تهران در آستانه خشکسالی

صدا و سیما یکشنبه 06 خرداد 1403 - 12:41
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: با وجود بارندگی‌های مطلوب کشور، در تهران در آستانه خشکسالی هستیم.

تهران در آستانه خشکسالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران که برای ارائه گزارش از عملکرد این شرکت در دویست و سی و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران حاضر شده بود، گفت:میزان بارندگی در تهران سالیانه ۲۸۰ میلی متر است و بر اساس گزارش‌های هواشناسی در سه سال اخیر خشکسالی هواشناسی داشتیم و در این سه سال گستره بارندگی کمتر از ۲۸۰ میلی متر بود.

محسن اردکانی افزود: امسال میزان بارندگی ۱۷۵ میلی لیتر بوده و در مقایسه با میانگین بلندمدت ۳۳ درصد کاهش داشته است و با وجود بارندگی‌های مطلوب کشور در تهران در آستانه خشکسالی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: گرچه میزان ذخایر در مقایسه با سال قبل ۳۳ درصد بیشتر است، اما این به سد طالقان برمی گردد و دیگر سد‌ها در مقایسه با سال‌های قبل به میزان ۱۰ درصد ذخیره کمتری دارد و باید پنج هزار میلیارد تومان برای انتقال آب سد لار و سد طالقان اختصاص یابد. محسن اردکانی افزود: تابستان امسال فقط با صرفه جویی در مصرف آب مشکلی در شهر نخواهیم داشت.

محسن اردکانی در ادامه از بهره برداری از تصفیه‌خانه شماره پنج تا پایان سال خبر داد و گفت: با توجه به افزایش جمعیت شهر تهران، باید اقدامات پیشران درشهر قبل از ایجاد زیرساخت‌ها انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: قانون به ما اجازه می‌دهد از محل تبصره سه برای اجرای طرح‌های سرمایه‌ای اختصاص داده شود پس از اینکه شورای شهر تهران مصوبه می‌دهد حتما وزارت نیرو باید ابلاغ مصوبه را انجام دهد و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، این اصلاحات انجام خواهد شد.

تهران در آستانه خشکسالی

در ادامه دویست و سی و نهمین جلسه شورای شهر، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا در واکنش به گزارش مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: بنده در بازدیدی که از ناحیه سه منطقه ۱۹ داشتم شاهد جریان فاضلاب شهری بودم.

احمد صادقی افزود: این فاضلاب در حال ورود به دشت‌های پایین دست است و به محصولات کشاورزی آسیب می‌زند، زیرا هنوز اتصال فاضلاب به تصفیه خانه‌ها کامل انجام نشده است و از این دست موارد در سطح شهر زیاد داریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت:نصب شیر قطع اضطراری هنوز به سرانجام نرسیده است و باید این کارگروه تشکیل شود و، چون موضوع آب اضطراری است باید مسئولیت دبیری آن به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران واگذار شود.

تهران در آستانه خشکسالی

حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران نیز در ادامه این جلسه از رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و رئیس کمیته بودجه شورا خواست از نحوه عملکرد حوزه فاضلاب گزارشی ارائه کنند.

تهران در آستانه خشکسالی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه مهمترین وظیفه در مدیریت شهری نظافت شهر است، گفت: درخواست مردم از ما آراستگی شهر است و یکی از مهمترین ابزار آن اجرای کامل سیستم فاضلاب است که نمی‌دانیم برنامه زمان بندی برای این سیستم طراحی شده یا خیر؟

ناصر امانی افزود: در مناطق ۲۱ و ۲۲ هنوز سیستم فاضلاب اجرایی نشده یا در برخی محلات منطقه ۱۲ با اینکه سیستم فاضلاب اجرایی شده، انشعابات متصل نشده است. امانی تاکید کرد: اولویت اقدامات باید اجرای سیستم فاضلاب باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا افزود: یکی دیگر از مشکلات آبیاری بوستان‌ها آبرسانی نشدن به موقع است که در سه بوستان مهم لویزان، چیتگر و سرخه حصار که آبیاری بر عهده شهرداری است تعداد زیادی از درختان به علت آبرسانی نشدن به موقع خشک شده و باید قطع شوند.

تهران در آستانه خشکسالی

رئیس کمیته سلامت شورا هم در این جلسه تأکید کرد: به علت نبود سیستم فاضلاب در منطقه ۲۲ فاضلاب برخی برج‌ها رها شده بود که مشکلات زیست محیطی را به دنبال داشت.

سوده نجفی افزود:اتصال فاضلاب این منطقه به سیستم فاضلاب شهر باید با همکاری شهرداری و آبفا انجام شود. عضو شورای شهر تهران همچنین تاکید کرد: به علت مشکل کم آبی باید به فرهنگسازی به ویژه در سنین پایین برای صرفه جویی در مصرف آب توجه شود که متأسفانه این موضوع هم در آبفا و هم مدیریت شهری ضعیف است و باید به آن توجه شود.

تهران در آستانه خشکسالی

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا هم از هدررفت ۳۰ درصدی آب بنا بر اخبار غیررسمی خبر داد و گفت:در اخبار غیررسمی عدد ۳۰ درصدی هدررفت را دیده ایم، اما آمار رسمی و گزارشی از برنامه ریزی برای جلوگیری از هدررفت ارائه نشده است.

تهران در آستانه خشکسالی

رئیس کمیته عمران شورا نیز از تخلیه غیرمجاز فاضلاب در سیستم آب شهری انتقاد کرد و گفت: شرکت خاکریز آب تمام نقاطی که فاضلاب به سیستم آب وارد می‌شود، شناسایی کرده و درخواست داریم گزارش آن ارائه شود.

محمد آقامیری افزود: به علت خشکسالی مشکلات زیست محیطی و فرونشست را شاهد هستیم و پیش بینی شده که میزان کسری آب به ۲۲۰ میلیارد لیتر برسد بر این اساس گزارش‌ها درباره جلوگیری از فرونشست و همچنین تمهیدات بهداشتی در زمان وقوع حوادثی همچون زلزله به جز ایجاد مخازن آب اضطراری باید ارائه شود.

تهران در آستانه خشکسالی

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا هم خواستار افزایش حق‌آبه بوستان‌ها شد و افزود: انتقال آب از رینگ قمر بنی هاشم حتما می‌تواند اقدامی مناسب در آبرسانی به تهران باشد.

مهدی پیرهادی همچنین خواستار نصب مخزن آب اضطراری دربیمارستان‌ها شد و گفت: باید حداقل در ۱۰ بیمارستان مخزن آب اضطراری ایجاد شود.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: مناطق ۹، ۱۸، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ با مشکل فاضلاب روبه رو هستند، باید به صورت ویژه به مشکل فاضلاب این مناطق رسیدگی شود که جلساتی را با شرکت آبفا در این خصوص برگزار خواهیم کرد.

تهران در آستانه خشکسالی

مدیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم در این نشست، ذخیره‌سازی آب برای شرایط اضطراری و توزیع آن را از وظایف وزارت نیرو برشمرد و گفت: برای بازسازی شبکه آب باید برنامه‌ریزی جدی شود تا علاوه بر جلوگیری از هدررفت آب، از فروریزش‌ها جلوگیری شود.

علی نصیری افزود: میزان هدررفت آب به ۴۰ درصد می‌رسد. مدیرعامل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین گفت: مصوبه شورا در زمینه آب اضطراری مصوبه‌ای مترقی است و ماده ششم مصوبه شورا تحت عنوان آبرسانی اضطراری که در سال ۱۳۹۷ تصویب شده به ایجاد کارگروهی برای پایش اشاره کرده است که رئیس و دبیر و اعضای ان تعیین شدند، اما در این دوره حتی یک جلسه کارگروه نیز برگزار نشده و اگر صلاح دیده شود، دبیری کارگروه به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران واگذار و دبیرخانه در سازمان ایجاد شود.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.