اردوی «راهیان پیشرفت» دانشجویان دانشگاه لرستان برگزار شد

خبرگزاری مهر دوشنبه 15 خرداد 1402 - 18:35
خرم‌آباد- رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان گفت: اردوی دانشجویی «راهیان پیشرفت» دانشجویان این دانشگاه با موضوع بیابان‌زدایی و احیای تالاب‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی حقی‌زاده امروز دوشنبه در گفت و گو با رسانه‌ها با اشاره به برگزاری اردوی دانشجویی راهیان پیشرفت توسط دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان با موضوع بیابان‌زدایی و احیای تالاب‌ها، اظهار داشت: در این اردوی سه روزه علمی، فرهنگی در روزهای ۱۱، ۱۲ و ۱۳ خرداد سال جاری که دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم و مهندسی آبخیزداری دانشگاه لرستان شرکت داشتند از تالاب «میقان» استان مرکزی و پروژه قره‌داغ کاری اطراف تالاب برای جلوگیری از فرسایش بادی، مارن‌های دوران سوم زمین‌شناسی استان قم و انواع فرسایش‌های آبی ایجاد شده بر روی این مارن‌ها از جمله فرسایش‌های خندقی، هزار دره، شیاری،....، کویر سیازگه کاشان و همچنین پروژه‌های تاغ‌کاری و مالچ‌پاشی تثبیت شن‌های روان شهرستان کاشان، بازدید شد.

وی گفت: هدف این بازدید علمی آشنایی دانشجویان با روش‌های مختلف مبارزه با فرسایش بادی و بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان بود.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان، ادامه داد: تالاب «میقان» در ۱۷ کیلومتری شمال شرقی شهرستان اراک، جنوب غربی داودآباد و در دشت فراهان استان مرکزی قرار دارد، مساحت حوزه آبخیز این تالاب حدود ۵۵۰۰۰ هکتار است که مساحت کویری حدود ۵۳۰۰۰ هکتار است، مهم‌ترین گونه گیاهی تالاب قره‌داغ است که برای تثبیت شن‌های روان منطقه کاشت شده است.

حقی زاده، اظهار داشت: این تالاب دارای ۱۶ گونه جانوری پستانداران، ۳۰ گونه پرندگان و چندین گونه خزندگان و آزیان است، از نظر زمین‌ساختی، حوضه «میقان» از دو واحد بزرگ کوهستانی در حاشیه و دشت رسوبی در بخش میانی تشکیل شده‌است.

وی افزود: کویر «سیازگه» یا «ریگ سیاه» یکی از کویرهای استان اصفهان است که در منطقه کویری یکی از بخش‌های شهرستان آران و بیدگل در شمال کویر ابوزیدآباد واقع شده است، به علاوه این کویر در فاصله ۳۵ کیلومتری از شهرستان کاشان قرار دارد.

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لرستان، بیان کرد: پوشش گیاهی در مناطق شنی شامل درختان تاغ و بوته‌های اسکنبیل است، در مناطق استپی نیز شامل تاغ، درمنه، جگن، رشمه، شور الوان، شور بیابانی و اشنان است.

حقی زاده، گفت: در اطراف این کویر برای تثبیت شن‌های روان از عملیات بوته‌کاری و مالچ‌پاشی استفاده شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، دانشجویان شرکت‌کننده در بخش فرهنگی اردو، از اماکن دیدنی و تفریحی از جمله بخش‌های گلاب‌گیری شهرستان نیاسر و باغ فین کاشان بازدید کردند.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.