معاون دادگستری کرمان: بیشترین شکایت‌ها مربوط به نحوه تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی است

خبرگزاری برنا شنبه 08 مهر 1402 - 12:41
معاون قضایی دادگستری استان کرمان گفت: بیشترین شکایت‌ها مربوط به نحوه تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی است که اگر از همان ابتدا تنظیم و ارسال این اظهارنامه‌ها به صورت صحیح انجام شود، دادگستری استان با حجم پرونده کمتر و مشکلات کم‌تری روبرو خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ رضا طالبی‌زاده، در کارگاه آموزشی"نظام دادرسی مالیاتی و بررسی آخرین تغییرات آن" ویژه نمایندگان هیات های حل اختلاف مالیاتی (بند1-2-3) افزود: تنظیم اظهارنامه ها و ارسال آنها باید توسط فرد مطلع انجام شود نه صرفا از طریق کافی نت ها؛ و پیشنهاد می شود از افراد متخصص و بازنشسته این حوزه برای تکمیل و تنظیم اظهارنامه ها کمک گرفته شود. وی یکی از مشکلات دادگستری را تعداد زیاد پرونده های ورودی عنوان کرد و ادامه داد: پرونده های زیاد قضات را خسته کرده و متاسفانه تورم افسارگسیخته در کشور، در حوزه های مختلف به ویژه افزایش قیمت در زمین و مسکن باعث تشکیل پرونده های زیادی در دادگستری شده که همین مسائل نیز در دادرسی مالیاتی وجود دارد.

طالبی زاده، خاطرنشان کرد: طولانی شدن زمان دادرسی نیز به دلیل همین تعداد زیاد پرونده هاست که ارائه آموزش های لازم به مردم، مودیان و همچنین کارشناسان این حوزه ها می تواند تا حدودی از حجم پرونده ها بکاهد. معاون قضایی دادگستری استان کرمان، ضمن قدردانی از اتاق کرمان برای اهتمام ویژه به موضوع آموزش های مورد نیاز فعالان اقتصادی و نمایندگان و کارشناسان مرتبط با مسائل آنها افزود: در وصول مالیات باید مسائل و مشکلات مردم را در نظر گرفت و مالیات عادلانه وصول شود که هم حق مودی و هم حق دولت رعایت شود.

وی در رابطه با نمایندگان بند 2 در هیات های حل اختلاف مالیاتی به عنوان نمایندگان دادگستری کرمان بیان کرد: بر اساس دستور رئیس کل دادگستری استان 49 حقوقدان مطلع را برای حضور تاثیرگذار در هیات های حل اختلاف مالیاتی معرفی و بر قضاوت عادلانه در این هیات ها تاکید داریم. طالبی زاده، گفت: قضات و حقوق دانان مطلع باید در جلسات هیات ها حتما حضور داشته باشند، با رعایت اصل بیطرفی قضاوت کنند و بدانند که صدور رای در صورت عدم حضور هر یک از نمایندگان در جلسه خلاف قانون است.

وی با بیان اینکه در کرمان بیشتر از سایر استان ها سختگیری در اجرای قانون به ویژه وصول مالیات وجود دارد، گفت: هر چه مالیات بیشتر وصول شود، سهمیه سال آینده استان افزایش می یابد همانطور که هر چقدر میزان جرائم پرداختی در دادگستری بیشتر شود، سال آینده این میزان باز هم افزایش خواهد یافت. معاون قضایی دادگستری استان کرمان، در رابطه با مسائل مطرح شده با مراجع نظارتی و بازرسی، گفت: روز گذشته در دیدار با مدیرکل بازرسی استان 30 مورد از مسائل مالیاتی که در مورد آنها بازرسی صورت می گیرد را مطرح کردند که امیدواریم بزودی نشستی برای تبیین این موارد با حضور فعالان اقتصادی و نمایندگان مجموعه های مختلف در هیات های حل اختلاف مالیاتی برگزار شود.

طالبی‌زاده، به برخی از این موارد بازرسی و نظارتی اشاره کرد و افزود: غیرمستند بودن تشخیص مالیات‌ها، علی الراس کردن بسیاری از مالیات‌ها، عدم تسلط حسابرسان مالیاتی به قانون مالیات های مستقیم و آئین نامه های آن، عدم بررسی مستند و موثر درآمدهای مودیان، تمرکز حسابرسان بر بررسی هزینه های مودیان، فرار مالیاتی شرکت های بزرگ دولتی و پزشکان، از جمله این موارد است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری برنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.