لارستان؛ نقطه اتصال بنادر جنوب به مرکز ایران

خبرگزاری فارس جمعه 18 فروردین 1402 - 17:29

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، ویژگی منحصر به فرد هر شهر بندری، عملکرد آن به عنوان مبادله محصولات تولیدی بین خشکی و دریا است. شناخت خطوط ارتباطی مابین این دو و نیز نقش بندر در توسعه و تحول شهر که در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و کالبدی است می تواند بسیار مهم باشد.

لارستان از گذشته‌ای دور به جهت همجواری با بنادر مهم جنوب کشور و همچنین اتصال شمال و جنوب کشور، همواره مورد توجه سیاسیون و اقتصاددانان و بازرگانان بوده و همه این ادعاها به گواره اسناد تاریخی قابل اثبات است.

در عصر حاضر هر چند لارستان به یک نقطه ارتباطی و حیاتی برای ارسال و ورود کالاها تبدیل شده اما شوربختانه آنچنان که باید و شاید به این خطه مهم و اثرگذار نگاه و توجه نشده است.

با نگاهی گذرا بر نقشه جغرافیای سیاسی ایران، متوجه می‌شویم که بنادر مهم جنوب کشور شامل بندرعباس، بندرلنگه، بندرخمیر، بندر چارک، عسلویه، جزایر قشم و کیش به لارستان متصل هستند.

فاصله لار تا بندرعباس 245 کیلومتر

فاصله لار تا بندرلنگه 295 کیلومتر

فاصله لار بندرخمیر 207 کیلومتر

فاصله لار تا بندرچارک 200 کیلومتر

فاصله لار تا عسلویه 248 کیلومتر 

فاصله لار تا قشم 256 کیلومتر

فاصله لار تا کیش

همه این بنادر و جزائر دارای قابلیت‌های تجاری و بازرگانی، توریستی و گردشگری، سیاسی و نظامی و غیره هستند که بهره‌گیری از هریک از این موارد می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد و توسعه لارستان داشته باشد.

متأسفانه برخلاف گذشته و به مرور زمان، بدلیل غفلت‌های صورت گرفته، به جهت عدم شناخت ظرفیت استراتژیک لارستان و نبود برنامه‌ریزی در سرمایه‌گذاری‌های مناسب، بی‌توجهی مسئولان و غیره باعث شده تا به تدریج از جایگاه خطه پرافتخار لارستان کاسته شود.

در حال حاضر در ابعاد گوناگون عقب‌ماندگی‌های اساسی وجود دارد که جبران آن نیازمند همت بلند مسئولان ملی، استانی و منطقه‌ای و حتی مردم است.

در بُعد ارتباطی، به راه‌های زمینی ارتباطی لارستان با بنادر جنوب کشور کمترین توجه شده و بلعکس تردد و ترافیک زیادی در محورهای مواصلاتی، شاهد هستیم که اغلب این‌ راه‌ها تک بانده، باریک، خطرناک و حادثه‌آفرین هستند. با وجود آنکه مسیرهای منتهی به بنادر به دلیل اهمیت تجاری و گردشگری در زمره شلوغ‌ترین جاده‌های کشور محسوب می‌شود، اما به دلائل نامعلوم و صدالبته قابل تأمل، کمترین توجه به آنها حداقل در خطه لارستان شده است.

از طرفی، جایگاه شاخص لارستان در استان فارس به دلیل نزدیکترین شهرستان به دریا، نیاز است تا مدیران ارشد استان فارس از این موقعیت در راستای توسعه اقتصادی بهره ببرند.

لارستان، به جهت نزدیکی به بنادر می‌تواند در زمینه لجیستکی و پشتیبانی مورد توجه مسئولان ارشد کشوری باشد و با ایجاد بندر خشک و همچنین تسهیل و تسریع در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، گام بلندی در محرومیت‌زدایی و از آن مهمتر اشتغال‌زایی بردارند.

متأسفانه برخلاف واقعیت که همان نزدیکی لارستان به دریاست، با توجه به خشکی منطقه و همچنین توسعه صنایع صنعتی در آینده، هیچ طرح و برنامه‌ای برای انتقال آب از خلیج فارس و دریا به لارستان ترسیم نشده است.

به لحاظ نظامی و پدافندی نیز موقعیت لارستان خاص و حساس است و به نظر می‌رسد که نیروهای نظامی اعم از سپاه و ارتش می‌توانند با استقرار یگان‌های خود اعم از دریایی، هوایی، زمینی و غیره، با توجه به اینکه لارستان بعنوان کوتاه‌ترین و بعبارتی نقطه تلاقی بنادر جنوب ایران به مرکز کشور محسوب می‌شود، از این خطه بهترین بهره‌ها را ببرند.

به گزارش فارس، سال 1402 توسط رهبر معظم انقلاب با شعار «رشد تولید و کاهش تورم» مزین شده است. شاید بتوان با اتکاء به جایگاه منحصربفرد لارستان و عنایت مدیران دولتی در سطوح مختلف، برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و خصولتی بتوان با بهره‌وری مؤثر از پتانسیل‌های خفته‌ خطه لارستان که شاید بسیاری از مناطق باید هزاران میلیارد سرمایه‌گذاری کنند تا ذره‌ای به آن دست یابند، گامی در راستای تحقق شعار سال برداشت.

پایان پیام/خ

منبع خبر "خبرگزاری فارس" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.