امکان برگشت قیمت این ارز دیجیتال به ۱۷۰ دلار | سولانا بیشترین ریزش قیمت را دارد

گسترش نیوز پنج شنبه 24 خرداد 1403 - 03:03
رقیمت ارز دیجیتال سولانا پس از تست سطح حمایت ۱۴۵ دلاری در ۱۱ ژوئن، به کف ۴ هفته‌ای خود رسید. در طی ۴ روز، سولانا ۱۵.۸ درصد افت را تجربه کرد که یکی از بیشترین ریزش‌های قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال بود.

اگرچه این کاهش قیمت قابل توجه بوده است، اما بر اساس دو شاخص مهم در بازار، بی‌ثباتی وضعیت اقتصاد کلان فرصتی را برای خرید سولانا ایجاد کرده است. در ادامه این مطلب به بررسی این دو شاخص خواهیم پرداخت.

در مجموع، قیمت سولانا پس از افت ۱۵.۸ درصدی طی ۴ روز و رسیدن به کف ۴ هفته‌ای، شرایط مناسبی را برای ورود به این ارز دیجیتال ایجاد کرده است که به تفصیل در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تاثیر منفی رویدادهای کلان بر قیمت سولانا

سرمایه‌گذاران نگران هستند که بازار سهام ممکن است به دنبال سیگنال‌های اقتصادی متفاوت اصلاح شود و فدرال رزرو ایالات متحده را وادار کند تا کاهش نرخ بهره را به تاخیر بیاندازد. ابزار FedWatch گروه CME نیز نشان می‌دهد که فعالان بازار اکنون ۴۸٪ احتمال ثابت ماندن نرخ‌ها تا سپتامبر را پیش‌بینی می‌کنند که افزایش قابل توجهی نسبت به ۳۹٪ در ماه قبل داشته است. شاخص S&P 500 پس از رسیدن به سقفی جدید، ریزش کرد و اکنون سرمایه‌گذاران منتظر اظهارات جروم پاول، رییس فدرال رزرو در ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) هستند.

استوارت کایزر (Stuart Kaiser)، رییس استراتژی معاملات سهام ایالات متحده در سیتی‌گروپ (Citigroup)، به گزارش یاهو فایین بیان کرد که افزایش شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) بالای ۰.۴٪ در مقایسه با ماه قبل می‌تواند باعث فروش گسترده در بازار شود و احتمالا قیمت S&P 500 را ۱.۵٪ الی ۲.۵٪ کاهش دهد. کایزر همچنین بیان کرد که S&P 500 ممکن است بزرگترین حرکت یک روزه خود از مارس ۲۰۲۳ تاکنون را تجربه کند.

سرمایه‌گذاران سولانا نیز با وجود اینکه قانون‌گذاران، به جز بیت کوین و اتر از سایر ارزهای دیجیتال حمایتی نشان ندادند، به راه‌اندازی یک ETF برای سولانا امید دارند. برایان کلی (Brian Kelly)، بنیان‌گذار و مدیرعامل BKCM Digital Asset Fund، سولانا را یک کاندید قوی برای ETF می‌داند، به‌خصوص پس از بحث‌های مت هوگان (Matt Hougan)، مدیر سرمایه‌گذاری بیت‌وایز در رابطه با اینکه درخواست ETF سولانا می‌تواند سرمایه‌گذاران نهادی را به این ارز دیجیتال جذب کند.

عملکرد ضعیف سولانا در روزهای اخیر را نیز می‌توان به مشکلات داخل شبکه، خصوصا به خاطر ربات‌های ارزش قابل استخراج ماینر (MEV) ربط داد. کاشف به عمل آمد که ولیدیتورهای سولانا از طریق حملات ساندویچی، قیمت‌های تراکنش تریدرها را به منظور استخراج سود در ازای ضرر سرمایه‌گذارانِ خرد دستکاری می‌کنند. در واکنش به این اتفاق، بنیاد سولانا این ولیدیتورها را به طور دائم از برنامه نمایندگی استیک‌هولدرها حذف کرد و باعث شد تا علاقه به این چنین فعالیت‌هایی کاهش پیدا کند.

با وجود ۱۵٪ کاهش قیمت سولانا در عرض چند روز، چند اندیکاتو نشان می‌دهند که احساس سرمایه‌گذاران نسبت به سولانا تغییری نکرده است و پس از تثبیت شرایط اقتصاد کلان، احتمالا شاهد تاثیرات مثبتی روی قیمت سولانا باشیم.

سیگنال مثبت از معیارهای آنچین و مشتقه سولانا

تقاضا برای معاملات اهرمی از طریق فیوچرز سولانا با وجود شرایط رو به وخامت بازار، تغییری نکرده است. زمانی که قراردادهای پرپچوال یا سواپ‌های معکوس (Inverse Swaps) دارای نرخی (Funding rate) هستند که در صورت مثبت بودن نشان می‌دهند که تقاضا برای پوزیشن‌های لانگ (خرید) اهرمی افزایش یافته است. اما، فاندینگ‌ریت منفی نشاندهنده نیاز به اهرم بالاتر در بین پوزیشن‌های شورت (فروش) است.

نمودار-سولانا

فاندینگ ریت ۸ ساعته معاملات فیوچرز سولانا – منبع: کوین گلس

داده‌ها نشان می‌دهند که فاندینگ ریت ۸ ساعته سولانا از ۸ ژوئن (۱۹ خرداد) در ۰.۰۱٪ در هر ۸ ساعت ثابت مانده است که معادل ۰.۲٪ در هفته است. این ثبات در تقاضا بین پوزیشن‌های صعودی و نزولی، حتی پس از ۱۵٪ کاهش قیمت سولانا، انعطاف‌پذیری بازار آن را نشان می‌دهد. اگر گاوها به اهرم بیش از حد متکی باشند، شاهد افزایش قابل توجهی در فاندینگ ریت خواهیم بود که در حال حاضر چنین نیست.

داده‌های آنچین شبکه سولانا حاکی از رشد تعداد کاربران و حجم تراکنش‌هاست. بااینکه بعضی از تحلیل‌گران معتقدند که کارمزد پایین سولانا ممکن است احتمال دستکاری داده‌ها را تقویت کند، این مشکل صرفا به سولانا محدود نمی‌شود و پلتفرم‌های لایه ۲ اترومی و رقبای آن مانند بی‌ان‌بی چین نیز با آن روبرو هستند.

قیمت-سولانا

برترین بلاکچین‌ها از نظر تعداد آدرس‌های فعال روزانه – منبع: دپ رادار

سولانا در حال حاضر در جایگاه چهارم از نظر تعداد آدرس‌های فعال روزانه که با Dappهای غیرمتمرکز تعامل دارند، قرار گرفته است.گفتنی است در بین این Dappها پلتفرم‌‌های جوپیتر (Jupiter) و ریدیوم (Raydium) بیشترین فعالیت را ثبت کرده‌اند. هر چند، حجم تراکنش روزانه ۱۱۹ میلیون دلاری این شبکه بسیار کمتر از حجم ۲۹۲ میلیون دلاری پالیگان و ۱ میلیارد دلاری آربیتروم است.

با وجود اصلاح سولانا با شیب تند تا ۱۴۵ دلار در ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد)، داده‌های بازار مشتقات سولانا و آمار شبکه سولانا پایدار باقی مانده‌اند که نشان می‌دهد تریدرها و کاربران حاضر به تسلیم نیستند. پتانسیل سولانا برای باز پس گرفتن قیمت ۱۷۰ دلار امکان‌پدیر به نظر می‌رسد؛ به خصوص اگر تلاش‌های بنیاد سولانا برای حذف MEVها، تجربه کاربری را بهبود بخشد.

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.