بام ایران منتظر شنیدن سوت قطار در ایستگاه وعده‌ها

خبرگزاری مهر یکشنبه 26 شهریور 1402 - 16:45
شهرکرد- بیش از یک دهه از عمر کلنگ‌زنی پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری می‌گذرد، قرار بود سوت قطار را در این استان بشنویم، اما اکنون فقط قصه این پروژه ملی را از زبان مسئولان می‌شنویم.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پروژه راه‌آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد در تیرماه سال ۱۳۹۰ کلنگ‌زنی شد، این پروژه جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی چهارمحال و بختیاری محسوب و با بهره‌برداری از این پروژه فاصله استان‌های جنوبی به مرکز حدود ۵۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود، طول مسیر اجرایی این پروژه حدود ۹۲ کیلومتر است، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده زیرسازی پروژه راه‌آهن باید تا پایان دولت دوازدهم به اتمام می‌رسید و پس از آن عملیات ریل‌گذاری آغاز می‌شد، اما این وعده محقق نشد.

تمامی مسئولان در ادوار مختلف بر این موضوع اذعان داشته و دارند که پروژه راه‌آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی و پیشران در استان محسوب می‌شود و در صورت بهره‌برداری می‌تواند تحولی شگرف را در سیستم حمل و نقل بار و مسافر در این استان و سایر استان‌ها ایجاد کند، در سفر ریاست جمهوری به چهارمحال و بختیاری اعتباری برای تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه اختصاص پیدا کرد.

درصدد هستیم مروری بر وعده‌های دولتمردان در خصوص پروژه راه‌آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد داشته باشیم.

وعده شنیده شدن سوت قطار در چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در ۱۴ مهرماه سال‌جاری گفت: زیرسازی راه‌آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد تا چندماه آینده به پایان می‌رسد و مراحل قانونی برای انجام قرارداد روسازی با قرارگاه خاتم‌الانبیاء توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود.

همچنین وعده شنیده شدن سوت قطار در چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۲ توسط معاون عمرانی استاندار در نشست خبری استاندار و معاونان در چهارم اردیبهشت ۱۴۰۱ داده شد.

 بام ایران منتظر شنیدن سوت قطار در ایستگاه وعده‌ها

تکمیل پروژه راه‌آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد ۲,۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در دی‌ماه ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه در سفر ریاست جمهوری به استان ۲۱۵ میلیارد تومان اعتبار به‌صورت نقد و اوراق برای تکمیل پروژه راه‌آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد اختصاص پیدا کرده است، اظهار کرد: این اعتبار به‌طور کامل جذب شده است.

حمید ربیعی افزود: چهار پیمانکار در پروژه راه‌آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد در حال فعالیت هستند که دو نفر از پیمانکاران در بخش زیرسازی فعال و دو پیمانکار دیگر در ایستگاه شهرکرد و سفیددشت فعالیت می‌کنند.

ربیعی با تاکید بر اینکه پروژه راه‌آهن- مبارکه به سفیددشت در حال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در بخش زیرسازی دارد، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود با تزریق کامل اعتبارات تا اواسط سال آینده زیرسازی این پروژه به اتمام برسد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به افزایش قیمت‌های رخ داده، تکمیل زیرسازی پروژه راه‌آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، برای روسازی این پروژه نیز ۱,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

 بام ایران منتظر شنیدن سوت قطار در ایستگاه وعده‌ها

ایستگاه راه‌آهن در شهرکرد به‌زودی کلنگ‌زنی می‌شود

استاندار چهارمحال و بختیاری ۲۲ اردیبهشت‌ماه در دیدار با فخاری- معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اینکه پروژه راه‌آهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد از جمله پروژه‌های اولویت‌دار حوزه زیرساختی در چهارمحال و بختیاری است، گفت: ایستگاه راه‌آهن در شهرکرد به‌زودی کلنگ‌زنی می‌شود، با تکمیل این پروژه دسترسی به بنادر از فلات مرکزی کوتاه‌تر می‌شود.

غلامعلی حیدری گفت: اگر پروژه‌های راه‌سازی در حوزه راه و راه‌آهن در استان به نتیجه برسد تا دو سال آینده شاهد تحول در این حوزه خواهیم بود و این استان از بن‌بست خارج می‌شود.

پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری اواسط ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگاران این استان در اوایل سال‌جاری در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد، اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی زیرسازی این طرح در حال حاضر ۶۵ درصد است، همچنین پیشرفت فیزیکی کل طرح با احتساب ریل‌گذاری و اجرای ایستگاه به ۴۵ درصد رسید.

در خصوص مطالبات پیمانکاران پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد، عنوان کرد: بخشی از مطالبات پیمانکاران فعال در این پروژه اواخر سال گذشته پرداخت شد، در حال حاضر مجموع بدهی‌های این پروژه به پیمانکاران ۳۰۰ میلیارد تومان است.

ربیعی با بیان اینکه در حال حاضر پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد فعال است، گفت: پیش‌بینی می‌شود اگر اعتبارات این پروژه به‌طور کامل تخصیص و به پروژه تخصیص پیدا کند، این پروژه در اواسط سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری کامل برسد.

 بام ایران منتظر شنیدن سوت قطار در ایستگاه وعده‌ها

بدهی به پیمانکار، عدم تزریق به موقع اعتبارات، افزایش قیمت مصالح مورد نیاز برای اجرای پروژه و زمستان سخت از جمله مسائل و مشکلاتی است که اجرای این پروژه حیاتی در چهامحال و بختیاری را با چالش مواجه کرده است.

خبرنگار مهر آخرین وضعیت پروژه پروژه راه‌آهن چهارمحال و بختیاری را از مسئولان مربوطه جویا شد.

پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد در حال حاضر نیمه فعال است

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه پروژه پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است، اظهار کرد: هنوز به این پروژه اعتبار تخصیص پیدا نکرده و منتظر تزریق اعتبار هستیم تا پروژه فعال شود.

حمید ربیعی با بیان اینکه پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد در حال حاضر نیمه فعال است، گفت: حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است تا بخشی از مطالبات پیمانکاران پرداخت شود و بتوانند پروژه را فعال کنند، در مجموع پیمانکاران این پروژه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان مطالبه دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، طبق اعلام سازمان هواشناسی در چهارمحال و بختیاری بارش‌های پاییزی در استان زودتر از موعد مقرر آغاز می‌شود و بنابراین این مسئله می‌تواند در فرآیند اجرای پروژه‌های عمرانی در این استان خلل وارد کند، زیرا این استان جزو استان‌های سردسیر در کشور محسوب می‌شود و تقریباً نیمی از سال به‌علت برودت هوا امکان انجام عملیات عمرانی در آن وجود ندارد.

تأخیر حتی چند ماهه در اجرای پروژه‌های عمرانی با توجه به نوسان شدید قیمت‌ها، موجب می‌شود تا قیمت تمام شده و پیشنهادی توسط پیمانکار بالا برود و برای تخصیص مجدد اعتبار به این پروژه مشکلاتی ایجاد می‌شود، حال باید دید تدبیر مسئولان استان برای فعال شدن پروژه راه‌آهن مبارکه- سفیددشت به شهرکرد چیست؟ آیا سوت قطار را در این استان می‌شنویم.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.