۹۰ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند

باشگاه خبرنگاران پنج شنبه 01 دی 1401 - 22:51
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: تا امروز ۹۰ درصد دستگاه‌ها تکالیف قانونی خود را در حوزه اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند انجام داده اند و بعد از این وارد حوزه نظارت و برخورد قضایی با متخلفان خواهیم شد.

در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب وضعیت اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با حضور خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و موحد رئیس سازمان فناوری اطلاعات بررسی شد.

امروز مهلت اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت پایان یافت، وضعیت به چه صورت است؟

خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: امروز ۹۰ درصد دستگاه‌ها تکالیف قانونی خود را در حوزه اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند انجام داده اند و بعد از این وارد حوزه نظارت و برخورد قضایی خواهیم شد.

هفته آتی گزارش سازمان فناوری اطلاعات از عملکرد دستگاه ها در این بخش به کمیسیون اصل ۹۰ می آید و ما هم وارد کار نظارتی خواهیم شد.

به صورت هفتگی و ۱۰ روزه رئیس جمهور انتظارات را از دستگاه‌ها پیگیری می کند و دستگاه‌های متخلف دعوت به کارگروه‌ها شده اند. تا نقطه نهایی فاصله داریم و دستور رئیس جمهور تکمیل اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است.

آیا امروز تغییری در آمار اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت رخ داد؟

موحد سخنگوی سازمان فناوری اطلاعات: امروز روز تعطیل بود و تغییری  در آمار نداشتیم و با پایان مهلت قانونی ، ۹۰ درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند.

امیدواریم طی هفته آینده شاهد اتصال نهایی دستگاه هایی باشیم که نیمه کاره متصل شده اند.

چه دستگاه‌هایی به این پنجره متصل نشده اند؟

موحد: دانشگاه‌های  زیر مجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت تاکنون به پنجره ملی خدمات دولت متصل نشده اند. در حوزه شهرداری‌ها هم ۱۲ شهرداری وصل هستند و ۱۹ شهرداری متصل نشده اند.

بعضی دستگاه‌ها این تصور  را دارند، خدمتی که دارند جزو خدمات شناسنامه دار و مشمول  این قانون نیست اما در دولت الکترونیک این موضوع مطرح است که هر شهروندی با یک بار احراز هویت به هر خدمت دولتی دسترسی پیدا کند لذا هر دستگاهی که ثبت نام و احراز ملی می‌کند باید به این پنجره متصل شود.

لیست دستگاه‌هایی که تخلف کرده اند چه زمانی به مجلس می رسد؟

موحد: هفته آینده لیست را به کمیسیون اصل ۹۰ و دستگاه‌های نظارتی ارائه می‌کنیم.

چطور با دستگاه‌های متخلف برخورد می‌شود؟

خضریان: این پنجره قرار است کار را برای مردم سهل کند و باور نمی‌کنم دستگاه هایی اعلام می کنند که نمی‌دانستیم که شامل این تکلیف قانونی هستیم. این توجیه قابل پذیرش نیست.

بانک‌های دولتی نسبت به اتصال به این پنجره کوتاهی کرده اند. جهاد دانشگاهی سامانه مجزا طراحی کرده و در پنجره واحد نبرده است. همچنین سازمان هدفمندی یارانه‌ها، سازمان اورژانس کشور، شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی  همچنان به این پنجره متصل نشده اند.

بعد از دریافت گزارش سازمان فناوری اطلاعات دو کار را انجام می‌دهیم. رئیس جمهور دستور داده مدیرانی که در مجموعه دولت سیزدهم همراه با این تحولات جلو نمی‌روند معرفی شوند. در کمیسون اصل ۹۰ هم نسبت به انجام این تکلیف قانونی حساس هستیم و مکاتبات را با دستگاه های متخلف شروع می‌کنیم و در صورت عدم اصلاح روند اتصال، ارجاع پرونده به دستگاه قضایی و انفصال مدیران از خدمت دولتی اتفاق می افتد.

رئیس جمهور در این زمینه چه دستوری داشته اند؟

خضریان: رئیس جمهور دستور  تکمیل پنجره  ملی خدمات دولت هوشمند در برنامه هفتم و لایحه بودجه ۱۴۰۲ را داده اند. همچنین دولت هوشمند هم با دستور رئیس جمهور پیاده سازی و اجرایی می شود.

  

منبع خبر "باشگاه خبرنگاران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.