گروه جامعه خبرگزاری فارس - محدثه حسینی، ترافیک و پارکینگ، ابرچالش منطقه 6، منطقهای که دارای چند بیمارستان مطرح است و بافت اداری بر بافت مسکونی آن غلبه دارد. روزانه چند صد هزار نفر از سراسر شهر و یا حتی کشور به سوی این منطقه سراریز می شوند.
به تعبیری از گفتههای شهردار منطقه 6 با فارس، چالش ترافیک حل شدنی است اما انقدر اسم آن را بزرگ کرده ایم که باید در گام نخست اسم سخت آن را در ذهن هایمان بشکنیم. او کلید حل ترافیک به ویژه در اطراف بیمارستان ها را ایجاد پارکینک می داند.
او وعده ساخت 5 هزار پارکینگ طی سال آینده را داد و گفت: شعارش ساخت پارکینگ است. شهرداری که در همین ماه نخست تصدی گری اش در کسوت شهرداری، چندین قرار داد و تفاهم نامه برای عملی سازی وعده هایش امضا کرده و به دنبال تحول در منطقه است.
رضا محمدی، شهردار منطقه 6 برای حل معضل ترافیک، گامی فراتر گذاشته و با حمایت مالی به دنبال تکمیل و راه اندازی ایستگاه های متروی این منطقه است، ایستگاه هایی که بعضا تا 90 الی 95 درصد آن پیشروی داشتند اما چند سالی در یک قدمی افتتاح باقی مانده بودند.
در ادامه مشروح گفتگو رضا محمدی با خبرنگار شهری فارس آمده است.
فارس: شهرداران مناطق به چه اندازه اختیار دارند؟ آیا محدودیتی که در این حوزه وجود دارد مانع توسعه شهر میشود؟
محمدی: اختیار شهرداران مناطق در قالب یک دستورالعمل از سوی شهردار تهران به آن ها ابلاغ شده است. اختیارات این شهرداران در ۶ حوزه تخصصی عمرانی، خدمات شهری، شهرسازی و... تعریف شده است. رویکرد جدید شهرداری تهران و مطالبه آقای زاکانی از شهرداران مناطق این است که شهرداران به اقتضای توان و بر اساس ضوابط هر کاری که بر زمین باقی مانده را انجام بدهند.
از همین رو به شهردار تهران اعلام آمادگی کردم که فراتر از تکالیفی که بر عهده دارم، ۳۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز و راه اندازی خطوط مترو خط پرداخت کنم که آقای زاکانی نیز از این پیشنهاد استقبال کردند.
اکنون بیش از ۳ هزار نفر در خط 6 مترو تهران مشغول به کارهستند که از این تعداد حدود ۸۰۰ نفر آنها در 4 ایستگاه مترو واقع در منطقه ۶ به صورت شبانه روز مشغول به کارند و به ما وعده دادند که تا پایان سال جاری این ۶ ایستگاه راه اندازی خواهد شد.
بلاتکلیفی چندین ساله 6 ایستگاه مترو با 95درصد پیشرفت
در رویکرد جدید شهرداری تهران «حمل و نقل عمومی» در دستور کار قرار دارد. متاسفانه در مدیریت شهری گذشته کارهای زیادی بر زمین باقی ماند. برخی از ایستگاه های مترو با وجود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دست نزده باقی ماندند. از جمله ایستگاه کارگر در منطقه ۶ که با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی از سال ۹۷ تا کنون باقی مانده است و این ایستگاه از جمله کارهای رسوب شده در چند سال اخیر است.
مترو دارای یک شرکت بهره برداری است و شهرداران مناطق در ساخت و راه اندازی مترو تنها در تملک ها آن هم در صورت لزوم رایزنی می کنند اما اجرا و ساخت و بهره برداری مترو دارای سازوکار تخصصی است.
افتتاح 6 ایستگاه مترو منطقه 6 تا پایان سال جاری
بیش از 300 ایستگاه مترو در تمامی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران داریم که اکنون ۵ ایستگاه تقاطع کارگر، پارک لاله، تقاطع ولیعصر، استاد نجات اللهی و تقاطع هفت تیر در منطقه ۶ وجود دارد که ان شالله تا پایان سال جاری افتتاح خواهند شد.
همچنین برای پروژه بزرگراه شهید شوشتری تعهد داده ایم که ۲۰۰ میلیارد تومان از این پروژه پشتیبانی کنیم. شهرداران مناطق در دوره جدید مدیریت شهری در خط مقدم کار قرار گرفتند و صرفاً محدود به چند وظیفهای که به آنها محول شده است باقی نمانده اند و به صورت فرا منطقهای و فرا سازمانی به کمک هم میخواهند شهر را متحول کنند. برای انجام یک حرکت تحولی باید از پوسته خود بیرون بیاییم و الحمدالله این تحول در حال انجام و امور مربوط به شرکت در حال پیگیری است.
فارس: ترافیک یکی از چالش های اصلی منطقه 6 است، برای رفع و یا کمرنگ کردن این چالش چه برنامه ای دارید؟
محمدی: «ترافیک» یکی از چالشهای اصلی اکثر مناطق تهران است و بر اساس بررسی های صورت گرفته، چالش ترافیک در منطقه ۶ به عنوان اصلی ترین چالش در این منطقه مطرح است.
اکنون حدود سه ماه از آغاز به کار بنده بهعنوان شهردار منطقه ۶ میگذرد، طی این سه ماه جلسات کارشناسی متعددی برای حل چالش ترافیک در منطقه ۶ برگزار کردهایم.
در این منطقه چند گره ترافیکی وجود دارد. بهعنوان مثال بیمارستان امام خمینی در خیابان باقرخان به واسطه جاذبه سفرهای درمانی بهعنوان یکی از گرههای ترافیکی منطقه ۶ شناخته شده است. از سراسر کشور به این بیمارستان مراجعه میکنند و اکثر ماشینهای اطراف بیمارستان امام پلاک شهرستان هستند.
بیمارستان شریعتی در خیابان جلال نیز همانند بیمارستان امام است و سراسر خیابان جلال ماشین ها در چهار باند خیابان توقف میکنند. زمانی که فرد میخواهد بیمار خود را به بیمارستان برساند چارهای جز اینکه ماشین خود را وسط خیابان رها کند، ندارد. همین امر منجر به قفل شدن خیابان میشود.
زمانی که یک خیابان در شهر قفل میشود، به تمامی شبکه ترافیکی شهر آسیب میزند. با برطرف کردن یک گره ترافیکی، شبکه ترافیکی شهر نجات پیدا میکند و اگر آن نقطه را رها کنیم، منجربه مختل شدن تمامی شبکه ترافیکی شهر میشویم.
در بررسی های صورت گرفته گرههای شبکه ترافیکی منطقه ۶ شناسایی شد و برطرف کردن آن ها در دستور کار ما قرار گرفته است.
فارس: راهکار شما برای حل معضل ترافیک چیست؟
محمدی: به زبان ساده میتوان گفت راهکار اصلی این است که با ساخت پارکینگ، ماشینها را از سطح خیابان جمع کنیم، ساخت پارکینگ نیز نیازمند زمین است و شما در هیچ نقطهای از منطقه ۶ زمین لازم برای این امر را پیدا نخواهید کرد. از همین رو با انعقاد تفاهم نامههای چند جانبه به دنبال حل این مشکل هستیم. اکنون یک تفاهم نامه با بیمارستان شریعتی و یک تفاهم نامه با بیمارستان امام خمینی به امضا رسانده ایم.
تفاهمنامه شهرداری با بیمارستان امام یک تفاهم نامه چند جانبه است، ارتش زمین لازم را تامین می کند و ما طبقات منفی را پارکینگ برای استفاده عموم و طبقات بالایی را همراه سرا برای همراهان بیماران این بیمارستان خواهیم ساخت.
ساخت همراه سرا از زمان تصدی گری آقای قالیباف در شهرداری تهران آغاز شد اما اکنون تعداد کمی از این همراه سراها وجود دارد.
همه کسانی که اطراف بیمارستان چادر زدهاند، همراه بیمار نیستند
یکی از معضلاتی که در روزهای نخست تصدیگری خود در منطقه ۶ با آن مواجه شدم، این بود که همراهان بیماران در خیابانهای اطراف بیمارستان، بیش از 100 چادر زده بودند. بلافاصله به معاون اجتماعی منطقه ۶ دستور دادم که طی سه روز باید این چادرها جمعآوری و ساماندهی شوند.
پس از بررسیهای لازم متوجه شدیم حدود ۶۰درصد افرادی که اطراف بیمارستان چادر زدند، واقعاً همراه مریض بودند؛ مابقی مشکلات اجتماعی دیگر داشتند.
در هر صورت با هماهنگی بیمارستان همراهان مریض که اطراف بیمارستان امام چادر زده بودند با تأمین هزینه هتل از سوی شهرداری به بهترین هتلها منتقل شدند و همچنین هزینه ایاب و ذهاب آنها نیز از سوی شهرداری تامین شد اما برخی از همراههای مریض اعلام میکردند که میخواهند نزدیک مریض باشند و تمایلی برای رفتن به هتل ندارند. بنابراین تصمیم گرفته شد همراه سراها در نزدیکترین نقطه به بیمارستان ساخته شوند.
راهاندازی همراهسرا تا پایان ماه جاری
یک همراه سرا تا پایان ماه جاری با حضور شهردار تهران افتتاح میشود. این همراه سرا حدود ۱۲۰ نفر از همراهان بیماران بیمارستان امام را اسکان می دهد، زمین آن را شهرداری تامین کرد و هزینه ساخت آن را نیز سهم الارث خانوادگی یکی از پزشکان بیمارستان امام متقبل شد. این همراه سرا به صورت رایگان در اختیار همراهان بیمار قرار میگیرد.
خبر خوب برای همراهان بیماران بیمارستان امام خمینی
در ضلع شمالی و ضلع جنوبی بیمارستان امام پارکینگ خواهیم ساخت و در طبقات بالایی این پارکینگ همراه سرا ساخته می شود و زمین مربوط به این امر از سوی ارتش تامین خواهد شد در جلسه ای که با امیر حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش داشتم، درخواست کمک کردم و ایشان نیز برای حل این مشکل اجتماعی استقبال کردند.
همچنین جلسات متعددی با رئیس بیمارستان شریعتی و مدیران این بیمارستان برگزار کرده ایم و مقرر شد پنج هزار متر زمین در خیابان جلال در اختیار ما بگذارندتا ۷ طبقه پارکینگ منفی بسازیم پارکینگ و به صورت عمومی در اختیار مردم قرار گیرد و همچنین سه طبقه پارکینگ روی آن هفت طبقه پارکینگ اختصاصی برای بیمارستان خواهیم ساخت.
به جای گشتن برای جای پارک ماشین، میتوانست جان یک انسان را نجات دهد
وجود پارکینگ برای بیمارستان بسیار لازم است یکی از معضلات پزشکان متخصص جای پارک است یکی از پزشکان به ما اعلام کرد که برای یک ساعت حضور در بیمارستان حدود ۲ ساعت باید به دنبال جای پارک باشد این در حالی است که حتی یک دقیقه از وقت پزشک متخصص ارزشمند است و می تواند جان یک انسان را نجات دهد.
در گذشته شهرداری منطقه ۶ با دانشگاه شهید مدرس تفاهمنامهای را به امضا رساندند اما این تفاهمنامه به مرحله اجرایی نرسیده است و اکنون ما در حال پیگیری آن هستیم که برای این دانشگاه نیز پارکینگ بسازیم همچنین به دنبال ساخت پارکینگ برای بیمارستان حضرت فاطمه نیز هستیم.
البته چندین پارکینگ در منطقه ۶ وجود داشت که ماشین های اسقاطی در آن نگهداری میشد اعلام کردیم که باید این پارکینگ ها خالی شوند و ماشین هایی که به طور مثال برای یک ساعت می خواهند توقف کنند از این پارکینگ ها استفاده کنند.
ما به دنبال این هستیم که نقاط سخت ترافیک که منجر به شکل گیری گره های ترافیکی میشود را برطرف سازیم و از این رو با دستگاههای حاکمیتی تفاهم نامه هایی را به امضا رسانده ایم. با استفاده از مشارکت دستگاه های حکومتی و مردم قراردادهایی را به امضا می رسانیم که با دست سرمایه گذار آنها اجرایی خواهند شد این قراردادها بار سنگینی برای شهرداری تهران نخواهد داشت زیرا برای هزینه ساخت پارکینگ از یک صندوق هایی که در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک است میتوانیم کمک بگیریم. عوارض ساخت و سازهایی که کسب پارکینگ دارند در این صندوق نگه داشته میشود که از آن برای ساخت پارکینگ هزینه شود.
فارس: برای معضل کمبود پمپ بنزین چه برنامه ای دارید؟
محمدی: تعداد پمپ بنزین فعلی شهر برای پاسخ به نیاز دهه گذشته بود ولی اکنون صف پمپ بنزین به عنوان یکی از از دغدغه های شهروندان مطرح می شود و حتی پمپ بنزین های سطح منطقه تبدیل به نقاط ترافیک شهر شده است و به عنوان نقاط ترافیکی شهر شناخته میشوند و در اکثر پمپ بنزین های سطح شهر شاهد ازدحام ماشین ها هستیم.
از همین رو به دنبال راه اندازی پمپ بنزین های کوچک مقیاس هستیم که بتواند نیاز یک محله را پاسخ دهد و تا پایان سال ساخت سه پمپ بنزین کوچک مقیاس احداث میشود و تا پایان سال این کلنگ زنی ها به بهره برداری نیز خواهد رسید زیرا این پمپبنزینها کوچک مقیاس هستند و زود ساخته می شوند.
فارس: برای افزایش مشارکت مردمی و ارتباط با مردم چه اقداماتی انجام دادهاید؟ چرا روند ملاقات مردمی در منطقه ۶ را تغییر دادید؟
محمدی:در بحث مشارکت مردم ، تکریم ارباب رجوع و مراجعه کنندگان از گذشته ساز و کار ویژه وجود داشت که حتماً باید بر اساس آن اقدام میشد. این ساز و کار به این صورت بود که اگر کسی میخواست شهردار منطقه را ببیند، باید به معاون تخصصی مراجعه کرده و اگر آن معاون مسئله را تایید می کرد درخواست مراجعه کننده به رئیس دفتر شهردار ارسال می شد، اگر او نیز درخواست ملاقات آن مراجعه کننده را تایید کرد این درخواست به روابط عمومی ارسال میشد. در نهایت این مسئول روابط عمومی بود که تصمیم نهایی را میگرفت که آیا آن فرد میتواند با شهردار منطقه ملاقات کند یا خیر.
با وجود چنین فرآیندی بسیاری از شهروندان امکان ملاقات با شهردار را پیدا نمی کردند شاید مشکل آن شهروند هم این معاون تخصصی همین رئیس دفتر و یا همین روابط عمومی بود اما آن شهروند برای ملاقات با شهردار منطقه راهی جز طی کردن این مسیر نداشت.
اولین جلسه ملاقات مردمی ما باهم این مکانیزم برگزار شد اما در هفته بعد اعلام کردم که به جای سالن جلسات این ملاقات مردمی در نمازخانه با حضور معاونین برگزار شود و هر مراجعه کننده با هر نوع درخواستی که دارد اجازه ملاقات داده میشود و تا هر زمانی که توان داشته باشند پاسخگوی مردم خواهم ماند .
تغییر مکانیسم ملاقات مردم با شهردار منطقه ۶ منجر به تکریم بیشتر اباب رجوع شد، همچنین زمینه ایجاد فساد را از بین برد چرا که شهروندان می دانند دوشنبه هر هفته می تواند به طور مستقیم با شهردار منطقه دیدار داشته باشند و مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند.
شهرداران مناطق دست از پا خطا کنند، مردم بهراحتی به شهردارمنطقه اطلاع میدهند
همچنین شهرداران نواحی منطقه۶ میدانند اگر دست از پا خطا کنند، شهروندان به راحتی میتوانند با شهردار منطقه ملاقات داشته باشند. از طرفی به مراجعه کنندگان اعلام کردیم اگر نمیخواهند مسائل و مشکلات خود را در جمع معاونین منطقه مطرح کنند میتوانند شب به دفتر شهردار منطقه مراجعه کنند.
فارس: بودجه ۱۴۰۲ شهرداری منطقه ۶ در چه بخش هایی هزینه خواهد شد؟
محمدی: احتساب بودجه منطقه به اقتضای بودجه سال قبل با یک درصدی کاهش و یا افزایش تهیه میشد اما امسال ما تصمیم گرفتیم بودجه مردمی باشد.
بودجه مردمی بدین شکل است که مردم تصمیم بگیرند بودجه منطقه شش سال آینده در کدام قسمت ها مصرف شود. شاید هر ساله بودجه در قسمت هایی مصرف می شد که اصلاً شکل از تقسیم بودجه برای مردم در اولویت نبود.
بودجه مردمی ، ایده آقای زاکانی است که به صورت طرح « من شهردارم » در منطقه 6 حداقل باید ۱۳ هزار نفر شرکت می کردند تا طرح و جاهت لازم را پیدا کرده و به حد نصاب خود دست پیدا کند اما در منطقه ۶ بیش از ۲۰ هزار نفر در این طرح مشارکت کردند و حل مشکل ترافیک، ساخت پارکینگ، ساخت پمپ بنزین، ساخت مسجد، راه اندازی مترو از جمله درخواست های ثبت شده مردم در این کمپین بود.
در سال ۱۴۰۲، ۵ هزار پارکینگ در منطقه 6 راهاندازی خواهیم کرد
بر همین اساس بودجه منطقه ۶ در سال جاری مردمی تهیه و تدوین شده است. تقریباً بخش عمدهای از بودجه به مباحث مربوط به ترافیک، مترو و پارکینگ اختصاص پیدا کرده است. در سال ۱۴۰۲ حدود 5هزار پارکینگ در منطقه ۶ راه اندازی خواهیم کرد.
البته اکنون با استفاده از ظرفیتهای موجود بیش از ۲۰۰۰ پارکینگ را فعال کردهایم. به طور مثال پارکینگ طبقاتی معروف به پارکینگ ولیعصر که محل نگهداری ماشین های اسقاطی و توقیفی بود، با هماهنگی پلیس این فضا تخلیه و در اختیار مردم قرار گرفت.
پارکینگ شخصی مجتمع الماس در خیابان کریمخان نیز فعال شد. مقرر شد که این پارکینگ با اخذ تعرفه شورای شهر به مردم خدمات ارائه کند، همچنین پارکینگ مهرسان در خیابان انقلاب نیز در اختیار مردم قرار گرفت.
نهضت تولید پارکینگ برای رفع گرفتاری ترافیک شهر
تاکنون ۲هزار پارکینگ فعال شدند و در سال آینده نیز 5هزار پارکینگ دیگر راهاندازی خواهیم کرد. شعار من در منطقه ۶ نهضت تولید پارکینگ برای رفع گرفتاری ترافیک شهر است.
بهطور مثال در شهر تهران برای تعریض هر یک متر خیابان باید ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شود و برای تامین یک جای پارک حداقل ۱۵ متر نیاز است یعنی زمانی که یک فرد ماشین خود را پارک میکند حدود ۳ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه دارد، نگهداشت آن نیز از مباحثی است که باز هزینه برای شهرداری دارد.
زمانی که خیابان تعریض میشود نمیتوان به مردم گفت که در اینجا پارک نکنید و زمانی که فرد ماشین خود را پارک میکند، حدود ۳ میلیارد تومان از سرمایه شهر زیر چرخهای آن ماشین قرار میگیرد.
این در حالی است که زمانی که با کیفیت یک پارکینگ طبقاتی را بسازیم برای هر جای پارک حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه میشود. با این محاسبه سرانگشتی آیا ساخت پارکینگ برای شهر به صرفه نیست؟
همچنین ساخت پارکینگ منجر به افزایش آرامش اجتماعی در شهر میشود، زمانی که فرد ماشین خود را در خیابان پارک میکند امکان وقوع حادثه وجود دارد که این حوادث در پارکینگها به حداقلترین میزان ممکن میرسد.
مردم از وضعیت نگهداشت شهری در مدیریت شهری گذشته، رضایت کافی را نداشتند. شما چه برنامهای برای جلب رضایت مردم دارید؟
محمدی: حوزه نگهداشت شهری موضوع بسیار وسیعی است و شامل تمامی خیابانها، بوستانها، بزرگراهها، متروها اتوبوسها و تاکسیها و... میشود، به طور مثال برای ایجاد بوستان هزینه زیادی میشود اما هزینه سنگین تر از آن باید برای نگهداشت و بوستان در نظر گرفته شود. اگر آن بوستان رها شود و از چرخه خارج شود، جبران آن به سادگی میسر نیست.
نگهداشت شهر نیاز به یک خانه تکانی دارد و ما در طرح تحول نگهداشت به دنبال خانه تکانی شهر هستیم. زمانی که آقای قالیباف شهرداری را تحویل داد، شهر تهران دارای ۵هزار اتوبوس بود و زمانی که آقای زاکانی شهرداری را تحویل گرفت تنها ۲هزار اتوبوس برای شهر باقی مانده بود و سه هزار اتوبوس دیگر اسقاطی شده بودند زیرا این اتوبوسها نیازمند اورهال و نگهداری بودند. جبران این ۳هزار اتوبوس اسقاطی بسیار سخت است. اکنون در سال جاری حدود ۹۰۰ اتوبوس اورهال و خریداری شده است.
ما در تمامی بخشهای شهر همانند ایستگاه های اتوبوس شاهد فرسودگی هستیم که بخشی از بودجه منطقه ۶ برای اورهال کردن آنها و توسعه نگهداشت شهری و پروژههای محلی در نظر گرفته شده است. همچنین بودجه خوبی برای تقویت سراهای محلات اختصاص پیدا کرده است.
اکنون سرویسهای بهداشتی شهر در وضعیت خوبی قرار ندارند، آنها ۵ سال رها شده بودند تعدادی از آنها را بازسازی کردهایم و مابقی آن سال آینده انجام میشود.
حوزه آسفالت نیز به چنین وضعیتی دچار است و بعضی مناطق چندین سال است که اصلاً آسفالت مکانیزه به خود ندیدهاند. در سال جاری ۲/۵ برابر سال گذشته در خیابانهای شهر آسفالت ریخته شد. به بیانی دیگر در سال جاری به اندازه ۱۵ سال قبل در منطقه۱۷ آسفالت ریخته شد و تمامی کوچهها و خیابانهای این منطقه آسفالت شد.
این پروژهها خرد هستند که منفعت آن برای مردم بسیار زیاد است، برخی از آنها به علت عدم نگهداشت شهری، هزینه زیادی را به شهر تحمل کردند.
بهطور مثال پروژه حاج احمد متوسلیان یکی از ابر پروژههایی است که دوره مطالعاتی آن در زمان آقای قالیباف به اتمام رسید و مقرر بود این پروژه شروع به کار کند اما متاسفانه در دوره مدیریت قبل این پروژه متوقف شد و اکنون دوباره در دستور کار قرار گرفته است.
یکی دیگر از ابر پروژههای منطقه ۶، ادامه مسیر پل طبیعت است. این پروژه به ۴هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. اکنون مطالعات اولیه در این خصوص آغاز شده است و میخواهیم با در نظر گرفتن ۱۲ میلیارد تومان اقدامات اولیه برای شروع ، این پروژه را در منطقه ۶ آغاز کنیم و مابقی آن را در سال ۱۴۰۲ پیگیری کنیم.
فارس: در زمان بارش برف، یخ زدگی در کدام قسمتها بیشتر است؟ چگونه میتوان آن را مدیریت کرد؟
محمدی: بارش برف به خودی خود مشکلی را برای شهر ایجاد نمیکند اما سرمای شدید که منجر به یخ زدگی در سطح شهر می شود، مشکل اصلی است که خدا را شکر دربارشهای اخیر با نمک پاشی و شن پاشی به موقع هیچ مشکلی ایجاد نشد، تنها در پلهای روباز به علت اینکه زیر این پلها خالی است بیشتر شاهد یخزدگی بودیم.
ما نمیتوانیم به برف دستور بدهیم که نشیند و یا گرم به زمین بشیند. در زمان برف و یخبندان اولویت این بود که اجازه ندهیم شهر قفل شود، از همین رو باز کردن مسیر های خودرویی در دستور کار ما قرار گرفت لذا شاهد یخ زدگی برخی از کوچه بودیم که تا فردای آن روز نیز تمامی مشکلات برطرف شد.
تمامی نیروهای شهرداری برای ارائه خدمت به مردم بسیج شده بودند؛ یکی از شهرداران نواحی طی تماس تلفنی که درخصوص پیگیری نوع خدمت رسانی در زمان بارش برف داشتم به شوخی گفت: بهخدا سشوار دست گرفتم و تکتک برفها را دارم خشک میکنم.
پایان پیام/