پیشنهاد‌های ایران برای ارتقای همکاری‌های گروه بریکس

صدا و سیما پنج شنبه 15 شهریور 1403 - 11:42
نخستین نشست وزرای حمل و نقل کشور‌های عضو گروه بریکس با طرح پیشنهاد‌های مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای همکاری‌ها در عرصه حمل‌ونقل و لجستیک همراه بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛   این نشست روز جمعه در شهر سن‌پترزبورگ و در حاشیه بیست و هفتمین مجمع بین المللی اقتصادی برگزار شد.
در این نشست که وزرای حمل و نقل کشور‌های عضو بریکس حضور داشتند، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی به صورت برخط پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران به منظور ارتقاء همکاری‌ها در زمینه حمل و نقل را ارائه کرد.


در این نشست که کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی از کشورمان حضور داشت، مهرداد بذرپاش ضمن گرامیداشت یادوخاطره آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری شهید، به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل ایران در حوزه‌های حمل و نقلی و ترانزیت از جمله گذرگاه‌های بین‌المللی شمال - جنوب و شرق – غرب اشاره و آمادگی ایران را برای دیجیتالی شدن زنجیره‌های تامین حمل و نقل و لجستیک، آموزش منابع انسانی و نوآوری‌ها در راستای اهداف بریکس اعلام کرد.

 
بذرپاش گفت: کریدور شمال – جنوب به عنوان یکی از کریدور‌های مهم بین اعضا با دارا بودن مزیت‌های مناسب و مؤثر حمل‌ونقلی می‌تواند باعث هم‌افزایی کشور‌های عضو بریکس در حوزه حمل و نقل و ترانزیت شود.

 
وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به بیانیه نشست سه جانبه ایران – هند و روسیه در تاریخ چهارم جولای ۲۰۲۳ (۱۳ تیرماه ۱۴۰۳) در تهران تصریح کرد: ارتقای ساختار کنونی این کریدور به سطح یک سازمان بین المللی تحت عنوان "سازمان بین‌المللی کریدور شمال – جنوب" می‌تواند منجر به بهبود ساختار سازمانی و مدیریتی این کریدور شود.

 
وی ادامه داد:‌این اقدام باعث بهبود حمل و نقل بین‌المللی و توسعه حمل و نقل ترکیبی در چارچوب این کریدور شده و با ارتقای سطح هماهنگی و یکپارچگی، فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی را میان خریداران و فروشندگان و با استفاده از شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل و به صورت ترکیبی، برای بهره‌مندی تمامی اعضای بریکس ارتقا بخشد.
بذرپاش خاطرنشان کرد: همانطور که در آن بیانیه اشاره شد، جمهوری اسلامی ایران در راستای تنوع بخشیدن به زنجیره‌های تأمین حمل و نقل و لجستیک برای تقویت اتصال و افزایش کارایی و رقابت برای تبادلات اقتصادی و رشد بهتر، حمایت همه‌جانبه خود را اعلام می‌کند.

 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه برای دستیابی به اهداف بریکس، پیشنهاد‌هایی در زمینه همکاری در بخش‌های نوآوری و دیجیتالی شدن زنجیره‌های تأمین، تحرک شهری در راستای اهمیت بخشیدن به توسعه بیشتر سیستم‌های حمل و نقل عمومی شهری، آموزش منابع انسانی شایسته در ایجاد یک سیستم حمل و نقل امین و تأمین مالی پروژه‌های حمل و نقل را مطرح کرد.
بذرپاش گفت: ما آمادگی داریم همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را از جمله ذخایر کم نظیر انرژی، شبکه‌های حمل ونقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروت استثنایی نیروی انسانی آموزش دیده و نیز دستاورد‌های علمی چشمگیر برای نیل به اهداف بریکس را به اشتراک بگذاریم.

 
وی خاطرنشان کرد: این موقعیت کم نظیر جغرافیایی سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به یکی از شرکای پایدار و قابل اتکا برای اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و حمل و نقل و بازار‌های جهانی مبدل کند.

 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.