در ایران پسماندخشک را تحویل دهید و یک اسکاچ بگیرید؛ ولی در سوئد می توانید یک وعده غذایی گوشتی بخرید! + فیلم

رکنا یکشنبه 17 تیر 1403 - 07:34
رکنا: تحویل پسماند شهروندان ایرانی و شهروندان سوئدی به شهرداری ها؛ این کجا و آن کجا!
در ایران پسماندخشک را تحویل دهید و یک اسکاچ بگیرید؛ ولی در سوئد می توانید یک وعده غذایی گوشتی بخرید! + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در حالی که تفکیک پسماند در تهران، به بدوی ترین شکل ممکن انجام می شود، در کشورهای پیشرفته، به ویژه کشورهای اروپایی، شهروندان به راحتی می توانند با ارائه پسماند به ماشین های مخصوص، در همان لحظه، وجه حاصل از تحویل پسماند را دریافت کنند. 

اخیرا فیلمی در فضای مجازی از فروش پسماند به ماشین های مخصوص در کشور سوئد ، منتشر شده است که با آن مقدار پسماند خشک، 90 کرون (واحد پول سوئد) به دست آوردند. با آن رقم، یک بسته نیم کیلویی گوشت چرخ کرده ، یک بسته گوجه 250 گرمی و یک بسته ماکارانی یک کیلویی خریداری کردند که یک وعده غذایی کامل را شامل می شود.

حال پایتخت ایران؛ یعنی تهران را در نظر بگیرید که شهرداری اش، با طرح «نوماند» پا پیش گذاشت تا به شهروندان بیاموزد زباله هایشان را از مبدا تفکیک کنند و با فروش آن، به پولی دست یابند. نوماند که زیرمجموعه ای از اپلیکیشن شهرزاد است (اپلیکیشنی که به پیشنهاد داماد زاکانی ، شهردار تهران راه اندازی شد)، با قیمت های بسیار پایین، زباله های تفکیک شده شهروندان را خریداری می کند به طوری که اگر همان میزان پسماند را به زباله گرد محله یا ماشین های دوره گرد خرید پسماند بفروشید، پول بیشتری گیرتان می آید.

این در حالی است که در نوماند، شما امکان جا به جایی پولی که به واسطه فروش پسماند، در کیف پول شهروندی خود جمع کرده اید، به حساب بانکی خود را ندارید و در این میان با خطای سیستمی مواجه می شوید. 

عکسی که در ادامه می بینید، حاصل فروش چندین کیلو پسماند خشک از جمله در بطری و کاغذ و کارتن است که در تحریریه رکنا، جمع آوری شده است؛ اما فقط به 100 هزار تومان رسیده است!

نوماند

این در حالی است که با فروش فقط 10 کیلو کاغذ به یک زباله گرد در محله، توانستیم این مبلغ را دریافت کنیم! حال شهروندان چرا باید به طرح های شهرداری تهران اعتماد کنند و پسماندهای ارزشمند خود را با قیمت پایین به آنها بسپارند؟

حتی اگر زباله های خشک خود را به محل های جمع آوری پسماند خشک شهرداری تهران تحویل دهید، می توانید یک اسکاچ یا یک بسته کبریت دریافت کنید ولی تحویل گرفتن همین ها در نوماند، برایتان بسیار سخت است!

این موضوع از سویی دیگر سبب بی انگیزگی مردم در تفکیک پسماند از مبدا می شود و قرار گرفتن زباله های تر و خشک در سطل های زباله، موجب بیشتر شدن تعداد زباله گردها و کثیف تر شدن شهر می شود.

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.