کاربراتور قطعهای حیاتی در سیستم سوخترسانی خودرو است که وظیفهی مخلوط کردن هوا و سوخت را به نسبت مناسب برای احتراق در موتور بر عهده دارد. با گذشت زمان و به دلیل عوامل مختلفی، کاربراتور ممکن است دچار نقص فنی شده و نیاز به تعمیر پیدا کند. در این مقاله، به طور جامع به نحوه تعمیر کاربراتور میپردازیم.
یکی از مشکل زاترین و کم فهم ترین قطعات هر خودروی کلاسیک کاربراتور آن است. هر چیز دیگری در ماشین کلاسیک شما آماده رانندگی است ، اما یک مشکل کوچک ناشی از کربوهیدرات باعث رانندگی ضعیف و سردرد خاصی برای هر کسی که پشت فرمان است، میشود. همه نمی توانند کاربراتور را تعمیر کنند. تعداد کمتری هنوز تمایلی به کار روی یکی از آنها دارند، اما درک نحوه کار آنها تا حد زیادی به کاهش ناامیدی در هنگام بروز مشکلات کمک می کند.
ابتدا، درک نمودار اصلی کاربراتور مهم است. سپس با قطعات کاربراتور و عملکرد آنها آشنا شوید. هنگامی که نمودار و قطعات را بررسی کردید، می توانید بر روی عیب یابی اولیه تعمیر کاربراتور کار کنید.
هوا از بالای کاربراتور (یا کناره یا پایین بسته به طراحی کاربراتور) در مسیر خود به منیفولد ورودی و در نهایت محفظه احتراق هر سیلندر وارد می شود. گلوی کاربراتور، سوراخ یا بشکه، گذرگاهی است که هوا از آن عبور می کند. فلش های آبی رنگ را در نمودار کاربراتور زیر مشاهده کنید.
بخش گردن به پایین این گذرگاه که در وسط باریکتر و قبل و بعد از آن پهن تر است - ونتوری نامیده می شود. همانطور که هوا از این محدودیت عبور می کند، سرعت آن افزایش می یابد. تغییر سرعت در جریان هوا باعث کاهش فشار می شود و بنزین را از طریق یک تغذیه کوچک در کناره ونتوری می کشد. هدف اتمیزه کردن (atomize) تبدیل سوخت به یک غبار ریز است که با هوای عبوری مخلوط می شود و تا منیفولد ورودی ادامه می یابد.
هنگامی که هوا و سوخت در ونتوری حرکت می کنند، با مانع دیگری به نام صفحه دریچه گاز مواجه می شوند، دیسکی که برای کنترل میزان هوای ورودی به موتور باز و بسته می شود. صفحه گاز بخشی است که با فشار دادن پای خود روی پدال گاز حرکت می کند. کاربراتور بقیه کارها را با اندازه های مختلف لوله و وجود یا عدم وجود خلاء ایجاد شده در اثر تغییر فشار انجام می دهد.
اگر قطعات کاربراتور همانطور که باید کار می کنند، نسبت ایده آل هوا به سوخت برای کارایی، بر حسب وزن، 14.7:1 است. میزان و نسبتی که سوخت و هوا وارد موتور می شود به آنچه راننده از موتور می خواهد بستگی دارد.
چندین متغیر نیز وارد بازی می شوند. برای شروع، وقتی صفحه دریچه گاز را به طور ناگهانی روی یک موتور در حال کار باز میکنید، خلاء برای یک لحظه تقریباً به صفر میرسد و باعث میشود که موتور دچار لغزش شود. اکثر کاربراتورها از یک پمپ گاز استفاده می کنند، که اساساً یک تفنگ پاشش بنزینی است که سوخت را به گلوی کاربراتور پرتاب می کند تا مخلوط هوا و سوخت را قبل از بازگشت خلاء موتور غنی کند.
سیستم تامین سوخت کاربراتوری یک نسخه مینیاتوری از سیستم سوخت خودرو است. یک مخزن، برخی لوله کشی، و یک خروجی وجود دارد. مخزن به عنوان کاسه شناخته میشود. معمولاً یک شناور لولایی در داخل وجود دارد که با سطح سوخت بالا و پایین می رود. هنگامی که سطح سوخت در کاسه پایین است، شناور غرق می شود و دریچه ای را باز می کند که اجازه می دهد بنزین بیشتری وارد مخزن شود. سپس از آنجا از طریق یک سوراخ اندازه گیری به نام جت به داخل انواع نازل های سوخت عبور می کند.
کاربراتورها را می توان به دو گروه طبقه بندی کرد: آنهایی که از جت اندازه گیری و مجموعه میله متحرک استفاده می کند - مانند کاربراتور Rochester Quadrajet - و گروهی مانند کاربراتور Holley که از جت اندازه گیری و شیر قدرت استفاده می کند. هدف برای هر دو سیستم یکسان است و به کاربراتور توانایی انطباق با شرایط مختلف دریچه دور آرام، انتقال خاموش، کروز و دریچه گاز در حالت باز را می دهد.
در سیستم میله و جت اندازهگیری، جت در یک مکان ثابت قرار دارد و هنگامی که محدودیتی ندارد، مقدار مشخصی سوخت جریان خواهد داشت. میله - کوچک و مخروطی - به داخل و خارج جت حرکت می کند تا سطوح سوخت را به سیستمهای ترکیب کاربراتور تغییر دهد. در کاربراتورهایی که از یک شیر قدرت استفاده میکنند، هنوز یک جت اندازهگیری وجود دارد که بیشترین کنترل سوخت را انجام میدهد. با این حال، یک شیر کوچک در شرایط کاملاً باز گاز باز میشود تا سوخت اضافی را برای حداکثر قدرت تحویل دهد.
اولین قدم در تعمیر کاربراتور، عیبیابی دقیق مشکل است. علائم مختلفی میتوانند نشاندهندهی نقص فنی در کاربراتور باشند، از جمله:
– مشکل در روشن شدن خودرو
– دود سیاه از اگزوز
– ریپ زدن موتور
– افزایش مصرف سوخت
– نشت بنزین
– کاهش شتاب خودرو
با بررسی علائم و انجام تستهای مختلف، میتوان به محل دقیق مشکل پی برد.
قبل از شروع، حتماً مطمئن شوید که در هنگام برخورد با منابع بازیابی سوخت، یک کپسول آتشنشانی در دسترس داشته باشید. از عینک ایمنی و لباسهایی ساخته شده از الیاف طبیعی استفاده کنید (که در صورت بروز آتش سوزی، به پوست شما آسیب نمیرساند).
برای بررسی تحویل سوخت، خط سوخت را از محل ورود به کاربراتور جدا کنید و از یک لوله لاستیکی برای هدایت جریان به داخل یک بطری یا ظرف مشابه استفاده کنید. اگر موتور شما دارای پمپ سوخت مکانیکی است (بیشتر پمپهای سوخت الکتریکی جریان ثابتی دارند)، سوخت باید با شدتی قوی به بیرون برود. هنگامی که دیگر به آن نیاز ندارید، آن را در یک ظرف ضدآتش بریزید. برای بررسی وجود جرقه، موتور را با استفاده از یک سیم شمع که با یک پیچ گوشتی یا یک تکه فلز به بلوک موتور متصل کردهاید، بچرخانید.
در فاصله 1/16 تا 3/32 اینچ، باید یک جرقه آبی بین فلز و بلوک مشاهده کنید. (از تماس مستقیم با فلز خودداری کنید، در غیر این صورت شوک ناراحت کنندهای خواهید گرفت.)
آنها نامرئی هستند و برای هر کسی که در حال تعمیر یک کاربراتور است، عذاب آور است.. ابتدا، به دنبال لولههای ترک خورده یا جدا شده بگردید. با روشن بودن موتور، مایع راه انداز را در اطراف پایه کاربراتور و منیفولد ورودی اسپری کنید. اگر سرعت موتور کمی افزایش یابد، احتمالاً در نزدیکی آخرین جایی که مایع را پاشیده اید، نشتی دارید و باید آن را تعمیر کنید. ترک ها نیاز به تعمیر دارند و اگر پایه کاربراتور (جایی که با منیفولد ورودی جفت می شود) تاب خورده باشد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که یک کاربر جدید تهیه و توسط یک متخصص نصب شود.
آیا پمپ شتاب دهنده کار میکند؟ در حالی که موتور خاموش است، به گلوی کاربوراتور نگاه کنید و اتصال دریچه گاز را با دست کار بدهید. آیا یک فن اسپری خوب در نزدیکی بالای گلو بیرون می زند؟ اگر چنین است، احتمالاً پمپ شتاب دهنده همان کاری را که قرار است انجام دهد، انجام می دهد. در غیر این صورت، چکه می کند. که ممکن است درزگیری داخل پمپ خراب شده باشند و نیاز به تعویض داشته باشند.
پس از بررسی عیب های کاربراتور می توانید آن ها را تعمیر و قطعات آن تمیز کنید.
پس از عیبیابی، باید کاربراتور را از موتور جدا کرد. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:
باتری را جدا کنید: برای جلوگیری از جرقه و خطر برق گرفتگی، قبل از شروع کار، باتری را جدا کنید.
فیلتر هوا را بردارید: فیلتر هوا را از روی کاربراتور جدا کنید.
شلنگهای بنزین را جدا کنید: شلنگهای بنزین ورودی و خروجی را از کاربراتور جدا کنید.
پیچهای کاربراتور را باز کنید: پیچهایی که کاربراتور را به منیفولد ورودی نگه میدارند را باز کنید.
کاربراتور را جدا کنید: به آرامی کاربراتور را از منیفولد ورودی جدا کنید.
پس از جداسازی، باید کاربراتور را به طور کامل تمیز کنید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:
قطعات کاربراتور را جدا کنید: قطعات مختلف کاربراتور مانند سوزن، ژیگلور، دریچه گاز و محفظه شناور را جدا کنید.
قطعات را در شوینده غوطه ور کنید: قطعات را در یک شوینده مناسب مانند کاربراتور شور غوطه ور کنید.
با برس قطعات را تمیز کنید: با استفاده از یک برس نرم، جرم و کثیفی را از روی قطعات جدا کنید.
قطعات را با آب تمیز بشویید: قطعات را با آب تمیز بشویید تا تمام شویندهها از بین بروند.
قطعات را با هوای فشرده خشک کنید: قطعات را با هوای فشرده خشک کنید.
پس از تمیز کردن، قطعات کاربراتور را به دقت بررسی کنید. به دنبال هرگونه نقص، ساییدگی یا خوردگی باشید. در صورت نیاز، قطعات آسیب دیده را تعویض کنید. برخی از قطعاتی که ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند عبارتند از:
• سوزن و پمپ بنزین
• شناور
• شیر برقی
• جتها
پس از بررسی و تعمیر قطعات، کاربراتور را به ترتیب زیر مونتاژ کنید:
محفظه شناور را مونتاژ کنید: سوزن، ژیگلور و سایر قطعات را در محفظه شناور نصب کنید.
دریچه گاز را مونتاژ کنید: دریچه گاز و فنر را به محفظه شناور وصل کنید.
کاربراتور را به منیفولد ورودی وصل کنید: کاربراتور را به منیفولد ورودی وصل کنید و پیچهای آن را محکم کنید.
شلنگهای بنزین را وصل کنید: شلنگهای بنزین ورودی و خروجی را به کاربراتور وصل کنید.
فیلتر هوا را نصب کنید: فیلتر هوا را روی کاربراتور نصب کنید.
پس از تعمیر یا تعویض قطعات، باید کاربراتور را تنظیم کنید. تنظیم کاربراتور شامل تنظیم موارد زیر است:
– سطح شناور
– سرعت دور آرام
– مخلوط هوا و سوخت
– تنظیم دقیق کاربراتور برای عملکرد صحیح موتور ضروری است.
• قبل از شروع کار، حتماً دفترچه راهنمای خودرو خود را مطالعه کنید.
• از ابزار مناسب و باکیفیت برای تعمیر کاربراتور استفاده کنید.
• در صورت عدم تجربه کافی، از یک مکانیک متخصص کمک بگیرید.
محتوای موجود در این مقاله فقط برای کسب اطلاعات است و نباید به جای یک تکنسین یا مکانیک معتبر استفاده شود. اگر سؤال یا نگرانی خاصی در مورد هر یک از موضوعات مطرح شده در اینجا دارید، توصیه می کنیم با یک تکنسین یا مکانیک خبره مشورت کنید. تحت هیچ شرایطی مسئولیتی در قبال ضرر و زیان ناشی از اتکای شما به محتوایی نخواهیم داشت.
تعمیر یک کاربراتور امکان پذیر نیست. فقط به صبر، توجه به جزئیات و تحقیقات فراوان نیاز است تا بدانید کدام قطعات را باید تعویض کنید، چگونه آنها را تمیز کنید و چگونه همه آنها را دوباره با هم ترکیب کنید. تصور نکنید که کیت بازسازی کاربراتور تمام قطعات مورد نیاز شما را دارد و از انجام یک یا دو تمرین روی کاربراتور ساده ای که قصد استفاده از آن را در موتور خود ندارید نترسید. اگر بیشتر تمایل دارید که کاربراتور خود را برای سرویس یا تعمیر نزد یک متخصص ببرید، مطمئناً این یک گزینه است.
گردآوری: بخش خودرو بیتوته