بهره‌برداری از پروژه بهسازی محور گردشگری خیابان علوی کاشان

خبرگزاری ایسنا دوشنبه 21 خرداد 1403 - 10:41
شهردار کاشان گفت: طرح بهسازی خیابان علوی در سه مرحله طراحی شده است که مرحله اول به مساحت پنج هزار مترمربع به بهره‌برداری رسید که برای اجرای آن ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

کیومرث محمدپور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این پروژه نیازمند اقدامات معماری خاصی بود که با نظر مشاوران معماری سنتی و طراحی انجام شد تا هویت یک منطقه فرهنگی را به گردشگران نمایش دهد.

وی افزود: آسفالت خیابان به طور کامل جمع‌آوری شد و محوطه خیابان به مساحت پنج هزار مترمربع با استفاده از بتن مسلح زیرسازی شده است تا این خیابان با ظاهری متفاوت و تاریخی مورد استفاده شهروندان و گردشگران قرار بگیرد.

محمدپور گفت: اجرای سکوهای تبلیغاتی و فرهنگی، بدنه‌سازی و سفیدکاری جداره‌های محور اصلی، اجرای چوب پلاستِ سقف پیاده‌رو از دیگر اقدامات انجام شده در پروژه بوده است.

طراح پروژه خیابان علوی کاشان نیز به ایسنا گفت: محل اجرای طرح ویژگی خاصی دارد که محل تراکم عناصر متعدد تاریخی است و هر سال گردشگران داخلی و خارجی زیادی در آن تردد می‌کنند و تا قلعه جلالی و باروی قدیمی شهر ادامه دارد.

سعید طالعی اظهار کرد: ویژگی دوم فضای خیابان علوی این است که محله‌های تاریخی سلطان امیر احمد، صدر سرفره و کوشک صفویه را به هم وصل می‌کند و بعد از باغ فین پرترددترین مکان گردشگری کاشان است.

وی افزود: مشکل اصلی این خیابان این بود که پوسته و بدنه دچار اغتشاش بصری بود و پیشامدگی‌ بناها، تنوع و ابعاد مصالح ساختمانی، نه تنها گردشگر را به یک محله تاریخی هدایت نمی‌کرد بلکه باعث نوعی بی‌نظمی بود.

طراح پروژه خیابان علوی کاشان، تصریح کرد: طراحی به گونه‌ای اصلاح شده است که برای گردشگران، هویت یک محله قدیمی در بافت یک شهر تاریخی با شهرت کاشان را روایت کند بنابراین مسیر سواره و پیاده از هم جدا شد و محور اصلی پروژه، الگوی یک خیابان بر اساس پیاده راه مدار طراحی شد.

طالعی افزود: محل حرکت دوچرخه در این مسیر مشخص شده است و با توجه به فقدان فضای سبز، باکس‌های فضای سبز طراحی شده است که هم نیاز به فضای سبز را تأمین کند و هم ناهماهنگی‌های پوسته را در طول مسیر اصلاح می‌کند.

وی اظهار کرد: خیابان-موزه طراحی شده است که با ساخت سکو و نصب المان‌هایی از مشاهیر کاشان و صنایع دستی به تناسب شرایط زمان، پیام خاصی را به گردشگر می‌رساند در حالی که در معماری جهان چنین پروژه‌هایی را عموماً روی پوسته و بدنه سازی می‌کند، اما در این طرح با ساخت المان‌ها، بی‌نظمی‌ها پوشش داده شد.

همچنین مشاور طرح بهسازی خیابان علوی کاشان به ایسنا، گفت: خیابان علوی مهم‌ترین محور گردشگری کاشان است که بناهای ارزشمند تاریخی زیادی در این خیابان قرار گرفته که خانه‌های تاریخی عامری، بروجردی، سلطان میراحمد بخشی از آن است.

سید اکبر حلی اظهار کرد: اجرای چنین طرح‌هایی معمولاً با بستن مسیر انجام می‌شود اما با توجه به شرایط گردشگر پذیری خیابان علوی، نمی‌توانستیم خیابان را ببندیم،در نتیجه خیابان یک طرفه طراحی شد.

مشاور طرح بهسازی خیابان علوی کاشان، افزود: اصلاح  آشفتگی‌های بدنه و فضا، با ساخت المان‌هایی به شکل ساباط های قدیم انجام شد که فضا را در روزهای گرم تابستان سایه روشن کند ضمن اینکه با نورپردازی خیابان از بالا و زیر قوس‌ها با نور خطی، فضا را مناسب گردشگری شب کند.

وی تصریح کرد: طراحی و ساخت المان‌های سنتی با کتیبه ساده و قوسی به گونه‌ای است که بتوان با مه پاشی عرضی پیاده‌روها، به نوعی هوای خیابان را برای رهگذران خنک کرد.

این معمار سنتی گفت: حذف تیر چراغ‌های برق و زمینی کردن آنها در طول ۲۸۰ متر، جدول‌گذاری و اجرای کانیوو به طول ۹۰۰ متر، اجرای ۷۰ المان سنتی با کتیبه ساده و قوسی، اجرای ۴۹ فلاورباکس فضای سبز، ۱۴ پایه چراغ روشنایی، بخشی از این پروژه بوده است.

وی افزود: مبنای این خیابان، بر اساس پیاده‌رو بازسازی شده که مسیر پیاده و سواره با قابلیت مسیر کندرو، دوچرخه‌سواری و عبور نابینایان بوده است که مسیرها با نورپردازی از یکدیگر جدا شده است.

حلی گفت: روبروی مغازه‌ها، مسیر پیاده‌روی کندرو طراحی شده است تا گردشگران در امنیت بتوانند از مغازه‌ها دیدن کرده یا خرید کنند و ادامه این مسیر با اجرای مرحله دوم و سوم به باروی سلجوقی کاشان می‌رسد تا هویت تاریخی شهر را روایت کند که رسیدن به این هدف، نیازمند مشارکت همه ساکنان محل است.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.