اقدام ضد ایرانی امریکا در شورای حکام

صدا و سیما جمعه 08 اسفند 1399 - 17:29
کارشناس مسائل امریکا تصریح کرد: اقدام امریکا در ارائه پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس سبب اجماع قوای سه گانه و گروه‌های سیاسی در کشور می‌شود.

اقدام ضد ایرانی امریکا در شورای حکامآقای فواد ایزدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به سفر هفته گذشته مدیر کل آژانس به تهران و توافق با سازمان انرژی اتمی گفت: آقای گروسی پس از بازگشت به وین، این توافق را رضایت بخش دانست و اعلام کرد همه خواست‌هایی که برای رصد و بازرسی مراکز هسته‌ای ایران نیاز داشت به دست آورده است.
وی افزود: برغم این انعطاف بالا در همکاری با آژانس، امریکایی‌ها دیروز متن پیش نویس قطعنامه‌ای را علیه کشورمان منتشر کردند.
آقای ایزدی گفت: این موضوع نشان می‌دهد که هر قدر با آژانس همکاری کنیم از آن سو، برخورد با کشورمان و مشکلات ما با آژانس نه فقط حل و فصل نمی‌شود بلکه بدتر هم می‌شود.
این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: نتیجه‌ای که مسئولان باید از این موضوع بگیرند این است که همکاری فراپادمانی با آژانس در چارچوب منافع کشور نیست، چون این حد از انعطاف هم طرف مقابل را راضی نمی‌کند.
وی همچنین درباره علت ادامه سیاست‌های ترامپ در دولت بایدن، برغم برخی خوشبینی‌ها گفت: سیاست‌های امریکا علیه ما خصمانه است چه در مقابل آژانس انعطاف نشان دهیم چه ندهیم و نتیجه منطقی این می‌شود که ایران باید طبق منافعش عمل کند و دغدغه انعطاف با آژانس و میزبانی آقای گروسی را نداشته باشد.
آقای ایزدی، ادامه سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ در دولت بایدن را ناشی از خصومت تاریخی امریکا علیه ایران دانست فارغ از این که جمهوری خواهان یا دموکرات‌ها حاکم باشند.
وی گفت: امریکایی‌ها اصولا علیه ملت ایران توطئه می‌کنند و این دشمنی، لزوما ربطی به جمهوری اسلامی ندارد؛ سابقه این خصومت به ۸۰ سال پیش یعنی از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ علیه مردم ایران بازمی گردد.
آقای ایزدی تصریح کرد:، اما این که چرا برغم این سابقه دشمنی، برخی در داخل نگاه خوش بینانه به امریکا دارند خودشان پاسخ دهند که چرا از تاریخ درس نمی‌گیرند و به جای مقابله با زیاده خواهی امریکا؛ با منتقدان داخلی درگیرند.
این کارشناس مسائل بین الملل همچنین درباره پیش بینی اش از نتیجه نشست هفته آینده شورای حکام آژانس گفت: ما تجربه خیلی خوبی با آژانس نداشتیم و دموکرات‌ها نیز در اجماع سازی در عرصه بین الملل بهتر از جمهوری خواهان عمل می‌کنند.
وی، نتیجه بهره مندی از این تجربیات را برای کشور، ضرورت اصلاح و تجدیدنظر در سیاست‌هایی دانست که تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.
آقای ایزدی در پایان تاکید کرد: اگر سیاست تعامل با غرب و انعطاف بیش از حد، نه فقط منافع ما را تامین نکرده بلکه اهرم‌های قدرت ما را محدود کرده است، پس سیاست خارجی ما نیازمند اصلاح است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.