6 دلیل برای اینکه مردم این سریال را برای بار هزارم می‌بینند!

برترین‌ها شنبه 04 آذر 1402 - 09:10
«یوسف پیامبر» تنها سریال ایرانی است که همچنان پس از بارها بازنشر از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده که واکنش‌های متفاوتی در بین مخاطبان اندک صداوسیما در پی داشته است. حالا با گذشت 15سال از اولین پخش اثر فرج الله سلحشور به نقد و بررسی راز محبوبیت و ماندگاری «یوسف پیامبر» پرداخته‌ایم.

برترین‌ها: «یوسف پیامبر» تنها سریال ایرانی است که همچنان پس از بارها بازنشر از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده که واکنش‌های متفاوتی در بین مخاطبان اندک صداوسیما در پی داشته است. حالا با گذشت ۱۵سال از اولین پخش اثر فرج الله سلحشور به نقد و بررسی راز محبوبیت و ماندگاری «یوسف پیامبر» پرداخته‌ایم.

6 دلیل برای اینکه مردم این سریال را برای بار هزارم می‌بینند!

حتی این روزها باوجود اینکه شبکه آی فیلم این سریال را دوباره بازپخش می‌کند، هنوز هم که هنوز است مخاطبان به تماشای این سریال می‌نشینند و یوسف پیامبر گوی رقابت را از سایر سریال‌ها ربوده و مخاطبان هر شب منتظر تماشای آن هستند!

 سریال «یوسف پیامبر» نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا نیز مخاطبان پروپا قرصی دارد و تا به حال از شبکه‌های مختلف کشورهایی نظیر افغانستان، تاجیکستان، تونس و .. بارها بازنشر شده است

به دنبال بازپخش دوباره سریال تاریخی «یوسف پیامبر»، تصمیم گرفتیم با طراحی سوالی نظر مخاطبان را درباره علت محبوبیت آن بعد از گذشت 15سال جویا شویم.

یوسف پیامبر زندگی حضرت یوسف از از کودکی تا میانسالی روایت می کند که فرج الله سلحشور تهیه کننده و کارگردان این اثر تلویزیونی است.

6 دلیل برای اینکه مردم این سریال را برای بار هزارم می‌بینند!

محبوبیت گریم یوزارسیف و زلیخا در بین مخاطبان صداوسیما

گریم شخصیت‌های اصلی سریال حضرت یوسف (مصطفی زمانی) و به طور خاص زلیخا (کتایون ریاحی) و ابتکار کمتر دیده شده در چهره‌پردازی در طول سریال ماننده پوشش و نوع آرایش و پیرایش زنان و مردان مصری برای مخاطبان تلویزیون به نوعی جذابیت متفاوتی ایجاد کرده بود.

تاریخ به روایت «یوسف پیامبر»

نه نتها در ایران بلکه در جهان تاریخی بودن یک فیلم و یا سریال یکی از دلایل اصلی محبوبیت به شمار می رود و آثار بسیاری به خاطر روایت تاریخ گونه خود در بین مخاطبان پرطرفدار شده‌اند. چون انسان در ذاتا طبیعی خود به تاریخ و گذشته علاقه دارد برای همین «یوسف پیامبر» که روایت بخشی از تاریخ است برای مخاطبان ایرانی جذابیت زیادی دارد و بازپخش چندین باره این سریال از شبکه‌های مختلف تلویزیونی مانع اشتیاق  مخاطبان به تماشای دوباره این سریال نشده است.

6 دلیل برای اینکه مردم این سریال را برای بار هزارم می‌بینند!

یک سریال با مضمون خاص

سلحشور در این سال‌ها گرایش و پیوند خود را با مضامین مذهبی در سینما و تلویزیون بارها نشان داده است که «توبه نصوح» و «مردان آنجلس» از جمله آنها هستند و با تولید سناریست‌هایی برای پر کردن نیاز فرهنگی طیفی از جامعه و حتی مخاطبان صداوسیما کمک زیادی کرده است. این سریال یک هدف مشخصی را رد این سالها دنبال کرده که صرفا روایت یک واقعه تاریخی نیست بلکه یک آرمان خاص را دنبال می‌کند که تا پایان سریال به صورت هدایت شده به مخاطب خاص این سریال ارائه شده است.

6 دلیل برای اینکه مردم این سریال را برای بار هزارم می‌بینند!

داستان جالب؛ عشق زمینی

پیامبری که به دست برادران خود به چاه انداخته شد که به کام مرگ فرو برود و مهمتر از آن عشق زلیخا، همسر عزیز مصر به حضرت یوسف با بازی درخشان کتایون ریاحی به جذابیت این سریال برای مخاطبان صداوسیما کمک کرده است. منتقدان و مخاطبان این سریال معتقدند: با زلیخا می‌توان عشق را تداعی کرد، درست است که این عشق با هوس زلیخا پدید آمده اما او متوجه می‌شود شعله این عشق در زلیخا باقی مانده و بخاطر آن زنده می‌ماند و به جایی می رسد که با سیر و سلوکی طولانی در سریال به نمایش درآمده در نهایت به وصال معشوق خود برسد.

6 دلیل برای اینکه مردم این سریال را برای بار هزارم می‌بینند!

پیامک یوزارسیفی و درآمدهای اقتصادی به نفع مخابرات

جذاب‌ترین حاشیه‌ای که در حین پخش سریال یوسف(ع) رخ داد ارسال پیامک‌های یوزارسیفی بود و بازار این نوع پیامک‌ها رونق پیدا کرد به حدی که می توان گفت نه تنها در ایران شاید در تمام دنیا تنها سریالی بود که به این موقعیت و افتخار نائل شد که دوستداران و مخالفانش اینگونه از خور و خواب خود زده و در ساخت پیامک جدید بعداز پایان هر قسمت از همدیگر سبقت بگیرند. در بخشی از این پیامک ها آمده بود: سفرهای استانی یوزارسیف آغاز شد(خبرگزاری مصر)، خبرگزاری مصر لحظاتی پیش از سفرهای استانی و مخالفت معبد امون با طرح تحول اقتصادی خبر داد، یوزارسیف در برنامه های قحطی زدایی خود از برنامه های احمدی نژاد استفاده کرد وی با دیدن اشراف زادگان در حال بررسی طرحی برای مقابله با اشراف زادگان است(طرح سهمیه بندی بنزین)، یوزارسیف: من خادم شما هستم (ستاد انتخاباتی احمدی نژاد)،اینها بخشی از هزاران و شاید میلیونها پیامکی است که در طول 10 ماه پخش این سریال در مدح و یا نقد این برنامه ساخته شد که در نوع خود یک رکورد محسوب شود.

جریان عجیب عدم پخش آگهی بازرگانی قبل و در حین پخش سریال

صداوسیما به دلیل موضوع قرآنی و به درخواست عوامل و البته مخاطبان تصمیم بر آن گرفته بود که در حین پخش این سریال تبلیغات بازرگانی پخش نکند که البته این موضوع در بخش های پایانی سریال یوسف (ع) اعمال شد. ضمن آنکه سیما قبل از پخش این سریال حدود 10 تا 15 دقیقه تبلیغات بازرگانی پخش می کرد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود!

منبع خبر "برترین‌ها" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.