۱۲ درصد دیّری‌ها فشارخون بالا دارند

خبرگزاری ایسنا یکشنبه 31 اردیبهشت 1402 - 11:45
رئیس شبکه بهداشت و درمان دیر گفت: بیش از ۱۲ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال ساکن شهرستان دیّر به فشارخون بالا مبتلا هستند.

عباس آدمیت‌نسب با اشاره به روز جهانی فشارخون بالا اظهار کرد: شعارامسال روز جهانی فشار خون بالا « فشار خون خود را دقیق اندازه‌گیری کنید» است و پیام آن نیز « با اندازه‌گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی‌تر داشته باشد » است.

وی با اشاره به اینکه فشارخون بالا یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر است، اضافه کرد: با تلاش کادر بهداشت و درمان تعداد ۴ هزار و ۳۰۰ نفر بیمار فشارخون بالا در شهرستان دیّر شناسایی شده که به طور مستمر خدمات مراقبتی و آموزشی توسط بهورزان ، مراقبین سلامت و پزشکان به آنها ارایه می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دیّر ادامه داد: این تعداد از افراد بیمار ۱۲ و ۳ دهم درصد از جمعیت ۳۰ سال به بالا شهرستان هستند که با توجه به شاخص کشوری ۱۹ و ۶ دهم درصدی افراد مبتلا به بیماری فشارخون بالا و همچنین بدون علامت بودن این بیماری ، قطعا تعداد بیشتری از افراد بیمار در شهرستان وجود دارند که از ابتلا خود به بیماری فشارخون اطلاع ندارند.

آدمیت‌نسب گفت: ابتلا به فشار خون در مناطق شهری ۱۲.۵ درصد و در مناطق روستایی شهرستان دیّر ۱۱.۵ درصد گزارش شده است.

وی تصریح کرد: بیشترین تعداد بیماران فشارخون بالا در جمعیت تحت پوشش مرکز خدمات جامع سلامت آبدان با ۱۵ درصد شناسایی شده است و کمترین آن نیز در جمعیت تحت پوشش مرکز دوراهک با ۹ و ۶ دهم درصد است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دیّر اضافه کرد: در مرکز بردخون با ۱۲.۸ دهم درصد ، دیّر با ۱۲.۴ دهم درصد و بردستان با ۱۱ درصد ، بیماران فشارخون بالا ساکن هستند و خدمات مراقبتی دریافت می‌کنند.

آدمیت‌نسب توجه به نقش پرفشاری خون در نارسایی‌های قلبی و عروقی را مهم دانست و گفت: صرف هزینه در راستای اطلاع‌رسانی عمومی و ارتقاء سواد سلامت جامعه در خصوص بیماری‌هایی چون دیابت و پرفشاری خون و توجه به مقوله پیشگیری ما را از صرف هزینه‌های هنگفت در درمان دور می‌سازد.

وی افزود: شهروندان در معرض فشار خون بالا باید به پزشک مراجعه کرده و سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دیّر یادآور شد: نزدیک به ۵۰ درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و بسیاری از آنها به صورت تصادفی از بیماری خود با خبر می‌شوندو همچنین درصد زیادی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا نیز بیماری خود را کنترل نمی‌کنند، بنابراین ﻧﮑﺘﻪ ﻣﻬﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ پرفشاری خون ﺑﺪﻭﻥ ﻋﻼﻣﺖ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻭ ﺍﻃﻼﻉ نداشتن ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻓﺸﺎﺭ ﺧﻮﻥ ﺍﺯ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺧﻮﺩ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺩﺭﻣﺎﻥ نشدن ﺻﺤﯿﺢ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ نشدن ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ و ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﯾﻦ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻗﺎﺗﻞ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.