سفر به خنک ترین شهر ایران در تابستان را از دست ندهید!

الف چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 07:50
شهر اردبیل به عنوان یکی از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان شناخته می‌شود. این شهر در استان اردبیل واقع شده و دارای آب و هوای خنک و معتدل است که برای گردشگری در فصل تابستان بسیار محبوب است.

بعد از پایان امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها، بسیاری از خانواده‌ها برای از بین بردن خستگی امتحانات تصمیم به رفتن به یک سفر می‌گیرند. بعضی از مردم عاشق هوای گرم تابستان هستند ولی اکثرا به دنبال پیدا کردن خنک ترین شهر ایران در تابستان می‌گردند تا هوای خنک و تمیزی را در سفر خود تجربه کنند.

اردبیل شهری است که بیش از شش هزار سال قدمت دارد.

شهر اردبیل به عنوان یکی از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان شناخته می‌شود. این شهر در استان اردبیل واقع شده و دارای آب و هوای خنک و معتدل است که برای گردشگری در فصل تابستان بسیار محبوب است.

آب وهوای اردبیل در پاییز و زمستان خیلی سرد است؛ بنابراین مسافران بیشتری در بهار و تابستان به اردبیل سفر می‌کنند. حتی تا اواخر بهار برخی از مردم اردبیل هنوز بخاری را خاموش نکرده‌اند. اردبیل هم طبیعت زیبایی دارد، هم غذاهای خوش‌مزه و هم مکان‌های تاریخی.

طبیعت‌های دیدنی خنک ترین شهر ایران در تابستان مکان‌های تاریخی خنک ترین شهر ایران در تابستان
جنگل فندق لو کاروانسرای سنگی صائین
دریاچه شورابیل قلعه قهقهه
دریاچه نئور بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
رودخانه قزل اوزن موزه مردم شناسی اردبیل
آبشار کرکری خانه تاریخی رضا زاده
آبشار چالاچوخور موزه چینی اردبیل
آبشار هشتجین خانه مناف زاده
تالاب جیران گلی خانه تاریخی صادقی
دریاچه سوها  
رودخانه بالیقلو  
غار یخگان  

طبیعت زیبای خنک ترین شهر ایران در تابستان

جنگل فندق لو

جنگل فندقلو یکی از جاهای دیدنی خنک ترین شهر ایران در تابستان است که در جنوب شهر نمین واقع شده است. محدوده جنگل فندقلو از شرق خانقاه علیا، واقع در مسیر جاده بین‌شهری نمین-آستارا شروع شده و با جهت شمال غربی-جنوب شرقی، در شرق روستای حور خاتمه پیدا می‌کند.

جنگل فندق لو در فصل بهار با دشتی پر از بابونه بهشت را برای شما به تصویر می کشد. این جنگل پر از فندق است ولی  در کنار درخت های فندق درخت های سیب، ازگیل، تمشک، به، گوجه سبز ... نیز در این جنگل وجود دارد.

جنگل فندق لو

 

دریاچه شورابیل اردبیل

این دریاچه در داخل شهر اردبیل، خنک ترین شهر ایران در تابستان قرار دارد. قدمت این دریاچه از دریاچه ارومیه بیشتر است و جزء مناطق شکار ممنوع استان اردبیل محسوب می شود. این دریاچه امکانات تفریحی، فرهنگی و ورزشی بسیاری دارد و یکی از تفرجگاه های اصلی مردم این شهر محسوب می شود.

دریاچه شورابیل

 

دریاچه نئور

دریاچه نئور با قرارگیری در نزدیکی شهرهایی مانند اردبیل و خلخال، نسبت به سایر جاذبه‌های اطراف آن کمتر شناخته شده است. این دریاچه زیبا در دامنه کوه‌های تالش قرار گرفته است و برای اتراق در طبیعت، محیطی دلچسب دارد.

دریاچه نئور در شمال غربی ایران و حد فاصل استان‌های گیلان و اردبیل واقع شده است. این دریاچه در میان کوه‌های بلند قرار دارد؛ به همین دلیل، منطقه‌ای سردسیر و پر بارش است.

دریاچه نئور

 

رودخانه قزل اوزن در خلخال اردبیل

گفت می شود سرچشمه اصلی رودخانه قزل اوزن از ارتفاعات چهل چشمه دهستان سارال بخش دیواندره شهرستان سنندج است که پس از عبور از استان های کردستان، زنجان، آذربایجان شرقی و اردبیل در لاهیجان گیلان در نزدیکی حسن کیاده به دریای خزر می ریزید. طول خط سیرش حدود ۵۰۰ کیلومتر است، که بیش ازنیمی از آن در خاک استان زنجان جریان دارد.

آب دریافتی رودخانه قزل اوزن از  شهرستان خلخال در حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب در سال تخمین زده شده‌ است که با توجه به برداشت هایی که در بالادست ‌های رود انجام می شود به نظر می‌رسد که در حال حاضر تنها عامل حیات این رودخانه باشد. پس از خروج از شهرستان خلخال مسیر قزل اوزن در دلتای طارم استان زنجان پس از سیراب نمودن باغات زیتون و شالیزارهای برنج در محل شهرستان منجیل در استان گیلان با رودخانه شاهرود قزوین تلاقی یافته و سپیدرود را شکل می‌ دهند.

رودخانه قزل اوزن

 

آبشار كركری اردبیل

آبشار کرکری یکی از آبشارهای پرآب مشگین شهر است و یکی بهترین جاذبه های اردبیل محسوب می شود. این آبشار بی نظیر با بیش از ۲۵ متر ارتفاع در نزدیکی روستای ییلاقی قیرخ بولاغ قرار دارد.

آبشار کرکری

 

آبشار چالاچوخور اردبیل

آبشار چالاچوخور در نزدیکی مرز جمهوری ایران و آذربایجان قرار دارد و یکی از آبشارهای بکر استان اردبیل است. این آبشار در شهرستان گرمی قرار دارد و یکی از دیدنی های اردبیل است.

 

 

آبشار هشتجین خلخال

آبشار هشتجین خلخال  یکی از مکان های دیدنی اردبیل است. این آبشار در شهر هشجین واقع شده است و حدود ۲۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این آبشار از ارتفاع ۳۰ متری به پایین میریزد و یکی از طبیعت های بکر و جذاب استان اردبیل است که در شهرستان خلخال قرار دارد.

 

تالاب جیران گلی اردبیل

تالاب جیران گلی در شرق مشگین شهر قرار دارد و یکی از مناطق گردشگری اردبیل است. این تالاب در یکی از عمیق ترین دره ها در زیستگاه شیروان دره سی قرار دارد. دیواره های صخره ای که در اطراف این تالاب قرار دارد گویی با دست تراشیده شده است.

 

دریاچه سوها اردبیل 

دریاچه سوها در دشت وسیع و سرسبزی قرار دارد که آب و هوا و طبیعت بی نظیری دارد. این دریاچه ماهی های قزل آلا رنگین کمانی دارد و بهترین مکان برای ماهیگیری است. در زمان تخم ریزی ماهی ها ماهیگیری در این دریاچه ممنوع است.

دریاچه سوها

 

رودخانه بالیقلو اردبیل  

رودخانه بالیقلی از دامنه های سبلان سرچشمه می گیرد و به رودخانه قره سو می ریزد این رودخانه در مرکز شهر قرار دارد. در کنار این رودخانه نیمکت، آلاچیق، فضای سبز، امکانات ورزشی و ... ساخته شده است که این مکان را به یکی از تفرجگاه های اردبیل تبدیل کرده است. نورپردازی این مکان باعث شده در شب یکی از مکان های دیدنی شود.

رودخانه بالیقلو

 

غار یخگان اردبیل 

غار یخگان در ارتفاعات ۲۴۰۰ متری از سطح دریا و روی دامنه کوه یخگان داغی قرار گرفته است. این غار دارای دو دهانه می باشد و مساحتی حدود ۱۱۰۰ هکتار دارد. در داخل غار حوضچه آبی قرار دارد که عمق حدود ۲۰ سانتی متری دارد. این مکان یکی از جاهای جذاب استان اردبیل است.

 

مکان های تاریخی اردبیل

کاروانسرای سنگی صائین

استان اردبیل در گذشته در مسیر جاده ابریشم بوده است به همین دلیل کاروانسراهای زیادی در مسیر این استان قرار دارد. کاروانسرای صائین یکی از مشهورترین کاروانسراهای اردبیل است که در گذشته به کاروانسرای عباسی مشهور بوده است. کاروانسرای عباسی در دوره صفویه ساخته شده است و یکی از جاهای دیدنی و جذاب استان اردبیل است.

 

قلعه قهقهه

قلعه قهقهه بین روستای گنچویه و قره آغاج كلان قرار دارد که این روستاها از توابع مشکین شهر اردبیل هستند که در دوره صفویه ساخته شده است. این قلعه در گذشته محل زندانی افراد سیاسی بوده است و شاهزادگان صفوی و افراد سیاسی مهم را به این مکان می آوردند به همین علت یکی از مکان های تاریخی و مشهور اردبیل است.

قلعه قهقهه

 

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی محل دفن جد خاندان صفویه است. این شاهکار هنری در سال های 1008-714 هجری شمسی ساخته شده است. این بنا از نظر  تزیینات، معماری، ، صندوق منبت و مشبک‌ قبور و ... بی نظیر است. در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی افراد دیگری مانند مادر شاه اسماعیل،  شاه اسماعیل اول، ، شهیدان ایرانی جنگ چالدران و برخی از مشایخ دوران صفویه دفن شده‌اند.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی

 

موزه مردم‌شناسی اردبیل

موزه مردم شناسی اردبیل در حمام تاریخی آقانقی یا ظهیرالاسلام قرار دارد. این موزه با نام حمام ظهیرالاسلام در بین مردم مشهور است. قدمت این موزه به دوران حکومت ایلخانی برمی گردد. شما می توانید در این موزه با آداب‌ و رسوم، نوع زندگی، لباس، خوراک مردم اردبیل، فرهنگ و آیین های مخصوص آشنا می شوید.

 

خانه تاریخی رضازاده

قدمت خانه تاریخی رضازاده به دوره قاجار برمی گردد و در محله اوچدکان اردبیل قرار دارد. این ساختمان دارای دو طبقه است که به شکل نعل طراحی شده است. این خانه در گذشته به عنوان اداره میراث فرهنگی استفاده می شده است اما در حال حاضر به عنوان موزه استفاده می شود و به موزه شهدا معروف است. شما می توانید در این موزه از عکس های شهدا، لباس و لوازم جنگی، وصیت نامه شهدا و ... دیدن کنید.

 

موزه چینی اردبیل

قدمت موزه چینی به بیش از ۴ قرن می رسد این موزه در قسمت شرقی حرم شیخ صفی‌الدین اردبیلی واقع شده است. این بنا توسط شیخ بهایی طراحی شده است که یکی از معماران سرشناس ایرانی است. این موزه یکی از مکان های دیدنی اردبیل است که تمام ظروف چینی زمان صفوی را در خود جای داده است.

موزه چینی اردبیل

 

خانه مناف زاده

خانه مناف زاده یکی از عمارت های قدیمی و جذاب شهر اردبیل است که قدمت آن به دوره پهلوی باز می گردد. این خانه بیش از ۱۰۰ سال عمر دارد و یکی از جاهای گردشگری استان اردبیل محسوب می شود.  این خانه زیبا توسط حاج محمد علی معماری و طراحی شده است.

خانه مناف زاده بیش از ۱۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. در این خانه تزیینات زیادی مانند دوال بندی، هره چینی آجری و طرح های هندسی به کار رفته است. طراحی بی نظیر این عمارت باعث شده که در بین گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

 

خانه تاریخی صادقی

خانه تاریخی صادقی اردبیل در دوره قاجار توسط حاج محمد معمار ساخته شده است. ساخت این بنا ۴ سال طول کشید و امروزه جزء آثار ملی محسوب می شود. استفاده از گچی و مشبک کاری در ارسی‌ها، هنر مقرنس‌های گچی و ... در معماری این بنا این مکان را به یکی از جاهای دیدنی استان اردبیل تبدیل کرده است.  امروزه این خانه مرمت شده است و از آن به عنوان رستوران، کافی‌شاپ ، هتل و مکان برگزاری مراسم استفاده می شود.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.