محمد کلامی در سومین جشنواره پسته ایلخچی شهرستان اسکو، اظهار کرد: اگر قرار است حوزه کشاورزی به سمت ثروت اندوزی و ایجاد ارزش افزوده برود باید دانش و فناوریهای روز به حوزه کشاورزی تزریق شود.
وی با اشاره به اهمیت کاشت محصولات با ارزش افزوده بالاتر، اظهار کرد: دوران استفاده خاک، آب و نیروی کار برای محصولاتی که ارزش افزوده کمتری دارند، گذشته است.
وی بیان کرد: بخش ایلخچی شهرستان اسکو به سمت کشاورزی مدرن حرکت کرده که این کشاورزی به رونق اقتصاد شهر، اقتصاد کشاورزی و اقتصاد منطقه منجر شده و پیشرانی برای بخشهای دیگری اقتصادی این شهرستان است.
کلامی اضافه کرد: تغییر الگوی کشت، اقدام مهمی است که در بخش ایلخچی اجرا شده است.
وی گفت: باید برندسازی محصول پسته بخش ایلخچی با همکاری استانداری آذربایجان شرقی، سازمان جهاد کشاورزی استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پیگیری شود چرا که قرار نیست پسته ایلخچی به نام کرمان صادر شود.
وی افزود: ما سال بعد باید برای معرفی و برندسازی محصول پسته در سطح جهانی جشنواره برگزار کنیم نه صرفا برداشت آن، چرا که اگر برندسازی اتفاق بیافتد ارزش افزوده بالا میرود.
کلامی با اشاره به اهمیت ایجاد صنایع تبدیلی پسته، گفت: باید محصول پسته ایلخچی و اسکو در کنار فرش و چرم، لوازم خانگی و سایر محصولات شاخص استان به برند ملی و کشوری تبدیل شود و منجر به اعتلای نام آذربایجان شرقی شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجانشرقی، وی به مشکل فنس کشی پسته کاران نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه محصول پسته، محصولی ارزشمند است نباید جلوی فنس را بگیریم و این موضوع را پیگیری میکنیم.
انتهای پیام