گردشگری ایلام نیازمند سرمایه گذاری/ طرح های زیرساختی احیا شود

خبرگزاری مهر پنج شنبه 15 شهریور 1403 - 11:43
ایلام-گردشگری یکی از مهمترین ظرفیت های استان ایلام به شمار می رود که نیازمند سرمایه گذاری است، هرچند طرح های زیرساختی این حوزه در استان نیز باید احیا شود.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: گردشگری، صنعتی است که امروز به عنوان یک عامل درآمدزا در هر منطقه‌ای مطرح بوده و سبب رونق اقتصادی مردمان و اهالی آن مناطق می‌شود، استان ایلام نیز که از این نعمت‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی بی‌بهره نمانده، دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری است.

این سرزمین، بنا به اسناد تاریخی فراوان، بخشی از کشور عیلام باستان بوده که در ۶۴۰ سال پیش از میلاد به دست آشوربانی‌پال تصرف شد، از این رو استان ایلام با توجه به هر دوره و بر اساس فرهنگ آن دوره از نظر هنری، معماری و فرهنگی و تاریخی دارای آثار تاریخی و گردشگری بسیاری می‌باشد که چشم هر گردشگر و علاقه مند به تاریخ را به خود جذب می‌کند.

جاذبه‌های تاریخی ایلام

آتشکده سیاهگل، تنگ بهرام چوبین، سنگ‌نوشته تخت‌خان، نقش‌برجسته گل گل ملکشاهی، قلعه قیران، قلعه والی، کوه قلاقیران و… از آثار تاریخی و گردشگری ایلام به شمار می‌روند که نشان دهنده تاریخ و فرهنگ گسترده استان ایلام هستند، از طرف دیگر این استان به واسطه برخورداری از آب و هوای معتدل، طبیعتی چهار فصل و برخورداری از پوشش گیاهی غنی، برای دوستداران طبیعت یکی از مناطق تفریحی و گردشگری معروف در کشور به شمار می‌رود، به گونه‌ای که هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن از جاذبه‌های طبیعی این استان همچون تنگه رازیانه، تنگه کافرین آبشار اما دره ویژدرون و… راهی استان ایلام می‌شوند.

کاستی‌های صنعت گردشگری در ایلام

لازم به ذکر است در چند سال اخیر برای توسعه صنعت گردشگری در استان ایلام اقدام خوبی شکل گرفته است اما با این حال هنوز هم صنعت گردشگری در این استان آنگونه که باید رشد و پیشرفت نداشته، البته عدم موفقیت این استان در جذب گردشگر فقط به یک دوره خاص مربوط نمی‌شود و سال‌هاست که موضوع گردشگری در استان مغفول و ناشناخته واقع شده است.

مرضیه حسینی کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این موضوع بر همگان روشن و مبرهن است که جایگاه استان ایلام از نظر گردشگری با وجود جاذبه‌های بزرگ و با ارزشی چون پارک جنگلی چغاسبز، آبشار وه‌ریز، غار کناتاریکه، موزه تاریخی طبیعی ایلام، روستای کُلم، آبشار گچان، نقش برجسته گل گل، طاق شیرین و فرهاد، کاخ فلاحتی، تنگ رازیانه، پارک کودک ایلام، پارک ملت ایلام، قلعه والی، قلعه اسماعیل خان، روستای بانقلان، آبشار اما، دره ارغوان و طبیعت ناب ان، کوه اهوران، منطقه جنگلی ششدار، تنگ کافرین، دریاچه دوقلو سیاه گاو، کوه پرشکوه قلاقیران نسبت به بسیاری از استان‌ها پایین است.

ضعف زیرساخت‌های گردشگری

وی افزود: نبود مناطق و مراکز تفریحی از جمله استخرهای بزرگ سرپوشیده با تجهیزات و امکاناتی که سبب جذب گردشگر شود، کمبود اقامتگاه‌های بومگردی، نبود شهربازی مجهز و هزاران امکانات دیگر بیش از هر چیزی بر پایین بودن گردشگری در ایلام تأثیر می‌گذارد.

گردشگری ایلام نیازمند سرمایه گذاری/ طرح های زیرساختی احیا شود

این کارشناس تصریح کرد: صنعت گردشگری یکی از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی برای توسعه استان ایلام، درآمدزایی و ایجاد اشتغال به شمار می‌رود، البته این مهم نیازمند سرمایه گذاری و ورود فعالان بخش خصوصی است که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

وجود ظرفیت‌های عظیم گردشگری در ایلام

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گردشگری یک مساله فرابخشی است، همه دستگاه‌های اجرایی در استان ایلام باید برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان تلاش کنند

فرزاد شریفی عنوان کرد: استان ایلام، به دلیل دارا بودن ارزش‌های تاریخی، سنتی، معماری عموماً قدیمی، تنوع آب و هوایی، کثرت و پراکندگی آثار تاریخی و به یاد ماندنی، شیوه‌های زیستی، بومی کهن و فرهنگ غنی، اماکن مذهبی زیارتی و وجود جاذبه‌های متنوع طبیعی به عنوان یک شهر نمونه، جایگاه ویژه ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

وی افزود: ایلام با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری متعددی که دارد نوروز سال گذشته به عنوان پدیده نوظهور گردشگری کشور معرفی شد و تکرار این عنوان از اهداف ما است.

احیای واحدهای راکد

شریفی با بیان اینکه وجود مرز مهران فرصتی ارزنده برای جذب گردشگران عراقی به شمار می‌رود، تصریح کرد: گردشگری و صنعت توریسم در رونق اقتصاد بدون نفت نقشی غیرقابل انکار دارد و باید این حوزه در استان ایلام باتوجه به پتانسیل‌هایی که دارد توسعه و گسترش یابد.

این مسئول اضافه کرد: به منظور رونق صنعت گردشگری در استان ایلام ۳۱ واحد راکد و نیمه تعطیل در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان شناسایی شد که ۲۰ واحد از این تعداد احیا شده است.

گردشگری ایلام نیازمند سرمایه گذاری/ طرح های زیرساختی احیا شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در پایان بیان کرد: راه اندازی ۲۶۴ مرکز اقامتی در استان، ۱۰۰ مکان بوم‌گردی فعال و ۲۳ مجتمع خدماتی، رفاهی و بهداشتی بین‌راهی از دیگر اقدامات این ارگان جهت توسعه زیر ساخت‌های گردشگری و جذب گردشگر به استان می‌باشد.

با در نظر گرفتن اینکه توسعه‌ی صنعت گردشگری منجر به افزایش درآمد قشرهای مختلف، کاهش بیکاری و رونق اقتصادی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی در استان ایلام می‌شود، لازم است توجه به این بخش بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.