گاهی اوقات شباهت بین دو خودرو از یک کمپانی چنان زیاد است که تشخیص آنها از یکدیگر مشکل میشود.
این امر را در برخی تولیدات داخلی مانند دنا و دنا پلاس میبینیم.
اما وقتی این موضوع را در تولیدات داخلی مشاهده میکنیم، کمتر مشکلساز است تا اینکه در خودروهای خارجی.
یک نمونه از این شباهتها در خودروهای خارجی رنو ساندرو و رنو ساندرو استپوی است.
این دو ماشین آنقدر شبیه به هم هستند که در بسیاری مقالات کارشناسی نیز میبینیم که با نام یکدیگر خطاب میشوند.
حال اینکه صرفنظر از شباهتها با دو خودروی کاملا مجزا روبهرو هستیم.
در این مقاله سعی داریم تا تفاوتها و شباهتهای اصلی این دو برادر را ذکر کنیم.
با مراجعه به صفحه خرید و فروش استپوی در دیوار تهران متوجه میشوید که موارد زیادی با این عناوین معرفی شدهاند:
رنو ساندرو استپوی، رنو ساندرو اتوماتیک استپوی، رنو ساندرو اتوماتیک، رنو ساندرو دندهای و… اما تشخیص
تفاوتهای این دوقلوها کار راحتی نیست.
هردو روی پلتفرم موفق X90 رنو ساخته شدهاند.
ساندرو در فرانسه با نام RENAULT B90 شناخته میشود و استپوی با عنوان RENAULT B90 CROSS.
یکی از دلایل این نامگذاری این است که استپوی ارتفاع بیشتری نسبت به ساندرو از سطح زمین دارد.
جالب است بدانید که هردوی این خودروها در سگمنت هاچبک رنو قرار میگیرند، با وجود اینکه بسیار بزرگتر
و جادارتر از هاچبکهایی هستند که در بازار ایران میبینیم.
تفاوت ابعاد ساندرو و استپوی بیشتر در ارتفاع آنهاست.
به طوری که استپوی در طول ۴ سانت، در عرض ۷سانت و در ارتفاع ۲۵ سانت از ساندرو بزرگتر است
و فاصله محوری دو خودرو نیز یکی است. اما همین اختلاف ارتفاع و طول باعث شده تا استپوی ۴۵ کیلو
سنگینتر از ساندرو باشد.
در مورد رنو استپوی باید گفت دستگیره درها در هر دو مدل اتوماتیک و دندهای یک شکل است و به رنگ کروم.
اما دستگیره درها در مدل اتوماتیک ساندرو به رنگ بدنه و در مدل دندهای مشکی رنگ است.
تفاوت آینه کناری این رنوها هم به همین ترتیب است. قاب آینه ساندرو دندهای مشکی، ساندرو اتوماتیک به رنگ
خودرو و استپوی اتوماتیک و دندهای کرومی است.
رنو ساندرو در بالای جلو پنجره یک نوار مشکی دارد که هم در مدل اتوماتیک و هم دندهای دیده میشود.
این نوار در رنو استپوی کرومی است.
تفاوت ظاهری اصلی این دو خودرو در طراحی چراغهای آنهاست.
زمینه چراغهای جلویی در ساندرو استیل اما در استپوی دودی رنگ است.
همچنین استپوی مجهز به باربندی جذاب است که در چهره خودرو تاثیر زیادی دارد، اما ساندرو فاقد این باربند است.
در داخل کابین استپوی و ساندرو هیچ تفاوتی نمیبینیم.
چه از نظر طراحی، تریم، فرم صندلیها، فضای کابین و چه از نظر امکانات رفاهی. حتی این دو برادر تجهیزات
ایمنی کاملا یکسانی دارند.
در بخش مشخصات فنی ساندرو و استپوی هر دو موتوری یکسان با سقف سرعت و شتاب برابر دارند.
مصرف سوخت آنها یکی است و قدرت و گشتاورشان هم تفاوتی ندارد.
دو برادر اما تفاوتهایی در سیستم تعلیق دارند که ناشی از فنرها و کمکفنرهای آنهاست.
فنرها و کمکفنرهای ساندرو کاملا شبیه تندر۹۰ بوده، اما استپوی در این بخش با آنها متفاوت است.
نکته مهم اینکه نمیتوان فنرها و کمکهای استپوی یا ساندرو را برای هم به کار برد.
البته این تفاوت به نفع استپوی تمام شده و سیستم تعلیق آن را نسبت به ساندرو ارتقا داده است.
ارتقایی که با ارتفاع بیشتر استپوی در هماهنگی کامل بوده و در نتیجه پایداری بیشتری را در ناهمواریها از خود نشان میدهد.
در مورد گیربکس اتوماتیک ساندرو و استپوی باید گفت هر دو از یک جعبه دنده بهره میبرند، اما در مدلهای
دستی تفاوتهایی با هم دارند. سیستم کلاچ در گیربکس مدل دستی ساندرو سیمی است، اما در استپوی
هیدرولیکی. نتیجه این تفاوت هم تعویض دنده راحتتر و هماهنگتر با موتور در استپوی است.
از دیگر تفاوتهای دو خودرو قیمت آنهاست.
حال که اختلافات آنها را با جزئیات دریافتیم احتمالا اختلاف قیمت آنها برای ما منطقیتر به نظر میآید.
با مشاهده آگهیهای فروش رنو در مییابید اختلاف قیمت ساندرو و اتوماتیک چه در مدلهای اتوماتیک
و چه در مدلهای دستی حدود ۲۰میلیون تومان در نمونههای صفر کیلومتر است (اسفند ۹۸).
همین اختلاف را با کمی بالا و پایین که ناشی از سلامت و کارکرد خودرو است در نمونههای کارکرده میتوان دید.
اینکه تفاوت در ارتفاع، دستگیره و آینه و جلوپنجره و چراغ و کمکفنرها و گیربکس دستی ارزش تفاوت
۲۰میلیون تومانی این دو برادر را دارد یا نه، باید شما قضاوت کنید.