مروری بر سابقه حضور هندی‌ها در پروژه‌ چابهار/ مهارجه‌ها چقدر برای توسعه تنها بندر اقیانوسی ایران جدی هستند؟

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 22 بهمن 1399 - 08:28
یک کارشناس معتقد است هند برای پروژه چابهار جدیت لازم را ندارد و لازم است ایران کشورهای دیگری که تمایل به حضور در این بندر دارند، نظیر چین را هم در پروژه سهیم کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار؛ هند هفته گذشته بالاخره بعد از 4 سال از امضای توافق‌نامه راهبردی ایران، افغانستان و هند بخش اول تجهیزات در تعهدش را به چابهار وارد کند؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند هند به دلیل مشارکت راهبردی با غربی‌ها و به ویژه آمریکا برای نقش آفرینی همه‌جانبه در پروژه چابهار ملاحظه دارد. با محمد مونسان کارشناس دریایی و بندری و استادیار دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی مالک اشتر در زمینه سابقه حضور هندی‌ها در طرح راهبردی توسعه سواحل مکران و بندر چابهار گفت‌وگویی داشتیم که از نظر می‌گذرد.

تسنیم: توسعه سواحل مکران از چه زمانی در مرکز توجه مدیران کشور قرار گرفت؟

مونسان: توسعه سواحل مکران و تمرکز جمعیت میلیونی در این سواحل، از سال 1388 مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت و پس از آن توسط مصاحبه­‌های مکرر فرماندهان ارشد نیروی دریایی ارتش برای مردم تشریح گردید و اندک اندک متن جامعه با واژه «مکران» و اهمیت آن برای توسعه کشور بخصوص شرق کشور آشنا شدند.

تسنیم: آیا به نظر شما پیشرفت محسوسی از سال 88 تاکنون اتفاق افتاده است؟

مونسان: با توجه به تاکیدات مکرر شخص اول کشور مبنی بر لزوم توسعه سواحل مکران، انتظار تحولات بنیادین و بزرگی میرفت ولی متاسفانه بعد از طی شدن عمر سه دولت و گذشت 12 سال نمیتوان تحول بزرگی را در این سواحل شاهد بود. البته اقدامات ارزشمندی در این مدت از سوی سازمان­‌های متولی مانند سازمان بنادر، وزارت نفت، وزارت نیرو و بخصوص قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران انجام شده است ولی با این وضعیت و سرعت احتمالا 150 سال طول می­کشد تا سواحل مکران روی پیشرفت و آبادانی متوازن و فراگیر را ببیند.

فراموش نکنیم که برخی کشورهای بیابانی حاشیه جنوبی خلیج فارس با تفکرات مدیریتی عاریتی ولی درست، ظرف 15-10 سال متحول شدند. یا مثلا مالزی با تفکرات درست ماهاتیر محمد ظرف یک بازه زمانی 20-15 ساله از یک کشور فقیر آسیایی به یک کشور پیشرفته تبدیل شد. در مورد علل رشد آهسته سواحل مکران، علل متعددی وجود دارد که جای بحث دارد ولی یکی از موارد را می‌توان در توسعه بندر چابهار سراغ گرفت. نحوه عملکرد هندی­‌ها باعث شده است که عملا توسعه این بندر استراتژیک و پسکرانه­‌های آن با تاخیرهای طولانی و غیرموجه مواجه شوند.

تسنیم: چه انتقاداتی به عملکرد هندی­‌ها در چابهار وارد می‌دانید؟

مونسان: تمایل هندی ها برای سرمایه گذاری در بندر استراتژیک چابهار به حدود دو دهه پیش و سال 2002 میلادی باز میگردد ولی ملاحظات سیاسی هند و تاخیرهای زیاد باعث شده است که عملا از ظرفیت‌های چابهار استفاده مطلوبی نشود و حتی حجم سرمایه­‌گذاری اولیه پیشنهادی آنها نیز بسیار ناچیز باشد.

هند متعد شده بود که نیم میلیارد دلار در بندر چابهار و حدود یک و نیم میلیارد دلار در راه‌­آهن چابهار و زیرساخت‌های پسکرانه‌ای سرمایه­‌گذاری کند که تاکنون فقط یک خط اعتباری حدود 85 میلیون دلاری! اختصاص داده‌­اند که آنهم هنوز هزینه نشده و در حال انجام است. ناچیز بودن این عدد را از آنجا میتوان درک نمود که چینی­‌ها در بندر گوادر پاکستان متعهد به سرمایه­‌گذاری 62 میلیارد دلاری در یک بازه زمانی 15 ساله شده­اند که پیشرفتی فوق العاده و طبق زمان­بندی­ داشته­ اند و اعتبار مرحله اول و دوم آن 46 میلیارد دلار بوده است. بدین ترتیب حجم سرمایه‌­گذاری چینی­‌ها در گوادر 730 برابر حجم سرمایه‌­گذاری ناچیز هندی‌­ها در چابهار خواهد بود.

بندر گوادر پاکستان در مجاورت بندر چابهار است و قطعا با این نحوه عملکرد هندی‌­ها، بندر چابهار در رقابت با رقیب دیرینه خود، بسیار عقبتر خواهد بود و حرفی برای گفتن نخواهد داشت چراکه همین تعهد ناچیز هندی­‌ها هم بدرستی انجام نمی­‌شود. هندی­‌ها تا جایی تعلل کردند که در تابستان امسال در رسانه­‌ها اعلام شد که هند از پروژه راه­‌آهن چابهار کنار گذاشته شد.

تسنیم: آیا بدین ترتیب میتوان امیدی به توسعه سریع و موثر چابهار به کمک هندی­ها داشت؟

مونسان:  متاسفانه هند در پروژه چابهار آنچنان جدی نیست و  در این زمینه رسانه‌­های ایران در سال‌های گذشته، مطالبه‌­گری کافی را نداشته‌­اند و به تجهیزات بندری مختصری که بعد از تعلل­‌های بسیار در چابهار نصب می‌­شود دل خوش می‌­کنند.

هندی‌­ها باید متوجه عصبانیت ایرانی­‌ها از فرصت سوزی‌های انجام شده بشوند. ضمن اینکه سیاستمداران ایران باید در تصمیم خود در سپردن بخش مهمی از بار توسعه چابهار به هندی­‌ها تجدید نظر کنند و دنبال شرکای مطمئن­تر و مستقل‌­تری مانند چین باشند. چینی‌­ها در گوادر دارند 730 برابر هندی­ها در چابهار سرمایه‌­گذاری می‌­کنند آن‌هم بدون سیاسی­‌کاری و تعلل­‌های بی‌­مورد و بهانه­‌تراشی. چرا ما باید اینقدر معطل مهاراجه‌­ها باشیم؟کشوری که برای مشارکت در یک پروژه بزرگ فراملی باید منتظر اجازه آمریکا باشد قطعا شریک مطمئنی نیست.

رای هند علیه پرونده هسته­‌ای ایران در سالهای 2006 و 2009 برای خوشایند آمریکایی‌­ها هرگز از یاد ایرانی‌­ها نمی‌­رود در حالیکه هند خودش دارای تسلیحات اتمی است!. همچنین قطع خرید نفت هند از ایران از سال 2019 و جایگزینی آن با نفت مکزیک هرگز نباید فراموش شود در حالیکه ایران برای سالهای طولانی، برای دسترسی هند به بازار آسیای میانه و افغانستان، توسعه چابهار را بطور تقریبا انحصاری در اختیار هند قرار داد و رقیب دیرینه آنها یعنی چین را ناکام گذاشت. هند همواره منافع اقتصادی خود با ایران را قربانی مطامع سیاسی با آمریکا نموده است.

انتهای پیام/395/ش

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.