به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سفر زمانی دلچسب و دلپذیر است که زیرساخت اصلی آن که همان جاده است، امن و سالم باشد تا مسافر احساس امنیت کند و خستگی مسیر را کمتر متوجه شود.
اما وقتی این زیرساخت نامتناسب و فرسوده شود یا اینکه بارها خبر تصادف در یک جاده، در فضای مجازی پخش شود، دیگر مسافر احساس امنیت را که بدیهیترین حق اوست، ندارد.
اینجا است که بهسازی محورهای مواصلاتی اهمیت مییابد. اینکه مسافر حس نکند هر لحظه خطری در کمین است و هر در گوشه یک جاده، حادثهای منتظر است او را به کام خود ببلعد.
ایمنسازی نقاط پرتصادف فارس
طبق اعلام راهداری استان فارس در مصاحبه قبلی با فارس، نقاط پرتصادف استان 121 نقطه است که خطرات احتمالی از ۷۴ نقطه رفع شده و تعداد ۲۱ نقطه نیز در دست اقدام قرار دارد.
این در حالی است که هنوز محورهایی که هنگام تردد در آنان، خطرات متعددی در کمین رانندگان یا مسافران است، کم نیست و نمود ایمنسازی نقاط پرتصادف در واقعیت کمتر به چشم میخورد.
از آنجا که مدیرکل راهداری فارس این بار پاسخ واضح و دقیقی به خبرنگار فارس ارائه نداده است، اطلاع دقیقی از وضعیت کنونی نقاط پرتصادف و بحرانی استان در دست نیست.
خبرگزاری فارس طی ماههای اخیر، هر هفته وضعیت راههای مواصلاتی یکی از شهرستانهای فارس را مورد بررسی قرار داده و در این میان برخی محورها همچنان با تصادفات ناگوار و تعداد تلفات قابل توجه، در صدر اخبار قرار دارند.
شمار روزافزون حوادث ناگوار در جاده مرگ
یکی از این محورها، جهرم-لار و لار-بندرعباس است که موسوم به جادههای مرگ میباشد. پرترددترین محور جنوب استان با انبوه وسایل نقلیه حامل مواد نفتی در شمار اولین و پرسانحهترین محورهای جنوب فارس است.
محورهایی که بیش از 20 سال از فریاد برای تبدیل شدن آنها به بزرگراه می گذرد اما در سایه کم لطفیها، همچنان قصه رخ به رخ شدن و مرگهای دلخراش از آن به گوش می رسد.
358 تصادف در جادهای به طول 20 کیلومتر!
محور داراب-جنتشهر و داراب-فسا نیز از جادههایی است که حوادث رانندگی در آن تبدیل به روزمرهای تلخ شده است. به ویژه جاده جنتشهر و حوالی آن که با مسافت کوتاهِ 20 کیلومتر، بیشترین تصادفات شهرستان داراب را به خود اختصاص داده و از پرتصادفترین محورهای استان است.
بر اساس اعلام مرکز اورژانس فارس، در 10 ماهه اولِ سال گذشته، ۳۵۸ تصادف در این محور رخ داده که از این تصادفات، ۳۶۰ مصدوم بدحال به بیمارستان منتقل شده و علاوه بر این، تعدادی از مصدومان نیز که شرایط مساعدتری داشتند، در محل تصادف توسط تکنسینهای اورژانس مداوا شدهاند.
این تعداد در مسیری به طول ۲۰ کیلومتر رخ داده است و این مسافت کوتاه، سریال تصادفات جاده جنتشهر را ناگوارتر میکند.
احداث میدان ورودی در جاده اکبرآباد کوار، یکی از مطالبات مردمی بود که با حدود 2 هزار امضاء در فارس من به ثبت رسید و سه گزارش پیرامون آن منتشر شد.
با هر تصادفی که در جاده اکبرآباد شهرستان کوار اتفاق می افتد خواه باعث خسارت مالی شود و یا باعث داغدار شدن خانوادهای یا نقص عضو سرپرست خانواری، دل مردم شهر از یادآوری وعده و قولهای به سرانجام نرسیده مسئولین، خونین میشود.
انتشار آگهی مناقصه و ورود پیمانکار جهت احداث پل ورودی، طی مدت 2 هفته ، وعدهای بود که محقق نشد و اعتراض مردم را به دنبال شد . در پیگیری مجدد فارس، این روند شکل جدیتری به خود گرفت.
همچنین فرمانده سپاه فجر نیز از این پروژه سرکشی کرد و بر تسریع در اجرای آن تاکید کرد.
300 نقطه پرتگاهی در مسیری کوتاه
گزارش دیگر مربوط به محور فیروزآباد-شیراز بود که یکی از محورهای پرتردد و حادثهخیز در این شهرستان محسوب میشود که تزریق قطره چکانی اعتبارات مانع اجرای عملیات این محور حیاتی شده است.
جاده میمند، بخشی از این جاده با بیش از ۳۰۰ نقطه پرتگاهی بدون گاردریل و نیوجرسی است که در هر ترددی، رانندگان و سرنشینان خودروها را تهدید میکند.
محور کازرون بالاده از شهرستان کازرون نیز، با توجه به موقعیت جغرافیایی و اتصال آن به محور ارتباطی چند شهر، با ترافیک جادهای نسبتا بالایی مواجه است و معمولا تصادفات منجر به فوت، در پی دارد.
راهداری کازرون، تعداد تصادفات سال جاری در شهرستان کازرون را ۷۳۵ مورد و تعداد فوتیها را ۱۷ مورد اعلام نموده است.
و اما خبر خوب حوزه راه جاده اقلید- سورمق که به دلیل حوادث متعدد رانندگی به جاده مرگ شهرت یافته بود اما پس از گذشت سال ها، هم اکنون در حال تعریض و بهسازی بوده و به گفته رئیس اداره راه و شهرسازی، در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.
گزارش از : سمیه انصاریفرد
انتهای پیام/س