فیلم «نامه شماره چهل و چهارم» در دنیا درخشید

صدا و سیما چهارشنبه 09 خرداد 1403 - 20:32
امین جواهری کارگردان، از دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره کالابوراگی برای فیلم کوتاه «نامه شماره چهل و چهارم» خبر داد.

فیلم «نامه شماره چهل و چهارم» در دنیا درخشید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، فیلم «نامه شماره چهل و چهارم» به کارگردانی سید امین جواهری و به تهیه کنندگی مینا معین فرد و شاهین نظری، چهارمین جایزه بین المللی خود را از هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کالابوراگی گرفت.

امین جواهری کارگردان فیلم کوتاه «نامه شماره چهل و چهارم» در خصوص جایزه این فیلم در جشنواره مشترک کشور بلغارستان و هند به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گفت: نامه شماره چهل و چهارم با بازی سیاوش چراغی پور داستان معلمی است که آخرین نامه اش را خطاب به همسرش می‌نویسد و حالا موفق به کسب جایزه بهترین فیلم از هیات داوران جشنواره بین المللی Kalaburagi شده است. 

این فیلمساز جوان که پیش‌تر هم با فیلم «زندگی در شماره‌ها» از جشنواره‌های خارجی جایزه دریافت کرده است، درباره جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ایران گفت: فیلمسازان می‌توانند جهان بینی و اندیشه خود را در قالب فیلم‌های کوتاه به نمایش بگذارند.

محتوای فیلم های کوتاه قوی تر از فیلم های بلند است

وی افزود: آثار سال‌های اخیر کارگردانان نشان می‌دهد که فیلم‌های کوتاه ایرانی از نظر اندیشه و محتوا چند سر و گردن از فیلم‌های بلند داستانی بالاتر هستند. در حال حاضر بیشتر آثار سینمای بلند ایران را فیلم‌های کمدی تشکیل می‌دهند که خیلی نمی‌توان اندیشه و پیام اخلاقی را در این تولیدات پیدا کرد.

جواهری در پاسخ به اینکه چرا تعداد جوایز فیلم‌های بلند سینمایی ایران در سال بسیار کمتر از جوایز فیلم‌های کوتاه است، بیان کرد: ساخت فیلم بلند ساز و کار مخصوص خود را دارد و همین شرایط باعث می‌شود تعداد جشنواره‌های فیلم‌های بلند در سراسر جهان هم بسیار کمتر از جشنواره‌های فیلم‌های کوتاه باشد. 

وی ادامه داد: در فیلم‌های بلند همراه با محتوا، تکنیک و فن و سایر موارد فیلمسازی هم مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که نگاه بسیاری از داوران جشنواره‌های فیلم‌های کوتاه محتوایی است. به همین دلیل کارگردانان فیلم‌های کوتاه موقعیت‌های بیشتری برای دیده شدن در عرصه‌های بین المللی دارند؛ البته این موقعیت نباید این نگاه را در کارگردان‌ها ایجاد کند که فقط برای جشنواره‌ها فیلم بسازند. 

انجمن سینمای جوان برای مخاطبان فیلم های کوتاه کاری نکرده است

وی علت کم بودن بیننده‌های فیلم‌های کوتاه نسبت به فیلم‌های بلند را اینطور بیان کرد: پخش فیلم یک علم است که باید این علم برای فیلم‌های کوتاه هم به درستی اجرا شود. از طرفی مخاطب شناسی درباره سینمای کوتاه هیچ گاه صورت نگرفته و انجمن سینمای جوان هم برای جذب مخاطب بیشتر به تماشای فیلم‌های کوتاه اقدامی انجام نداده است.

گفتنی است هشتمین دوره جشنواره فیلم کالابوراگی با همکاری مشترک کشور‌های هند و بلغارستان و با حضور فیلمسازان سراسر دنیا به مدت یک هفته برگزار شد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.