به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، داشتن شبکههای دسترسی آسان و ارزان و محورهای اصلی حمل و نقل، لازمه رسیدن به اقتصاد پویا و افزایش صادرات کالاست و فعالین اقتصادی و سرمایه گذاران بین المللی در وهله اول، مساله حمل ونقل و مراوادت بانکی را مورد بررسی قرار میدهند.
استان آذربایجان شرقی به دلیل قرار گرفتن در مسیر تعیین کننده و مهم و بین المللی راه ابریشم و جاده ترانزیتی اوراسیا، فرصت بزرگی در اختیار دارد تا از این جاده، راه درآمدزایی را به نفع اقتصاد منطقه پیدا کند.
آزاد راه تبریز – مرند – بازرگان یکی از این راههاست که ایران را از مسیر استان آذربایجان شرقی به کشورهای همسایه متصل میکند، شهرستان مرند در این بین به دلیل قرار گرفتن در این جاده ترانزیتی اوراسیا، بزرگترین دروازه گردشگری، سرمایه گذاری و تجاری بوده و موقعیت کم نظیر ترانزیتی در آذربایجان شرقی در اختیار دارد.
مرند موقعیت بی نظیر جغرافیایی در این زمینه دارد که توجیه بسیار مناسبی برای هرگونه سرمایه گذاری محسوب میشود؛ این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی اروپا، آسیا و قفقاز، بزرگترین دروازه گردشگری و سرمایه گذاری و تجاری آذربایجان شرقی است.
اما علیرغم وجود این پتانسیل عظیم سرمایه گذاری، احداث و تکمیل آزادراه تبریز - مرند – بازرگان، بعد از چند دهه هنوز به پایان نرسیده که در صورت عملی شدن این شعار مسئولان و تحقق امکان اتصال آزادراهی تهران به مرز بازرگان، مسیر مهمی برای ترانزیت کالا از جنوب و شرق کشور به شمالغرب و نوار مرزی ایجاد شده و میتوان از این طریق، کالا را با صرفه اقتصادی و هزینه کمتر به ترکیه و کشورهای حوزه «سی آی اس» ترانزیت کرد.
راه دسترسی ایران به 4 کشور همسایه از آذربایجان شرقی
راه دسترسی استان آذربایجان شرقی از شهرستانهای مرند و جلفا به 4 کشور همسایه شمال ایران، به ویژه بعد از آزادسازی مناطق اشغالی قره باغ، یک فرصت استثنایی برای کشور ایجاد کرده که نزدیکی به مرز، هم مرز بودن با جمهوری خودمختار نخجوان، محدوده نوردوز با کشور ارمنستان و محدوده قلی بیگلو با کشور آذربایجان، امکان ارتباط گیری ایران با خطوط ارتباطی بینالمللی فراهم کرده است.
همچنین محورهای میانه – تبریز و مرند – بازرگان در کنار محور تبریز – میاندوآب، مهمترین شبکه ارتباطی جادهای آذربایجان شرقی را تشکیل داده و محور تبریز – جلفا – خداآفرین – اصلاندوز، ورودی و خروجی آذربایجان شرقی را با آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان برقرار کرده است.
نقش ترانزیت بین المللی در توسعه شهرستانها
اما اتصال جاده ترانزیتی استان آذربایجان شرقی به کشورهای همسایه، اقتصاد شهرستانها و شهرهای واقع در این مسیر را نیز متحول میکند، به عنوان مثال هم اکنون 13 شرکت حمل داخلی کالا، 12 شرکت داخلی مسافری و 2 شرکت حمل و نقل کالا در شهرستان مرند فعالیت میکنند.
وجود حدود 10 هزار دستگاه خودروی سنگین در این شهرستان، سرمایه بزرگی است و گردش مالی خودروهای سنگین در شهرستان مرند یکی از بزرگترین سرمایههای این منطقه برای رسیدن به توسعه پایدار است. شهرهای کشکسرای و یامچی از جمله شهرهای اقماری شهرستان مرند به شمار میرود که در مسیر ترانزیتی قرار دارند که با برنامه ریزی و چشم انداز چند ساله، میتوانند جاده بین المللی را به ثروتی برای خود تبدیل کنند.
شهرستان جلفا نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد ارس، با بهره گیری از فرصتهای سرمایه گذاری این منطقه، آینده روشنی در پیش رو دارد به شرطی که بتواند از همجواری اش را کشورهای همسایه، به نحو احسن بهره ببرد.
دغدغههای رانندگان ترانزیت
اما در این بین نباید دغدغه فعالان عرصه ترانزیت و رانندگان خودروهای سنگین را نادیده گرفت؛ بسیاری از رانندگان طی تماس با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، از بسته بودن و معطلی طولانی مدت مرز بازرگان گلایه کرده و از مسئولان خواستند تا این مشکل تکراری را برای همیشه حل و فصل کنند.
یکی از رانندگان ترانزیتی به خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مرند گفت: جادههای نامناسب و نبود استراحتگاه در مسیرها و نبود انجمنهای کاربلد از جمله مهمترین مشکلات رانندگان ترانزیتی است.
به گفته احمد نادری نامشخص بودن کرایههای در دفاتر شرکتهای حمل و نقل و نامعلوم بودن حقوق رانندگان، پشت صف ماندنهای طولانی در گمرک، گرانی بیش از حد لوازم یدکی، دیگر مشکلاتی است که رانندگان را به زحمت میاندازد.
یکی دیگر از رانندگان تراتزیت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم ابراز داشت: شرکتهای تولید کننده و باربریها تناژ بارها را افزایش دادهاند اما کرایهها به تناسب تناژها کم شده است.
علی جوادی تصریح میکند: حق خواب رانندگان بی سرپناه از سوی شرکتها پایمال میشود، گمرک نیز در مواردی از قبیل ایرادهای بی جا و عدم هماهنگی بین ارگانهای دولتی، رانندگان را آزار میدهد.
گزارش از بیت اله احمدی
انتهای پیام/111/ ع