درگذشت سازنده پیشکسوت سازهای ایرانی

دنیای اقتصاد شنبه 05 خرداد 1403 - 00:05
دنیای اقتصاد: فرمان مرادی، سازنده پیشکسوت و برجسته سازهای ایرانی، درگذشت. این هنرمند که زاده پنجم خرداد ۱۳۲۶ در کرمانشاه بود، علاوه بر ساخت و مرمت سازهای مختلف، دستی در نوازندگی سازهای مختلف از جمله‌ سه‌تار، تار و تنبور داشت. او فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۴۹ و در مرکز حفظ و اشاعه‌ موسیقی سنتی آغاز کرد. بعدها سرپرست و مدرس کارگاه سازسازی این مرکز شد. مرادی در ساخت تنبور نیز از راهنمایی‌‌های علمی استاد الهی، نوازنده‌ تنبور، بهره گرفت. او چندین نوع سه‌‌تار، تنبور، کمانچه و تار طبق الگوی اساتید گذشته‌ این سازها یا به صورت ابتکاری می‌‌ساخت.

مرادی به خاطر موقعیت شغلی خود در مرکز حفظ و اشاعه از راهنمایی‌‌های هنرمندانی چون داریوش صفوت، احمد عبادی، سعید هرمزی، یوسف فروتن، علی‌‌اصغر بهاری، علی تجویدی، فرهنگ شریف، جلیل شهناز، منصور نریمان، فریدون حافظی، غلامحسین بیگجه‌‌خانی و محمد مقدسی برای ساختن سازهای خود استفاده برد. او کتابی نیز با عنوان «سوز و ساز عشقی» (درباره‌ هنر و زندگی محمد نوایی) تالیف کرده که توسط نشر تصنیف منتشر شده است. مرادی در سال ۱۳۷۲با رتبه‌ ۵ سازسازی و با ۲۳ سال سابقه‌ کار در مرکز حفظ و اشاعه‌ موسیقی بازنشسته شد. او از این سال به بعد نیز به عنوان مدرس و کارشناس مرکز فعالیت داشت.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.