دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید

نی نی بان سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 23:55
اگر هر زمان که به دندانپزشکی می‌روید دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوید، در این مقاله با ما همراه شوید تا دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را به شما معرفی کنیم.

دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید
بسیاری از افراد ممکن است هنگام مراجعه به دندانپزشک از آلرژی‌های دندانی رنج ببرند. این آلرژی‌ها اغلب از مواد رایجی که دندانپزشکان استفاده می کنند، ایجاد می شود. بدن به طور طبیعی به برخی از مواد خارجی واکنش نشان می‌دهد اما در برخی افراد این واکنش به بعضی از مواد شدیدتر است و ممکن است برای آن‌ها مشکلاتی را به همراه داشته باشد. اگر هر زمان که به دندانپزشکی مراجعه می‌کنید دچار علائم آلرژیک می‌شوید، بهتر است دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید و درباره آن‌ها با پزشک خود صحبت کنید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • آلرژی چیست؟
  • دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی
  • نشانه‌های آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی چیست؟

بیشتر بخوانید: کاربرد درمان ترمیمی دندانپزشکی چیست؟


دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید
برای پیشگیری از مواجهه با هرگونه واکنش آلرژیک هنگام مراجعه به دندانپزشکی بهتر است به محض ویزیت اولیه، دندانپزشک خود را از هرگونه آلرژی که از آن رنج می برید، مطلع کنید. اگر آلرژی در طول زمان ایجاد شده است یا از کودکی آلرژی خاصی به برخی مواد داشتید، قبل از اینکه دندانپزشک شما مراقبت های دندانی را انجام دهد، این موضوع را به او اعلام کنید. در ادامه بیشتر درباره دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی صحبت خواهیم کرد.


پیشنهاد ویژه نی نی بان: مدل بستن شال فانتزی، شیک بودن رو تمرین کن


آلرژی چیست؟


دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید
آلرژی یا همان حساسیت، واکنش بدن به برخی مواد غذایی، گرده یا برخی مواد دارویی یا پزشکی است که سیستم ایمنی بدن آن را یک عامل آسیب‌زا و پرخطر تشخیص داده و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. واکنش‌های آلرژیک می‌توانند به شکل‌های مختلفی خود را نشان دهند.

از جمله این واکنش‌های می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عطسه و آبریزش بینی
  • قرمزی چشم
  • کهیر و خارش پوست
  • بثورات پوستی
  • تورم گلو و مشکل در تنفس
  • اسهال یا استفراغ

مطالب پیشنهادی: کاندیدای مناسب برای درمان‌های زیبایی دندانپزشکی


دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی


دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید
واکنش‌های آلرژیکی که هنگام مراجعه به دندانپزشکی با آن‌ها مواجه می‌شویم، می‌توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند. که مهم‌ترین آن‌ها مواد بی‌حسی و داروهای مورد استفاده حین خدمات درمانی است. در ادامه برخی از این دلایل رایج را بررسی خواهیم کرد.

لاتکس


دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید
لاتکس یکی از مواد اولیه‌ای است که در ساخت بسیاری از تجهیزات دندانپزشکی مانند دستکش، سرنگ بی‌حسی، ماسک، الاستیک‌های ارتودنسی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. لاتکس از یک ماده لاستیکی که پایه‌ای گیاهی دارد ساخته می‌شود و بدن برخی افراد ممکن است به پروتئین‌های موجود در این ماده واکنش نشان دهد و این افراد حین تماس با لاتکس دچار واکنش‌های آلرژیک شوند. بهتر است برای پیشگیری از این مشکل، با پزشک خود درباره حساسیت‌تان این ماده صحبت کنید تا در صورت امکان حین ارائه خدمات درمانی به شما از مواد و وسیله‌های فاقد لاتکس استفاده کند.


بیشتر بخوانید: هزینه لمینت دندان در سال 1400 و 1401، کلینیک دندانپزشکی


بی‌حس‌کننده‌ها


دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید
بی‌حس‌کننده‌های موضعی در اکثر خدمات دندانپزشکی برای بی‌حس کردن لثه و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مواد موجود در این بی‌حس‌کننده‌ها معمولا حساسیت خاصی ایجاد نمی‌کنند. اما برخی افراد ممکن است به ماده‌ای درون آن واکنش آلرژیک نشان دهند. اگر قبلا تجربه آلرژی به بی‌حس‌کننده‌ای موضعی را داشته‌اید، حتما قبل از انجام خدمات درمانی این موضع را به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز این مشکل انجام دهد.

آنتی‌بیوتیک‌ها


دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید
اگردندان شما آپسه کرده و عفونت داشته باشد دندانپزشک قبل از انجام خدمات درمانی روی دندان‌ شما، برایتان آنتی‌بیوتیک یا تزریق پنی‌سیلین تجویز می‌کند. اگر تا به حال تزریق پنی‌سیلین انجام نداده‌اید، حتما تست اولیه برای مشخص شدن آلرژی داشتن به این ماده را انجام دهید. همچنین توجه داشته باشید اگر در طول دوره‌ای که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید علائم مشکوکی را مشاهده می‌کنید، حتما آن‌ها را با پزشک در میان بگذارید تا در صورت لزوم آنتی‌بیوتیک دیگری را جایگزین کند.


پیشنهاد ویژه نی نی بان: مادلینگ بینی چیست؟


مواد پرکننده دندان‌ها


دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید
بیشتر پرکننده‌های دندانی و کامپوزیت‌ها از ماده‌ای به نام آمالگام تشکیل می‌شوند. آمالگام درصدی از جیوه در خود دارد که سیستم ایمنی برخی افراد ممکن است به آن واکنش نشان دهد. البته این آلرژی بسیار نادر است و سیستم ایمنی کمتر کسی به این ماده واکنش نشان می‌دهد. افرادی که به جیوه درون آمالگام حساسیت نشان می‌دهند، بهتر است از دندانپزشک خود بخواهند تا در صورت امکان دندان‌هایشان را با موادی مانند رزین یا پرسلن پر کند.

پروتزهای رزین اکریلیک


دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید
بیشتر پروتزهای دندانی که در قالب روکش یا ایمپلنت برای جایگزینی دندان‌های از بین رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند از ماده‌ای به نام رزین اکریلیک ساخته می‌شوند. برخی افراد ممکن است به کروم یا نیکل موجود در این پروتزها آلرژی داشته باشند. این افراد به محض اینکه پروتز در دهانشان قرار داده می‌شود و بزاقشان در معرض این مواد قرار می‌گیرد، واکنش‌های آلرژیکی مانند سوزش لثه، زبان یا سوزش چشم را تجربه می‌کنند.


مطالب پیشنهادی: موارد تجویز وعدم تجویز درمان های دندانپزشکی کودکان با بیهوشی


دهانشویه


دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید
معمولا دندانپزشک‌ها برای ضدعفونی کردن فضای دهان قبل و بعد از انجام خدمات درمانی دندان، توصیه می‌کنند که دهان خود را با دهانشویه‌های ضدعفونی‌کننده شسشتو دهیم. اگر قبلا از دهانشویه استفاده نکرده‌اید و سابقه آلرژی به الکل یا طعم‌دهنده‌های شیمیایی را دارید، حتما قبل از قرقره دهانشویه به دندانپزشک خود را از این موضوع مطلع کنید.


بیشتر بخوانید: خدمات شبانه روزی vip دندانپزشکی شامل چه مواردی می‌شود؟


نشانه‌های آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی چیست؟


دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید
ممکن است واکنش آلرژیک شما به مواد دندانپزشکی بسیار خفیف باشد و به عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم یا گلو ختم شود که جای نگرانی نیست و با مصرف یک داروی ضدآلرژی قبل از انجام خدمات درمانی برطرف می‌شود. اما اگر واکنش‌های آلرژیک شما شدید باشند، ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کنید:

  • تورم دهان و گلو
  • مشکل در صحبت کردن
  • تغییر در ریتم ضربان قلب
  • درد شکم، تهوع و استفراغ
  • تورم چشم
  • بثورات پوستی مانند کهیر
  • احساس ناگهانی ضعف و بی‌حالی شدید

در صورت مشاهده هریک از این علائم، سریعا پزشک خود را مطلع کنید تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از شدیدتر شدن واکنش‌ها انجام دهد.  


پیشنهاد ویژه نی نی بان: باور‌های اشتباه درباره ازدواج کدام‌هاست؟


چطور از بروز علائم آلرژیک هنگام دریافت خدمات دندانپزشکی پیشگیری کنیم؟


دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید
بهترین روش برای پیشگیری از بروز علائم آلرژیک، مطلع کردن دندانپزشک خود از سابقه آلرژی‌هایتان است. اگر تا به حال مشکل آلرژیک نداشته‌اید اما در جلسه قبلی دندانپزشکی با برخی از علائم آلرژیک در بدن خود مواجه شده‌اید، بهتر است این علائم را برای پزشک خود شرح دهید. پزشک ممکن است برای جلوگیری از بروز دوباره این علائم مصرف یک داروی ضدآلرژی را قبل از دریافت خدمات دندانپزشکی به شما پیشنهاد کند.


مطالب پیشنهادی: درمانگاه شبانه روزی دندانپزشکی تهران کجا بریم؟


کلام آخر


دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی را بشناسید
همان طور که اشاره کردیم، آلرژی یک واکنش غیرمعمول است که سیستم ایمنی به برخی مواد نشان می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد برخی مواد رایج موجود در داروها و وسیله‌های دندانپزشکی واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد ایجاد می‌کنند. در این مقاله سعی داشتیم تا با بررسی دلایل ایجاد آلرژی‌های مربوط به دندانپزشکی آگاهی شما را نسبت به این عوامل افزایش دهیم. اطلاع از این دلایل و علائم آن‌ها باعث می‌شود تا در صورت مواجهه مشکل را تشخیص داده و برای پیشگیری از تکرار آن از دندانپزشک خود کمک بگیرید.   

منبع خبر "نی نی بان" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.