خبرگزاری فارس - بوشهر، محمدرضا زائری: در سفر رئیس جمهور به استانهای ساحلی کشور طرح توسعه بنادر کوچک با هدف بهبود وضعیت ساحل نشینان یکی از اولویتهای کاری دولت سیزدهم بود که این رسالت مهم بر دوش سازمان بنادر و دریانوردی گذاشته شد تا برای تحقق آن اهتمام جدی ایجاد شود.
در تیرماه سال جاری و در نشست شورای عالی سازمان بنادر و دریانوردی که در بندر بوشهر برگزار شد، حسن بیک محمدلو معاون برنامه ریزی، توسعه و مدیریت و منابع این سازمان، پروژه طرح توسعه بنادر کوچک را در اولویت مهم در بودجه ریزی سازمان قرار داد.
آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به عنوان یکی از شرکتهای دولتی و زیر مجموعه وزارت راه مأموریت انجام مطالعات ژئوتکنیک دریایی را بر عهده گرفت تا در این راستا بتواند نقش آفرینی کند که این مهم در سه بنادر ریگ، گناوه و دیلم در اولیت کاری این شرکت قرار گرفت.
نیرویهای متخصص و با دانش رمز موفقیت ما بود
غلامرضا قاسمی مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در بحث ورود به بازوهای جدید و با توجه به اینکه تجربهای در زمینه حفاری دریایی نداشتیم، مذاکراتی با مدیرکل بنادر و دریانوردی استان انجام شد و موفق شدیم با یک تیم قوی از کارشناسان ژئوتکنیک وارد این پروژه شده و در طرح توسعه بنادر ریگ و گناوه موفق عمل کنیم.
عملیات حفاری طرح توسعه بندرگناوه
وی تصریح کرد: در جلسهای که با مدیر عامل شرکت آزمایشگاههای کشور داشتیم به خوبی در بحث مالی این پروژه مورد حمایت قرار گرفتیم تا روند کار در این پروژه به خوبی و بدون مشکل انجام شود.
قاسمی با بیان اینکه آزمایشگاه استان بوشهر در طرحهای مختلفی پیشتاز بوده عنوان کرد: در پروژههای همچون سیستم مدیریت یکپارچه، ایزو ۱۷۰۵، و آزمایشات دانسیتهسنج هستهای در ایران جزء اولینها بودیم که این امر به همت کارشناسان با دانش شرکت به خوبی رقم خورده است.
راندمان بالایی در این عملیات داشتیم
شهرام احمدی معاون فنی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر نیز در خصوص پروژه عملیات حفاری طرح توسعه بندر گناوه گفت: در پروژه عملیات حفاری از جک پارچهای سه و چهار پایه استفاده میشود که در این پروژه نیز ما از نوع سه پایه استفاده کردیم.
وی در ادامه افزود: این جک آپ سطح عرشه آن ۲۴ متر مربع و ارتفاع پایههای آن ۱۰ متری میباشد که در بازوهای شمالی، جنوبی و حوضچه آن ۱۳ گمانه حفاری انجام شد که عمق آب محل حفاری از سه تا ۷ متر بود و با توجه به ۱۰ متری بودن دستگاه جک آپ، ما در بازوی شمالی چهار، جنوبی پنج و در امتداد ساحل نیز دو گمانه و همچنین در محل حوضچه نیز دو گمانه پنج متری حفاری کردیم.
احمدی در خصوص مدت زمان حفاری این پروژه نیز عنوان کرد: در این پروژه ۹۶ روز حضور داشتیم که ۳۵ روز آن به دلیل شرایط بد جوی عملیلت حفاری انجام نشد و در مجموع ۶۱ روز مفید کار کردیم و ۳۹۰ متر حفاری نیز انجام شد که راندمان ۶ و نیم متر در روز را به ثبت رساندیم که از راندمان حفاری در خشکی بالاتر میباشد.
حفاری دریایی شرایط خاصی دارد
شهرام عاقبتی کارشناس ژئوتکنیک آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر نیز در خصوص این پروژه اظهار کرد: بر اساس ویرایش سوم مبحث هفت مقررات ملی ساختمان اگر در پروژهای هریک از هشت حالت بیان شده به تنهایی وجود داشته باشد شرایط خاص مطالعات ژئوتکنیک را میطلبد و در پروژههای استان بوشهر از این تعداد هفت مورد را دارا میباشیم.
وی تصریح کرد: در پروژههای حفاری دریایی اس پی تی در محدود خاکهای بسیار نرم، ضعیف و مصالح سُستی دارد که این یک معضل در فرونشست مصالح سنگی در این گونه پروژهها به دنبال دارد.
قرارداد طرح توسعه گناوه باعث اعتبار بخشی به آزمایشگاه استان بود
ایمان مشهدپور کارشناس امور قراردادهای این شرکت نیز در خصوص شرایط خاص این قرارداد حفاری به خبرنگار ما گفت: پروژه ژئوتکنیک دریایی طرح توسعه بندرگناوه یکی از بهترین قراردادهای بود که آزمایشگاه استان بوشهر طی سالهای اخیر منعقد کرده است.
جک آپ سه پایه محل قرار گرفتن دستگاه حفاری
وی تصریح کرد: به لحاظ حجم قراردادی و مبلغ ریالی بعد از فازهای پالایشگاهی، یکی از بهترین پروژههای بوده که مبلغ بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد به درآمد شرکت اضافه کرده و باعث اعتبار بخشی به آزمایشگاه استان بوشهر شده است.
به گزارش فارس، با توجه به سیاستهای دولت سیزدهم مبنی بر طرح بنادر کوچک، اجرای توسعه بندر دیلم سومین طرحی خواهد بود که بعد از بنادر ریگ و گناوه در هفته جاری عملیات ژئوتکنیک آن توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر آغاز خواهد شد.
انتهای پیام/