سرهنگ ابراهیم ارزانی عنوان کرد: حوزه استحفاظی پلیس راه تهران بزرگ امتدادی در محدوده محورهای حمل و نقل پایتخت دارد.
این حوزه شامل مناطقی از شمال تا قبل از شهرستانک در آزادراه تهران - شمال، همچنین محورهای شمیرانات، لواسانات، میگون، آزادراه پردیس، جاده قدیم جاجرود و سایر جادهها مانند راههای ری و ورامین است. از جانب غرب، حوزه استحفاظی پلیس راه غرب استان تهران آزادراه تهران - کرج تا منطقه گرمدره را پوشش میدهد. همچنین از جنوب و شرق، آزادراه تهران - قم تا کیلومتر ۶۵، آزادراه غدیر تا کیلومتر ۳۱، جاده امامرضا تا سرتوتک و جادههای ری و ورامین نیز در این حوزه قرار دارند. در ضمن، آزادراه تهران - ساوه تحت فرماندهی پلیس راه غرب استان تهران قرار دارد.
وی ادامه داد: در مجموع حدود یک درصد راههای کشور در حوزه استحفاظی پلیس راه تهران بزرگ قرار دارد، اما برابر آمارها حدود ۱۳ درصد ترددهای کل کشور از این راهها انجام شده است. همچنین پرترددترین محور مواصلاتی کشور یعنی آزادراه تهران - کرج نیز در حوزه استحفاظی پلیس راه تهران بزرگ قرار دارد. بهطوریکه روزانه حدود ۲۴۰ هزار تردد در آن انجام میشود.
به گفته فرمانده پلیس راه تهران بزرگ در مجموع در سال گذشته یک میلیارد و ۱۲۸ میلیون و ۳۴۵ تردد در جادههای استان تهران ثبت شده که حدود نیمی از آن یعنی معادل ۶۰۰ میلیون تردد در حوزه ترافیک بزرگ انجام شده است. همچنین در سال ۱۴۰۲ با تلاش همکاران پلیس راه و همکاری خوب مردم، ما شاهد کاهش شش درصدی شمار جانباختگان تصادفات جادهای در حوزه استحفاظی تهران بزرگ بودیم.
رئیس پلیس راه پایتخت با بیان اینکه اوج تصادفات در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۰ رخ داده و به بازگشت از محل کار و خستگی و خوابآلودگی رانندگان بازمیگردد تصریح کرد: ۲۶ درصد علت تصادفات در جادههای تهران بزرگ عدم توجه به جلو است.
ارزانی درباره استفاده از پهپاد برای رصد وضعیت ترافیکی محورهای مواصلاتی نیز گفت: بکارگیری پهپادها برنامهریزی شده و لیکن هنوز به پلیس راه پایتخت اختصاص پیدا نکرده است.
وی با بیان اینکه تردد برخی خودروها از لاین اضطرار با سرعت بالا منجر به وقوع تصادفات فوتی با خودروهای متوقف در این معبر شده است گفت:: لاین اضطرار مخصوص خودروهای امدادی، پلیس و امداد رسان است و پلیس با آن برخورد خواهد کرد.
رئیس پلیس راه پایتخت با بیان اینکه تردد موتورسیکلت در کلیه آزادراهها ممنوع است افزود: مأموران پلیس راه به محض مشاهده با تردد موتورها در آزادراه برخورد کرده و موتورها توقیف می شوند؛ موتورهای سنگین هم که اصلا اجازه تردد نداشته و به محض مشاهده توقیف میشوند.
ارزانی همچنین درباره کاهش آمار تصادفات جادهای نیز گفت: هدفگذاری ما کاهش ۱۰ درصدی شمار قربانیان حوادث رانندگی در جادههای تهران بزرگ است. این موضوع با کمک مردم و همچنین افزایش مبلغ جریمهها دستیافتنی خواهد بود.