سرقت در بازار ارز دیجیتال ۱۰۰ برابر شد | کاربران بازار شوک شدند!

گسترش نیوز یکشنبه 17 تیر 1403 - 04:02
به گفته شرکت تحقیقاتی TRM Labs، دزدیدن رمزارزها در نیمه‌ی اول سال جاری با افزایش چشمگیری روبرو شده است.

به گزارش TRM Labs، میزان سرقت ارزهای دیجیتال در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۴ در سطح جهانی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش‌تر از دو برابر افزایش یافته است. این رشد چشمگیر به هک‌های بزرگ اخیر در حوزه‌ی رمزارزها و افزایش قیمت آن‌ها برمی‌گردد.

گزارش TRM Labs نشان می‌دهد هکرها تا تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴ (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش‌ از ۱٫۳۸ میلیارد دلار ارز دیجیتال سرقت کرده‌اند، درحالی‌که این عدد در بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته ۶۵۷ میلیون دلار بود. همچنین میانگین ارزش رمزارزها در هر سرقت نسبت‌ به سال گذشته ۱٫۵ برابر افزایش یافته است.

آری ردبورد، مدیر ارشد سیاست‌گذاری در TRM Labs می‌گوید: «درحالی‌که نسبت‌ به مدت مشابه سال گذشته تغییر اساسی‌ای در امنیت اکوسیستم ارزهای دیجیتال مشاهده نکرده‌ایم، شاهد افزایش قابل‌ توجهی در ارزش توکن‌های مختلف، از بیت‌ کوین گرفته تا اتریوم و سولانا بوده‌ایم.»

ردبورد در ادامه توضیح می‌دهد که افزایش ارزش رمزارزها، انگیزه‌ی مجرمان سایبری را برای حمله به سرویس‌های ارز دیجیتال افزایش داده است؛ زیرا با افزایش قیمت رمزارزها، سود حاصل از سرقت نیز به‌ مراتب افزایش می‌یابد.

ارزش اکثر ارزهای دیجیتال پس‌ از سقوط صرافی رمزارز FTX متعلق به سم بنکمن-فرید در اواخر سال ۲۰۲۲، به‌طور کلی بهبود یافته است. بیت‌ کوین در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳) امسال موفق شد بالاترین رکورد تاریخی خود یعنی ۷۰٬۸۰۳ دلار را ثبت کند.

یکی از بزرگ‌ترین حمله‌های هکری حوزه‌ی رمزارز در سال جاری، مربوط به صرافی ژاپنی DMM Bitcoin است که در آن اتفاق حدود ۳۰۸ میلیون دلار بیت‌کوین به‌سرقت رفت. اگرچه سرقت رمزارز با این حجم بالا، اتفاق نادری محسوب می‌شود، شرکت‌های حوزه‌ی ارز دیجیتال به‌طور مکرر هدف حملات هک و سایبری قرار می‌گیرند.

به گفته‌ی ردبورد، حجم کل سرقت‌های حوزه‌ی ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۰۰ میلیون دلار بود که بخشی از آن به سرقت بیش‌ از ۶۰۰ میلیون دلاری از بلاک چین مرتبط با بازی اکسی اینفینیتی برمی‌گردد. ایالات‌ متحده، هکرهای کره‌ی شمالی را عامل این سرقت می‌داند. سازمان ملل‌ متحد نیز پیش‌‌ازاین کره‌ی شمالی را به استفاده از حملات سایبری برای تأمین مالی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود متهم کرده است.

پیرامون این خبر باید گفت افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال برای تجارت غیرقانونی مواد مخدر و فروش آنلاین و غیرقانونی آن نیز در دهه گذشته، نگرانی‌های زیادی میان دولت‌ها ایجاد کرده است. پیش از ظهور ارزهای دیجیتال، تاجرهای این حوزه با استفاده از کیف‌های بزرگ حامل وجه نقد، معاملات خود را پیش می‌بردند، اما اکنون ارزهای دیجیتال این امکان را به‌ آنها می‌دهد تا با حفظ ناشناسی، معاملات خود را به‌راحتی در سراسر جهان انجام دهند. 

شبکه مقابله با جرائم مالی خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا (FinCEN)، در بیستم ماه ژوئن اعلام کرده است تعدادی از کارتل‌های مکزیکی در حال استفاده از ارزهای دیجیتال برای تامین مواد اولیه ساخت فنتانیل هستند. این مساله با توجه به بحران بی‌سابقه مواد مخدر در ایالات متحده، توجه این نهاد را جلب کرده است. ماده مخدر فنتانیل که ۱۰۰ برابر از مورفین قوی‌تر است، تبدیل به یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ افراد ۱۸ تا ۴۵ سال در ایالات متحده آمریکا شده است، اداره مبارزه با مواد مخدر این کشور، هشدار مهمی درباره بحران سلامت جمعیت در این‌ باره داده است. 

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.