در آینده تلویزیون چه خواهیم دید؟

خبرگزاری برنا سه شنبه 21 شهریور 1402 - 11:21
در گزارش پیش‌رو به سریال‌های در حال پخش، بازیگران آن و آثاری فاخر و الف‌ویژه‌ای چون «سلمان فارسی»، «موسی»، حواشی آن‌ها و... می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ صداوسیما یا همان رسانه‌ی ملی سال‌هاست که در مظان انتقادات فراوانی از جمله عدم توجه به خواسته‌ و نیازسنجی مخاطب، فاصله گرفتن از بیان حقایق، تکراری بودن برنامه‌ها و... قرار گرفته‌است که این موضوع بینندگان و مدیران این رسانه را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است.

این بین عده‌ای معتقدند که در گذر زمان، این رسانه‌ی مهم و ملی مرجعیت خود را در بین رسانه‌های تاثیرگذار هر روز بیشتر از دست می‌دهد و مردم نیز هر روز فاصله بیشتری با آن پیدا می‌کنند. در مقابل آمار و ارقام و نظرسنجی‌های رسمی اعلام شده حکایت از چیزهای دیگری دارد که ما آن را به متخصصان این حوزه می‌سپاریم و در گزارش پیش‌رو به آثار پشت درمانده‌ی صداوسیما، آثار در دست ساخت و سریال‌های در حال پخش این روزهای تلویزیون(چه جدید- چه بازپخش) از شبکه‌های مختلف اشاره می‌کنیم.

تازه‌های تلویزیون

«بازپرس»

سریال «بازپرس» به کارگردانی «احمد معظمی» و تهیه‌کنندگی «محمدرضا شریفی‌نیا» سریالی با ژانر حقوقی و قضایی است که بازیگران مطرحی چون: محمدرضا شریفی‌نیا، مهدی فخیم‌زاده، فریبا کوثری، سید جواد هاشمی، اندیشه فولادوند، ایوب آقاخانی، فریبا متخصص، کاظم هژیرآزاد، محسن قصابیان و... در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

ماجرای این سریال درباره‌ی یک بازپرس به نام (صدرا) می‌باشد که در جریان یک قاچاق اقتصادی بزرگ قرارگرفته و به دنبال سرنخ‌های این پرونده به یک آقازاده و یک تهیه‌کننده‌ی رانت‌خوار می‌رسد و چند ماجرا دیگر به دنبال این ماجرا اتفاق می‌افتد.

«عشق کوفی»

سریال «عشق کوفی» به کارگردانی «حسن آخوندزاده» و تهیه‌کنندگی «سعید سعدی» عاشقانه‌ای تاریخی و درام است که بازیگران مطرحی چون: لعیا زنگنه، نادر سلیمانی،  حسین سلیمانی، نادر فلاح، سوگل طماسبی، سید جواد هاشمی، ثریا قاسمی، مریم کاویانی و... در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

وقایع این سریال در سال ۶۱ هجری قمری اتفاق می‌افتد و در آن شاهد روایتی از عشق پسری کماندار به نام هلال از خاندان علوی و دختری نازپرورده به نام نائله از خاندان عثمانی هستیم که درگیر مسائل سیاسی و مذهبی دوران می‌شود. داستان در زمان ورود مسلم بن عقیل به کوفه و حوادث کربلا رخ می‌دهد.

«رحیل»

سریال «رحیل» به کارگردانی «مسعود آب‌پرور» و تهیه‌کنندگی «رامین عباسی‌زاده» داستانی تاریخی است که بازیگران مطرحی چون: حمیدرضا آذرنگ، اندیشه فولادوند، مریم کاویانی، ثریا قاسمی، کاظم هژیرآزاد، نسیم ادبی، هومن برقنورد، حسام محمودی و... در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

مجموعه‌ی رحیل قصه‌ای زنانه دارد و روایت‌گر فردی به اسم «مها» از دربار قاجار است که تلاش می‌کند دیگر زنان اندرونی را با خود متحد و یک تعزیه عاشورایی اجرا کند.

«جرس»

سریال «جرس» به کارگردانی «علی فراهانی صدری» و تهیه‌کنندگی «محسن فراهانی» و «سید یوسف هاشمی ثابت» است که بازیگران مطرحی چون:  کورش سلیمانی، جعفر دهقان، علیرضا استادی، مجید پتکی، علیرضا مهران، انوش معظمی و... در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

در این مجموعه نمایشی ترکیبی، به معرفی ده نفری که به نوعی در واقعه عاشورا حضور داشتند و در نهایت جزو یاران اباعبدالله الحسین(ع) شدند، پرداخته می‌شود. هر قسمت از این مجموعه، متشکل از سه پرده «قبل از رویارویی افراد با امام حسین(ع)»، «رویارویی آنها با سید و سالار شهیدان» و در نهایت «مبارزه و رجزخوانی‌شان برای لشگر یزیدیان» است.

البته این بین سریال‌هایی چون: «صبح آخرین روز»، «آقای قاضی»، «خانه امن» و... مجموعه‌های تکراری هستند که این روزها مجددا از تلویزیون بازپخش می‌شوند.

«صبح آخرین روز»

سریال «صبح آخرین روز» به کارگردانی «حسین تبریزی» و تهیه‌کنندگی «مصطفی علمی‌فرد» داستانی درام است که بازیگران مطرحی چون: کاوه خداشناس، سپیده خداوردی، مهران رجبی، شهرام عبدلی، سیروس همتی، افسانه سالاری. اردشیر رستمی و... در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.

داستان این سریال از صبح روز ترور شهید «شهریاری» آغاز شده و با نگاهی به گذشته، ۴۶ سال زندگی او را روایت می کند.

«آقای قاضی»

سریال «آقای قاضی» به کارگردانی «سجاد مهرگان» و تهیه‌کنندگی «احمد شفیعی» در گونه‌ی درام است که بازیگران مطرحی چون:  بهزاد خلج، جعفر جمشیدی، مسعود بهرامی نقش‌آفرینی می‌کنند.

این سریال که در فضای دادگاه رقم می‌خورد و همه قسمت‌های آن از موضوعات واقعی اقتباس شده‌اند.

«ترور خاموش»

سریال «ترور خاموش» به کارگردانی «احمد معظمی» و تهیه‌کنندگی «ابوالفضل صفری» در ژانر درام است و بازیگران مطرحی چون: پرویز فلاحی‌پور، ستاره اسکندری، سعید راد، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، آناهیتا افشار، مریم بوبانی و... نقش‌آفرینی می‌کنند.

موضوع سریال «ترور خاموش» امنیت نرم است و با هدف کاهش آسیب‌ های اجتماعی تولید شده است. معضلات و ناهنجاری‌‌هایی که از جمله آن می‌توان به طلاق، مواد مخدر و حاشیه‌‌نشینی اشاره کرد.

«خانه امن»

سریال «خانه امن» به کارگردانی «احمد معظمی» و تهیه‌کنندگی در ژانر جنایی_درام است و بازیگران مطرحی چون: امین زندگانی، سیما تیرانداز، حمیدرضا پگاه، سامان صفاری، پرویز فلاحی‌پور، سپیده خداوردی و... نقش‌آفرینی می‌کنند.

«خانه امن» روی موضوعات جاسوسی و امنیتی، به تهدیدات داعش و چگونگی طراحی کشورهای غربی و کمک‌های مالی منطقه‌ای به گروه تروریستی می‌پردازد.

در آینده تلویزیون چه خواهیم دید؟

«مهدی نقویان» رئیس مرکز سیما فیلم، چندین ماه گذشته در نشستی سریال‌هایی چون «طلاق»، «عاشورا»، «سرزمین مادری» - که ایرادات آن رفع شده و منتظر پخش است و «نائله»، «سنجرخان» را در نوبت پخش معرفی کرد و از آثاری که در مرحله تولید هستند هم به «سلمان فارسی»،  «محرمانه»، «بازپرس»، «مهیارعیار»، «رخنه» و «هادی» اشاره کرد.

به گفته رئیس سیما ۱۴ سریال هم در مرحله پیش‌تولید است که از جمله آن‌ها می‌توان به سریال‌های «موسی»، «ترور»، «غریبه»، «تانک‌خورها»، «۲۰کووید»، «پردیسان»، «دروازه بهشت»، «رویان»، «عفیف»، «طوبی»، «گاندو ۳»، «رستگاری»، «مسیر اصلی»، «آقای گرفتار ۳» و... اشاره کرد.

نقویان همچنین از ۱۵ فیلمنامه در حال نگارش چون: «شاه چراغ»، «قول مردونه»، «ماه عسل»، «هنگامه»، «کوه مرا صدا زد»، «بارش تند»، «مقامات انقلاب»، «کوپه شماره ۸»، «دشتستان»، «پریزاد»، «لمندگان»، «رو به موت»، «سبزوار»، «سرباز کوچک امام»، «روزهای لاجوردی» و... نام برد.

البته این بین سریال‌های بلاتکلیفی مانند سریال «هشتاد و هفت متر» «کیانوش عیاری» هم وجود داشت که طبق شنیده‌ها این سریال به خارج از تلویزیون واگذار شد.

سریال‌های در دست ساخت

«سلمان فارسی»

سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی «داود میرباقری» و تهیه‌کنندگی «حسین طاهری» است که در ژانر درام تاریخی می‌گذرد بازیگران مطرحی چون: فرهاد اصلانی، داریوش فرهنگ، علیرضا شجاع‌نوری، جعفر دهقان، محمدرضا هدایتی، حسین یاری، محمدرضا شریفی‌نیا، مهدی فخیم‌زاده، الیکا عبدالرزاقی، بهناز توکلی، چنگیز جلیلوند و... نقش‌آفرینی می‌کنند.

این سریال بیگ پروداکشن که این روزها فصل ایران آن در شهرک غزالی می‌گذرد چند روزی است که متوقف شده‌است.

برخی خبرها از قهر داود میرباقری و توقف «سلمان فارسی» حکایت دارد که روابط عمومی سریال این خبرها را از اساس اشتباه می‌داند و می‌گوید هر پروژه بزرگی امکان دارد به دلیل آماده‌سازی لوکیشن و هر اتفاق دیگری متوقف شود و دوباره از سرگرفته شود.

نگارش اولیه پروژه سلمان فارسی در سال ۱۳۸۷ به پایان رسید. این مجموعه تاریخی به دوران زندگی، زمانه و مهاجرت سلمان فارسی از تولد تا مرگ می‌پردازد و تا پایان واقعه غدیر خم ادامه دارد. سلمان فارسی در نوجوانی ایران را ترک می‌کند و مسیحی می‌شود، حدود ۷۰ سال در شهرها، کلیسا ها و دیرهای مختلف بیزانس سیر و سلوک می‌کند.

«موسی»

سریال «موسی» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی‌کیا» و تهیه‌کنندگی «سیدمحمود رضوی» یکی از آثار فاخر و مهم مرکز سیما فیلم به شمار می‌آید که براساس قصص قرآنی نگارش شده است.

این سریال الف ویژه در مرحله پیش تولید است. در این پروژه روزانه چند صد نفر در کارگاه‌هاى تولید مشغول کار هستند و طبق شنیده‌ها «ابراهیم حاتمی‌کیا» با تکنولوژی جدیدی قرار است تولید این سریال را انجام دهد که اقتضائات خاص خود را دارد.

«حضرت معصومه (س)»

سریال «حضرت معصومه (س) به کارگردانی «جواد افشار» و تهیه‌کنندگی «مجتبی امینی» است که طبق گفته‌ها نظرات بسیار مثبتی از سوی مشاوران مذهبی درباره فیلمنامه گرفته شده است و با همکاری آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) در مرکز سیمافیلم تولید خواهد شد.

«حضرت شاه‌چراغ (ع)»

سریال «حضرت شاه چراغ(ع)» با مشارکت و سرمایه گذاری شهرداری شیراز ساخته خواهد شد، قرار است با محوریت زندگی و زمانه حضرت شاهچراغ (ع)، برادر بزرگ امام رضا علیه السلام تهیه و تولید شود.

رئیس سازمان اوج در خصوص ساخت این اثر در گفت‌وگویی بیان کرده بود: سریال احمد بن موسی (ع) نباید بیش از ۱۰ سال با هزار میلیارد تومان طول بکشد چراکه معمولاً سریال‌های تاریخی این زمان و هزینه را دارد.

«ترور»

سریال «ترور» در ابتدا قرار بود توسط «سیروس مقدم» با موضوع ترور نافرجام «شهید حاج قاسم سلیمانی» به تهیه‌کنندگی حامد عنقا ساخته شود اما بعدتر «مهدی نقویان»(رئیس سیما فیلم) گفت: تیم سریال ترور کلاً عوض شده است و به زودی از عوامل آن اطلاع رسانی می‌شود اما الان همه کارهایش جلو رفته و آماده تولید است.

«گاندو ۳»

«مهدی نقویان» درباره ساخت فصل سوم «گاندو» گفت: با توجه به استقبال خوب مخاطبان از این سریال، فصل سوم آن نیز ساخته می‌شود. سال گذشته به‌دلیل کرونا تولیدات کمی داشتیم، اما امسال دو فیلم سینمایی با همکاری بنیاد فارابی و ۸ سریال در حال تولید داریم.

وی درباره جزئیات ساخت فصل سوم «گاندو» اظهار داشت: اکنون فیلمنامه این سریال در حال نگارش است و تولید آن حتماً امسال کلید خواهد خورد. به‌خلاف ادعایی که در دولت قبل می‌شد که می‌گفتند «این سریال جناحی است.» در دولت جدید هم آن را می‌سازیم.

«شهید محسن حججی»

یکی از مجموعه‌هایی که مخاطبان می‌خواهند در جعبه جادو تماشایش کنند، سریالی از زندگی شهید محسن حججی است، کاری که به تعبیرِ رسول صانعی نویسنده و کارگردان از اربعین شهادتِ حججی تحقیق و پژوهش آن شروع شد.

وی افزود: کاری که نسخه سریالی و سینمایی آن طراحی شده و می‌تواند همچون «موقعیت مهدی» روی پرده سینماها بیاید و نسخه سریالی‌اش از تلویزیون پخش شود. خوشبختانه همان‌طور که مخاطب نگاهِ خوبی به «ایستاده در غبار»، «موقعیت مهدی» و خیلی از کارهای دیگر که درباره قهرمانان واقعی ما ساخته شده، داشته این اتفاق برای سریال و فیلم شهید حججی هم خواهد افتاد.

«الف دزفول»

سریال «الف دزفول» را «مرجان اشرفی‌زاده» نوشته و در همان روزهای نخستی که نام این سریال مطرح شد «محسن علی اکبری» تهیه‌کننده آن اعلام کرد که او خودش سریال را کارگردانی می‌کند.

اما از سال 1399 تا الان بارها درباره این سریال، آماده شدن مقدمات تولید آن و حتی انتخاب بازیگرانش، صحبت شده اما هنوز خبری از ساخت این اثر نیست.

این سریال درباره مقاومت مردم دزفول در مقابل موشک‌باران عراق است و داستان آن از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۵ را به تصویر می‌کشد. مرجان اشرفی‌زاده اصالتاً اهل دزفول است و به همین خاطر برای نگارش این سریال انتخاب شده است. موضوع اصلی سریال به اتفاق‌های پشت جبهه می‌پردازد.

انتهای پیام/

منبع خبر "خبرگزاری برنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.