كارگردان ریسك نكند، نقش تكراری میشود.
انوشیروان فاطمی بازیگری است كه او را بیشتر به واسطه حضورش در سریالهای فخیمزاده میشناسیم. فاطمی اصول بازیگری را در كلاسهای آموزش بازیگری و تحت نظر مهدی فخیمزاده آموخت.
از كارهایش میتوان به فیلمهای همنفس، شبانه و مجموعههای تلویزیونی حس سوم، بیصدا فریاد كن و... اشاره كرد. او اصالتا جنوبی است و دوست دارد نقشهای متفاوت را تجربه كند اگرچه بیشتر در نقشهای منفی او را دیدهایم. این بار به بهانه حضورش در سریال ساختمان 85 به سراغش رفتیم.
در مورد بازیگری به چه چیزهایی فكر میكردید و دغدغه اصلیتان چه بود؟
به بازی در نقشهایی كه من را در موقعیتهای جدید شخصیتی و فردی قرار دهد و در راستای زندگی واقعی خودم نباشد، فكر میكردم و دغدغه اصلیام شناسایی خودم در قالب شخصیتهایی بوده و هست كه اجازه تجربه زندگی دیگری در مدیوم تصویر را به من بدهند. گرچه این زندگی مجازی است، اما لذت آن نیز در همین است كه شما میتوانید عواطف و حواس خود را در شرایط مجازی به كار گیرید. بدون آن كه عواقب واقعی آن دامنگیرتان شود. مثلا دزدی میكنید بدون آن كه واقعا توسط پلیس دستگیر شوید، اما برای ارائه درست چنین نقشی باید آن را باور كنید و این باور یعنی یك زندگی دیگر كه لذتبخش است.
آیا توانستهاید در طی این سالها به این دغدغه پاسخ دهید؟
از نظر خودم بله و اگر بیننده نیز من را در نقشهایی كه بازی كردهام باور كرده باشد به این دغدغه پاسخ مثبت داده شده است.
تفاوت در نقش یعنی تفاوت در مختصات روانی، اجتماعی، ظاهری و اساسا موقعیتی كه شخصیت گسترده وسیعی را در بر میگیرد. حتی ضرباهنگ و زمانبندی رفتارهای بدنی بازیگر نیز باید به تناسب نقش تغییر كند، الزاما معنیاش این نیست كه یك بار دكتر باشید، بار دیگر خلبان و... گرچه این هم نوعی از تفاوت در نقش است. ممكن است یك بازیگر چندین بار نقش یك پلیس را بازی كند ولی در موقعیتهایی با مختصات متفاوت این هم نوعی از تفاوت در نقش محسوب میشود.
آیا در شرایط كنونی میشود تفاوت در نقشهای مختلف را تجربه كرد؟
خیلی كم اتفاق میافتد. علت آن هم عدم ریسكپذیری كارگردانان در انتخاب بازیگر است. یعنی عموما برای نقشهایی به سراغ شما میآیند كه قبلا امتحانتان را درخصوص ارائه مشابه آنها پس دادهاید و دلیل دیگر وجود فیلمنامههایی است كه در طیفهای نزدیك به هم نوشته میشوند. وقتی موضوعات تكراری است نقشها هم تكراری میشوند. دلیل این امر نیز محدودیتهایی است كه اكثر دستاندركاران این حرفه از آن مطلعاند از جمله آنها خط قرمزهای سلیقهای است.
چرا هیچگاه آنطور كه باید نقشهایتان متفاوت از یكدیگر نبودند؟
اتفاقا نقشهای من كاملا از یكدیگر متفاوت بودهاند. تفاوت در نقشها صرفا مثبت یا منفی بودن آنها نیست. بلكه تغییر در مختصات آنهاست.
بازی در نقشهای منفی را چگونه ارزیابی میكنید؟
شخصیتهای به اصطلاح منفی از آن جهت كه با محیط اطراف خود در تعارض و تقابل قرار دارند چالشپذیر هستند و به همین دلیل از ابعاد شخصیتی پیچیدهتری برخوردارند. این چند بعدی بودن آنها را از ریتم یكنواخت و عادی زندگی روزمره مردم جدا كرده و باعث برجسته شدنشان میگردد.
آیا دلیل خاصی دارد كه بیشتر با مهدی فخیمزاده همكاری میكنید؟
علت، عملكرد حرفهای آقای فخیمزاده است و نقشهایی به من پیشنهاد میدهند كه برایم قابلقبول است. البته من تاكنون با كارگردانهایی مانند بهرام بیضایی، نیكخواه آزاد، راما قویدل، امید بنكدار و كیوان علیمحمدی نیز كار كردهام و فعالیتم محدود به كارهای آقای فخیمزاده نبوده، نیست و نخواهد بود. اصل همكاری مبتنی بر طی شدن مراحل حرفهای هر كاری است.
فخیمزاده كارگردان خوبی است یا استاد خوبی؟
از نظر من هر دو.
مهمترین درسی كه از او گرفتید؟
در هیچ مقطعی از كار با هیچكس رودربایستی نداشته باشم. این یعنی حرفهای بودن.
تنها آشنایی با این كارگردان باعث شد كه نقش هاشم در سریال ساختمان 85 را بپذیرید؟
خیر فقط آشنایی نبود. اگر نقش را دوست نداشتم این همكاری تكرار نمیشد.
به نظر شما هاشم چه شخصیتی دارد؟
كسی كه دست و پا میزند تا از دست آنچه تقدیر برایش رقم زده، بگریزد؛ انسانی در نوسان بین جبر و اختیار.
فكر میكنید مخاطبانتان هم توانستهاند شخصیت هاشم را باور كنند؟
نمیدانم. اما برای خودم این باور رخ داده است. وگرنه این نقش را بازی نمیكردم.
از ابتدا قرار بود هاشم با لهجه جنوبی صحبت كند؟
با توجه به مختصات نقش من و آقای فخیمزاده به این نتیجه رسیدیم كه شهرستانی بودن هاشم كه منجر به لهجهدار بودن او میشود، میتواند انتخاب درستی باشد و روی نقش اثر خود را بگذارد.
فكر میكنم خودتان هم جنوبی هستید. درست است؟
بله. من متولد آبادان هستم و در آنجا بزرگ شدهام به همین دلیل هم روی لهجه مسلط بودم.
نمیخواهید با نقشهای مثبت آشتی كنید؟
من با اینگونه نقشها قهر نكردهام كه بخواهم آشتی كنم، نقش مثبت و هر نقش دیگری كه بتوانم از عهده آن بربیایم را با پرداخت شخصیتی ـ موقعیتی درست با كمال میل میپذیرم.
چرا این قدر هاشم از مهین حرفشنوی دارد؟
چون آنها علاوه بر اینكه زن و شوهر هستند، همكار هم هستند و طبیعی است كه با هم تبادل نظر كنند و تایید یكدیگر را بخواهند.
چه فرقی بین اولین سكانس بازیتان در سریال ساختمان 85 با آخرین سكانس آن وجود داشت.
طبیعی است كه در سكانس آخر به نهایت شناخت خود از نقش رسیدم چون بیشترین زمان را با آن سپری نمودهام.
به نظر شما شاه سكانس سریال ساختمان 85 كدام سكانس است؟
فقط میتوانم به شاه سكانس نقش خودم اشاره كنم كه سكانسهای پایانی بازیام در ساختمان 85 است.
به نظر شما چگونه میتوان به نهایت كیفیت در آثار تلویزیونی و سینمایی دست پیدا كرد؟
فراهم شدن 4 عامل اساسی ضامن كیفیت است. اول، فیلمنامه خوب و اصولی هم از نظر محتوا و هم از نقطه ساختار. دوم، پول و سرمایه كافی كه با مدیریت درست در زمان مقرر و قیدشده در قراردادها در اختیار عوامل كار و پروژه قرار گیرد و كسی نگران دریافت آن نباشد. سوم، انضباط كاری. چهارم، به كارگیری عوامل متخصص و كاربلد در همه زمینهها.
منبع: jamejamonline.ir