بی‌میلی جوانان به موسیقی محلی

خبرگزاری ایسنا دوشنبه 18 تیر 1403 - 07:48
گرچه ایران به دلیل تمدن کهن و موسیقی‌های متنوع، در بین اقوام خود، یکی از صادرکنندگان موسیقی به دنیا است اما دیگر کمتر جوانی را می‌توان یافت که به جای شنیدن موسیقی‌های غربی که برخی از آنها هیچ معنا و مفهومی ندارد اشعار و موسیقی محلی خود را زمزمه کند و بشنود.

با وجود اینکه یکی از نشانه‌های تمدن، وجود هنر و فرهنگ در هر کشور است و موسیقی به عنوان شاخه‌ای از هنر قابل توجه است اما با رخنه‌ موسیقی‌های بیگانه به کشور، دیگر گوش‌ نسل جوان تمایلی به شنیدن موسیقی محلی ندارد. این در حالی است که این نوع موسیقی با آداب و رسوم و فرهنگ مناطق مختلف عجین است و تاریخ اقوام گذشته را با ساز و آواز برای نسل بعد بیان می‌کند؛ اما با ماشینی شدن زندگی و گذر از دوران سنتی به مدرن، موسیقی و ترانه‌های محلی و نغمه‌های مردمان هر منطقه رنگ فراموشی به خود گرفته است.

کافی است به آموزشگاه‌های موسیقی مراجعه کنید و اکثریتی را خواهید دید که دنبال موسیقی وارداتی هستند و کمتر جوانی دنبال یادگیری تار، سنتور، کمانچه یا عاشقی است.

هادی قاسمی یکی از فعالان عرصه هنر موسیقی سنتی در جنوب خراسان رضوی است که بیش از دو دهه در این عرصه فعالیت دارد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برخلاف گذشته جوانان بیشتر به موسیقی پاپ تمایل دارند و دلیل آن هم صداوسیما است، افزود: وقتی صدا و سیما به ‌راحتی گیتار را نمایش می‌دهد و تار در این رسانه جایگاهی ندارد چطور می‌توان جوانان را قانع کرد که تار بزنند.

این هنرمند موسیقی محلی گفت: گرچه از قدیم‌الایام تار در ایران بوده، سپس سایر آلات موسیقی در جهان ابداع شده است؛ اما تا وقتی جوانان از تلویزیون به جای آلات موسیقی محلی بیشتر گیتار، درام و ویولن را ببینند نمی‌توان انتظار داشت به این سبک موسیقی علاقه داشته باشند.

بی‌میلی جوانان به موسیقی محلی

هرکسی که سازی را در حالت‌های مختلف نواخت، نمی‌توان استاد نامید

وی در خصوص استقبال جوانان از موسیقی در شرایط فعلی گفت: گرچه اقبال به موسیقی بهتر شده اما هنوز رضایت‌بخش نیست، سال‌ها پیش مخالفت‌ها با موسیقی زیاد بود، به طوری که برخی والدین جلوی رفتن جوانان را به سمت موسیقی می‌گرفتند، در صورتی که موسیقی با دین و دیانت و مکتب در یک مسیر است.

این هنرمند موسیقی محلی در پاسخ به این سؤال که در شهرستان‌ها استاد موسیقی به مفهوم واقعی داریم؟ اظهار کرد: بر اساس تعریف استاد فرامرز پایور که اعتقاد داشتند؛ یک استاد موسیقی باید تمام ردیف‌ها، نت‌نویسی و... را بداند و شاگردان خوبی داشته باشد در تمام موسیقی کشور تعداد اساتید بسیار اندک است.

وی با اشاره به اینکه هرکسی که سازی را تند و آهسته و در حالت‌های مختلف نواخت، نمی‌توان استاد نامید، بیان کرد: برخی از بزرگان این عرصه هستند که شاید علم آکادمیک موسیقی و شاگردان زیادی نداشته باشند ولی رفتار و منش‏شان استادی است و برای من و امثال من قابل احترامند.

قاسمی از ذوالفقار عسکریان، حدادیان و عابدینی و رضایی به عنوان اساتید موسیقی مقامی و محلی نام برد و گفت: بسیاری از هنرمندان عرصه موسیقی هنوز هنرجو هستند و باید آموزش‌های بیشتری فرا گیرند.

نمی‌شود برای تأمین هزینه‌های زندگی، روی درآمد موسیقی حساب کرد

وی در ادامه با بیان اینکه نمی‌شود برای تأمین هزینه‌های زندگی، روی درآمد موسیقی حساب کرد، تصریح کرد: در شهرهای کوچک کسی از طریق هنر موسیقی و حتی تأتر، نقاشی و خوشنویسی نمی‌تواند نیازهای زندگی خود را تأمین کند بلکه تنها از سر ذوق و شور و عشق به هنر افرادی به این وادی راه پیدا می‌کنند.

این هنرمند موسیقی خاطرنشان کرد: تمام هنرمندانی که در عرصه موسیقی و تئاتر کار می‌کنند صبح تا شب سرکار دیگری هستند و عشقشان موسیقی و هنر است.

بهترین حامی یک هنرمند مردم هستند

وی با گلایه از نبود حمایت‌های لازم از هنرمندان موسیقی گفت: به نظرم بهترین حامی یک هنرمند مردم هستند، وقتی مردم کاری را دوست داشته باشند حمایت می‌کنند، از این رو اگر امروز من از طرف مردم حمایت نشدم باید کارم را قوی‌تر کنم.

بی‌میلی جوانان به موسیقی محلی

قاسمی با بیان اینکه بدون شک اگر کار فاخری ارائه دهیم از سوی مردم حمایت می‌شویم، افزود: حمایت‌های مردمی بسیار بهتر از حمایت‌های دولتی است.

وی گفت: فقط از مسئولان توقع داریم بستری آماده کنند تا بتوانیم در شهرستان‌های مختلف اجرا داشته باشیم و به جای این‌که پیش پای ما سنگ بیندازند، مسیر ما را برای عرضه هنرمان هموار کنند.

این هنرمند موسیقی با بیان اینکه گرچه در موسیقی سنتی چند گروه فعال‌اند اما هنوز به لحاظ کمی و کیفی به مرحله مطلوب نرسیده‌ایم، به وضعیت موسیقی پاپ اشاره کرد و افزود: برخی فعالان عرصه موسیقی هنوز نمی‌دانند چه نوع موسیقی‌ پاپ است و به نظرم یک تعریف درستی برای موسیقی پاپ ندارند.

باید گوش نسل جوان را با موسیقی سنتی آشنا کرد

قاسمی با تأکید به اینکه باید کاری کنیم که گوش نسل جوان با موسیقی سنتی آشنا شود، خاطرنشان کرد: در موسیقی نباید محدودیت داشته باشیم، در واقع اگر باور داریم موسیقی فرهنگ ماست باید قبول کنیم محدودیت مفهومی ندارد.

وی اظهار کرد: وقتی نسل جدید موسیقی سنتی ایرانی و فولکلور را کمتر می‌بیند و می‌شنود، وقتی تبلیغات در این حوزه کمتر است و آلات موسیقی سنتی ایرانی به قیمت گزاف به فروش می‌رسد و در مقابل آلات موسیقی خارجی با قیمت ارزان‌تری نسبت به موسیقی سنتی ایرانی عرضه می‌شود، در نتیجه جوان جذب موسیقی کشورهای دیگر می‌شود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.