اوکراین رتبه اول واردات سلاح در اروپا اما ناتوان مقابل ارتش روسیه

شمال نیوز چهارشنبه 30 خرداد 1403 - 07:43
اوکراین در حالی در جایگاه نخست وارد کننده سلاح در اروپا و چهارم در جهان قرار گرفته که علی‌رغم کمک غرب قادر به مقابله با ماشین جنگی روسیه نیست.
اوکراین رتبه اول واردات سلاح در اروپا اما ناتوان مقابل ارتش روسیه

موسسه تحقیقاتی سیپری در سوئد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که اوکراین به بزرگترین واردکننده سلاح در اروپا و رتبه چهارم جهان مبدل شده است.

 

به گزارش وبگاه «صدای اوکراین» سهم جهانی اوکراین در واردات انواع تسلیحات در سال های 2019-2023، 4.9 درصد از واردات جهانی بوده است.

 

هند، عربستان سعودی و قطر رتبه‌های اول تا سوم وارد کنندگان سلاح در جهان هستند.

 

در این گزارش آمده است، در اروپا 39 کشور از 43 کشور به دلیل جنگ در اوکراین، هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده‌اند.

 

این در حالی است که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز گفته است که اوکراین به دلیل تاخیر در کمک شرکای بین المللی باید توانایی‌های تولید تسلیحات خود را افزایش دهد.

 

 در راستای تقویت نظامی اوکراین، ایتالیا از اعضای ائتلاف ناتو روز سه شنبه از تجهیز بیشتر اوکراین به موشک دوربرد و سامانه راداری برای مقابله با ارتش روسیه خبر داد.

 

ایتالیا قصد دارد اوکراین را برای مقابله با ماشین جنگی روسیه به موشک‌های بیشتری از نوع «طوفان سایه» مجهز کند.

 

وزیر خارجه ایتالیا گفته که این کشور همچنین در حال برنامه ریزی برای ارسال دومین سامانه دفاع هوایی «سامپ» به اوکراین برای مواجهه با حملات موشکی روسیه است.

 

وزن این موشک حدود 1300 کیلوگرم و طول آن کمی بیش از 5 متر است و  برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های مهم  مانند پایگاه‌های هوایی و تأسیسات رادار طراحی شده است. 

 

انگلیس و فرانسه اخیراً موافقت کردند که به اوکراین اجازه دهند از این سلاح علیه اهداف نظامی در داخل روسیه استفاده کند. 

 

دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس گفت: «اوکراین حق دارد این کار را انجام دهد. اوکراین باید مطمئن باشد که می تواند از خود دفاع کند».

 

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت:«ما معتقدیم باید به اوکراین اجازه دهیم تا تأسیسات نظامی در خاک روسیه را نابود کند.» 

 

اوکراین در حالی به وارد کننده نخست سلاح در اروپا مبدل شده که هنوز نتوانسته ماشین جنگی روسیه را متوقف کند. روسیه اینک در بخش‌هایی در این کشور نیروی نظامی دارد . اوکراین با تمام تقالا حریف نیروی هوایی و موشکی روس‌ها نشده است. 


منبع خبر "شمال نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.