در هفته پژوهش جهتگیری تحقیقاتی پژوهشگران مشخص می‌شود

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 07 آذر 1402 - 16:57
دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری استان همدان با اشاره به هفته پژوهش گفت: در این هفته جهتگیری تحقیقاتی سال آینده برای پژوهشگران تعیین می‌شود.

دکتر حسین رضوان سه شنبه ۷ آذر در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه پژوهش در هر کشوری اهمیت دارد که شاید بشود گفت آینده هر کشور به این موضوع بستگی دارد، اظهار کرد: هفته پژوهش سنبل فعالیت‌های پژوهشی کشور است.

وی افزود: هر کشوری که نتواند تحقیق کند و مشکلاتش را به واسطه تحقیقات حل کند به طور قطع در آینده دنیا هیچ جایی نخواهد داشت و همیشه وابسته به سایر مراکز علمی دنیا است اما هر جامعه‌ای که بتواند تحقیق و مشکلات خود را تحت عنوان پروژه‌های تحقیقاتی تعریف و حل کند در دنیا نمود با عظمتی در بین سایر جوامع خواهد داشت.

رضوان تصریح کرد: ایران با سابقه چند هزار ساله در سالیان متمادی در سده های قبل سرآمد و قطب علمی دنیا محسوب می شده اما در ۳۰۰ سال گذشته با یک عقب ماندگی مواجه شده و باید خود را به جایگاه واقعی خود برساند و برای اینکه این هدف محقق شود باید بتوانند به پژوهش اهمیت بدهد و مشکلات خود را حل کند بر همین اساس تمامی مراکز علمی کشور باید در بزرگداشت پژوهش تلاش کنند.

دبیر ستاد هفته پژوهش با تأکید بر اینکه خوشبختانه در دولت سیزدهم به این موضوع اهتمام ویژه ای داده شده است، ادامه داد: در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای منتهی شدن تحقیقات به حوزه فناوری کارهای جدی شده است و معاونتی در وزارت علوم به وجود آمده که این موضوع در تخصیص گرندهای تحقیقاتی خود را نشان داده است و دانشگاه بوعلی سینا هم گام‌های خوبی را در این زمینه برداشته است.

رضوان با اشاره به اینکه برنامه های هفته پژوهش از ۱۱تا ۱۷ آذر شروع می شود، گفت: در روز اول این هفته زنگ پژوهش در مدرسه شهیده کورکچی همدان به صدا در می‌آید.

وی با بیان اینکه برنامه‌های متنوع زیادی در این هفته دیده شده است، اظهار کرد: اعتبارات هفته پژوهش استان همدان ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد هفته پژوهش استان همدان با اشاره به برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان همدان، یادآور شد:  ۱۷ دستگاه و دانشگاه استان اعلام کردند که غرفه داشته باشند.

رضوان با اشاره به تقدیر از افرادی که در زمینه‌های مختلف پژوهش داشتند، افزود: دانشجویان و پژوهشگران برتر مشخص شدند به طوریکه دو نفر معلم برتر، سه بانوی برتر و ۱۸ نفر در حوزه فناوری، سه کشاورز و سه مدیر نماینده دستگاه های اجرایی در حوزه تحقیق و پژوهش معرفی خواهند شد. 

وی از برگزاری ۴۵ کارگاه علمی و عمومی در هفته پژوهش خبر داد و خاطرنشان کرد: در هفته پژوهش امسال از دانشجویان به عنوان پژوهشگر حوزه دانشجویی تقدیر خواهد شد همچنین دو بانویی که در حوزه کارآفرینی فعالیت داشتند و دو کشاورز برتر که نوآوری داشتند امسال و برای نخستین‌بار تقدیر می‌شوند.

وی درباره بازتاب هفته پژوهش در جامعه، افزود: هفته پژوهش از این جهت اهمیت دارد که  همه آحاد جامعه درگیر این موضوع شوند به طوریکه همه ادارات و سازمان ها به ویژه دانشگاه ها درگیر این موضوع شوند و کارکردهای این مراکز در طول یک‌سال در هفته پژوهش ارائه می شود.

دبیر ستاد هفته پژوهش با تأکید بر اینکه در این هفته جهتگیری تحقیقاتی سال آینده برای پژوهشگران تعیین می‌شود، تصریح کرد: برگزاری مناسب این هفته انعکاسی از فعالیت‌های همه پژوهشگران و مرکز علمی و تحقیقاتی دارد.

رضوان اذعان کرد: تحقیق تنها ویژه مراکز تحقیقاتی نیست بلکه همه جامعه باید در سازمان‌ها و ارگان‌ها در راستای حل مشکلات خود تلاش کنند بنابراین در این هفته تقدیر از مجموعه سازمان‌ها و ارگان‌ها در برنامه است.

وی خاطرنشان کرد: هدف‌گیری حوزه های مختلف در زمینه پژوهش دو بخش است؛ اول اینکه ما بتوانیم کشور را در حوزه های مختلف در مرز دانش نگهداریم و کشور بتواند در زمینه تولید دانش پیشرفت کند و دوم اینکه راه حل برای رفع مشکلات کشور داده شود.

رضوان تأکید کرد: دانشمندان ما توانستند در مرز دانش حرکت کنند و در برخی حوزه ها سطح دانش را در سطح جهان ارتقاء دهند.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا ادامه داد: حدود هفت نفر از دانشمندان دانشگاه بوعلی جزو دانشمندان یک درصد دنیا و ۱۹ نفر از دانشمندان دانشگاه بوعلی جزو دانشمندان دو درصد جهان هستند که  توانستند دانش را در سطح ارتقاء دهند.

وی درباره کاربردی بودن تحقیقات و رفع مشکلات استان از طریق پژوهش، اظهار کرد: در دوسال گذشته جلسات مختلفی تشکیل دادیم تا بودجه‌های تحقیقاتی استان به سمت پروژه های تحقیقاتی سوق داده شود و اغلب محققانی که این پروژه‌ها را عهده دار می شوند از دانشگاه هستند.

رضوان تصریح کرد: حوزه ارتباط با صنعت در دانشگاه فعال شده است و قراردادهای پروژه های تحقیقاتی با واحدهای صنعتی افزایش یافته و در سطح ملی اثر گذار هستند.

دبیر ستاد هفته پژوهش گفت: در حوزه علوم انسانی دانشمندان ما در حوزه های مختلف علوم انسانی مقالات و تحقیقات خوبی داشتند و در حوزه معماری و شهرسازی اساتید کمک‌های زیادی به مجموعه شهری داشتند و شهرداری تمام مسائل خود را به اساتید دانشگاه بوعلی می دهد تا از طریق اساتید حل شود.

وی با بیان اینکه ۷۸ شرکت دانش بنیان فعال در استان داریم، خاطرنشان کرد: ۲۰ شرکت دانش بنیان و واحد فناور انتخاب شدند که در روز اختتامیه معرفی می شوند.

​​​​​​انتهای پیام 

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.