به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، کریمی در بازدید از مسیر مواصلاتی سرمشهد کازرون به خیرک دشستان بوشهر ضمن اشاره به اینکه مسیر درحال مرمت و بهسازی، یکی از درخواست های بلندمدت و بیش از ۴۰ساله ایلات، طوایف و تیره های عشایری شهرستان های کازرون فارس و دشتستان بوشهر بوده است، گفت: دلیل اهمیت راهسازی و راهگشایی این مسیر، تردد عشایر از این جاده و حضور مناطق و مراتع عشایر در اطراف و حواشی آن است.
وی در ادامه افزود: باتوجه به احصاء مشکلات شهرستان های استان فارس توسط تیم های فنی و مهندسی اداره کل امور عشایر فارس، مهمترین خواسته عشایر شهرستان کازرون بازگشایی و تردد از مسیر یاده شده بود که با برنامه ریزی های صورت گرفته و حمایت های فرماندار و مسئولین دستگاه های اجرائی شهرستان کازرون، طرح های مطالعاتی مسیر جاده و ابنیه های مورد نیاز آغاز و با تامین اعتبارات لازم از سوی اداره کل امور عشایر فارس طرح به مرحله اجرا رسید.
کریمی به نقش چشمگیر فرماندهی مهندسی تیپ تکاور بسیج سازندگی امام سجاد (ع) کازرون اشاره کرد و گفت: بعد از طی مراحل قانونی برای اجرای طرح مسیر تردد سرمشهد به خیرک و با پیگیری های اداره امور عشایر کازرون، رایزنی ها و مذاکرات لازم برای اجرای پروژه با استفاده از تجهیزات و تجربیات گسترده مهندسی تیپ تکاوری بسیج سازندگی امام سجاد(ع) این شهرستان در امر راهسازی و بهسازی مسیرهای تردد در مناطق روستایی و عشایری صورت گرفت.
مدیرکل امور عشایر فارس در رابطه با میزان پیشرفت پروژه افزود: جاده مواصلاتی از سرمشهد تا مرز استان بوشهر مسافتی در حدود 13 کیلومتر میباشد که تمام مسیر کاملا بازگشایی و راهسازی شده است و 6 کیلومتر این طرح بطور کامل زیرسازی مهندسی گردیده و همچنین 1400 متر ابتدای مسیر نیز آسفالت شده است.
وی در ادامه گفت: باتوجه به انجام مطالعات لازم در طول مسیر این جاده تا مرز استان بوشهر نیاز به 27 ابنیه در حوزه استحفاضی کازرون جهت حفظ آن از خطرات سیلابها و... دارد که از این تعداد 5 ابنیه بطور کامل انجام شده است و ۲۷ ابنیه دیگر در حال احداث است.
کریمی در انتهای صحبت های خود به اهمیت اتمام پروژه مسیر مواصلاتی یاد شده اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه این راه از منظر پدافند غیرعامل نیز بسیار پراهمیت است علاوه برآن قابلیت تبدیل به مسیر و شاهراه اقتصادی عشایری و روستایی در ابعاد گردشگری، کشاورزی، دامداری و... بین دو استان فارس و بوشهر را داراست و باعث خروج بخش جره بالاده و روستای سرمشهد از بن بست و اتصال آنها در کوتاه ترین زمان به استان بوشهر میشود، لذا تا این لحظه قریب 20 میلیارد ریال از طریق اداره کل امور عشایر فارس هزینه شده است.
رستمی، مدیر امور عشایر استان بوشهر هم با اشاره به جایگاه ویژه اقتصادی و قرابت فرهنگی مناطق عشایری خیرک و سرمشهد گفت: منطقه خیرک دشتستان دارای طبیعت بکر و چشم نوازی است که اجرای پروژه بزرگ جاده مواصلاتی خیرک به سرمشهد میتواند نقش بسزایی در توسعه گردشگری عشایری این منطقه و به بالافعل رساندن ظرفیت بسیار بالای گردشگری این منطقه داشته باشد.
وی در ادامه افزود: با اجرای این طرح، ضمن کوتاه و هموار شدن مسیر مواصلاتی، عبور و مرور تسهیل یافته و باعث ارائه خدمات بیشتری به عشایر و روستائیان این مناطق می گردد، لذا امروز با همت مسئولین هردو استان تصمیمات خوب و جدی جهت اجرای آن اتخاذ شده است.
رستمی در انتها به اختصاص اعتبار ۴ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده امور عشایر بوشهر اشاره کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد که این پروژه طی یکسال آینده به بهره برداری رسیده و در دسترس عشایر و عموم مردم قرار گیرد.
بخرد، فرماندار کازرون نیز طی سخنانی این پروژه بزرگ دو استان را محصول یک کار جهادی و با انسجام دو شهرستان کازرون و دشستان معرفی کرد و گفت: از سوی استان فارس و شهرستان کازرون و روستای سرمشهد پروژه به مراحل پایانی خود نزدیک شده است و با توجه به اینکه این راه را باید بین دو بخش درنظر بگیریم، باید این مسیر را یک مسیر آلترناتیو و جایگزین قرار دهیم که در صورت نیاز و از منظر پدافند غیرعامل بتوانیم در موارد اختصاصی استفاده کافی را از آن داشته باشیم.
وی در ادامه افزود: با در نظر گرفتن منابع بین بخشی شهرستان های مرزی فارس و بوشهر امیدواریم این جاده که در جهت حفظ امنیت و بهره مندی از منابع هر دو شهرستان برای اهالی آنها و عموم مردم در دست احداث است را طی یکسال آینده به بهره برداری کامل برسانیم.
پایان پیام/ن/ک