوزه‌ها انجام شود و نتیجه پنج سال آینده رضایت‌بخش باشد.

امضای تفاهم‌نامه فرصت مغتنمی برای مرمت و احیای آثار تاریخی در روستاهاست

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در ادامه این مراسم، با بیان اینکه روستا‌ها در بحث گردشگری جایگاه خود را دارد، تصریح کرد: روستا‌های هدف گردشگری و تاریخی جایگاه ویژه‌تری دارند. امضای این تفاهم‌نامه فرصت مغتنمی برای مرمت و احیای آثار تاریخی در روستا‌ها و روستا‌های گردشگری است تا مردم علاوه بر گردش در این روستا‌ها بتوانند بنا‌های تاریخی را ببینند.

او افزود: مرمت بنا‌های تاریخی در روستا‌ها بر روی گردشگری تاثیر دارد، در سال‌های گذشته کار‌های زیادی در این زمینه انجام شده که در سنوات بعدی باعث رونق روستا‌ها شده است.

به گفته نیکزاد، مطالعات خوبی توسط ادارات کل میراث‌فرهنگی استان‌ها و بنیاد مسکن در زمینه احیا و مرمت بنا‌های تاریخی در روستا‌ها انجام شده است.

رئیس بنیاد مسکن همچنین ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهم‌نامه موجب هم‌افزایی بیشتر میان وزارت میراث‌فرهنگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شود.

نیکزاد گفت: برای حوزه میراث‌فرهنگی اعتبارات ویژه داریم به طوری که ۱۶۰ میلیارد تومان برای احیا و مرمت بافت‌های ارزشمند تاریخی در روستا‌ها اختصاص دادیم، مشاوران خوبی در وزارت‌میراث‌فرهنگی داریم و می‌توانیم از نظرات آن‌ها استفاده کنیم.

او ادامه داد: از وزارت میراث‌فرهنگی تقاضا دارم هر چند ماه یک بار نشستی با بنیاد انقلاب اسلامی برای اجرای مفاد این تفاهم‌نامه برگزار کند تا مردم احیای بافت‌های تاریخی را شاهد باشند.

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین وزارت میراث‌فرهنگی_ گردشگری و صنایع‌دستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باهدف حفظ الگو‌های ارزشمند معماری بومی و احیای واحد‌های مسکونی واجد ارزش معماری به ویژه در روستا‌های دارای بافت با ارزش، هدف گردشگری و شاخص با هدف توسعه پایدار روستایی در ارتباط با احیا و تداوم معماری ایرانی- اسلامی، توسعه گردشگری روستایی و استفاده از ظرفیت‌های دو دستگاه در اجرای طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی به امضا رسید.

موضوع تفاهم‌نامه شامل همکاری در زمینه مرمت و احیای بنا‌های دارای ارزش تاریخی و معماری بومی، همکاری دو دستگاه برای توسعه گردشگری و صنایع‌دستی روستایی، ارتقای سطح هماهنگی‌های درون و برون‌سازمانی موثر بر توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حوزه‌های روستایی منتخب طرح منظومه‌ها در راستای هم‌افزایی فرابخشی، صیانت از معماری بومی در ساخت‌و‌ساز‌های روستایی، تهیه چهارچوب طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی‌فرهنگی (از جمله تعیین حریم‌ها) با رویکرد صیانت از بافت‌های ارزشمند تاریخی‌فرهنگی و ارتقای کیفت زندگی ساکنان روستا‌ها در چهارچوب قوانین و مقررات است.

صیانت از معماری بومی و تداوم‌بخشی به شیوه‌های ساخت و ساز روستایی، صیانت از معماری بومی و تداوم‌بخشی به شیوه‌‎های ساخت‌و‌ساز متناسب با زیست‌بوم محلی و هویت معماری و بصری از طریق احیای دانش سنتی معماری در روستاها، فراهم کردن زمینه حمایت‌های فنی و مالی برای مرمت و احیای بنا‌های واجد ارزش معماری بومی، تنوع بخشی و شبکه‌سازی نظام فعالیت در منظومه‌های روستایی منتخب، مبتنی بر طرح‌های اثربخش و محرک توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، توانمندسازی و ظرفیت‌سازی جامعه محلی (روستاییان) برای نقش‌پذیری در فرآیند توسعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در منظومه‌های روستایی و روستا‌های منتخب و ایجاد زمینه‌های انتقال تجارب ساخت مسکن با الگو‌های معماری بومی و مصالح بوم‌آورد به نسل‌های آینده از اهداف تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی‌مابین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

تجلیل از ۷ استادکار برگزیده و ۳ فعال حوزه حفاظت و سامان‌دهی بافت‌های تاریخی

مراسم تجلیل از استادکاران برگزیده مرمت و خادمان میراث‌فرهنگی و حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌ها با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.
در این مراسم که در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، از استاد حسین کمالی اردکانی از یزد، استاد صدرالدین شیردل از آذربایجان غربی، استاد رحیم زمانی از استان مرکزی، استاد اعظم‌الله کاظمی از فارس، استاد رضا اعظمی از اصفهان، استاد حجت‌الاسلام محمد فولادی از خراسان رضوی، استاد مهدی پاکدل از اصفهان به عنوان استادکاران برگزیده‌ تقدیر به عمل آمد.

حسین کمالی اردکانی متولد شهر اردکان استان یزد و استاد معماری سنتی است. او در رشته‌های سازه‌های سنتی، کاربندی، یزدی‌بندی، نما کاری، شمشه‌گیری و سفیدکاری مرمت بیش از سی مجموعه تاریخی و سنتی از جمله بیت شهید صدوقی، حمام خان، خانه مرتاض، کارخانه اقبال، خانه لاری‌ها، خانه پوست فروش، خانه سیگاری‌ها، سرای رسولیان، خانه احرامیان و خانه آخوندی را برعهده داشته است.

صدرالدین شیردل متولد شهر ماکو استان آذربایجان غربی نیز استاد معماری سنتی است و در رشته‌های سازه‌های سنتی، طاق‌زنی، کاربندی، رسمی‌بندی، سنگ‌تراش، گنبدهای سنتی مرمت بیش از دویست مجموعه تاریخی و سنتی در سراسیر ایران شامل قره کلیسا، کلیسای زر زر، مقبره چالدران، مجموعه شیخ صفی، پل‌های لرستان، موزه مشکین‌شهر، سردارماکو، مسجد جامع ارومیه و بانک ملی را عهده‌دار بوده است.

استاد معماری سنتی رحیم زمانی متولد شهر اراک استان مرکزی نیز در هنرهای گچ‌بری، ابزار کاری، کشته‌بری، سفیدکاری و آهک‌بری مرمت بیش از سی مجموعه تاریخی و سنتی از جمله عمارت مسعودیه، کاخ گلستان، حرم شاهچراغ، کاخ سردارماکو، مسجدجامع بازار، خانه ملیجک ناصرالدین شاه، ثبت اسناد، سردار اسعد بختیار، مجلس شورای ملی، خانه اتحاد و بانک ملی را انجام داده است.

اعظم‌الله کاظمی از فیروزآباد استان فارس، استاد معماری سنتی است که در رشته‌های معماری سنگی و ساسانی و سنگ‌تراشی مرمت بیش از هفتاد مجموعه تاریخی و سنتی شامل کاخ و آتشکده بیشابور، کاخ سروستان، قلعه دختر فیروزآباد، مناره شهرگور، پل دختر خرم‌آباد، کاخ خسرو قصر شیرین را عهده‌دار بوده است.

رضا اعظمی استاد معماری سنتی متولد اصفهان نیز در رشته تزئینات وابسته به معماری و تزئینات گچ‌بری، مرمت بیش از سی مجموعه تاریخی و سنتی از جمله تزئینات گچ‌بری شمعدان‌ها و محراب اولجایتو مسجدجامع اصفهان، تزئینات کشته‌بری کاخ عالی قاپو، محراب مسجد جامع نائین و محراب پیربکران، امامزاده هارون ولایت، مسجد اشترخان ،گچبری‌های کلیسای وانک را انجام داده است.

همچنین استاد حجت‌السلام محمد فولادی متولد شهر خوسف خراسان جنوبی طراح و استاد معماری سنتی در رشته‌های طراحی و معماری شامل طاق‌زنی، سازه‌های سنتی، اندودکاری نما و شمشه‌گیری طراحی، معماری و مرمت بیش از نود مجموعه تاریخی و سنتی از جمله معماری سنتی خانه‌های روستایی، مساجد، حسینیه روستای خور، مرمت بادگیرهای روستای خور را برعهده داشته است.

مهدی پاکدل استاد معماری سنتی شامل هنرهای استادکار و سازنده کاشی‌کاری معرق و هفت‌رنگ، معرق‌کاشی، رسمی‌بندی و مقرنس کاشی مرمت بیش از صد و پنجاه مجموعه تاریخی و سنتی شامل گنبد و بدنه‌های مسجد امام اصفهان، حرم امام حسین، حضرت ابوالفضل، شاه چراغ شیراز، کاشیکاری و مقرنس کاری های حرم رضوی را عهده‌دار بوده است.

تجلیل از ۳ فعال حوزه حفاظت و ساماندهی بافت‌های تاریخی

در بخش دیگری از این مراسم حسین بلالی شهردار بشرویه از استان خراسان جنوبی، مصطفی اشک دهیار روستای اله‌آباد از استان یزد و محمود مرادی شهردار سابق نراق و کمیجان از استان مرکزی به‌عنوان فعالان و تسهیل‌گران حفاظت، ساماندهی و مرمت بافت‌های تاریخی روستای اله‌آباد، بشرویه، نراق و کمیجان مورد تقدیرقرار گرفتند.

آقای ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه این تجلیل با هر یک از این افراد گفت‌وگو و از زحمات آن‌ها تشکر کرد. استاد رضا اعظمی نیز که به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت نیز به‌صورت برخط در جلسه حضور یافت و قدردانی شد.

رونمایی از کتاب منتخبی از مرمت مساجد و اماکن متبرکه تاریخی ایران

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از کتاب منتخبی از مرمت مساجد و اماکن متبرکه تاریخی ایران رونمایی و نمایشگاه مرمت‌های انجام شده در بناهای مذهبی و آیینی را در هشتی وزارتخانه افتتاح کرد.
در مراسم رونمایی از کتاب منتخبی از مرمت مساجد و اماکن متبرکه تاریخی ایران و افتتاح نمایشگاه مرمت‌های انجام شده در بناهای مذهبی و آیینی علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، استادکاران مرمت و تعدادی از مدیران ستادی وزارتخانه نیز حضور داشتند.

در نمایشگاه مرمت‌های انجام شده در بناهای مذهبی و آیینی، تصاویری از فرآیند مرمت امامزاده شاه‌نظر آرادان، مسجد جامع نیشابور، بقعه شیخ جبرائیل کلخوران، بقعه شیخ عبدالصمد نطنزی، مجموعه تاریخی بسطام- مسجد جامع، مجموعه تکیه بیگلربیگی کرمانشاه، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، تکایای بافت تاریخی شهر گرگان، مسجد مدرسه سردار قزوین، مجموعه تکیه معاون‌الملک کرمانشاه، خانقا مولانا احمد شهر سنندج، بقعه شیخ کشف‌الدین انصاری، مسجد مدرسه امام (ره) - سلطانی سمنان، مسجد مدرسه معیرالممالک تهران، مسجد مدرسه قنبر علی خان تهران، مسجد جامع شهر تاریخی تون و مقبره پیر براهو شهر خالق به نمایش گذاشته شده است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.