علائم خرابی ترمز: راهنمای جامع برای تشخیص و پیشگیری

بیتوته دوشنبه 21 خرداد 1403 - 18:57

علائم خرابی ترمز: راهنمای جامع برای تشخیص و پیشگیری



علائمی برای خرابی ترمز

علائم خرابی ترمز: راهنمای جامع برای تشخیص و پیشگیری

 

سیستم ترمز یکی از مهم‌ترین اجزای هر وسیله نقلیه است و عملکرد صحیح آن برای حفظ ایمنی سرنشینان و سایرین در جاده ضروری است. خرابی ترمز می‌تواند عواقب فاجعه‌باری داشته باشد، به همین دلیل توجه به علائم هشدار دهنده و رسیدگی سریع به آنها بسیار مهم است.

 

سیستم ترمز یکی از مهم‌ترین اجزای هر وسیله نقلیه‌ای است و عملکرد صحیح آن برای حفظ سلامت و امنیت راننده و سرنشینان ضروری است. خرابی ترمز می‌تواند منجر به عواقب فاجعه‌باری شود، به همین دلیل توجه به علائم هشداردهنده و اقدام به موقع برای تعمیر یا تعویض قطعات آسیب‌دیده از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله، به بررسی جامع علائم خرابی ترمز می‌پردازیم تا به شما در تشخیص زودهنگام مشکلات و پیشگیری از حوادث رانندگی یاری برسانیم.

 

8 نشانه که ممکن است مشکل ترمز داشته باشید

تعمیر ترمز خودرو و سرویس ترمز بخش مهمی از نگهداری صحیح خودرو است. وقتی از ترمزهای خود مراقبت می کنید، زمانی که بیشتر به آنها نیاز دارید، از شما مراقبت خواهند کرد. با این حال، حتی با تعمیر و نگهداری منظم، در صورت مواجهه با یک یا چند مورد از این هشت علامت و نشانه هشدار دهنده مشکل ترمز، ترمزهای خودروی شما ممکن است به بازرسی و سرویس حرفه ای نیاز داشته باشند.

 

1. چراغ ترمز روشن

اگر نشانگر چراغ ترمز روی داشبورد شما ظاهر شد، یا زمان تعمیر و نگهداری منظم شما است یا هشداری برای یک مشکل احتمالی است. اینها برخی از رایج ترین هشدارهای داشبورد هستند که در خودروهای امروزی ظاهر می شوند. توجه: برای دلایل احتمالی این نشانگرها و سایر نشانگرها به دفترچه راهنمای مالک خودرو خود مراجعه کنید.

 

نشانگر لنت ترمز

این چراغ به شما امکان می دهد متوجه شوید که لنت ترمز شما ممکن است فرسوده شده باشد، همراه با دلایل نامرئی دیگر. در هر صورت، آنها را بازرسی کنید.

 

نکته هایی برای خرابی ترمز

نشانگر لنت ترمز

 

نشانگر سطح مایع ترمز

هنگامی که سطح روغن ترمز شما کم باشد، این چراغ چشمک می زند. ممکن است بتوانید مایع را پر کنید تا ترمزهای خود به درستی کار کنند، یا در کنار تعمیرگاه محلی خود توقف کنید تا به شما کمک کند.

 

روش جلوگیری از ترمز خودرو

نشانگر سطح مایع ترمز

 

نشانگر ترمز دستی

هنگامی که این چراغ ظاهر می شود، ترمز دستی شما یا درگیر است یا مشکلی در آن وجود دارد. برای تشخیص مشکل احتمالی، ترمز دستی خود را فشار داده و خارج کنید. اگر نشانگر از بین برود، مشکلی وجود ندارد. اگر باز هم از بین نمی رود، به تعمیرگاه بروید.

 

نشانه هایی برای روشن شدن چراغ ترمز

نشانگرهای ترمز دستی

 

2. صدای جیرجیر یا غیرعادی

صداهای عجیب و غریب یا غیرعادی که از ترمزهای شما می آید همیشه نشانه مشکلات نیست. این فقط می تواند یک جسم خارجی (یک سنگریزه یا زباله) باشد که در ترمزهای شما نشسته است. همچنین می تواند نشانگر سایش لنت ترمز شما باشد. این تکه‌های فلزی در لنت ترمز شما با روتور تماس پیدا می‌کنند تا وقتی ترمز را فشار می‌دهید، صدایی با صدای بلند منتشر کنند. این به شما امکان می دهد بدانید که زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است.

 

3. صداهای سنگ زنی

صداهای ساییدن، چه ترمزهای دیسکی یا درامی داشته باشید، ممکن است به این معنی باشد که ترمزهای شما فوراً نیاز به تعمیر دارند. در برخی موارد، صداها ممکن است لنت ترمز یا خراش دادن کفش در نقاط تماس فلزی باشد. مراجعه به تعمیرگاه زمانی که هر شکلی از صداهای ترمز را می شنوید یا احساس می کنید توصیه می شود.

 

روشن شدن چراغ ترمز

خرابی ترمز چه نشانه ای دارد

 

4. لرزش، ارتعاش، یا تپش هنگام ترمز

اگر هنگام ترمز گرفتن فرمان یا وسیله نقلیه شما می لرزد، تکان می خورد یا ضربه می زند، می تواند یک روتور ناهموار باشد. روتورهای ترمز، که بخش مهمی از ترمزهای دیسکی شما هستند، دیسک های فلزی بزرگی هستند که به دو سر محور خودروی شما متصل شده اند. هنگامی که ترمز می گیرید، لنت های ترمز به روتورها فشار می آورند که مانع از چرخش چرخ های شما می شود.

 

در صورتی که سطح روتور صاف نباشد (دارای نواحی ناهموار) باشد، لرزش، ارتعاش یا ضربان می تواند رخ دهد. با گذشت زمان، سایش سطح روتور و احتمالاً ناهموار شدن آن طبیعی است. اصطکاک ترمز، هنگامی که ترمز را فشار می دهید، منجر به انتقال مواد لنت به سطح روتور می شود. اگر مواد لنت به طور ناهموار منتقل شود، ممکن است هنگام ترمز گرفتن دچار لرزش شوید. در صورت ناهمواری، مواد به تجمع خود ادامه می دهند و در طول زمان بدتر می شوند. در طول سرویس ترمز، صفحه روتور باید صاف یا یکنواخت شود تا عیوب اصلاح شود و از احساس لرزش هنگام ترمز جلوگیری شود. اگر روتورها بیش از حد فرسوده شده باشند و نتوانند سرویس شوند، باید تعویض شوند.

 

5. نشت مایع

وقتی ترمز می گیرید، خیلی چیزها به یکباره اتفاق می افتد. بخش مهمی از فرآیند شامل روغن ترمز است. این برای ایجاد فشار هیدرولیک استفاده می شود، که لنت ترمز را به روتور (دیسک فلزی بزرگ متصل به انتهای محور شما) فشار می دهد. اگر وسیله نقلیه شما روغن ترمز نداشته باشد، نمی توانید با خیال راحت توقف کنید. روغن ترمز خودرو خود را اغلب چک کنید. اگر نمی دانید چطور؟ از یک تعمیرگاه کمک بگیرید.

 

6. ترمزهای اسفنجی یا نرم

وقتی روی ترمز فشار می دهید، می خواهید مقداری مقاومت احساس کنید. اگر احساس کنید نرم هستند یا پدال تا سطح کف می رود، می تواند نشان دهنده هوا یا رطوبت در سیستم ترمز باشد. همچنین ممکن است مشکل از سیلندر اصلی باشد که اغلب در محفظه موتور نزدیک پدال ترمز قرار دارد. این سیلندر جایی است که کل سیستم ترمز شروع می شود. اگر سیلندر اصلی خراب باشد، فشاری که به ترمز وارد می‌کنید، کالیپرها را فعال نمی‌کند تا لنت‌ها را روی روتورها فشار دهید. به عبارت دیگر، ممکن است در صورت نیاز خودرو شما متوقف نشود. اگر متوجه ترمزهای اسفنجی یا نرم شدید، به تعمیرگاه مراجعه کنید.

 

7. کشیدن ماشین به یک طرف هنگام ترمز

در حالی که این ممکن است ناشی از مشکلات خودرو باشد، ممکن است مشکل از ترمز شما باشد. هنگامی که این اتفاق در ترمزهای جلو می افتد، ممکن است یک ترمز کار کند در حالی که دیگری کار نمی کند. این باعث کشش در جهت سمتی می شود که ترمزکار می کند. اگر فقط یک کولیس عقب به درستی کار نکند، ممکن است مورد توجه قرار نگیرد. ترمزهای خود را به طور مرتب بررسی کنید تا قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ آن را پیدا کنید.

 

8. بوی سوختگی

بوی تند و شیمیایی می تواند نشانه گرم شدن بیش از حد ترمزها باشد. برای جلوگیری از خرابی ترمز، آن را به مکانی امن بکشید و اجازه دهید ترمز خنک شود. دوباره بررسی کنید که ترمز دستی خاموش باشد. اگر از چرخ دودی می‌آید، ممکن است کالیپر ترمز خراب شده و در جای خود قفل شده باشد. در این حالت، ادامه رانندگی بدون تعمیرات فوری ممکن است ناامن باشد.

 

علامت های خرابی ترمز

برای تعمیر ترمز خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنید

 

نکته :

لنت‌های ترمز و مایع ترمز را به طور مرتب چک کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.

به محض مشاهده هر یک از علائم ذکر شده، باید برای بررسی و تعمیر سیستم ترمز، فوراً به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید. و از رانندگی خودرو با ترمز خراب جلوگیری کنید.

در صورت مشاهده هرگونه مشکل در عملکرد ترمز، احتیاط کنید و با سرعت کم رانندگی کنید.

هرگز با ترمزهای خراب رانندگی نکنید.

 

سوالات متداول :

اگر با ترمز نامناسب رانندگی کنید چه اتفاقی می افتد؟

رانندگی با ترمزهای خراب یا فرسوده می تواند برای شما و خانواده تان خطرناک باشد - به خصوص اگر آن ترمزها در مواقع لزوم خودرو شما را متوقف نکنند. اگر با هر یک از این 8 مشکل ترمز یا علائم هشدار مواجه شدید، فوراً آنها را بررسی و سرویس کنید. منتظر نباش مشکل پیدا کنند، زیرا امنیت شما به خطر می افتد.

 

چگونه بفهمیم که واقعاً به ترمزهای جدید نیاز داریم؟

هنگام تشخیص ترمز، قطعات متحرک و مایعات خاصی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. هنگامی که گرد و غبار و سنگ های کوچک وارد سیستم ترمز شما می شوند، صدای جیر جیر را می شنوید. خوشبختانه رفع این مشکل آسان است. سایر مشکلات نیاز به تعمیرات فوری دارند. ما نکاتی داریم که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید که آیا واقعاً به تعمیر ترمز نیاز دارید یا خیر. اگر هنوز مطمئن نیستید، به تعمیرگاه مراجعه کنید.

 

چگونه عمر ترمزهای خود را افزایش دهیم؟

استفاده حداکثری از ترمزهای خود می تواند ایمنی را به هر گردش اضافه کند و در هزینه شما صرفه جویی کند. نکاتی شامل تماشای دقیق ترافیک برای جلوگیری از کوبیدن شدید ترمزها، برنامه ریزی از قبل در هنگام رانندگی در برف و باران به طوری که دائماً از فشار ترمز استفاده نکنید، و همچنین سایر نکات رانندگی هوشمند برای افزایش عمر لنت ها و روتورها. این سه نکته ضروری را بررسی کنید.

 

با توجه به علائم هشدار دهنده و انجام اقدامات پیشگیرانه، می‌توانید از سلامت سیستم ترمز خود اطمینان حاصل کرده و از رانندگی ایمن و لذت‌بخش خود لذت ببرید.

 

گردآوری: بخش خودرو بیتوته

 

منبع خبر "بیتوته" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.