محمدرضا قربانی، روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این دوره ها شامل «درس آموخته هایی از حوادث فرار قطار» و «بررسی سوانح ریلی و آشنایی با فرایندهای بررسی سوانح» است.
وی اظهار داشت: دوره «درس آموخته هایی از حوادث فرار قطار» با هدف افزایش ارتقای ایمنی سیر و حرکت قطارها و استفاده از تجربیات مستند شده حوادث قبلی با شناخت علل و عوامل آشکار و نهان تاثیرگذار در وقوع حوادث مذکور در راستای اصلاح رفتارها و عملکردهای اشتباه ماموران در انجام امور محوله به مدت هشت ساعت برگزار شد.
مدیرکل راه آهن آذربایجان گفت: این دوره با سرفصل های آموزشی، تعریف فرار و مقررات عمومی سیر و حرکت مربوط به فرار قطارها، اقدامات ماموران در زمان فرار قطار، بررسی عوامل ایجاد حوادث و شبه حوادث فرار قطار، بررسی فیلم های آموزشی مربوط به فرار قطار، تجزیه و تحلیل حوادث فرار قطار در سال های اخیر با شرکت ۶۷ نفر از اعضای کمیسیون سوانح، روسای ادارات و کارشناسان فنی برگزار شد.
قربانی، ادامه داد: در این دوره سوانح با موضوع فرار قطار تشریح و بر نقش غیرقابل انکار خطاهای انسانی در ایجاد سانحه فرار قطار و تشدید نظارتها برای جلوگیری از آن تاکید شد.
وی یادآوری کرد: دوره «بررسی سوانح ریلی و آشنایی با فرایندهای بررسی سوانح» نیز به مدت هشت ساعت با شرکت ۱۷ نفر از اعضای کمیسیون سوانح و کارشناسان ایمنی برگزار شد و در آن انواع مدل های مدیریت و تحلیل خطا و ارزیابی ریسک ها در بررسی سوانح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
قربانی، افزود: در این دوره بر اهمیت تشکیل و اعزام کمیسیون های ماهیانه سوانح مناطق راه آهن در کاهش سوانح ریلی و آموزش نیروی انسانی و لزوم اعزام به موقع کمیسیون ها به طولخط با هدف ارتقای دانش نیروهای مرتبط با سیر و حرکت قطارها تاکید شد.
به گزارش ایرنا، نخستین خط راه آهن ایران یک قرن قبل در حد فاصل تبریز تا بندر شرفخانه دریاچه ارومیه توسط روس ها ساخته شد.
راهآهن آذربایجان به عنوان یکی از نواحی نوزدهگانه راهآهن ایران در محورهای تبریز - میانه، تبریز- جلفا، تبریز- رازی، مراغه - ارومیه و در آینده نزدیک میانه - بستان آباد فعال است و خطوط ریلی این ناحیه به حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر می رسد.
راهآهن آذربایجان به استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خدمترسانی میکند.