تاثیر خودروهای برقی گران قیمت بر جیب مسافران | کرایه‌ ها چقدر افزایش می‌ یابد؟

گسترش نیوز دوشنبه 18 تیر 1403 - 09:31
بعد از تحویل خودروهای برقی با ارزش بالا به ناوگان تاکسیرانی، اکنون شایعه افزایش نرخ کرایه تاکسی این نوع خودروها در کشور وجود دارد.

سازمان تاکسیرانی کشور، به همراه برخی خودروسازان مونتاژی، در جریان یک همکاری مشترک برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ایران، چندین خودرو سواری برقی را وارد این عرصه کرده است. اما با افزایش قیمت این خودروها برای مالکین و شرایط اقساطی با بازپرداخت گزاف به دست مشتری رسیده است، این موضوع می‌تواند تاثیراتی بر روی نرخ کرایه تاکسی داشته باشد.

افزایش کرایه تاکسی همزمان با آغاز به‌کار تاکسی‌های برقی گران قیمت

تاکسی-برقی

حدود یکسال پیش و همزمان با تحویل ۸۸ دستگاه آریزو ۵ برقی توسط شرکت مدیران خودرو به ناوگان تاکسیرانی تهران، به صورت رسمی طرح استفاده از وسایل نقلیه با انرژی پاک در کشورمان اجرایی شد. پس از آن نیز شرکت کرمان موتور با تحویل چند دستگاه خودرو کی ام سی e-Taxi این روند را ادامه داد و هم اکنون نیز این طرح با عنوان نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت در جریان است.

علاوه‌بر این، هفته گذشته نیز مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور از ورود ۵۰۰۰ دستگاه فردا ۵۱۱ به ناوگان تاکسیرانی خبر داد. هرچند سازمان تاکسیرانی هیچگونه اطلاع‌رسانی دقیق در مورد زمان عرضه و نوع تسهیلات پرداختی به رانندگان نداشته اما بر اساس اعلام برخی منابع، قیمت قطعی این خودرو ۷۵۰ میلیون تومان اعلام شده است.

از سال گذشته تاکنون تعداد ۱۰۰۰ دستگاه آریزو ۵ برقی برای تحویل به سازمان تاکسیرانی در نمایندگی‌های فعال مدیران خودرو حضور دارد. همچنین نرخ درب کارخانه این سدان‌های برقی نیز احتمالاً بیش از ۱ میلیارد تومان خواهد بود. در طرف دیگر قیمت فروش درب کارخانه J۷ برقی کرمان موتور ۱ میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان از سوی این شرکت اعلام شده است که پس از تخفیف ۲۵ میلیون تومانی برای رانندگان تاکسی، می‌توان با پیش‌پرداخت ۴۰۰ میلیون تومانی، مالک سدان برقی کرمان موتور شد. از ۹۰۰ میلیون تومان باقی مانده نیز مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان توسط صندوق کارآفرینی امید و ۶۰۰ میلیون تومان دیگر توسط لیزینگ کرمان موتور و با شرایط اقساطی پرداخت می‌شود.

با توجه به این قیمت‌ها میتوان نتیجه گرفت که اکثر رانندگان تاکسی، توان پرداخت مبالغ فوق را ندارند. سازمان تاکسیرانی نیز حمایت چندانی از رانندگان ندارد و بازپرداخت طرح‌های لیزینگ شرکت‌های خودروساز نیز از توان بسیاری از رانندگان تاکسی خارج است. از ابتدای سال جاری نیز نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی افزایش محسوسی را نسبت به سال گذشته تجربه کردند و حال پیش‌بینی می‌شود با تحویل بیشتر خودروهای تمام برقی و بنزینی مونتاژی به سازمان تاکسیرانی، وضعیت نرخ کرایه تاکسی‌ در کشور با افزایش محسوسی همراه باشد.

البته شایان ذکر است که وسایل حمل و نقل برقی، یکی از بهترین راهکارهای موجود برای کاهش آلودگی هوا است و می توانیم با واردات تاکسی های برقی، شاهد کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها باشیم.

وجود تاکسی های برقی و بکار گیری آن ها در شهر، اقدام بسیار مناسبی است که می تواند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.