مسائل معیشتی و اقتصادی اولویت نمایندگان مجلس دوازدهم است

صدا و سیما سه شنبه 08 خرداد 1403 - 00:26
تقی‌پور نماینده مجلس گفت: مسائل معیشتی و اقتصادی طبق شعار سال مورد توجه و پیگیری نمایندگان مجلس دوره دوازدهم است.

مسائل معیشتی و اقتصادی اولویت نمایندگان مجلس دوازدهم است

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، آقایان مالک شریعتی نیاسر نماینده مجلس دوازدهم با حضور در استودیو ، رضا تقی پور نماینده مجلس در ارتباط تصویری و جعفر قادری نماینده مجلس تلفنی روز دوشنبه  ۷ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر به موضوع اولویت مجلس دوازدهم پرداختند.

مقدمه : همانطور که مستحضر هستید مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم امروز با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب به مجلس دوازدهم آغاز شد که پیام معظم له امروز حاوی نکات بسیار مهمی بود که ما در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با حضور میهمانانی که خواهیم داشت به تبیین برخی از فراز‌های این پیام خواهیم پرداخت و البته در ادامه به مهم‌ترین اولویت‌های پیش روی مجلس دوازدهم نیز خواهیم پرداخت.

سوال: در یک دقیقه ارزیابی کلی تان را از پیام رهبری معظم انقلاب بفرمایید.
شریعتی نیاسر: به نظر من خیلی دقیق نسبت به وظایف مجلس و آینده نگری برای تاثیر آن وظایف در زندگی مردم بود، برخی هایش جدید هم بود نسبت به پیام‌های دوره‌های گذشته و حتما قابل بحث و بررسی و دقت نظر نمایندگان است.

سوال: شما اشاره کردید که برخی از نکات این پیام نکات جدیدی بود، به صورت عنوانی اگر بخواهید اشاره کنید کدام نکات را جدید برمی شمرید؟
شریعتی نیاسر: جدید نه به معنای این که در منظومه فکری رهبر  معظم انقلاب نبوده و نمی‌شد پیش بینی کرد. تاکید ویژه در بعضی از موضوعات اتفاق افتاد از جمله آن موضوعات که به نظر من خیلی مهم بود، بحث این بود که نمایندگان در مصوبات خودشان اولا ملی نگاه بکنند یعنی ضمن این که نماینده حوزه انتخابیه خودشان هستند، حتما در تعیین قوانین جدید یا بحث‌های نظارتی که دارند که وظایف نمایندگان مردم هست در مجلس شورای اسلامی، نگاه ملی را و منافع ملی را اولویت قرار بدهند، البته همیشه گفته می‌شد، اما این که این نسبت حوزه انتخابیه با منافع ملی این برای اولین بار به معنای اینقدر دقیق و با جزئیاتش بیان شده بود.

نکته دوم هم بحث مصوبات عمرانی فراتر از طاقت بودجه سالانه کشور است، البته در مجلس یازدهم ، خوشبختانه یک اتفاق خوبی در حوزه بودجه‌های جاری کشور افتاد آن هم دو مرحله‌ای شدن بررسی بودجه بود، در مرحله اول کلیات و احکام که بررسی می‌شود سقف بودجه بسته می‌شود در مرحله دوم که لایحه می‌آید از این به بعد این طوری خواهد بود یعنی یکی از برکات مجلس یازدهم برای آینده این است که وقتی سقف بودجه را می‌بندیم دیگر در مصارف کسی نمی‌تواند پروژه جدیدی را اضافه بکند که در سقف نباشد و بتواند یک تحمیلی را به بودجه کشور داشته باشد ولی در همان مصوبات مرحله اول و بعد هم تقسیم بودجه‌های عمرانی کشور باز باید دقت نظر بکنند نمایندگان که خدایی نکرده یک هزینه زیادی را و یک تکلیف بیشتر از ظرفیت بودجه کشور را بار نکنند این‌ها تبدیل می‌شوند به پروژه‌های نیمه تمام و تبدیل می‌شوند به پروژه‌های ناتمام و بار می‌شوند روی کشور، انتظار ایجاد می‌کنند در مردم در هر حوزه انتخابیه که باشد، بهرحال ممکن است بنده در یک حوزه انتخابیه‌ای باشم بخواهم یک پروژه‌ای زودتر جلو برود ولی باید نگاه کنم که ببینیم این در ظرفیت بودجه کشور هست یا نه، این دو نمونه از نمونه‌هایی بود که می‌شود روی آن تاکید کرد اگر موارد دیگر هم فرصت شد عرض می‌کنم.

سوال: شاید برای نمایندگان تهران یک مقدار ساده‌تر باشد، ولی نمایندگانی که از استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه غیر از پایتخت وارد مجلس می‌شوند شاید یک مقدار برایشان سخت باشد که هم بخواهند نگاه کلان داشته باشد، چون آن وقت ممکن است و باید پاسخگوی مردم حوزه انتخابیه شان هم باشند یعنی خیلی‌ها ممکن است به ایشان نقد کنند که شما با این قول‌ها وارد مجلس شدید و از ما رای گرفتید که مثلا فلان جاده و فلان بیمارستان و فلان مدرسه راه اندازی بشود و این‌ها باید اتفاق بیفتد و این‌ها عملا در تضاد با آن کلان نگری و توجه ویژه به منافع ملی است آنها خیلی کارشان سخت‌تر است.
شریعتی نیاسر: بله حتما سخت است الان شرایطی که نمایندگان انتخاب می‌شوند و وعده‌هایی که می‌دهند در مجموع به دلیل این که ما یک خلاء مدیریتی داریم در حکمرانی محلی، حتما نیاز است که این فرمایش رهبری و این خط مشی‌ای که ایشان ریل گذاری که کردند برای مجلس دوازدهم تبدیل به یک ساختار قانونی بشود. این خلاء حکمرانی اینجاست که بسیاری از موضوعات محلی کشور این‌ها متولی متمرکزی ندارند یعنی چه؟ پارلمان‌های محلی که در قانون اساسی به اسم شورا‌های شهر و روستا هستند این‌ها اختیارات کافی ندارند که موضوعات اینچنینی را پشتیبانی کنند و این قدر خوب دنبال بکنند که نماینده مجلس از پیگیری آنها بی نیاز بشود بهرحال آسفالت کوچه یک موضوع محلی است، فلان پروژه راهسازی منطقه‌ای این‌ها باز مثلا. از این جنس آبرسانی به یک منطقه کوچک مثلا خط لوله‌های یک حوزه شهری یا روستایی، این‌ها کاملا مدیریت شهری، مدیریت روستایی باید این کار را انجام بدهد و باید تقویت بشود . شان مدیریت‌های شهری، مدیریت‌های روستایی و عملا پارلمان‌های محلی بتوانند این نقش را ایفا بکنند شورا‌ها و از آن طرف نحوه انتخاب نماینده‌های مجلس هم باید به نحوی باشد همزمان، یعنی ضمن این که مردم مطالبات شان پاسخ داده شود در پارلمان‌های محلی و مدیریت‌های محلی، از آن طرف هم نحوه انتخاب نماینده‌های مجلس باید حتما اصلاح بشود، خوشبختانه مجلس یازدهم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را در موارد بسیار خوبی اصلاح کرد یک مقدار بهتر شد، اما این هنوز جزو خلاء‌های قانونی ما است که نماینده مدل انتخابش به نحوی نباشد که مجبور بشود وعده‌هایی بدهد که آن وعده‌ها اولا ممکن است از طاقت کار نماینده فراتر باشد، ثانیا جزء وظایفش نیست، شما وظایف نماینده مجلس را و مجلس را که در قانون اساسی مطالعه می‌کنید یا در قوانین موضوعی کشور می‌بینید که دقیقا همین فرمایش رهبری است موضوعات ملی، قوانین کشور، بحث بودجه، بحث برنامه، قوانین مادر کشور درحوزه مثلا انرژی، درحوزه اقتصاد، صنعت .

نماینده مجلس ، نماینده کل مردم ایران است 

شریعتی نیاسر: منظور من آن کار‌های اجرایی روزمره‌ای است که حتما وظیفه نماینده نیست این‌ها حتما نیاز به یک تنظیم هم قانونی دارد و هم یک هماهنگی بین دستگاهی در کشور که این اتفاق بیفتد، اتفاقا یکی از دلایلی که نماینده‌ها ابتدای مجلس اعتبارنامه‌ها را به همدیگر رای می‌دهند و اعتبار نامه هم را تصویب می‌کنند این است که من نماینده از حوزه انتخابیه تهران هستم یک کس دیگر از حوزه انتخابیه کرمانشاه، یکی از حوزه انتخابیه اصفهان، وقتی نماینده‌ها به همدیگر اعتبارنامه هایشان را رای می‌دهند همه ملی می‌شوند، من به نمایندگی از کسانی که به من رای دادند در حوزه انتخابیه خودم، یک وکالتی دارم آن وکالتم را اعمال می‌کنم به بقیه هم رای می‌دهم از نظر بحث حقوقی این هست، حالا جنبه‌های دیگر هم دارد جنبه‌های نظارتی و بحث مبارزه با فساد و این‌ها هم دارد آنها سر جای خودش، اما اصل موضوع این هم هست یعنی نماینده ملی است، امروز هم فرمودند که شما نماینده کل مردم ایران هستید و باید نسبت به کل مردم دنبال کنید، یک نکته دیگر هم من اشاره کنم باز این را در دیدار‌هایی که سال‌های قبل خدمت ایشان داشتیم از نماینده‌ها خواستند گفتند شما بعضی از موارد مردم از شما مطالباتی دارند که آن مطالبه اجرایی نیست، ۱۰ تا مطالبه دارند ۸ تا اجرایی است و ۲ تای آن اجرایی نیست، آن ۲ تا که اجرایی نیست برای مردم توضیح بدهید این که مردمی هستیم به این مفهوم نیست که هر چه مردم می‌گویند من باید لزوما بروم دنبال کنم، ۸ تای آن قابل اجرا است می‌روم دنبال می‌کنم و ۲ تای آن را باید با مردم صحبت کنم و اقناع بکنم و بگویم به این دلیل و به این دلیل امکانپذیر نیست یا وظیفه من نیست، مثلا در بسیاری موارد می‌آیند سراغ نماینده‌ها می‌گویند مثلا دستور استخدام بده، نماینده اصلا همچنین اختیاری ندارد که دستور استخدام بدهد، قانون استخدام در کشور یک قانون مشخصی است مقررات است، بله اگر کسی اعتراض کند که خلاف مقررات حق من ضایع شده یک نماینده می‌تواند پیگیری کند و حق او را بگیرد، اما بعضی از وظایف در بعضی جا‌ها از نماینده‌ها می‌خواهند، وام‌هایی مثلا باید دنبال بکنند این‌ها واقعا وظایف نماینده‌ها نیست وظایف نماینده قانونگذاری، نظارت و پیگیری امور کلان کشور است.

سوال: تعبیری هم که ایشان در کلام شان به کار می‌برند در واقع پرهیز می‌دهند از تصویب طرح‌های آبادانی به صورت افراطی، یعنی این افراطی به نظرم خیلی نکته مهمی است.
شریعتی نیاسر: بله یعنی فراتر از حدی که باید اتفاق بیفتد

سوال: یعنی نفی کامل نمی‌کنند که مثلا این اتفاق نباید بیفتد؟
شریعتی نیاسر:دقیقا، یعنی اولویت گذاری در کشور، اصلا وقتی نماینده‌ها دور هم می‌نشینند از حوزه‌های انتخابیه مختلف، از تخصص‌های مختلف با دانش‌های مختلف با تجارب مختلف، این خرد جمعی که باز در فرمایش ایشان امروز بود که رفتار جمعی صحیح و صبورانه در داخل قوه مقننه، این رفتا رجمعی یک بخش از آن هم همین است یعنی این پروژه‌های مختلفی که نیاز است اولویت گذاری کنیم بودجه امسال کشور اینقدر است، محدودیت منابع داریم، بنابراین برویم سراغ این پروژه اولویت دار یا این پروژه اولویت دار که اتفاق باید بیفتد.

 

مسائل معیشتی و اقتصادی اولویت نمایندگان مجلس دوازدهم است
سوال: آقای تقی پور رهبری در پیام شان به مجلس دوازدهم برخی از شاخص‌های مجلس تراز را هم تعریف می‌کنند و در این میان اشاره می‌کنند به بحث تعامل منضبط و همدلانه مجلس با دیگر قوا و همچنین رفتار جمعی صحیح و صبورانه، مشخصا مراد از این رفتار صحیح که به صورت جمعی به آن اشاره کردند چه هست؟ و نمایندگان چگونه می‌توانند به این شاخص دست پیدا کنند؟
تقی پور: امروز مشخصا همانطور که شاهد بودیم مقام معظم رهبری در ارتباط با شاخص‌ها و نکاتی که لازم هست انشاالله درمجلس دوازدهم سرلوحه کار نمایندگان عزیز قرار بگیرد منتخبین مردم عزیز ایران، مهم‌تر از همه این که فرمودند مجلس باید آرامبخش باشد، امیدآفرین باشد و برانگیزاننده همت برای همه مردم و همین طور اشاره داشتند که در درون خودش مجلس باید از مسابقات رسانه‌ای و اقداماتی که می‌تواند منجر به مجادلات مضر بشود پرهیز بکند این مشخص است که در این شرایطی که ما همزمان شده شروع کار مجلس با این مصیبت بزرگی که پیش آمد و شهادت رئیس جمهور عزیز و همراهان ایشان، قطعا امروز نیاز کشور انسجام در قوای سه گانه و تسریع حرکت برای حل مشکلات پیش روی مردم عزیزمان هست که در صدر آنها مسائل معیشتی و مسائل اقتصادی قرار دارد و این توصیه‌های معظم له قطعا سرلوحه کار همه نمایندگان منتخب دوره دوازدهم خواهند بود.

سوال: فکر می‌کنید مهم‌ترین دستور کاری که باید در مجلس دوازدهم مورد توجه قرار بگیرد چه هست؟
تقی پور:  طبیعتا همانطور که عرض شد مسائل معیشتی و مسائل اقتصادی است آنچه که امروز در شعار سال هم مشخص است ما در بحث اقتصاد هیچ راهی نداریم الا یک جهش تولید و مهار تورم و با رهنمودی که امسال معظم‌له فرمودند؛ جهش تولید با مشارکت مردم است، یعنی هدف این است که بیشتر بخش خصوصی که همیشه میدان‌دار اصلی اقتصاد بوده، به نحوی مسیر برایش باز شود و تسهیل و تسریع شود در بحث صدور مجوزها، در بحث مشوق‌ها که می‌تواند وجود داشته باشد. در بحث تأمین مالی که در سال‌های اخیر به دلیل تورم همواره یکی از مشکلات جدی تولید در مسیر بخش خصوصی بحث تأمین سرمایه در گردش بوده و قطعاً اینها می‌تواند با این تسهیل‌گری که صورت بگیرد راه را باز کند برای جهش تولید و رشد‌های بالای اقتصادی که امروز نیاز کشور است.

سؤال: آقای دکتر آن جایی که در پیام اشاره می‌شود بحث آرامش بخشی، امیدآفرینی و برنگیختن همت‌ها و دعوت کننده به همدلی در فضای عمومی کشور، چقدر مجلس می‌تواند این نقش را ایفاگر باشد؟
شریعتی نیاسر: اساساً مجلس شورای اسلامی یک نهادی است که مرکز فعالیت سیاسی در کشور است؛ یعنی گروه‌ها و جریان‌های مختلف، نگاه‌های مختلف با سلایق مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می‌آیند مجلس تضارب آراء و این می‌تواند اصلاً یک قلب تپنده‌ای باشد برای پیشبرد حوزه سیاسی کشور و عملاً مجلس را در رأس قرار دهد. آفت این تضارب آراء؛ این است که تبدیل شود به رقابت‌های سیاسی مضر یا تبدیل شود به مجادلات رسانه ای، خود مجلس برای این کار در درون خود ساز و کار دارد. اولاً مجلس فرایند فراکسیون‌ها را دارد، یعنی معمولاً گروه‌های سیاسی که در مجلس حضور دارند، در قالب فراکسیون‌ها خودشان را دسته بندی می‌کنند و مباحث‌شان را می‌برند داخل فراکسیون‌ها که اینها دیگر در رسانه نیاید. اینها اگر بحثی دارند، جمع بندی و صحبتی دارند می‌روند داخل فراکسیون‌ها از این ظرفیت استفاده می‌کنند. اتفاقاً همین جایی که می‌گویند رفتار جمعی صحیح و صبورانه؛ یک بخشی همین است، یعنی شما رفتار جمعی نیاز دارید حتماً، مجلس کار فردی نمی‌شود کرد، یک نماینده یک رأی دارد، اگر بتواند نصف به اضافه یک حضار را با خود همراه کند، این می‌شود مصوبه. چه طور می‌تواند این کار را کند؟ طبیعتاً این در صحن اتفاق نمی‌افتد، اولاً کار کارشناسی در کمیسیون می‌خواهد و بعد برای همراه کردن نیاز به یک رفتار جمعی، کار تشکیلاتی و کار جمعی اتفاق بیفتد. مجلس اصلاً بدون چنین ساز و کار‌هایی امکان‌پذیر نیست.

سؤال: بالأخره هشدار می‌دهند نسبت به رفتار‌های رسانه‌ای.  
شریعتی نیاسر: دقیقاً، یعنی اگر داخل مجموعه خود فراکسیون‌های سیاسی مجلس که اکثریت، اقلیت، فراکسیون‌های مختلف که همین الان دارد شکل می‌گیرد اخبار آن هم در رسانه‌ها الان هست، این دیگر دز رسانه نمی‌آید، یعنی معلوم می‌شود که یک بحث‌های مهمی داریم، آن بحث‌ها؛ باهم بحث و صحبت می‌کنیم، به یک جمع بندی می‌رسیم. جمع بندی‌مان را به صحن علنی می‌آوریم، چون صحن علنی مردم می‌شنوند طبق قانون اساسی برای مردم پخش می‌شود. ما نباید بحث‌های جزئی حتی مجادلاتی که بعضاً نیاز باشد داخل مجلس انجام شود را بیاوریم رسانه. کجا می‌آید در رسانه؟ اگر این ظرفیت را کنار بگذاریم، افراد می‌گویند ما جایی نداریم صحبت کنیم، می‌آیند در رسانه صحبت می‌کنند. اگر مباحث جمع بندی نشود، مباحث اختلاف می‌آید در صحن علنی. حتماً مباحث اختلافی هست، چون آدم‌ها باهم هم‌فکر نیستند، دیدگاه‌های مختلفی دارند. این دیدگاه‌های مختلف، فرض کنید اقتصادی اصلاً، یک کسی می‌گوید نرخ مثلاً بهره بانکی باید این قدر باشد، یکی بگوید نه باید این قدر باشد، این اگر تبدیل به مجادله شود، مردم را گیج می‌کند. اینها باید بنشینند در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها بحث و جمع بندی کنند و نتیجه بیاید در یک بحث آرامی در حالت طبیعی مجلس که اتفاق می‌افتد، این پیام همدلی از این جا نشأت می‌گیرد که مردم نگاه می‌کنند می‌بینند که با وجود اختلاف دیدگاه‌های مختلفی که نماینده‌ها باهم دارند یا جریان‌های مختلف مجلس باهم دارند، اما اینها تبدیل نمی‌شود به یک مجادله، یقه‌گیری و خدای ناکرده تخطئه همدیگر. این می‌آید در قالب بحث‌های کارشناسی بحث می‌شود، نماینده‌ها رأی می‌دهند و این تبدل می‌شود به قانون یا یک امر نظارتی در مجلس. این ساز و کار‌ها را تقویت می‌کنیم. هم رفتار جمعی و هم رفتار همدلی‌مان را، اتفاقاً ذکر خیر شد از شهید آیت‌الله رئیسی، یکی از ویژگی‌های ایشان این بود، یعنی تلاش می‌کردند اگر یک جایی هم اختلاف نظر بین قوا هست، بحث‌هایی است که طبیعتاً هم اتفاق می‌افتد، به هر حال وقتی وزیری استیضاح می‌شود، اختلاف نظر وجود دارد. وقتی یک لایحه‌ای به مجلس می‌آید دو فوریت؛ مثلاً دولت می‌خواهد، مجلس گفته رأی نمی‌دهد؛ اختلاف نظر وجود دارد طبیعتاً. همیشه تأکید می‌کردند که من به بحث‌های اختلافی را دنبال نمی‌کنم. مجلس حقش است دنبال کند، بعد سعی می‌کردند در یک فضای آرام، منطقی با استدلال جلو برود، هر کسی هم در قانون وظایفش مشخص است، وظایف خود را انجام می‌دهد و طبیعتاً نتیجه هم مورد احترام همه خواهد بود.

سؤال: آن چه بیشتر ما این جا راجع به آن صحبت کردیم؛ رویکرد‌های جمعی بود که در مجلس مورد توجه قرار می‌گرفت، اما یک بخشی از پیام هم به معنی سلوک فردی نمایندگان می‌پردازد، آن جا که صحبت از التزامات اخلاقی، سبک زندگی اسلامی، رعایت فضایل اخلاقی، تقوا و ... می‌شود، اینها چقدر می‌تواند کمک کند به آن مجلس ترازی که مد نظر ایشان است؟
شریعتی نیاسر:  بله طبیعتاً وقتی فرد فرد نماینده‌ها این‌جا نقش‌آفرین  هستند، جمع اینها از رفتار‌های فردی نشأت می‌گیرد. یعنی اگر همه مراقبت کنند اولاً از خودشان، ثانیاً یک تقوای جمعی هم حاکم باشد، از جمع هم همه مراقبت کنند، کمک می‌کند به این که آن خروجی مجلس؛ خروجی هم حکیمانه، اخلاق مدارانه و هم عملاً آن مسئولیت‌پذیری و صداقت در کار را مردم ببینند. وقتی مردم مشاهده کنند که فرض کنید یک نماینده‌ای خدای ناکرده، ان‌شاءالله که وجود ندارد، دنبال مثلاً منافع شخصی خودش است، مثلاً فرض کنید دنبال گرفتن امتیاز است؛ این مردم را ناامید می‌کند. طبیعتاً اگر همه نماینده‌ها دنبال کنند موضوعات ملی و اصلی کشور را  و دنبال بحث شخصی و موضوعات غیر اولویتی در کشور نباشند، عملاً این سلوک فردی و شخصی فرد فرد نماینده‌ها تبدیل می‌شود به یک حرکت جمعی و برای کل جامعه اثربخش و مفید خواهد بود. به همین دلیل هم یک نهادی در مجلس از چند دوره قبل ایجاد شد به عنوان هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان که ضمن این که خود نماینده‌ها باید از جهت فردی مراقبت خود باشند، جمع نماینده‌ها هم مراقبت کنند. اگر خدای ناکرده خارج از چارچوب، ضوابط و شأن نماینده‌ای اتفاقی افتاد، آن هیأت بررسی کند، آن هم با جزئیاتش بررسی کند، بر اساس قانون، یک رفتاری نسبت به آن اتفاق بیفتد که به نظر من، البته این هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هنوز به آن بلوغ خود نرسیده و لازم است که حتماً ما این قانون را کامل و اصلاح کنیم؛ یکی از مواردی است که هنوز از مجلس یازدهم باقی ماند. کار‌های بسیار خوبی انجام شد، اما این هم هنوز باید  اتفاق بیفتد که کمک می‌کند. تمام نکاتی که رهبری فرمودند؛ همه یا زیرساخت دارد باید اجرا کنیم، یا نیاز به یک زیرساخت‌ها و تقویت آن زیرساخت‌ها دارد که از جمله آنها، همین بحث سلوک فردی است که واقعاً نماینده باید در شأن نماینده کار انجام دهد.

مسائل معیشتی و اقتصادی اولویت نمایندگان مجلس دوازدهم است
سؤال: آقای قادری یکی از نکات مهم پیام رهبری توجهی است که ایشان نسبت به سوگند نمایندگان می‌دهند و اشاره می‌کنند این سوگند؛ یک سوگند حقیقی و مسئولیت زاست، بالأخره اگر کسی به آن عمل نکند، آن دنیا گریبانش را می‌گیرد، صرفاً الفاظ نیست که بر زبان جاری می‌شود. این چقدر می‌تواند در متعهد کردن نمایندگان اثرگذار باشد؟
قادری: در آداب و رسوم شروع کار نمایندگی این است که نمایندگان در ابتدای کار یک سوگندنامه‌ای را قرائت می‌کنند روی قرآن مجید و در مقابل ملت سوگند می‌خورند که پاسدار حریم اسلام و دستاورد‌های انقلاب اسلامی باشند. طبعاً اگر یک نماینده در طول دوران نمایندگی به این متن سوگندنامه کاملاً متعهد باشد، تمام حرکات، سکنات و رفتارش در رأی دادن‌ها و تعامل و ارتباطش با مجموعه‌های قوای مختلف در پیگیری مسائل و موضوعات مردمی همیشه خدا را شاهد و ناظر می‌گیرد، همیشه به آن سوگندی که در برابر قرآن مجید خورده و تعهدی که نسبت به مردم دارد کاملاً پایبند است و این خیلی می‌تواند کمک کند که نماینده از مسیر اصلی خارج نشود و به کار نمایندگی بپردازد، کار‌های کلی و کلان کند، خودش را برابر ملت مسئول بداند، این طور نباشد که فقط رأی خود را در حوزه انتخابیه خود دنبال کند و به الزامات نمایندگی پایبند نباشد. ما متأسفانه در بعضی از ادوار، برخی همکاران‌مان را می‌بینیم که حاضرند برای این که در حوزه انتخابیه خود مجدداً رأی  بیاورند، همه چارچوب‌ها را زیر پا می‌گذارند که این خلاف سوگندی است که فرد در ابتدای دوره می‌خورد و تعهداتی که نسبت به کلیت مردم ایران دارد، همان طور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند، نماینده به محض این که وارد مجلس می‌شود، درست است از یک حوزه انتخابیه انتخاب می‌شود، ولی نماینده کل مردم است در برابر کل مردم احساس مسئولیت می‌کند. چون نظام ما؛ نظام تک پارلمانی است و بر خلاف بعضی از کشور‌ها که تصمیم‌گیری‌های کلی و کلان از مسائل و موضوعات حوزه انتخابیه مجزاست، در کشور ما در حقیقت هر دو موضوع در کنار هم به عهده مجلس شورای اسلامی است و نمایندگان دقیقاً توجه به مسائل ملی باید حتماً مد نظرشان باشد و این طور نشود که به خاطر مسائل محلی‌شان، همه مصالح ملی را فدا کنند و به گونه‌ای برخورد کنند که کار‌های کلی و کلان در مملکت تعطیل شود.

سؤال: آقای قادری مهمترین اولویت مجلس دوازدهم چه باید باشد؟ شما معتقدید مسائل معیشتی است؟ اگر معیشتی است، مصداقاً از کجا باید شروع شود.
قادری: بله، الان در شرایطی هستیم که بیشترین گله و شکایت مردم؛ مسائل و موضوعات اقتصادی و معیشتی است. کار‌های خوبی در مجلس یازدهم انجام شد؛ قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها، قانون تسهیل صدور مجوز‌ها و همین طور قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که اینها یک زیرساخت‌ها و زیربنا‌هایی را آماده کرده و روش‌ها و شیوه‌های جدید تأمین مالی و دقیقاً بحث افزایش رتبه ما در شروع کسب و کار را کمک می‌کند. باید تمام تلاش مجلس در این باشد که این قوانینی که گذاشته شده، به خوبی نظارت شود و نیاز است که ما بعضی از قوانین کلیدی و مادر که داریم از گذشته؛ مثل قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴، قانون رفع موانع تولید، قانون حداکثر ساخت و سایر قوانینی که می‌تواند کمک کند یا قانون تجارت مجلس یازدهم بعد از پنج دوره آمد و نهایتاً این قانون را با اصلاحاتی مصوب کرد و منتظر هستیم که شورای نگهبان ایرادات و اشکالات آن را به مجلس منعکس کند، یا در حوزه‌های مختلف، ما متأسفانه قوانینی را داریم که شاید عمر آن بیش از صد بگذرد؛ قانون مدنی و تجارت ما؛ چنین حالتی دارد. قانون شهرداری ما مربوط به سال ۱۳۳۴ است و بسیاری از قوانینی که در مجلس بلاتکلیف مانده، فکر می‌کنم یک مقدار باید فرایند قانون‌گذاری در مجلس اصلاح شود و شورای نگهبان هم کمک کند و اجازه بدهد که ما از ظرفیت اصل ۸۵ قانون اساسی استفاده کنیم و با سرعت بیشتری آن خلأ‌های قانونی و مغایرت‌هایی که در قوانین داریم را بتوانیم برطرف کنیم تا انتظارات و توقعات مردم را به خوبی بتوانیم پاسخ دهیم.

سؤال: از نظر شما مهمترین اولویت‌های مجلس دوازدهم چه باید باشد؟
شریعتی نیاسر : در موضوعی که همه اذعان دارند موضوعات اقتصادی در اولویت و فوریت کشور است، اما گمان من این است که باید یک مقدار موضوعات ناظر به بازده زود باشد، یعنی الان، حالا البته شرایط یک مقدار شرایط خاصی شد در کشور، انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام برگزار می‌شود، اما به محض این که دولت مستقر شد و مجلس هم دیگر عملاً استقرار کافی دارد، یک فرصتی الان ایجاد شده که این دولت جدید و این مجلسی که جدید هستند چهار سال باهم کار کنند، تقریباً نزدیک شده دیگر انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، این فرصت بسیار خوب است، یعنی یک اتفاقی که افتاد؛ یک حکمتی هم شاید از این جهت در آن است که الان مجلس و دولت باهم فرصت دارند که سه سال و نیم تا چهار سال را باهم با یک برنامه ویژه‌ای که اتفاقاً تصویب شده، یعنی برنامه هفتم پیشرفت کشور الان آماده ابلاغ است. چون مجلس یازدهم این را تمام کرد، شورای نگهبان هم تأیید کرده، دیگر ابلاغ خواهد شد. این اتفاق وقتی بیفتد، کشور برنامه دارد. باید اولویت‌ها را طی برنامه هفتمی که مشخص شده دنبال کنیم، فکر می‌کنم رفع ترازی حوزه انرژی کشور به ویژه در حوزه مدیریت مصرف و عادلانه کردن توزیع یارانه‌ها در کشور که الان ناعادلانه است، از اولویت‌های جدی کشور است که متأسفانه الان آسیب‌های جدی به طبقات محروم جامعه زده و باید آن را حتماً علاج کرد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.