به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سرپرست کاوشهای تپه قلاکتی گِل محله سرخرود گفت: خروجی یک کاوش باستانشناسی از دو منظر، ۱. نشر مقاله، کتاب یا ارائه آن در یک همایش علمی برای جامعه دانشگاهی و ۲. عمومیت بخشیدن و تزریق نتایج کار به خود جامعه اهمیت دارد.
فلاح افزود: در این گذر، روندی که در این چند سال پیش گرفتیم، این بوده که با مردم جامعه در دو محور مسؤولان شهرستانی و مردمان بومی و ساکن منطقه به گفتمان و شرح باستانشناسی بپردازیم، امری که تا به امروز در منطقه حوزه پژوهش خویش (مرکز مازندران ـ شامل شهرهای سرخرود، محمودآباد و آمل) نسبتاً موفق بوده است.
سرپرست کاوشهای تپه قلاکتی گِل محله سرخرود با اشاره به برگزاری همایش علمی ـ فرهنگی ـ هنری در شهر «سرخ رود»، شهرستان «محمودآباد» گفت: دو اتفاق خوب در این همایش رقم خورد.
فلاح افزود: رونمایی از تمبر با تصویری از مُهر (نقش خرگوش) و گِلمُهرهای (نقوش گاو ورزا و قوچ) مکشوفه از تپه قِلاکتی (متعلق به دوران ساسانی) از جمله این اقدامات بود که این امر را میتوان به نوعی از معدود و انگشتشمار اتفاقات تاریخ باستانشناسی ایران دانست که به عنوان یک مسأله هویتی در جهان نشو و نما مییابد.
سرپرست کاوشهای تپه قلاکتی گِل محله سرخرود افزود: تمبرها اصولاً بیانگر شاخصههای اصیل فرهنگی یک ملت و سرزمین و خاک در جهان هستند، از این رو، چاپ تمبر از آثار تاریخی تپه قلاکتی که ماحصل یک کاوش باستان شناسی است، اتفاقی مبارک در تقویم تاریخ ایران است.
فلاح گفت: اقدام دیگر رونمایی از البسه زن و مرد با طرح و دوخت تلفیقی مدرن و سنتی (کلاسیک)، با تصویری از مُهر (با نقش خرگوش) و گل مهرهای (با نقوش گاو ورزا و قوچ) مکشوفه از تپه قلاکتی و متعلق به دوران ساسانی است که با الهام از سنت دوخت دوران ساسانی همچون ملیله دوزی، سوزن دوزی و تکه دوزی با نمد اجرا شده است.
سرپرست کاوشهای تپه قلاکتی گِل محله سرخرود افزود: نکته مهم در این لباسها به کار گرفتن پارچههایی همگن با رنگ مهر و گل مهر (در طیفی از سفید، شیری، قهوهای و نسکافهای) و به کارگیری نمادهایی همچون کنگره و خطوط پهلوی ساسانی در حاشیه این آنهاست.
فلاح با اشاره به استقبال بینظیر از این لباسها بیان داشت: همه توان خود را به کار گرفتیم تا خروجیهای یک پژوهش باستانشناسی را با رعایت همه جوانب در چهارچوبی علمی در بستر جامعه فراهم آوریم و این مواریث ارزشمند ایران زمین را به مردم معرفی کنیم.